Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
8 8 авг 2014, 15:58, 7034 прочитания

Празното петно на фланелката

Спонсорите избягаха от българския футбол, а притеснението на клубовете се изразява само в мрънкане

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


"Имаме най-добрия продукт. Ние сме най-доброто първенство, наслаждаваме се на най-добрите клубове в света и се радваме на най-добрите футболисти на планетата. Но това не е достатъчно. Трябва да отидем във всички кътчета на земното кълбо, за да представим нашата марка." Не, това не са думите на маркетинг директора на А група. Най-малкото защото такъв няма.

Казани са от Фернандо Санц, който е посланик на испанската Ла Лига в Азия, Океания, Средния изток и Северна Африка. Нелепо е да се правят каквито и да било паралели между първенство, в което се състезават "Барселона", "Реал" и "Атлетико" (Мадрид), от една страна, и българския шампионат, от друга. Но пък могат да се извадят много важни изводи - футболът отдавна е бизнес и докато БФС и клубовете в А група не гледат на него по този начин, трудно може да се очаква развитие. В момента първенството в България е всичко друго, но не и продукт. Повечето заинтересовани страни се стараят да следват личния си интерес, без да се вълнуват от общата картина.


Родната Бундеслига

Сезонът в А група започна за пръв път само с 12 отбора като част от реформата първенството да стане по-конкурентно и атрактивно. Въпреки че миналия сезон с 14 отбора беше вероятно най-атрактивният от дълго време, в първия кръг точно сега половината от тях бяха без спонсорски лога на екипите си. Малко след това "Левски" представи новия си генерален спонсор "Лев инс" с временен договор за пет месеца. ЦСКА пък вече втора година очаква да подпише с мечтания спонсор, а това все се случва "до няколко седмици". На "Българска армия" главният акционер Александър Томов си е поставил за цел да привлече компания, която да плаща по 1 млн. евро. Въпреки че "Капитал" попита ЦСКА как вървят нещата със спонсора и от клуба обещаха "по европейски модела на работа" да отговорят, това не се случи.

На практика рекламодателите изразиха ясно мнението си и се оттеглиха от българския футбол. Тези, които все още са част от него, по един или друг начин са обвързани с дадени клубове и техните собственици. Такъв е случаят с "Лудогорец", "Ботев" и "Черно море". На гърдите на шампионите стои логото на "Хювефарма", притежавана от Кирил и Георги Домусчиеви. Дори и в разгара на кризата "Ботев" представя КТБ на собственика си Цветан Василев. Варненци рекламират "Армеец", свързана с групата "Химимпорт", която е и собственик на клуба.



Новакът "Марек" (Дупница) се спонсорира от местната община и от "Актавис". Покрай идването на фармацевтичната компания на стадион "Бончук" преди три години се заговори, че ключова роля е изиграл бившият министър-председател Бойко Борисов. По това време лидерът на ГЕРБ уреждаше малки и големи отбори с подкрепа из цялата страна. От "Актавис" обаче уточниха, че не са били притискани да се обвързват с "Марек". "Спонсорството ни има бизнес логика. В Дупница е един от най-големите ни заводи. Част от стратегията ни е да подпомагаме местните общности. Ние сме фармацевтична компания, свързани сме със здравето на хората, а оттам и със спорта", каза директорът "Корпоративни комуникации" в компанията Радослава Ганозова пред "Капитал". По думите й "Актавис" е увеличила познаваемостта си в града.

В българския футбол обаче участието на големите компании е минимално. Навсякъде по света неделима част от играта са пивоварните, телекомите, банките, производителите на автомобили, букмейкърите и дори туристическите компании. В България дори и пивоварните стоят далеч от професионалния футбол. В стремежа си все пак да достигнат до феновете те организират аматьорски турнири. "Каменица" например, нарича себе си "футболната бира на България". "Получавали сме покани за спонсорство от български футболни клубове. На този етап стратегическата посока на развитие на марката "Каменица" не предполага обвързване с конкретен клубен отбор", заяви за "Капитал" Антон Карлов, директор "Правни и корпоративни въпроси" в "Каменица" АД. Конкурентната компания "Загорка" АД налага "Ариана" като футболен бранд. Въпреки че в разгара на световното първенство организира промоция на своя "кен за футболни фенове" и традиционния аматьорски турнир "Ариана Аматьорска лига", компанията предпочита да присъства в професионалния футбол само като заставка в телевизионните излъчвания.

"Един от основните проблеми е, че като цяло компаниите имат по-малко средства за инвестиции в имидж. В последно време отделят повече средства в продуктова реклама, която е насочена изцяло към потребителя. Дори и мобилните оператори в резултат на хилядите рестрикции и свиване на печалбата не правят такава реклама, на каквато бяхме свидетели преди години. Освен това рекламата на фланелките има емоционална стойност, а компаниите действат рационално", коментира за "Капитал" изпълнителният директор на Fivepoints Драгомир Драганов, който от години работи в маркетирането на българския футбол.

Участието на мобилните оператори в А група е сведено до минимум, като на практика остана само това на "Мобилтел" в "Левски" и "Литекс" чрез "Мтел" и "Прима". Компанията сви бюджета си при сините и логото й беше преместено от гърдите на левия ръкав, като ограничи и присъствието си като брандиране на стадион "Георги Аспарухов". В случая с "Литекс" става въпрос за чисто корпоративна сделка, тъй като сътрудничеството обвързва фирмите на Гриша Ганчев да ползват услугите на този оператор. Подобно беше и поведението на "Глобул" в ЦСКА по времето на "Титан". В началото на годината беше съобщено, че "Виваком" ще смени КТБ на екипите на "Ботев" от този сезон, но до момента това не се е случило.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Спортният коронавирус Спортният коронавирус

Списъкът на отложените събития набъбва всеки ден

6 мар 2020, 4444 прочитания

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 2383 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Искам всичко

Амбициите на големите клубове и световното първенство надуха цените и на недоказаните футболисти

Още от Капитал
Жилищният пазар е в ступор

Плановете за покупка на дом масово се отлагат. Банките леко затягат кредитирането. Строителството зависи от банките

Бизнес на градус

Моментният недостиг на спирт вече изглежда преодолян, като по складовете има над 4 млн. литра. Цената на литър спирт обаче е 3 пъти по-висока отпреди пандемията

Къде изчезна златото

Затварянето на ключови рафинерии и липсата на транспорт почти блокират пазара на физическия благороден метал

Може ли България да надбяга вируса

България използва времето, спечелено от социалната изолация, за минимални подобрения в здравната система и планира да въведе софтуер за следене на заразени и нарушители на карантини. Засиленото тестване все още не се случва

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

Всички в кухнята

Как да пазаруваме, какво да готвим и откъде да черпим кулинарно вдъхновение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10