Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
1 14 мар 2014, 16:29, 13361 прочитания

Пълна промяна във Формула 1

Започва ерата на хибридните болиди в историята на най-бързото автомобилно състезание

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Неясно начало клиентите на "Рено"

Следващите големи играчи в спорта – гигантът "Рено Нисан" и шампионският тим на "Ред бул" – влизат в новия шампионат и новата епоха с множество проблеми. Бях свидетел на първите от тях в Херес след представянето на колите как те изникваха един след друг. Първо не работеше добре софтуерът за управление на двигателя с вътрешно горене. След това хардуерът за управление на процесите при превръщане на кинетичната енергия при спиране в електрическа прегря. Нещата стъпка по стъпка се наместваха, но бавно и с постоянни пропадания във връзките между компонентите. Още докато представяше новия "Ред бул RB10", гениалният конструктор Ейдриан Нюи ми се видя доста раздразнен от новите правила, които постановяват  и неща като как да бъдат разположени батериите на системите за генериране на енергията, каква да е формата на носовете (виж карето) и т.н.

След като проблемите станаха повече от очевидни, Нюи бе упрекнат, че този път е сгрешил, че е направил отново прекалено тясна задната част и новите задвижващи системи не могат да се охлаждат, а те се нуждаят от поне 15% по-големи площи с радиатори. И останалите екипи с "Рено" имаха проблеми, но не чак толкова фрапиращи. Световните шампиони в последните четири години направиха в първата от общо трите седмици тестове само 21 обиколки! Общо за подготовката покриха едва 36% от изпитателните обиколки, завъртени от техните съперници. По-малкият тим на "Торо росо" имаше два пъти повече.


Злите езици твърдяха, че след поредната повреда неизменният победител в последните 4 години Себастиан Фетел беше заявил на тима си да оправят колата и тогава да го извикат отново да кара, но пред медиите германецът философски заяви, че тимът и производителят на двигатели печелили заедно и сега губят заедно."Не се заблуждавайте, те имат изключително красива кола, което обикновено значи много добра кола. Когато оправят проблемите си със задвижването, ще е отново трудно да бъдат победени", предупреди Люис Хамилтън.

Проблемите на "Ред бул" бяха анализирани от много експерти. Като причина се посочваше например малко по-далечната връзка между тях и французите. "Ферари" и "Мерцедес" са със собствени екипи и правели кола и задвижваща система заедно. Едва ли обаче този довод е напълно коректен, при положение че именно около качествата на "Рено" Нюи бе изградил задната част на колите на "Ред бул" през последните години. Фетел пък промени стила си на каране, за да използва напълно възможностите на техниката. Имаше и остри критики, че "Ред бул" и Фетел можеше и да не печелят всички състезания от август до ноември през миналата година, а да обърнат повече внимание на развитието за 2014 г.
"Мисля, че може да сме водещият екип с двигатели "Рено", каза от своя страна техническият директор на Лотус Ник Честър. "Мерцедес" направиха много добри тестове. Ние обаче имаме много голям потенциал, който още не сме използвали. Разполагаме с кола, с която смятаме, че бихме могли да бъдем най-силният екип с "Рено", допълни той.

Честър пое ръководството на техническия екип на втория от тимовете, работещи с "Рено". Действително колата E22 загатна добри възможности с най-революционния си нос. Огромните сътресения в тима обаче заради липсата на пари след пропадането на многомилионната сделка за продажба на 35% от акциите доведоха до неучастие в първия тест и множество проблеми, като и напускане на половината отбор. Идването на Пастор Малдонадо с милионите на PDVSA донесе известно успокоение, а тимът от Енстън е доказал, че постига отлични резултати и с по-малко средства. Що се отнася до потенциала на системата на "Рено", той наистина е далеч по-голям от показания.



За да работи системата за задвижване, в тестовете все пак трябва да се понатрупат малко километри. Електрическите системи например бяха вкарани в режими, използващи едва 1/3 от капацитета им. Двигателят с вътрешно горене също бе оставен далеч от максимално допустимите от правилата 15 000 об./мин.Сезонът ще е дълъг и техниката ще се развива във всяко състезание, като точките във финалното състезание в Абу Даби ще се удвояват. Правилото бе много критикувано и посрещнато с ирония от доста хора, най-вече от тима на "Ред бул", но в крайна сметка може да се окаже полезно именно за тях във финалния спринт към титлата на 23 ноември!

*Авторът е главен редактор на списание ClubS1
 
Носовете

По отношение носовете на новите автомобили във Формула 1 мненията са почти единодушни: как може да се допусне такава грозота! Появиха се сравнения с всякакви животни, но Ейдриан Нюи, чиито болид RB10 е определян за най-елегантен, бе категоричен: "Нас ни интересува най-вече времето за обиколка, а не колко е хубава една кола, каза той и допълни, че от друга страна, разнообразието говори за различни виждания общо за работата на аеродинамиката на колите."

​Носовете бяха променени от съображения за сигурност. Върхът им бе свален от 52.5 см на 18.5 см над равнината на пода, като по този начин се цели колите да не излитат във въздуха при докосване на болида отпред и да има по-голяма здравина при удар в мантинелите. Като цяло носовете могат да се делят на 2 групи – такива, които завършват над предното крило, и такива, които завършват преди него.Целта на всички е една и съща – да се използва колкото може повече въздух в долната част на колата за притискане и ускоряване под пода към дифузьора.

Единственото различно решение показа "Лотус". При него единият край се смята за основен и изпълнява всички изисквания като "нос", а другият не, но техническият делегат на ФИА Чарли Уайтинг нарече решението умно и го призна за редовно.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Спортният коронавирус Спортният коронавирус

Списъкът на отложените събития набъбва всеки ден

6 мар 2020, 4416 прочитания

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 2378 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Можеш или не Мойс

"Манчестър юнайтед" се оказа неподготвен за оттеглянето на Алекс Фъргюсън

Още от Капитал
Пат в туризма

Хиляди туроператори трябва да върнат на клиенти си суми за провалени почивки, които обаче са предплатени към партньори

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

Коронабюджет 1.0: Оптимистичната версия

Правителството поиска спешна ревизия на бюджет 2020, която да му даде по-голяма гъвкавост за маневри

Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

Инстатерапията на Беловски

Художникът Станислав Беловски смесва световната история и българските теми на деня в колажите си

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10