// К1: Средата / Спорт
Пълна промяна във Формула 1
Започва ерата на хибридните болиди в историята на най-бързото автомобилно състезание
Следващите големи играчи в спорта – гигантът "Рено Нисан" и шампионският тим на "Ред бул" – влизат в новия шампионат и новата епоха с множество проблеми. Бях свидетел на първите от тях в Херес след представянето на колите как те изникваха един след друг. Първо не работеше добре софтуерът за управление на двигателя с вътрешно горене. След това хардуерът за управление на процесите при превръщане на кинетичната енергия при спиране в електрическа прегря. Нещата стъпка по стъпка се наместваха, но бавно и с постоянни пропадания във връзките между компонентите. Още докато представяше новия "Ред бул RB10", гениалният конструктор Ейдриан Нюи ми се видя доста раздразнен от новите правила, които постановяват и неща като как да бъдат разположени батериите на системите за генериране на енергията, каква да е формата на носовете (виж карето) и т.н.
След като проблемите станаха повече от очевидни, Нюи бе упрекнат, че този път е сгрешил, че е направил отново прекалено тясна задната част и новите задвижващи системи не могат да се охлаждат, а те се нуждаят от поне 15% по-големи площи с радиатори. И останалите екипи с "Рено" имаха проблеми, но не чак толкова фрапиращи. Световните шампиони в последните четири години направиха в първата от общо трите седмици тестове само 21 обиколки! Общо за подготовката покриха едва 36% от изпитателните обиколки, завъртени от техните съперници. По-малкият тим на "Торо росо" имаше два пъти повече.
Проблемите на "Ред бул" бяха анализирани от много експерти. Като причина се посочваше например малко по-далечната връзка между тях и французите. "Ферари" и "Мерцедес" са със собствени екипи и правели кола и задвижваща система заедно. Едва ли обаче този довод е напълно коректен, при положение че именно около качествата на "Рено" Нюи бе изградил задната част на колите на "Ред бул" през последните години. Фетел пък промени стила си на каране, за да използва напълно възможностите на техниката. Имаше и остри критики, че "Ред бул" и Фетел можеше и да не печелят всички състезания от август до ноември през миналата година, а да обърнат повече внимание на развитието за 2014 г.
"Мисля, че може да сме водещият екип с двигатели "Рено", каза от своя страна техническият директор на Лотус Ник Честър. "Мерцедес" направиха много добри тестове. Ние обаче имаме много голям потенциал, който още не сме използвали. Разполагаме с кола, с която смятаме, че бихме могли да бъдем най-силният екип с "Рено", допълни той.
Честър пое ръководството на техническия екип на втория от тимовете, работещи с "Рено". Действително колата E22 загатна добри възможности с най-революционния си нос. Огромните сътресения в тима обаче заради липсата на пари след пропадането на многомилионната сделка за продажба на 35% от акциите доведоха до неучастие в първия тест и множество проблеми, като и напускане на половината отбор. Идването на Пастор Малдонадо с милионите на PDVSA донесе известно успокоение, а тимът от Енстън е доказал, че постига отлични резултати и с по-малко средства. Що се отнася до потенциала на системата на "Рено", той наистина е далеч по-голям от показания.
За да работи системата за задвижване, в тестовете все пак трябва да се понатрупат малко километри. Електрическите системи например бяха вкарани в режими, използващи едва 1/3 от капацитета им. Двигателят с вътрешно горене също бе оставен далеч от максимално допустимите от правилата 15 000 об./мин.Сезонът ще е дълъг и техниката ще се развива във всяко състезание, като точките във финалното състезание в Абу Даби ще се удвояват. Правилото бе много критикувано и посрещнато с ирония от доста хора, най-вече от тима на "Ред бул", но в крайна сметка може да се окаже полезно именно за тях във финалния спринт към титлата на 23 ноември!
*Авторът е главен редактор на списание ClubS1
Носовете По отношение носовете на новите автомобили във Формула 1 мненията са почти единодушни: как може да се допусне такава грозота! Появиха се сравнения с всякакви животни, но Ейдриан Нюи, чиито болид RB10 е определян за най-елегантен, бе категоричен: "Нас ни интересува най-вече времето за обиколка, а не колко е хубава една кола, каза той и допълни, че от друга страна, разнообразието говори за различни виждания общо за работата на аеродинамиката на колите." Носовете бяха променени от съображения за сигурност. Върхът им бе свален от 52.5 см на 18.5 см над равнината на пода, като по този начин се цели колите да не излитат във въздуха при докосване на болида отпред и да има по-голяма здравина при удар в мантинелите. Като цяло носовете могат да се делят на 2 групи – такива, които завършват над предното крило, и такива, които завършват преди него.Целта на всички е една и съща – да се използва колкото може повече въздух в долната част на колата за притискане и ускоряване под пода към дифузьора. Единственото различно решение показа "Лотус". При него единият край се смята за основен и изпълнява всички изисквания като "нос", а другият не, но техническият делегат на ФИА Чарли Уайтинг нарече решението умно и го призна за редовно. |
Още по темата
Когато еко не означава бавно и скучно
Световният шампионат за алтернативни горива вече има и силни български претенденти
31 окт 2014"Капитал" се допита за прогноза за състоянието на шампиона до доктор Славомир Кондов, началник-отделение "Неврохирургия" в "Токуда болница София"
18 юни 2014Себастиан Фетел ще защитава титлата си със "Сузи"
от Дневник,12 мар 2014
Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА
18 юни 2019, 2063 прочитания

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи
14 юни 2019, 1874 прочитания
15 дек 2019, 4923 прочитания
15 дек 2019, 2509 прочитания
15 дек 2019, 2056 прочитания
15 дек 2019, 1689 прочитания
15 дек 2019, 1656 прочитания
"Манчестър юнайтед" се оказа неподготвен за оттеглянето на Алекс Фъргюсън