Пълна промяна във Формула 1

Започва ерата на хибридните болиди в историята на най-бързото автомобилно състезание

"Лотус" отправи предизвикателство на останалите с атрактивния си нос
"Лотус" отправи предизвикателство на останалите с атрактивния си нос
"Лотус" отправи предизвикателство на останалите с атрактивния си нос    ©  Reuters
"Лотус" отправи предизвикателство на останалите с атрактивния си нос    ©  Reuters
Бюлетин: Моят Капитал Моят Капитал

Най-важното от света на личните финанси, пазарите и управлението на спестяванията.

Стартът на сезона във Формула 1 през този уикенд в Мелбърн поставя началото на нова част от историята на Гран при. За първи път, откакто състезанията се организират в световен шампионат през 1950 г., по пистите ще се надбягват хибридни автомобили. Победите ще зависят в по-голяма степен от тяхната икономичност, отколкото от бързината и работата с гумите. След няколко години сложни преговори бяха приети правила, които, независимо от някои доста остри критики, отново превръщат Формула 1 в истинска лаборатория за развитие на цялата автомобилна индустрия. Опитът от състезанията би могъл много по-пряко да се използва в развитието на техниката, а надпреварите отново могат да станат по-интересни и непредсказуеми.

Какво се промени? Двигателите станаха от 2.4 литра, V8 – 1.6-литрови, турбо, V6 с директно впръскване на горивото в цилиндрите. Системите за генериране на кинетичната енергия при спиране придобиха много по-голямо значение, като от 6.7 секунди в обиколка сега могат да се използват в рамките на над 30 секунди във всеки тур. Беше добавена и още една система за акумулиране на енергията – от въртенето на турбото, което още повиши значението им. Общият принос на хибридните системи в задвижването се увеличи от 80 на 160 к.с. Така почти напълно се компенсира намаляването на мощността на същинския двигател от 750 на около 600 к.с. С почти 1/3 бе намалена консумацията на гориво. От 2014 г. болидите ще имат право да използват в състезанията само 100 кг гориво при над 145 до миналия сезон. Бяха въведени множество ограничения, които да намалят значението на аеродинамиката. Предното крило е по-тясно със 150 мм. Беше забранено използването на малко крило над задната светлина. Ауспухът вече трябва да се разположи високо, а изгорелите газове да не влияят върху притискането на колата към пистата.


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bai_toz avatar :-P
    Без коз

    Браво на инж.
    Оценявам.Малко са инж. с такъв богат речник и умения да жонглират с епитети.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал