Новият ред във Формула 1
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият ред във Формула 1

Рискът на Хамилтън да отиде в "Мерцедес" се оказа оправдан

Новият ред във Формула 1

Ще помогнат ли пилотските рокади за съживяването на конкуренцията във Формула 1

Мирослав Стоев
11427 прочитания

Рискът на Хамилтън да отиде в "Мерцедес" се оказа оправдан

© Reuters


"Заедно можем да растем в това нова предизвикателство. Вярвам, че мога да помогна да насочим "сребърните стрели" към върха и да реализирам общите ни амбиции да спечелим световния шампионат."

Преди две години думите на Люис Хамилтън изглеждаха като традиционните реплики в стилистиката на на пиар експертите. Но миналата седмица той доказа, че в тях е имало смисъл. Английският пилот спечели втората си титла във Формула 1.

Когато Хамилтън сменяше "Макларън" със "сребърните стрели", новият му отбор беше едва пети в класирането на конструкторите. Тази година "Мерцедес" доминираше тотално, като постави значими рекорди. А "Макларън" завърши пети без нито една победа (както и други класически отбори като "Ферари" и "Уилямс").

Могат ли пилотите да променят и развият един отбор, или просто допълват една добре смазана машина? Случилото се в последните две години с Хамилтън и "Мерцедес" отново повдигна този въпрос. А някои от отборите, които бяха в сянката на германския тим, потърсиха сходни решения за следващата година. Фернандо Алонсо напусна бавния "Ферари", за да вдигне на крака "Макларън". А четирикратният световен шампион Себастиан Фетел ще се опита да направи същото с... "Ферари" след цяла кариера в лоното на "Ред бул". Още отсега любопитството на феновете се подхранва от въпроса с какво звездните пилотски рокади ще повлияят на битката през следващия сезон.

Пилот не за един ден

Със спечелването на втората си титла във Формула 1 Хамилтън стана четвъртият британски многократен шампион след Джим Кларк, Греъм Хил и Джеки Стюърт. Той записа рекордните за негерманец 11 победи в един сезон и с общо 33 в своята кариера измести Алонсо от петото място във вечната ранглиста.

"Все още не можем да го наричаме велик пилот, но е на прав път, заяви пред Би Би Си 75-годишният сър Джеки Стюърт. Люис може да се превърне в един от най-големите в историята. Но няма как да съдим за това само по тазгодишното му представяне, защото "Мерцедес" имаше пълно превъзходство през целия сезон."

Пилотът се възползва максимално от смазващата доминация на своя екип в първия сезон на новите хибридни V6 турбодвигатели и с оглед на ситуацията в спорта даде заявка за още титли в следващите години. Германският производител се справи най-добре с развиването на своята задвижваща система, откъдето дойде голямото му предимство. В началото на сезона авансът на "сребърните стрели" беше изчисляван от специалистите на 70 - 80 к.с. спрямо агрегатите на изостаналите в подготовката "Рено" и "Ферари". Надеждността на "Мерцедес" също изигра огромна роля за дубъла с титлите във Формула 1.

Резултатът са спечелените рекордни 16 победи в един шампионат, с което бяха подобрени досегашните върхови постижения на "Макларън" (1988) и "Ферари" (2002, 2004). Единственото препятствие пред Хамилтън беше неговият съотборник Нико Розберг. Основната тръпка в битката им беше ударът между тях в Гран при на Белгия, предизвикал разклащането на "Мерцедес" и болезнената решителност на екипа да не фаворизира нито един от своите пилоти. Въпреки всичко необичайно толерираното им съперничество (все пак отборите предпочитат да не рискуват да загубят всичко от вътрешен канибализъм) не доведе до негативни последствия и битката накрая мина в колегиална атмосфера.

"Преди малко Нико дойде просто да ме поздрави, каза: "Кара много добре." Същото важи за него. Той беше изключителен, особено в квалификациите. Първата ми титла от 2008 г. беше специална, но чувството сега е друго - най-прекрасното, което съм изпитвал", каза след триумфалния финал в Абу Даби Хамилтън, чието дългосрочно бъдеще в отбора ще бъде официализирано съвсем скоро.

Неговата титла има и още едно значение – с нея той практически уби надеждите на Фернандо Алонсо да заеме мястото му в "Мерцедес" след края на следващия сезон, когато изтича настоящият му договор. Но отвори вратата за други размествания.

Замразяване на заплатите

Ключовите трансфери при пилотите дойдоха необичайно късно през годината и след дълга сага около формалното оформянето на отношенията между Алонсо и "Ферари". От месеци беше ясно, че краят ще настъпи официално едва след писмения отказ на испанеца от 60 млн. долара неустойка по оставащите две години от договора му с "черните кончета". Много преди това беше ясно оттеглянето на Фетел от "Ред бул".

Светкавичното назначаване на Даниил Квят за негов заместник обаче имаше ключово значение за развръзката и направи услуга на отборите във Формула 1. Със заключването на две апетитни места с евтини състезатели (другият е Даниел Рикардо) "биковете" подбиха значително цените на пилотите и техните заплати. Алонсо вече не беше в позицията да притиска "Макларън" - единственият му реалистичен вариант за адекватно бъдеще във Формула 1. Хамилтън от своя страна не би могъл да измъкне драстично увеличение от "Мерцедес" по бъдещия контракт.

"Когато имаш евтин Алонсо, тогава и Хамилтън ти излиза евтино. Дженсън Бътън – също. Фетел ще бъде най-добре платеният пилот във Формула 1 през следващите няколко години, но ерата на мегазаплатите приключи. "Ред бул" подписа с двама евтини пилоти и отборите ще спестят по някой милион в и без това стегнатата ситуация", написа популярният F1 блогър Джо Сауърд.

Чисто финансово най-печеливш от това положение излезе Фетел, който се възползва максимално от най-слабия сезон на "Ферари" от десетилетия насам. Скудерията изпрати първия си сезон след 1993 г., в който не стига до победата в Гран при. Според различни информации трагичното за тифозите представяне на италианците е позволило на Фетел да измъкне огромен бонус само за подписването на договора, както и доста прилично ежегодно увеличение. "Наясно съм, че ме очакват тонове работа в Маранело, но това е част от задачата, която си избрах", каза Фетел, който си дава сметка в каква точно бъркотия се е замесил.

Кое е първото – пилотът или болидът

Във "Ферари" явно също са стигнали до очевидния извод, че техните проблеми съвсем не се дължат на пилота. Именно с тях Алонсо демонстрира рядката си способност да извлича скорост от болид, който определено не я притежава. Фетел ще е най-скъпото от многото нови попълнения в отбора, който вече цяла година се преструктурира. Според италианския спортен вестник Gazzetta dello Sport поне 60 нови служители ще започнат работа в тима.

"Не е съвпадение, че много инженери последваха Фетел от "Ред бул", а други се присъединяват към екипа от "Мерцедес", "Макларън", "Лотус", "Уилямс" и "Рено", коментира анализаторът на изданието Луиджи Перна.

Италианците се провалиха в опита си да привлекат отново на борда доказания чудотворец във Формула 1 Рос Браун и все още са в търсене на  лидер за своя инженерен екип. Отстраняването на директора на отбора Марко Матиачи в понеделник само седем месеца след назначаването и смяната му с идващия от Philip Morris Маурицио Аривабене само показва продължаващите опити за напипване на пътя към успеха. Италианските медии виждат в привличането на Аривабене намирането на личност с по-сериозно лоби пред изпълнителния директор на Формула 1 Бърни Екълстоун и човек, който знае как се случват нещата в шампионата от икономическа гледна точка.

В същото време Алонсо отново направи грешката да се раздели с екипа си, без да има подписан договор с друг отбор, въпреки мястото му в "Макларън" да се счита за сигурно и финансирано от новия доставчик на отбора "Хонда". Основната въпросителна при британците е кой да бъде съотборник на двукратния световен шампион – младият Кевин Магнусен или опитният Дженсън Бътън. През уикенда в Абу Даби отново се заговори и за трета сериозна кандидатура – белгийският вицешампион в GP2 сериите Щофел Вандоорн. "Избирането на пилотски тандем за отбор от Формула 1 е изключително важен процес, който най-вече изисква точен и продължителен анализ", заявиха от "Макларън" и настояха, че ще обявят решението си след 1 декември.

Битка на техническия фронт

Доколко важните размествания при пилотите във Формула 1 ще дадат отражение в разпределението на силите през следващия сезон на този етап никой не може да каже или предвиди. Със сигурност пластовете могат да бъдат разместени най-вече ако бъдат "размразени" двигателите, които дават основната разлика между отборите.

Новият шампион при конструкторите "Мерцедес" засега блокира опита на своите съперници за облекчаване на правилата с цел подобряване на задвижващите системи по време на следващия сезон. В момента регулациите "затварят" промените по новите V6 турбохибридни задвижващи двигатели с аргумента за намаляване на разходите след внедряването им от тази година. "Мерцедес" доминира, а другите два производителя, "Рено" и "Ферари", искат разрешаването на развитието им през сезона в опит да намалят голямата разлика.

Германците не уважиха искането на останалите производители за 13 промени по агрегатите с аргумента за увеличаване на цената заради подобряването им. Те предложиха компромис за пет промени, който на свой ред също бе отхвърлен. "Не мисля, че ще променим мнението си в следващия месец или когато и да е следващото събиране на Стратегическата комисия", каза спортният директор на "Мерцедес" Тото Волф и допълни, че евентуално облекчение в правилата само ще повиши разходите в спорта.

Според него има всички шансове разликата в представянето да остане същата или дори да се увеличи, тъй като "Мерцедес" също би работил за подобрение на двигателите си. През 2015 г. компанията ще продължи да доставя задвижващите системи на още три отбора в допълнение към своя заводски тим.

"При "Хонда" е различно, защото имат само един клиент ("Макларън"). Различно е при "Ферари", различно е и при "Рено". Става въпрос единствено за значително повишение на разходите и всеки друг аргумент се използва само защото те не са там, където биха искали да бъдат", каза Волф.

Показателно за успеха на "Мерцедес" като доставчик беше Гран при на Русия, където първите пет болида на финала бяха задвижвани от техни двигатели, а Нико Розберг стигна от последно до второ място.

Изпълнителният директор на "Ред бул" Кристиан Хорнер търси мотивация за промените в подобряване на шоуто и дори заговори за връщане към старите V8 двигатели. "Най-правилно е да се позволи един прозорец за производителите, в който да се опитат да наваксат. Така ще могат да се контролират и разходите. Но това няма да е честно за "Мерцедес", така че прозорецът ще трябва да е за всички. В противен случай на финала всеки път ще гледаме доминацията на "Мерцедес" и ще финишираме в предопределен ред за целия живот на двигателя", допълни шефът на "Ред бул".

Не на последно място бъдещето на Формула 1 е зависимо и от разпределението на постъпленията в спорта, след като изоставащите "Маруся" и "Кейтъръм" влязоха в администрация и не завършиха сезона. Първоначално големите отбори отхвърлиха исканията на малките за нова схема на подялба, но според последните информации са се съгласили да им отпуснат повече средства "за доброто на спорта".

Въпреки това войната на думи между големи и малки продължи до последно и в Абу Даби, където беше подпалена с дисквалифицирането на "Ред бул" от квалификацията заради нелегални предни крила. Съсобственикът на "Форс Индия" Виджай Малия обобщи недоволството на по-бедните екипи в рамките на три туита.

"Голям отбор от Формула 1 казва, че малките тимове не трябва да идват на бойното поле с банани, взима най-много пари и лъже в правилата. Арогантността и грандоманията на тези, на които им се плаща да бъдат във F1, не трябва да бъде за сметка на тези, които си плащат да бъдат във F1. Нима определящите правилата станаха роби на големите момчета и договорите? Формула 1 не беше ли спорт?", написа Малия.

"Заедно можем да растем в това нова предизвикателство. Вярвам, че мога да помогна да насочим "сребърните стрели" към върха и да реализирам общите ни амбиции да спечелим световния шампионат."

Преди две години думите на Люис Хамилтън изглеждаха като традиционните реплики в стилистиката на на пиар експертите. Но миналата седмица той доказа, че в тях е имало смисъл. Английският пилот спечели втората си титла във Формула 1.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    karla_10 avatar :-|
    Karla Hanneman

    "Голям отбор от Формула 1 казва, че малките тимове не трябва да идват на бойното поле с банани, взима най-много пари и лъже в правилата. Арогантността и грандоманията на тези, на които им се плаща да бъдат във F1, не трябва да бъде за сметка на тези, които си плащат да бъдат във F1. Нима определящите правилата станаха роби на големите момчета и договорите? Формула 1 не беше ли спорт?"

    Много точно!

  • 2
    graham avatar :-P
    graham

    Браво, Стоев! Дългичко е излязло, но пък си личи старанието. (Сейуърд е, между другото.)
    Та на въпроса. Заслужи си я титлата, но в един друг матриал един журналист написа следното: "Попитах един от хората на Мерцедес кой от пилотите им предпочита да вземе титлата. "Люис", дойде незабавният отговор. "Защото има повече победи и я е заслужил, нали", отговорих аз. "И защото никой не иска да търпи настроението му, ако я загуби" ...

  • 3
    dolna4erti4ka avatar :-|
    dolna4erti4ka

    Можете да ми се сърдите ,но не му вярвам-някак все във важни състезания му се повреждаше колата на Нико.

  • 4
    2.5 avatar :-P
    2.5

    "Той записа рекордните за негерманец 11 победи в един сезон..."

    Значи във формулата нещата се делят на германец и всички останали! Докарахме се до приказката че има два вида автомобили - *****дес и вс. Останали!
    😄

  • 5
    djb95 avatar :-|
    djb95

    Ако продължават да карат тези прахосмукачки нищо атрактивно не ни чака. Под натиска на Мерцедес моторите бяха намалени до сегашните им размери и германците се почустваха на своя територия - малки кубатури , турбо и т.н. Ферари винаги са разчитали на мощността на двигателите си и винаги са били слаби в аеродинамиката.Винаги техническите нововъведения са водили до поне два сезона напасване към новите технологии докато се появи изразен лидер.Иска ми се да спомена една легенда - Михаел Шумахер , с огромното съжаление за нелепия инцидент лишил света на Формула 1 от пилот допринесъл толкова много за този спорт.

  • 7
    voxy avatar :-|
    voxy

    До коментар [#3] от "dolna4erti4ka":

    а на Хамилтън в неважни състезания ли му се чупеше?
    При Розберг в последното състезание проблемите почнаха след като изхвърча от трасето и пренатовари спирачките

  • 8
    Slick avatar :-|
    Slick

    2015 няма да има огромно разместване, но 2016 ще е легендарен сезон.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK