Изгубените конe на "Ферари"

Дали спортният резултат ще важен за скудерия, или отборът ще се превърне в пазарен инструмент

Марко Матиачи в търсене на успешната формула за "Ферари"
Марко Матиачи в търсене на успешната формула за "Ферари"
Марко Матиачи в търсене на успешната формула за "Ферари"    ©  Reuters
Марко Матиачи в търсене на успешната формула за "Ферари"    ©  Reuters

"Моите права, моята независимост, моето съществуване като производител, предприемач и лидер на фабриката Ferrari не може да работи под огромната машина, задушаващата бюрокрация на Ford Motor Company!", така легендарният създател на компанията за производство на спортни автомобили Енцо Ферари коментирал отказа за сливане с Ford през 1963 г. Днес в централата на Ferrari в Маранело, на няколко километра от Модена, много неща напомнят на посетителите водещите принципи на създателя на компанията в годините след Втората световна война. Енцо Ферари определя още тогава, че основният бизнес на компанията ще бъде състезателните коли, най-вече Формула 1, успехът на пистата е над всичко, включително производството на автомобили, които през последните 60 години се превърнаха в икони по отношение на стила и поведението на пътя.

Но днес времената са други. От известно време компанията майка FIAT, вече в една група с  Chrysler, e регистрирана съгласно холандското законодателство и след броени дни ще се търгува на борсата в Ню Йорк. Освен това е ръководена от италианско-канадския изпълнителен директор Серджо Маркионе, който едва ли ще се съгласи с друга крилата фраза на Енцо Ферари: "Клиентите невинаги са прави."


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    djb95 avatar :-|
    djb95
    • - 6
    • + 15

    Ферари ще се превърне в това , което е формулата сега- съзтезание на прахосмукачки.Ще стане масов продукт с изкуствен имидж.Всяко първеню в България яхва някакво Порше например

    Нередност?
  • 2
    ivan_radanov avatar :-|
    Иван Раданов
    • - 4
    • + 3

    Алонсо може би няма да си тръгне от Ферари. Има и слухове, че ще върнат Рос Браун, което би трябвало да помогне много за завръщането на отбора към победите.

    Нередност?
  • 3
    beatles avatar :-|
    beatles
    • - 12
    • + 6

    бе те хубаво ще върнат и рос браун, и жан тод, и шуми ако искат, ма ако не върнат и измамите няма да им помогне. всеки отбор има и падения и успехи. тая работа вече не е като оная работа.
    не мога за разбера само защо си мислят, че като дадат безумно много пари за пилот, който освен да мрънка как не му харесва колата или гумите и как някой не го пуска на пистата изведнъж ще почнат да печелят....
    не става вече само с пари момчета, за последните 7 години явно не го разбрахте.....

    Нередност?
  • 4
    ssh34368102 avatar :-|
    роджър
    • - 10
    • + 8

    Някак си ми убягва логиката за 7 000 продажби годишно - до 90-та ок, но появилите се огромни азиатски и руски пазари ?
    Купувачите там не променят ексклузивитета в Европа и Америка ...

    Нередност?
  • 5
    venelin_todorov avatar :-|
    Venelin Todorov
    • + 16

    Ферари... как хубаво звучи....Какво е нужно за да печелят отново ли? Червени сърца, хора носещи сътезателния дух, историята и бензина в кръвта. Опасявам се сегашните мениджъри не са от тях

    Нередност?
  • 6
    shisho91 avatar :-|
    shisho91
    • + 16

    До коментар [#5] от "venelin_todorov":

    ... съгласен, още повече че този процес съм го виждал и на живо.
    Този цитат обяснява цялата статия:
    "Една история гласи, че Ди Монтедземоло счупил телевизора, когато през 2008 г. Люис Хамилтън успя да измъкне титлата в последното състезание от Фелипе Маса. Нещо, което Матиачи и Маркионе едва ли са правили за което и да било автомобилно състезание."

    Силата на Ферари е легендата, дори и Фетел ако дойде ще е пак заради легендата, а легенди управлявани по финансови показатели е сигурен път за тяхното изчезване ...

    Нередност?
  • 7
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious
    • - 1
    • + 10

    До коментар [#4] от "роджър":

    Колкото повече е ограничен един ресурс (коли, злато, диаманти, бижута, картини и т.н.), толкова повече цената му се вдига, без да има друго покритие отзад, а само заради ограничения достъп до него. Това важи и за вторичния пазар.

    Нередност?
  • 8
    z_zafirov avatar :-|
    The_Curious
    • + 6

    До коментар [#5] от "venelin_todorov":

    Листване на борсата е достатъчно ясен показател за отношението на мениджмънта към компанията/марката. Целта очевидно вече е повече пари, а не името Ферари т.е. поредната стойностна компания отива в небитието.

    Нередност?
  • 9
    venelin_todorov avatar :-|
    Venelin Todorov
    • - 1
    • + 8

    До коментар [#8] от "z_zafirov":
    Срам за най-легендарната марка. През главата ми минават едни мрачни мисли как контролният пакет се държи от китайци или индийци.

    Нередност?
  • 10
    historama avatar :-|
    historama
    • + 6

    Ферари е и моден артикул. Нещо като супер марка парфюм -Шанел 5, Диор и т.н. За да ги продават скъпо, фирмите организират бляскави представления на модата в Париж, Лондон, Милано, Ню Йорк, и неминуемо можем да направим паралел между супер манекенките и супер пилотите.
    За Ферари тези представления са Ф1. Като спортен автомобил Ферари е равностоен на Порше или Нисан ГТ-Р, но се продава много по-скъпо, и купувачите му не са случайни хора. Произвеждат и продават 7 000 бройки годишно, вероятно няма да се затруднят да пласират и 14 000. Но тогава вече ще престанат да са легенда.
    Между другото съм се чудил какво правеха Рено във Ф1, след като така и все още не сме видели дори и възродения им роудстар Алпин?

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал