С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 14 мар 2014, 16:29, 13118 прочитания

Пълна промяна във Формула 1

Започва ерата на хибридните болиди в историята на най-бързото автомобилно състезание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Стартът на сезона във Формула 1 през този уикенд в Мелбърн поставя началото на нова част от историята на Гран при. За първи път, откакто състезанията се организират в световен шампионат през 1950 г., по пистите ще се надбягват хибридни автомобили. Победите ще зависят в по-голяма степен от тяхната икономичност, отколкото от бързината и работата с гумите. След няколко години сложни преговори бяха приети правила, които, независимо от някои доста остри критики, отново превръщат Формула 1 в истинска лаборатория за развитие на цялата автомобилна индустрия. Опитът от състезанията би могъл много по-пряко да се използва в развитието на техниката, а надпреварите отново могат да станат по-интересни и непредсказуеми.

Какво се промени? Двигателите станаха от 2.4 литра, V8 – 1.6-литрови, турбо, V6 с директно впръскване на горивото в цилиндрите. Системите за генериране на кинетичната енергия при спиране придобиха много по-голямо значение, като от 6.7 секунди в обиколка сега могат да се използват в рамките на над 30 секунди във всеки тур. Беше добавена и още една система за акумулиране на енергията – от въртенето на турбото, което още повиши значението им. Общият принос на хибридните системи в задвижването се увеличи от 80 на 160 к.с. Така почти напълно се компенсира намаляването на мощността на същинския двигател от 750 на около 600 к.с. С почти 1/3 бе намалена консумацията на гориво. От 2014 г. болидите ще имат право да използват в състезанията само 100 кг гориво при над 145 до миналия сезон. Бяха въведени множество ограничения, които да намалят значението на аеродинамиката. Предното крило е по-тясно със 150 мм. Беше забранено използването на малко крило над задната светлина. Ауспухът вече трябва да се разположи високо, а изгорелите газове да не влияят върху притискането на колата към пистата.


"Мерцедес" задава темпото

Три производителя на двигатели започнаха преди повече от 3 години работа по новите системи за задвижване – "Ферари", "Рено" и "Мерцедес". Всеки от 11-те екипа в Гран при сключи договор и получи нова задвижваща система, чиито качества имат определящо значение за успеха. Ако оставим настрана темата, че новите агрегати струват на частните тимове два пъти и половина повече от предишните (25 млн. евро срещу 10 преди), и факта, че все още нещо се говори за някакво ограничаване на разходите във Формула 1, а се концентрираме върху самите качества на продуктите, картината след тестовете изглежда така: "Мерцедес" би трябвало да имат предимство, "Ферари" са след тях, а "Рено" трябва да преодолеят най-големи проблеми.В тестовете най-добри времена постигнаха пилотите на "Мерцедес" и колегите им от "Уилямс", които от този сезон сключиха договор с концерна от Щутгарт, правещ агрегатите си за Гран при в Бриксуърт (Англия).

Нико Розберг и Люис Хамилтън с новия "Мерцедес F1 W05" бяха бързи както в една обиколка, така и в серии от турове, с различните типове гуми. Още в първата седмица тестове в Херес Нико направи симулация на състезание и средно успя да натрупа по 92 тура във всеки от своите 6 дни за подготовка тази зима. С по-агресивния си стил на каране Хамилтън не беше така постоянен, но бе една идея по-бърз в топ туровете в заключителните изпитания. И двамата обаче се опасяваха, че колата не е така издръжлива, колкото им се иска. В последните два решителни дни подготовка в Бахрейн Нико имаше проблеми с двигателя, а Люис – с новата скоростна кутия, която от този сезон вече e с 8 предавки, пак според изискванията на правилата."Направихме отлични тестове тази зима, имаме скорост, но издръжливостта продължа да ни притеснява", бе пределно откровен германският пилот след края на тестовете.



Представянето на "Уилямс" изглеждаше дори още по-впечатляващо. Фелипе Маса се присъедини към тима от Гроув след 10 години във "Ферари" и е видимо щастлив от новия си екип и позиция. Фелипе направи всъщност най-бързата обиколка в предсезонните тестове. Той изпревари Хамилтън и Розберг с обиколка за 1:33.258 сек. на пистата "Сахир" срещу 1:33.278 за Люис и 1:33.484 за Нико. Тимът на Сър Франк Уилямс изглежда отново в подем. След последната реорганизация начело на техническия екип вече е прочутият Пат Саймъндс. Той бе важна част от шампионските екипи на "Бенетон" и "Рено" с Михаел Шумахер и Фернандо Алонсо. Дъщерята на Франк – Клер Уилямс, пое търговските дела. Тимът е добре осигурен като техника и финансиране, като има нов генерален спонсор в лицето на "Мартини" и надежда за завръщане в челото.

"Ако трябва да съм честен, смятам, че "Мерцедес" и "Уилямс" са по-добре подготвени от нас за новия сезон. Ние направихме около 4000 км тестове, "Мерцедес" над 5000, "Уилямс" също са близко до това число, а точно това означава, че са малко по-напред от нас. Но всички сме в самото начало на сезона, а ние имаме добра база за развитие", беше категоричен от своя страна шефът на "Ферари" в F1 Стефано Доменикали. Елегантният му изказ меко тушира фактите, че "Ферари" не само направи по-малко километри тестове, защото имаше повече проблеми, но и че най-добрите времена на новите червени болиди F14 Т ("Ферари" избра означението с онлайн анкета сред почитателите си) бяха с поне 1 секунда на обиколка под резултатите на съперниците. Задвижващата система на италианците видимо не беше така добра в работата си. Мощността и въртящият момент при подаване на газ идваха твърде неконтролируемо за пилотите и точно това стана причина за един удар в стената на Кими Райконен в Бахрейн.

Финландският пилот се завърна в Скудерията на мястото на Маса, но нито той, нито Фернандо Алонсо успяха да се справят напълно с всичко в новата техника."Ферари" демонстрира най-висока максимална скорост, но това в новия формат на състезанията не означава непременно предимство. По-скоро е резултат на по-свалени крила за по-малко челно съпротивление, за да може горивото да стигне до финала. По-малкото притискане в завоите обаче носи загуба на темпо в обиколката и по-голяма натоварване на гумите. Те пък този сезон ще са малко по-твърди и не са в центъра на вниманието. От Pirelli логично решиха да не изпълняват исканията на тимовете и носителя на търговските права и да обират всички негативи за това как състезанията да станат по-интересни.

Много експерти са на мнение обаче, че "Ферари" дори не започват шампионата като трета сила. Пред тях са и колите на "Форс Индия", също със задвижващи системи "Мерцедес" и отлични пилоти като Серхио Перес и Нико Хюлкенберг. Съвсем близо са и "Макларън", последният тим с "Мерцедес". Този екип преживя през 2013 г. най-ужасния си сезон от 1980 г. насам и шефът на компанията Рон Денис свали от поста му на тим бос Мартин Уитмарш и преструктурира тима. Сътресенията забавиха някои решения, като "Макларън например бе един от малкото екипи, които в последната седмица тестове в Бахрейн не изпробва нищо ново. Но "Макларън" е толкова голям и мощен тим, че това едва ли ще го спре, ако колата МР4-29 има потенциал.

В някаква степен проблем би била връзката с "Мерцедес", с които тимът от Уокинг ще се раздели след края на настоящия сезон. От 2015 г. в колите ще има отново двигатели на "Хонда" и каквото и да се твърди от шефовете и на двете компании, в "Макларън" ще имат малко по-малко информация за "немския" двигател и неговото развитие от останалите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1760 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1577 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Можеш или не Мойс

"Манчестър юнайтед" се оказа неподготвен за оттеглянето на Алекс Фъргюсън

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Експериментът Бобов дол

В замрялото сърце на въгледобива е разрешено най-мащабното изгаряне на отпадъци на Ковачки

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг