Пълна промяна във Формула 1
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Пълна промяна във Формула 1

"Лотус" отправи предизвикателство на останалите с атрактивния си нос

Пълна промяна във Формула 1

Започва ерата на хибридните болиди в историята на най-бързото автомобилно състезание

13591 прочитания

"Лотус" отправи предизвикателство на останалите с атрактивния си нос

© Reuters


Стартът на сезона във Формула 1 през този уикенд в Мелбърн поставя началото на нова част от историята на Гран при. За първи път, откакто състезанията се организират в световен шампионат през 1950 г., по пистите ще се надбягват хибридни автомобили. Победите ще зависят в по-голяма степен от тяхната икономичност, отколкото от бързината и работата с гумите. След няколко години сложни преговори бяха приети правила, които, независимо от някои доста остри критики, отново превръщат Формула 1 в истинска лаборатория за развитие на цялата автомобилна индустрия. Опитът от състезанията би могъл много по-пряко да се използва в развитието на техниката, а надпреварите отново могат да станат по-интересни и непредсказуеми.

Какво се промени? Двигателите станаха от 2.4 литра, V8 – 1.6-литрови, турбо, V6 с директно впръскване на горивото в цилиндрите. Системите за генериране на кинетичната енергия при спиране придобиха много по-голямо значение, като от 6.7 секунди в обиколка сега могат да се използват в рамките на над 30 секунди във всеки тур. Беше добавена и още една система за акумулиране на енергията – от въртенето на турбото, което още повиши значението им. Общият принос на хибридните системи в задвижването се увеличи от 80 на 160 к.с. Така почти напълно се компенсира намаляването на мощността на същинския двигател от 750 на около 600 к.с. С почти 1/3 бе намалена консумацията на гориво. От 2014 г. болидите ще имат право да използват в състезанията само 100 кг гориво при над 145 до миналия сезон. Бяха въведени множество ограничения, които да намалят значението на аеродинамиката. Предното крило е по-тясно със 150 мм. Беше забранено използването на малко крило над задната светлина. Ауспухът вече трябва да се разположи високо, а изгорелите газове да не влияят върху притискането на колата към пистата.

"Мерцедес" задава темпото

Три производителя на двигатели започнаха преди повече от 3 години работа по новите системи за задвижване – "Ферари", "Рено" и "Мерцедес". Всеки от 11-те екипа в Гран при сключи договор и получи нова задвижваща система, чиито качества имат определящо значение за успеха. Ако оставим настрана темата, че новите агрегати струват на частните тимове два пъти и половина повече от предишните (25 млн. евро срещу 10 преди), и факта, че все още нещо се говори за някакво ограничаване на разходите във Формула 1, а се концентрираме върху самите качества на продуктите, картината след тестовете изглежда така: "Мерцедес" би трябвало да имат предимство, "Ферари" са след тях, а "Рено" трябва да преодолеят най-големи проблеми.В тестовете най-добри времена постигнаха пилотите на "Мерцедес" и колегите им от "Уилямс", които от този сезон сключиха договор с концерна от Щутгарт, правещ агрегатите си за Гран при в Бриксуърт (Англия).

Нико Розберг и Люис Хамилтън с новия "Мерцедес F1 W05" бяха бързи както в една обиколка, така и в серии от турове, с различните типове гуми. Още в първата седмица тестове в Херес Нико направи симулация на състезание и средно успя да натрупа по 92 тура във всеки от своите 6 дни за подготовка тази зима. С по-агресивния си стил на каране Хамилтън не беше така постоянен, но бе една идея по-бърз в топ туровете в заключителните изпитания. И двамата обаче се опасяваха, че колата не е така издръжлива, колкото им се иска. В последните два решителни дни подготовка в Бахрейн Нико имаше проблеми с двигателя, а Люис – с новата скоростна кутия, която от този сезон вече e с 8 предавки, пак според изискванията на правилата."Направихме отлични тестове тази зима, имаме скорост, но издръжливостта продължа да ни притеснява", бе пределно откровен германският пилот след края на тестовете.

Представянето на "Уилямс" изглеждаше дори още по-впечатляващо. Фелипе Маса се присъедини към тима от Гроув след 10 години във "Ферари" и е видимо щастлив от новия си екип и позиция. Фелипе направи всъщност най-бързата обиколка в предсезонните тестове. Той изпревари Хамилтън и Розберг с обиколка за 1:33.258 сек. на пистата "Сахир" срещу 1:33.278 за Люис и 1:33.484 за Нико. Тимът на Сър Франк Уилямс изглежда отново в подем. След последната реорганизация начело на техническия екип вече е прочутият Пат Саймъндс. Той бе важна част от шампионските екипи на "Бенетон" и "Рено" с Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо. Дъщерята на Франк – Клер Уилямс, пое търговските дела. Тимът е добре осигурен като техника и финансиране, като има нов генерален спонсор в лицето на "Мартини" и надежда за завръщане в челото.

"Ако трябва да съм честен, смятам, че "Мерцедес" и "Уилямс" са по-добре подготвени от нас за новия сезон. Ние направихме около 4000 км тестове, "Мерцедес" над 5000, "Уилямс" също са близко до това число, а точно това означава, че са малко по-напред от нас. Но всички сме в самото начало на сезона, а ние имаме добра база за развитие", беше категоричен от своя страна шефът на "Ферари" в F1 Стефано Доменикали. Елегантният му изказ меко тушира фактите, че "Ферари" не само направи по-малко километри тестове, защото имаше повече проблеми, но и че най-добрите времена на новите червени болиди F14 Т ("Ферари" избра означението с онлайн анкета сред почитателите си) бяха с поне 1 секунда на обиколка под резултатите на съперниците. Задвижващата система на италианците видимо не беше така добра в работата си. Мощността и въртящият момент при подаване на газ идваха твърде неконтролируемо за пилотите и точно това стана причина за един удар в стената на Кими Райконен в Бахрейн.

Финландският пилот се завърна в Скудерията на мястото на Маса, но нито той, нито Фернандо Алонсо успяха да се справят напълно с всичко в новата техника."Ферари" демонстрира най-висока максимална скорост, но това в новия формат на състезанията не означава непременно предимство. По-скоро е резултат на по-свалени крила за по-малко челно съпротивление, за да може горивото да стигне до финала. По-малкото притискане в завоите обаче носи загуба на темпо в обиколката и по-голяма натоварване на гумите. Те пък този сезон ще са малко по-твърди и не са в центъра на вниманието. От Pirelli логично решиха да не изпълняват исканията на тимовете и носителя на търговските права и да обират всички негативи за това как състезанията да станат по-интересни.

Много експерти са на мнение обаче, че "Ферари" дори не започват шампионата като трета сила. Пред тях са и колите на "Форс Индия", също със задвижващи системи "Мерцедес" и отлични пилоти като Серхио Перес и Нико Хюлкенберг. Съвсем близо са и "Макларън", последният тим с "Мерцедес". Този екип преживя през 2013 г. най-ужасния си сезон от 1980 г. насам и шефът на компанията Рон Денис свали от поста му на тим бос Мартин Уитмарш и преструктурира тима. Сътресенията забавиха някои решения, като "Макларън например бе един от малкото екипи, които в последната седмица тестове в Бахрейн не изпробва нищо ново. Но "Макларън" е толкова голям и мощен тим, че това едва ли ще го спре, ако колата МР4-29 има потенциал.

В някаква степен проблем би била връзката с "Мерцедес", с които тимът от Уокинг ще се раздели след края на настоящия сезон. От 2015 г. в колите ще има отново двигатели на "Хонда" и каквото и да се твърди от шефовете и на двете компании, в "Макларън" ще имат малко по-малко информация за "немския" двигател и неговото развитие от останалите.

Неясно начало клиентите на "Рено"

Следващите големи играчи в спорта – гигантът "Рено Нисан" и шампионският тим на "Ред бул" – влизат в новия шампионат и новата епоха с множество проблеми. Бях свидетел на първите от тях в Херес след представянето на колите как те изникваха един след друг. Първо не работеше добре софтуерът за управление на двигателя с вътрешно горене. След това хардуерът за управление на процесите при превръщане на кинетичната енергия при спиране в електрическа прегря. Нещата стъпка по стъпка се наместваха, но бавно и с постоянни пропадания във връзките между компонентите. Още докато представяше новия "Ред бул RB10", гениалният конструктор Ейдриан Нюи ми се видя доста раздразнен от новите правила, които постановяват  и неща като как да бъдат разположени батериите на системите за генериране на енергията, каква да е формата на носовете (виж карето) и т.н.

След като проблемите станаха повече от очевидни, Нюи бе упрекнат, че този път е сгрешил, че е направил отново прекалено тясна задната част и новите задвижващи системи не могат да се охлаждат, а те се нуждаят от поне 15% по-големи площи с радиатори. И останалите екипи с "Рено" имаха проблеми, но не чак толкова фрапиращи. Световните шампиони в последните четири години направиха в първата от общо трите седмици тестове само 21 обиколки! Общо за подготовката покриха едва 36% от изпитателните обиколки, завъртени от техните съперници. По-малкият тим на "Торо росо" имаше два пъти повече.

Злите езици твърдяха, че след поредната повреда неизменният победител в последните 4 години Себастиан Фетел беше заявил на тима си да оправят колата и тогава да го извикат отново да кара, но пред медиите германецът философски заяви, че тимът и производителят на двигатели печелили заедно и сега губят заедно."Не се заблуждавайте, те имат изключително красива кола, което обикновено значи много добра кола. Когато оправят проблемите си със задвижването, ще е отново трудно да бъдат победени", предупреди Люис Хамилтън.

Проблемите на "Ред бул" бяха анализирани от много експерти. Като причина се посочваше например малко по-далечната връзка между тях и французите. "Ферари" и "Мерцедес" са със собствени екипи и правели кола и задвижваща система заедно. Едва ли обаче този довод е напълно коректен, при положение че именно около качествата на "Рено" Нюи бе изградил задната част на колите на "Ред бул" през последните години. Фетел пък промени стила си на каране, за да използва напълно възможностите на техниката. Имаше и остри критики, че "Ред бул" и Фетел можеше и да не печелят всички състезания от август до ноември през миналата година, а да обърнат повече внимание на развитието за 2014 г.

"Мисля, че може да сме водещият екип с двигатели "Рено", каза от своя страна техническият директор на Лотус Ник Честър. "Мерцедес" направиха много добри тестове. Ние обаче имаме много голям потенциал, който още не сме използвали. Разполагаме с кола, с която смятаме, че бихме могли да бъдем най-силният екип с "Рено", допълни той.

Честър пое ръководството на техническия екип на втория от тимовете, работещи с "Рено". Действително колата E22 загатна добри възможности с най-революционния си нос. Огромните сътресения в тима обаче заради липсата на пари след пропадането на многомилионната сделка за продажба на 35% от акциите доведоха до неучастие в първия тест и множество проблеми, като и напускане на половината отбор. Идването на Пастор Малдонадо с милионите на PDVSA донесе известно успокоение, а тимът от Енстън е доказал, че постига отлични резултати и с по-малко средства. Що се отнася до потенциала на системата на "Рено", той наистина е далеч по-голям от показания.

За да работи системата за задвижване, в тестовете все пак трябва да се понатрупат малко километри. Електрическите системи например бяха вкарани в режими, използващи едва 1/3 от капацитета им. Двигателят с вътрешно горене също бе оставен далеч от максимално допустимите от правилата 15 000 об./мин.Сезонът ще е дълъг и техниката ще се развива във всяко състезание, като точките във финалното състезание в Абу Даби ще се удвояват. Правилото бе много критикувано и посрещнато с ирония от доста хора, най-вече от тима на "Ред бул", но в крайна сметка може да се окаже полезно именно за тях във финалния спринт към титлата на 23 ноември!

*Авторът е главен редактор на списание ClubS1

 

Носовете

По отношение носовете на новите автомобили във Формула 1 мненията са почти единодушни: как може да се допусне такава грозота! Появиха се сравнения с всякакви животни, но Ейдриан Нюи, чиито болид RB10 е определян за най-елегантен, бе категоричен: "Нас ни интересува най-вече времето за обиколка, а не колко е хубава една кола, каза той и допълни, че от друга страна, разнообразието говори за различни виждания общо за работата на аеродинамиката на колите."

​Носовете бяха променени от съображения за сигурност. Върхът им бе свален от 52.5 см на 18.5 см над равнината на пода, като по този начин се цели колите да не излитат във въздуха при докосване на болида отпред и да има по-голяма здравина при удар в мантинелите. Като цяло носовете могат да се делят на 2 групи – такива, които завършват над предното крило, и такива, които завършват преди него.Целта на всички е една и съща – да се използва колкото може повече въздух в долната част на колата за притискане и ускоряване под пода към дифузьора.

Единственото различно решение показа "Лотус". При него единият край се смята за основен и изпълнява всички изисквания като "нос", а другият не, но техническият делегат на ФИА Чарли Уайтинг нарече решението умно и го призна за редовно.

Стартът на сезона във Формула 1 през този уикенд в Мелбърн поставя началото на нова част от историята на Гран при. За първи път, откакто състезанията се организират в световен шампионат през 1950 г., по пистите ще се надбягват хибридни автомобили. Победите ще зависят в по-голяма степен от тяхната икономичност, отколкото от бързината и работата с гумите. След няколко години сложни преговори бяха приети правила, които, независимо от някои доста остри критики, отново превръщат Формула 1 в истинска лаборатория за развитие на цялата автомобилна индустрия. Опитът от състезанията би могъл много по-пряко да се използва в развитието на техниката, а надпреварите отново могат да станат по-интересни и непредсказуеми.

Какво се промени? Двигателите станаха от 2.4 литра, V8 – 1.6-литрови, турбо, V6 с директно впръскване на горивото в цилиндрите. Системите за генериране на кинетичната енергия при спиране придобиха много по-голямо значение, като от 6.7 секунди в обиколка сега могат да се използват в рамките на над 30 секунди във всеки тур. Беше добавена и още една система за акумулиране на енергията – от въртенето на турбото, което още повиши значението им. Общият принос на хибридните системи в задвижването се увеличи от 80 на 160 к.с. Така почти напълно се компенсира намаляването на мощността на същинския двигател от 750 на около 600 к.с. С почти 1/3 бе намалена консумацията на гориво. От 2014 г. болидите ще имат право да използват в състезанията само 100 кг гориво при над 145 до миналия сезон. Бяха въведени множество ограничения, които да намалят значението на аеродинамиката. Предното крило е по-тясно със 150 мм. Беше забранено използването на малко крило над задната светлина. Ауспухът вече трябва да се разположи високо, а изгорелите газове да не влияят върху притискането на колата към пистата.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

1 коментар
  • 1
    bai_toz avatar :-P
    Без коз

    Браво на инж.
    Оценявам.Малко са инж. с такъв богат речник и умения да жонглират с епитети.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK