Ето ви стадион, изберете си
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ето ви стадион, изберете си

Наемането на "Васил Левски" се изплаща, когато трибуните са пълни. Но когато не са?

Ето ви стадион, изберете си

"Васил Левски" е скъпо удоволствие за ползване на лоши услуги, но за сметка на това алтернатива няма

Георги Филипов
18472 прочитания

Наемането на "Васил Левски" се изплаща, когато трибуните са пълни. Но когато не са?

© LAP.bg


Отишъл Тодор Живков в магазина да си купи 10 яйца. Продавачката му сложила 10 яйца и му казала

- Ето ви яйца, избирайте си. - Ама, как да избирам, като те са 10 - попитал диктаторът.

- Еми то и вие сте един, ама ние ви избираме - казала продавачката.

Ако трябва да перифразираме този виц от времето на социализма, днес бихме казали: ето ви стадион, изберете си. Реалността е, че в ХХI век в България има един-единствен стадион, който компромисно може да приема мачове на по-високо футболно ниво, и това е националният стадион "Васил Левски". Той е държавен и поне в скоро време не се вижда някаква конкуренция.

Миналата година при изненадващия успешен ход на "Лудогорец" в Европа се оказа, че единият мач на отбора в Лига Европа може да съвпадне с насрочен месеци по-рано концерт. Тази година концерти не са се провеждали.  Стадионът домакинства няколко мача на година – на "Лудогорец" в европейските турнири, на националния отбор и четири дербита между "Левски" и ЦСКА. Истински късмет е, че вече втора поредна година "Лудогорец" върви добре в европейските турнири и ангажира съоръжението. Но пък наскоро изпълнителният директор на "Левски" Константин Баждеков заяви, че предлага вечното дерби да се върне на клубните стадиони без публика на гостуващите, и има своите доводи.

Натоварването на стадиона със събития изглежда много неефективно, а и тези, които го ползват, определено не са щастливи. Защото дори и в тези малко случаи стадионът не предлага перфектните услуги. Съоръжението е в някакъв омагьосан кръг. Трудно е да се каже, че дори и с реконструкция може да отговори на съвременните изисквания, най-вече заради местоположението си. Но без него не може поради липсата на друго от този ранг. Стопанинът му – държавната фирма "Национална спортна база" ЕАД, е принуден да го поддържа със собствени приходи, за да изпълнява функциите дори за тези няколко изолирани събития. Отскоро фирмата има и ново ръководство, което обяви за цел да бъде обновен тревният терен и да се направи хидроизолация под седалките, за да не тече в залите.

От табло до тоалетна хартия

От няколко страни обаче вече се чуват критики за това, което стадионът предлага като услуги. Представителите на различните клиенти по принуда не пожелаха да бъдат цитирани, но разочарованието е налице. Те също по своему са в капан, защото нямат избор. "Плащаме наем, а насреща получаваме твърде малко. Принудени сме да отделяме огромно допълнително количество време и средства, за да може да се проведе един мач на нормално ниво", коментира за "Капитал"  редовен ползвател на стадиона.

Един от основните проблеми на стадион "Васил Левски" е липсата на работещо табло. Още миналата година се оказа, че "Лудогорец" трябва да си осигурява табло за мачовете от Лига Европа, което се монтира и демонтира след всеки двубой. Клубът плаща по 8000 лв. на частна фирма за конструкцията, таблото и изработването на графиката с надписите за домакински мач. Тази година бившето ръководство на НСБ ЕАД се опита да проведе конкурс за доставка на нови две електронни табла с прогнозна цена от 1.7 милиона лева. Според поръчката трябваше да се достави един светодиоден екран с приблизителни размери на видимата част 16 на 10 метра и един 20 на 6 метра. След идването на власт на служебното правителство членовете на конкурсната комисия бяха сменени и поръчката беше прекратена заради невъзможност да се осигури финансиране за изпълнението й. "Предстои обявяването на нова процедура за доставка и монтаж на информационно табло. Освен собствени средства ще бъдат привлечени и пари от Българския футболен съюз и спонсори. И като говоря за спонсори, имам предвид извършени конкретни действия в тази посока", каза за "Капитал" новият изпълнителен директор на НСБ Пламен Манолов.

Но докато таблото е липсващ елемент, много други налични не са на разположение в рамките на наема. Различни помещения, дори звуковата уредба, трябвало да се договарят отделно. Пред някои от секторите на мача "Лудогорец" - "Реал" (Мадрид) не е имало тонколони и както описа в свой коментар журналистът от Дарик радио Томислав Русев: "Детето до нас очакваше да чуе химна на Шампионската лига, но нямаше колона, от която да прозвучи." От НСБ твърдят, че ангажимент на клуба е само да си осигури диктор. "Озвучителната система е собственост на НСБ ЕАД и не се отдава под наем на външни фирми. При провеждане на последните мероприятия се установи лошо озвучаване на определени сектори на стадиона и бяха предприети спешни действия за основен ремонт на озвучителната система, за да успеем да постигнем добро покритие и качествен звук за предстоящия мач от Шампионска лига между ,,Лудогорец" и ,,Ливърпул", коментира Пламен Манолов.

Оказва се, че е трудно да се получи информация за точния брой на здравите седалки, които да са номерирани и описани, за да знаят организаторите на събития колко билети да продават. На последния мач на България с Хърватия от европейските квалификации дори се стигнало до конфузна ситуация с ВИП зоната, където имало счупени седалки. "Поне с ВИП-а не сме имали проблеми", коментира представител на "Лудогорец". Оттам споделиха, че са постигнали пакетна цена за много от услугите, тъй като играят серия от мачове с опция да се увеличат при влизане в тройката на групата в Шампионската лига.

С всеки поотделно

Разградчани обръгнаха в организацията на събития на столична територия. При тях по-високите изисквания от УЕФА за Шампионската лига са довели и до необходимостта до повече подобрения по стадиона и съответно повече разходи. "За това, което се изискваше от УЕФА, срещнахме пълно съдействие от хората от стадиона", коментираха от клуба, които са направили и много подобрения за собствена сметка.

Константин Баждеков потвърждава информацията за редицата допълнителни разходи, когато ФК "Левски" домакинства на дербитата с ЦСКА на стадион "Васил Левски", а приблизителни суми могат да се видят и от отчета на "Фонд 100 години "Левски". "След наема сме принудени да подписваме договори с най-различни фирми, посочени от ръководството на НСБ", каза той за "Капитал". Плаща се почистване на стадиона и околното пространство преди и след мач, което струва около 6000 - 7000 лв. Според отчета на фонда от юбилейния мач на сините става ясно, че за почистване и препарати на стадиона те са платили 9000 лева.  За доставка на интернет се плаща 500 лева. Около 2000 лева се плащат за хонорар на служителите на стадиона. Наемът на две охранителни фирми за пропускателния режим е над 15 хиляди лева. Като гаранция се дават 5000 лева за евентуални нанесени щети и 5000 на Столична община.

Най-фрапантното е, че ползвателят трябва да купува дори тоалетна хартия. Шампионите  например избирали от "по-скъпата", за да отговаря на нивото на представянето и на цените на билетите. Баждеков уточни, че за собствена сметка се зарежда всичко в тоалетните - до сапуните. "Чашата на търпението последния път преля, когато ни казаха, че трябва да платим и наем за ВИП-а. Това е все едно да наемеш апартамент, а за кухнята да се плаща допълнително. Стана невероятен скандал", каза изпълнителният директор на "Левски".

В случая с "Лудогорец" се налагало всеки път да се плаща за ползването на различни отдадени под наем помещения. Миналата година за нуждите за офис на представителите на УЕФА се ползвала залата, където се помещава "Пресклуб България". И според техни оценки това струвало "огромни пари". Сега за Шампионската лига се наложило да се договарят с клуба "БУБА баскет", който ползва баскетболната зала в съседство с централния вход. С отдаването на тези помещения НСБ генерира приходи във времето, в което стадионът не се ползва за мачове, а това е повечето време. "Много пари дадохме да направим ВИП лонджа. Единият от двата ВИП си е наш, ремонтиран и направен с наши средства. Но поне с предишното ръководство на НСБ можехме да се разберем и помагаха, преди да попречат", коментираха от "Лудогорец".

На последния мач между "Левски" и ЦСКА, на който домакин бяха сините, заваля октомврийски сняг. Двата отбора излязоха на недобре почистен терен. Оказва се, че пускането на системата за отопление на терена също не е лесна работа. "Предложиха ни в петък да го пуснат, разбира се, срещу заплащане, но за да има ефект, трябва да работи два-три дни. Това не е котлон", коментира Баждеков. Новият изпълнителен директор на НСБ казва по този повод: "Пускането на отоплителната система става по предварителна писмена заявка на отбора домакин. Отчитането се извършва на база показания на измервателните уреди и цени на топлофикационното дружество. След между 7 и 10 дни системата достига оптималната си мощност. В момента отоплителната система работи, за да се преодолеят последиците от последната футболна среща."

Заради проблемите с публиката, а вероятно и по други финансови причини той предложи тези дербита да се играят на клубните стадиони без публика на противника. Така хем разходите ще са по-малки, хем няма опасност да се стигне до ексцесии. "Моят протест е, че нас наредбата ни задължава да играем мачовете с ЦСКА на този стадион, а за нас това са много допълнителни разходи, над 35 хиляди лева в повече, ако играем на клубния стадион "Георги Аспарухов". Тогава искам този, който ни задължава да играем на националния стадион, да поеме разликата", каза той.

Работа с администрация

"Организацията на един мач на стадиона е истинско изживяване, но вече свикнахме, а и различните институции свикнаха с нас", коментира човек от "Лудогорец". Той изчислява, че само услугите като осигуряване на полиция, пожарна, линейка и антидопингов контрол струват около 20 хиляди лева за мачовете от Шампионската лига. Фондът "100 години "Левски" е платил за това 44 хиляди лева, според данните от отчета им. По-големият проблем е тромавата комуникация с всяка от отделните институции. Клубът си наема частна фирма за охрана в рамките на стадиона, тъй като УЕФА иска невидимо присъствие на полиция. За всеки мач се наемат около 600 стюарда.

От клуба обаче имат доста забележки по работата на общината. Всичко, което е извън рамките на стадиона, е общинска собственост и по техни твърдения "дори да излезеш с един метър извън сградата, се заяждат" за неща като тротоарно право и други подобни. Сложни са процедурите по осигуряване на терена около стадиона. Обикновено тази зона се ползва като паркинг от столичани и в дните на мачовете се затваря със специално разрешение на общината. За първото домакинство от групите на Шампионската лига дори имаше интересен казус, когато две от колите на инспекторите на УЕФА бяха заключени от "Паркинги и гаражи". Стадионът обаче няма свой паркинг и се налага тези служебни коли да паркират на улицата. При по-големи мачове се затваря, естествено срещу заплащане, улица "Гурко" до Спортната палата. Обикновено мостът пред стадиона се ползва като ВИП паркинг. Това неудобство няма как да бъде избегнато при каквато и да било реконструкция на стадиона, което е една от причините да бъде безсмислена. "Последния път платихме за разчистване на синята зона, но тя не беше изчистена от коли. Какво да направим, да искаме обезщетение ли", пита Баждеков.

Отделно организаторите на мачове са принудени да плащат за удължено време на някои линии на градския транспорт и метрото. От този квалификационен цикъл двубоите на националния отбор са с начален час 21.45, както за мачовете в Шампионската лига. И за мача с Хърватия се наложи в последните часове преди първия сигнал БФС да плати, за да могат зрителите след двубоя да ползват градски транспорт. Идеята е, че мачовете са комерсиални събития и не е задължение на общината да им осигурява безплатно транспорт, тъй като за нея това са допълнителни разходи. Баждеков казва, че е плащал дори перфоратор в автобус в "Младост", който бил счупен след мач.

На въпрос защо просто не отидат да играят някои от мачовете си в Бургас, където биха могли да получат повече съдействие от общината и собственика на стадион "Лазур", представител на БФС каза: "Там за съжаление идва много малко публика." Стадионите в другите градове, като Стара Загора, все още не отговарят на изискванията за подобни мачове. И така отново всички попадат в зависимостта на националния стадион и да го ползват такъв, какъвто е. Решението до построяването на друг е новото ръководство на НСБ да запълни календара с повече събития, за да намали финансовата тежест за спортните организации и да преоформи така пакета си с услуги, че да не се занимават със зареждане на тоалетните с хартия и сапун. 

Отишъл Тодор Живков в магазина да си купи 10 яйца. Продавачката му сложила 10 яйца и му казала

- Ето ви яйца, избирайте си.

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

31 коментара
  • 1
    bezhanetsa avatar :-|
    bezhanetsa

    Решението е конкуренция. Но не с 250 милиона за нов, а с 25 за стадион Пловдив. Всички изброени недостатъци на стадион Васил Левски там са качества - инфраструктура/ паркинги, подстъпи, летище, хотели, комуникации/, съпътстващи мероприятия и културен живот, по-нисък наем, целогодишна заетост, футболна и изобщо спортна публика, спортен град, хора с опит в организирането на спортни събития, централно местоположение в страната, децентализация.

  • 2
    sinergy avatar :-P
    Sinergy

    До коментар [#1] от "bezhanetsa":

    Аз съм от Пловдив и принципно идеята ми харесва. Въпреки това смятам, че прекалявате с плюсовете патриотизма спрямо града:

    - паркинг на гребната дефакто НЯМА. Има малко обособено място и няколко улички, които изобщо не могат да поберат повече коли при пълен стадион.
    - подстъпи - не мисля, че стадион Пловдив е нещо особено в това отношение.
    - летище, хотели, комуникации - все едно това го няма в София, че и в доста други градове...
    - съпътстващи мероприятия и културен живот - все тая - не сме с нещо по-специални от столицата.
    - по-нисък наем - да, тук съм съгласен - сигурно ще е по-нисък.
    - целогодишна заетост - как решихте, че ще я има или е само пожелание?
    - футболна и изобщо спортна публика, спортен град, хора с опит в организирането на спортни събития - чак пък спортен град... положението е горе-долу същото като и в София - два основни клуба и феновете им, които в повечето случаи са малки гаменчета (повечето, не всички!)
    - централно местоположение в страната, децентализация - да, тук съм съгласен.

    Не ме разбирайте погрешно - ще се радвам ако някой ремонтира стадион Пловдив или примерно го гътне и вдигне нов стадион. Просто не сте обективен и от всичките неща, които изброихте само две са истина...

  • 3
    bezhanetsa avatar :-|
    bezhanetsa

    До коментар [#2] от "Sinergy":

    минусът не от мен, но ще отговоря. А даже не съм от Пловдив...Стадионът има три паркига. Основният е от юг и е разчетен за 500 автомобила при стрителството му. Сега по-голямата част е пазар, а по-малката беше депо за рейсове, после за репатрирани автомобили. Другият е от изток, зад кортовете Локо-Стад - за 100 автомобила и 20 автобуса, третият е пред хангарите на гребния канал от север. Подстъпите - от север - бул.Марица, от изток и центъра - бул 6-ти септември, от юг - Пещерско шосе и бул Свобода, ул Перущица. Летище, хотели, комуникации ги има и Варна и Бургас, но нямат част от изброените други неща. За културния живот - Пловдив не е нещо повече от София? / това не го коментирам/. Целогодишна заетост - знаете ли, че стадионът и сега се използва всяка седмица - за мачове, за тренировки, лека атлетика... но без публика? А за спортния град не мога да пропусна коментара. Два основни, но и още четири футболни клуба с работещи школи, четири тенис-клуба, три волейболни, два баскетболни, всичките с традиции и детски школи. Спортно училище, да напомням ли кану-каяка, гребанието, леката атлетика, гимнастиката, плуването, джудо и борба, стелбата. Пропускам нещо със сигурност. Препоръчвам да разпитате повече за града си, не от местен патриотизъм. :)

  • 4
    sinergy avatar :-|
    Sinergy

    До коментар [#3] от "bezhanetsa":

    Благодаря ви за отговора. Прав сте за някои неща, но все пак...

    1. Наистина не съобразих за наказателният паркинг и пазарчето (четвъртък пазара), които са сега пред входа на гребната. Просто толкова време не е ползван като паркинг, че изобщо не се сетих. Тук сте прав и се извинявам. За останалите - включително на север по бул. Марица не мисля, че имат особен капацитет и са по-скоро място за спиране, а не толкова паркинг. Просто съм виждал достатъчно често как се препълва с коли и държа когато се прави нещо ново да е както трябва.

    2. Подстъпите продължавам да твърдя, че не са нещо особено - знам от кои булеварди е заобиколен стадион Пловдив :) и знам колко лесно могат да станат задръствания. По Васил Априлов, Пещерско, Копривщица (май имахте него предвид вместо Перущица) и 6-ти Септември трафика постоянно е голям и често има задръствания. До бул. Марица-Юг може да се стигне основно през моста на В. Априлов или 6-ти Септември, за които вече писах. Да не говорим пък за ЖП прелезите на Пещерско и Свобода... продължавам да твърдя, че в това отношение не е нищо по-различно от Васил Левски в София.

    3. Относно културният живот, да като цяло не е нещо прекалено. В София също има много културен живот (ако изобщо думата "много" е уместна когато сравняваме култура). Просто столицата е много по-голяма, заедно с това и селянията и нещата малко се размиват. Да, в някаква степен е по-ясно изразен в Пловдив, но не мисля, че като цяло сме толкова напред.

    4. Целогодишното ползване - нали в статията все пак се говори и за наеми. Ако се ремонтира или построи нов стадион, то ще трябва парите да се избиват от някъде :) Доколкото знам към момента е обявен за опасен и почти не се ползва. Ако не се лъжа даже смятаха, че е по-евтино да се вдигне нов. Да, виждал съм 1-2 пъти да ритат топка вътре, но с това се изчерпват нещата.

    5. Спорта да, тук също сгреших и се извинявам. Като кон с капаци говорех само за футбола.

  • 5
    izabell avatar :-|
    izabell

    От соца поне урока трябва да сме си научили-не стройте големи стадиони(обществени сгради), след като не може да ги поддържаме.

  • 6
    haralampi avatar :-|
    haralampi

    Не разбрах каква е икономическата логика да се купуват табла за 1.7 млн. лв., след като на стадиона се провеждат не повече от 10-на мача годишно, което съответства на наем от 80 хил. лв. на година за табло.

    Изобщо, каква е логиката да се поддържат с публични средства скъпи спортни съоръжения, които не се ползват за масов спорт?

  • 7
    voxy avatar :-|
    voxy

    интересно съвпадение на тази статия, едни пиари почнаха да драскат тук колко важно е да има нов стадион да не се оформя някаква кампанийка за нов стадион за да се лапнат едни парички

  • 8
    kirsner avatar :-|
    kirsner

    А защо чисто и просто не направят около "В.Левски" подземен паркинг с директна топла възка към стадиона, като едновременно с това той се реконструира, като се построят покриви(козирки) за трибуните? Това е правено на много места по света, вкл. и на "С.Бернабео", който е в центъра на испанската столица. Ай гиди пусти мераци да се харчи повече за нови стадиони! Освен всичко, в Пловдив има стадион, който може да се довърши, като трибуните се покрият, и така ще има нормален стадион. Потенциал има и стадиона в Стара Загора, който също може да се разшири, а и там е най-голямата покрита трибуна в България.

  • 9
    bezhanetsa avatar :-|
    bezhanetsa

    До коментар [#8] от "kirsner":

    и аз разсъждавах за Стара Загора, но там стоят също както с "Васил Левски" проблемите с паркинги, подстъпите и инфраструктурата.

  • 10
    stg avatar :-|
    stg

    ами като е толкова необходим нов стадион, и ще е толкова изгодно да го има ,значи няма проблем да го направи частен инвеститор, нека дойде такъв, чак тогава държавата може да поеме някакви ангажименти свързани с инфраструктура да кажем и толкоз, ай стига сме строили паметници


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.