С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
4 17 апр 2014, 16:17, 4007 прочитания

Рокадa с коня

"Ферари" смени ръководството в търсене на изгубената формула за победа

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Виждали ли сте някога реклама на "Ферари"? Във вестниците, в интернет, по телевизията? Дори веднъж, независимо къде? Няма и да видите, защото политиката на компанията още от самото й начало е да не се рекламира. Нейният създател Енцо Ферари всъщност не се е интересувал от продажбата на серийни автомобили. За него линията на производство има смисъл единствено като източник на финансиране за голямата му страст – състезателните автомобили. Точно "Ферари" куца вече шест години и прави неуспешни опити да се върне към златната ера на Михаел Шумахер и Жан Тод.

Когато през 2007 г. френско-германският "дрийм тийм" се разпадна, президентът на компанията Лука ди Монтедземоло искаше да направи "Ферари" по-... италиански. Затова през 2008 г. отгледаният в Маранело мениджър Стефано Доменикали замени Тод, Алдо Коста смени Рос Браун, а отговорникът за двигателите Жил Симон е наследен от Лука Марморини. Новото италианско трио трябваше да изведе отбора до нова златна ера. Вместо това получи години на разочарование. След като трябваше да свири втора цигулка на "Ред бул", а сега на "Мерцедес", Скудерията, изглежда, отново ще остане в подножието на върха. И това е проблем, и то на цяла Италия. Защото освен успеха във Формула 1 марката друга реклама няма. И защото успехът на тази марка е важен за всички италианци толкова силно, колкото и на националния отбор по футбол.


Пропуснатият шанс

Всичко във Формула 1 за 2014 г. беше ново и в тези условия се криеше големият шанс на "Ферари" да се завърне на върха. В най-голямата техническа революция за последните две десетилетия се таеше възможността екипът отново да е много над всички останали или отново да е допуснал хиляди грешки. След трите победи на "Мерцедес" в първите три старта и петото място на "Ферари" при конструкторите резултатът е ясен. Скудерията разполага с добър болид, но проблемът се крие другаде. Обществено достояние е, че той е в слабия двигател. "Черните кончета" няма как да го признаят публично, защото за тях двигателят е светиня.

Кризата вече явно не можеше да се търпи и взе първата си жертва в лицето на Доменикали, заменен от главния изпълнителен директор на Ferrari North America Марко Матиачи. Доменикали беше много близък с Монтедземоло и все още не е ясно дали си е тръгнал по свое желание. Италианецът беше част от Маранело в последните 23 години, но според официалната версия реши да отстъпи за доброто на компанията. "Време е за значителна промяна. Като директор поемам отговорността за настоящата ситуация. Взех това решение със стремежа да раздвижа нещата към по-добро, заяви Доменикали, който работи във "Ферари" от 1991 г. Надявам се "Ферари" скоро да се завърне там, където заслужава да бъде. Съжалявам единствено, че не успяхме да пожънем желаните плодове от усиления ни труд в последните години."



Все още не е сигурно дали вината е персонално на Доменикали, или той става жертва на поредицата неуспехи. Италианецът на пръв поглед привлече правилните хора за работата по шасито в лицето на Джеймс Алисън и Дирк де Беер, както и двама световни шампиони като Фернандо Алонсо и Кими Райконен. Но с двигателя нещата не се получават. Което също не би трябвало да е такава трагедия на фона на сходните проблеми в "Рено" и изоставането на "Ред бул" по същата причина. "Това е нашият лимит. Дългите прави на пистата не пасват на нашия автомобил. Те показаха нашата слабост", каза Алонсо, чиято максимална скорост на последното състезание в Бахрейн беше с цели 10 км/ч по-ниска от тази на двата болида на "Ред бул". По неофициални данни разликата в мощността на цялата задвижваща система е 50 - 70 к.с. в полза на "Мерцедес".

Алонсо и Райконен взеха едва три точки от последните места в първата десетка, което постави Скудерията в непривичната роля на едва пета сила на стартовата решетка, зад "Мерцедес", "Форс Индия", "Ред бул" и "Уилямс". В Бахрейн дори "Макларън" разполагаше с по-бърз автомобил, но бе възпрепятстван от други проблеми. Там двамата пилоти на "Ферари" бяха твърде назад с горивото още преди автомобила за сигурност да се появи на пистата, а оставането му на нея в продължение на пет обиколки спаси италианците от още по-голям срам. "Това ни помогна да изпълним условията за разхода на гориво", призна Алонсо.

След оттеглянето на Доменикали инженерният директор Пат Фрай обясни, че екипът е започнал усилена работа по всички области на болида – от задвижващата система до настройките на окачването и аеродинамиката. "Нашата цел сега е да бъдем вторият най-добър отбор в шампионата. "Мерцедес" имат истинско превъзходство над всички останали. Стремим се да напредваме максимално за всяко следващо състезание", каза Фрай пред сайта на отбора.

Разочарованието от представянето накара Монтедземоло да се обърне с критики срещу новите правила във Формула 1. Той поиска да бъде увеличено допустимото гориво или да бъде намалена дължината на състезанията. Когато обаче спортът отвърна със спиращо дъха шоу в Бахрейн, в което неговите пилоти бяха само зрители на първия ред, той напусна разярен пистата 20 обиколки преди края.

Нов подход

След раздялата с Доменикали Монтедземоло зададе нов тон и тръгна по примера на Флавио Бриаторе, един от най-успешните мениджъри в историята на Формула 1. Започналият като търговец италианец оглави "Бенетон" и без да се бърка в работата на техническия екип, спечели две титли с Михаел Шумахер, а десетилетие по-късно направи това с Фернандо Алонсо и "Рено". В този смисъл появата на Марко Матиачи, един от най-успешните млади търговци на "Ферари" в последните години, може да се окаже печеливш ход в дългосрочен план.

Италианецът ще се появи на питуола още в Китай през този уикенд. "С неговия избор компанията очевидно търси човек, който повече познава изоснови организацията на "Ферари", отколкото света на Формула 1. Според компанията явно е по-лесно да разбереш как функционира големият спорт, отколкото да се изкачиш на върха в Маранело", коментира германското списание Auto motor und sport.

През годините Матиачи се е превърнал в златното момче на марката, като в голяма степен на него се дължи успешното й развитие в Далечния изток и САЩ, които превърна в най-големия пазар с 20% ръст. Бизнесът със серийни автомобили върви, а сега целта пред италианеца е да постигне успехи и на пистата. "Задачата на Матиачи не е просто да подобри работата на "Ферари", а да помогне на отбора във Формула 1 да оползотвори максимално спонсорските си и търговските ресурси от продажбата на серийни автомобили, точно както вече направи "Мерцедес", за да даде и финансов тласък на екипа към успеха", коментира Джонатан Нобъл от Autosport.

Матиачи пристига с огромен кредит на доверие, което трябва да го улесни в правенето на считаните за необходими от него промени. Той няма минало във Формула 1, което може да му донесе свеж подход към ситуацията и актуалните нужди на спорта. "Много скоро отново ще побеждаваме. Сега трябва да запретнем ръкави и да работим за конкурентното ни завръщане. Очаквам бърз отклик от нашите инженери. Марко е нашият човек номер 1 в САЩ и очакваме от него много работа, но съм уверен във възможностите му и ще бъда до него", каза Монтедземоло при представянето на новия Ferrari California T. Секунда по-късно не пропусна отново да разкритикува правилата: "Няма да позволим на тези господа да развалят този голям спорт, защото Формула 1 е животът на "Ферари". Последното изказване на италианеца показва големия проблем на водещите тимове във Формула 1 в днешно време - те не могат да губят. Но още по-лошото е, че не знаят как да печелят.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1808 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1614 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
В златната среда

Българският футбол живее на загуба и сменя често треньорите

Още от Капитал
Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Сирийската авантюра на Ердоган подкопава НАТО

Може ли Северноатлантическият алианс бъде въвлечен във война заради Турция

Нобел за икономика: Как да се правят ефективни реформи

Тазгодишните лауреати намират начин да използват полеви изследвания, за да избегнат политиките тип "проба-грешка"

Шведска маса в гората

Три места в Швеция, където отглеждат и събират храната си сами по устойчивата формула "от земята в чинията"

Kалендар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10