Новият "тигър" се казва Джордан
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новият "тигър" се казва Джордан

Джордан Спийт е общоамерикански любимец, а освен това е и млад

Новият "тигър" се казва Джордан

Дали голфът откри спасителната си звезда, а световният спорт - наследника на Уудс

Георги Филипов
7454 прочитания

Джордан Спийт е общоамерикански любимец, а освен това е и млад

© Reuters


Светът на голфа получи това, което очакваше от дълго време - Тайгър Уудс се завърна в игра след месеци на отшелничество заради кризата в играта си. Но глобалният спорт вероятно получи нова звезда. Това, което последва първата победа на Уудс в "Огъста мастърс" преди 18 години, беше раждането на първия спортист с приходи от над 1 милиард долара. Тогава Уудс беше на 21 години и четири месеца. Когато в неделя Джордан Спийт облече легендарното зелено сако на турнира в Джорджия, беше само с пет месеца по-възрастен.

Миналата седмица Спийт беше Уудс на XXI век във всяко отношение. Той изравни рекорда на своя предшественик от 270 удара в четирите дни на турнира в "Огъста мастърс", или общо 18 дупки под пара, по пътя към титлата веднъж стигна и до невижданите 19. Освен това подобри рекорда за най-малко удари след втория ден (130 удара) и след третия ден (200). Още преди година младият тексасец направи впечатляващ дебют и беше на път да се превърне в най-младия шампион в Огъста. Тогава той водеше до осмата дупка на последния кръг, но нервите му не издържаха и в крайна сметка раздели второто място. Този път обаче нито вдъхновената игра на англичанина Джъстин Роуз, нито майсторските изпълнения на трикратния шампион Фил Микелсън, нито силният последен ден на световния номер 1 Рори Макилрой застрашиха триумфа на младия американец. Показа здрави нерви, завидно хладнокръвие и умение да контролира ситуацията, каквото нито един състезател не е успявал да покаже на това игрище, преди да навърши 23 години.

Тази година тексасецът записа и друго изключително постижение - да бъде едноличен лидер от началото до края на турнира. Преди него това са правили едва четирима голфъри - Крей Ууд (1941 г.), Арнолд Палмър (1960 г.), Джак Никлаус (1972 г.) и Реймънд Флойд (1976 г.). Всеки от тях е бил по-възрастен от Спийт, когато го е направил. Това обаче не е всичко. Спийт постави нов рекорд по бърдита (вкарване на топката с един удар под пара на дупката) - 28. Американецът вече е и едва вторият играч, спечелил три титли при професионалистите, преди да навърши 22. Другият (без изненада) е Тайгър Уудс. 

Спийт грабна чек за 1.8 милиона долара от паметната победа в Огъста, а за по-малко от три години в PGA тура е спечелил над 14 милиона от наградни фондове. Oт понеделник той вече е на върховата в кариерата си втора позиция в световната ранглиста, като отстъпва само на шампиона от предишните два турнира в Големия шлем - Макилрой. Самият Макилрой преди години също можеше да се нареди до Уудс с победа над "Мастърс" на 21 години, но се срина в последния ден.

Бизнес в рецесия

"Голфът се луташе без една централна звезда. Голфът има нужда от звезда. Това е дълъг, невероятно скучен спорт, в който гледаш група хора да удрят топките. Той има нужда от звезда, която да концентрира вниманието на зрителите", коментира пред CBS Дан Дърбин, ръководител на института по спорт, медиа и общество в Университета в Северна Каролина. Появата на Спийт вероятно може да бъде този център, от който този огромен бизнес имаше нужда след кризата на Уудс.

Едно скорошно проучване на банката HSBC установи, че в момента има около 80 милиона практикуващи голфъри, като 2 милиарда долара е размерът на голф турнирите и събития, а около 1 милиард долара е обемът на голф туризма. Според доклада за състоянието на голфа от 2011 г., изработен от SRI International, американската голф индустрия генерира 68.8 милиарда долара от продажбата на услуги и стоки. В последните години обаче спортът започна да губи своето влияние, публиката се отдръпна, а освен това се отчита драстичен спад в практикуващите голф.

За кризата на голфа, особено в САЩ, има редица причини. Много от пенсиониращите се американци от поколението на "бейби бума" предпочитат да ходят, бягат, карата колело или да практикуват йога в свободното си време. Новите общества на пенсионери се структурират около зоните за упражнения, а не около голф игрищата. Асоциацията на спортната и фитнес индустрия отчита, че между 2009 и 2013 г. има спад от 13% на играещите голф между 18 и 34 години. Миналия юли голямата верига магазини за голф екипировка Dick's Sporting Goods освободи стотици служители заради спада в продажбите. "Голфът е в структурен спад и не виждаме как това ще се промени", заяви изпълнителният директор на компанията Джоузеф Шмид. Много американци от средната класа не могат да си позволят нито финансово, нито като време за една игра. Рецесията все още има по-силно отражение, отколкото усещането за възстановяване на икономиката. Когато на американците им се плаща за 50 часа труд, колкото преди за 40, е ясно защо скъпоструващ спорт като голфа страда.

Младите голфъри, които биха могли да осигурят трайна популярност на спорта, трудно се разделят с айфоните толкова дълго време, че да изкарат четири часа на игрището. Има и такива, които остават с усещането, че им трябват десетки часове тренировки, за да стигнат приемливо ниво на умения. В своята визия за развитието на играта до 2020 г. анализът на HSBC посочва, че все по-популярни ще стават късите формати от шест и девет дупки вместо традиционните 18. Анализаторите обаче предвиждат и нещо друго - че следващият Тайгър Уудс през 2020 г. ще бъде азиатец.

Пътят е открит

След спечелването на любимия на професионалистите турнир 21-годишният Спийт може да спомогне за рехабилитацията на спорта и да накара феновете да гледат отново. А някъде по пътя да направи състояние. Само победата му миналия уикенд може да му донесе нови рекламни договори за между 5 и 10 милиона долара. Въпреки че е тексасец (щат, който периодично влиза в новините с идеите да се отдели от САЩ), Спийт е разглеждан като играч с общонационален имидж. Това го прави потенциална звезда за привличането на спонсори и зрители. От последната победа на Уудс на "Мастърс" минаха десет години, а последните пет години бяха белязани от проблеми на и извън игрището. "Начинът, по който Спийт спечели, развълнува хората. Той спечели със стил, какъвто само един играч може да постигне - това е Тайгър", коментира пред CNN Боб Уилямс, главен оперативен директор на компанията Burns Entertainment & Sports. Контрастът между Спийт и Уудс беше очевиден, когато младокът напусна терена, прегърнал баща си и майка си. "Голф боговете подскачаха от радост, когато видяха това. Само няколко голфъри са способни да привлекат спонсори извън тази индустрия, а Джордан отвори широко вратата да се присъедини към тази група", коментира Мат Делцел, управляващ директор на The Marketing Arm.

Преди началото на турнира изданието за спортен бизнес Sports Business Daily определи Спийт като петия най-продаваем голфър в класация, оглавявана от Рори Макилрой. До началото на "Мастърс" само 9% от американците знаеха кой е Джордан Спийт според компанията Q Score Company, която оценява популярността на знаменитостите. Сега вече всички са наясно кой е той. "За разлика от Макилрой Спийт е роден и отгледан в Америка, истински тексасец. Когато си чужденец, винаги е малко по-трудно на американския клиент да те приеме. Много е трудно да не го харесваш и е много по-близък от Тайгър", коментира Боб Дорман, криейтив директор на агенцията Baker Street Advertising.

Спийт влезе в турнира с три основни спонсора - Under Armour, AT&T и Titleist, която произвежда голф клъбове и топки. Първата и огромна разлика е договорът на Спийт с производителя на спортна екипировка Under Armour, която вече е номер 2 по продажби в САЩ за сметка на Adidas (виж втория текст). Той беше облечен от главата до петите с ярко отличаващо се лого на компанията на фланелката и шапката. Компанията е разглеждана като основния конкурент на Nike, чиито лица са Уудс и Рори Макилрой. Under Armour подписа със Спийт, когато на 19 години стана професионалист. Миналия януари договорът беше удължен за още 10 години. Това се оказа мъдро решение, а победата му беше удар в десетката.

Сега пред Спийт и неговия екип предстои трудната задача да го направят траен любимец. Ентусиазмът около успеха му е налице, но предстои дългият път до изграждането на цялостния продукт, и то в глобален мащаб. Въпреки проблемите си Уудс е разпознаваем за 97% от американските потребители, колкото Опра Уинфри, Мадона или Мишел Обама. За сравнение - Макилрой се разпознава от едва 40% от американците, колкото и Кристиано Роналдо. Една от възможните стъпки за изграждането на имиджа на Спийт е да бъде обявен за основния американски конкурент на Макилрой и да се изгради противопоставянето на Америка срещу Европа (където все пак е родината на голфа). "Мисля, че за играта е велико да има един 25-годишен европеец на пътя на 21-годишен американец. Джордан е просто американска перла", казва Мат Делцел.

 

Как Under Armour се промъкна покрай Adidas

Победата на Джордан Спийт на голф турнира "Мастърс" отбеляза първата голяма победа на придобиващата все по-голяма популярност американска компания за производство на спортна екипировка Under Armour. Въпреки че през годините създадената през 1996 г. компания винаги е била в сянката на големите марки като Nike, Adidas или Reebok, наскоро тя излезе на второ място по продажби на този важен пазар - нещо, което изглеждаше немислимо преди години.

В последното десетилетие Under Armour растеше почти незабелязано благодарение на спонсорството си на колежанския баскетбол, без да притежава големи имена в портфолиото. Едно от рекламните лица е ски звездата Линдзи Вон, преди две години компанията подписа с обещаващия тогава голфър Спийт, а едва през февруари компанията представи първата си баскетболна обувка, свързана с конкретен играч - Стивън Къри от хита на сезона в НБА "Голдън Стейт уориърс". През март най-добрите отбори на компанията, включително и на университета "Нотр Дам", участваха в националните финали на колежанския шампионат по баскетбол с техни обувки. От декември с екипа на марката е облечен и третият в световния тенис Анди Мъри.

 Миналата година балтиморската компания отчете продажби за 3.08 милиарда долара, а през февруари обяви, че очаква ръст на продажбите от 22 процента. Тя все още е далече от Nike, която за последните 12 месеца отчете приходи от 30 милиарда долара.

Сега компанията излезе и на голф сцената. "Вижда се смяна на караула. Всички вече говорят за Макилрой и Спийт, не точно като смяна на Микелсън и Уус, но като цяло усещането е за преходен период. Напълно възможно е това да доведе до преход и в бизнеса със спортна екипировка", коментира за Bloomberg професорът по спортен маркетинг Дейвид Картър.

Спийт участва в развитието на първите голф обувки на компанията, а първите серии от тях бяха пуснати в продажба този месец. Това, че носеше три емблеми на Under Armour на шапката, три на фланелката, една на колана, две на панталоните и няколко на обувките, гарантира на компанията рекламно присъствие на стойност 30.7 милиона долара в четирите дни на турнира, излъчван в САЩ от CBS и ESPN. "Това е повратен момент за играта и за нашата марка. Целият екип на Under Armour е щастлив, че Джордан е в нашето семейство", се казва в съобщение на компанията. Акциите на компанията увеличиха стойността си с 66% през миналата година, а пазарната стойност вече е 18.3%. "Те отправиха предупреждение не само на компаниите в тежка категория, но ги накараха да се защитават благодарение на някои добри сделки за спонсорство", добави Дейвид Картър.

В най-неприятно положение е германската компания Adidas, която се стремеше да бъде равностоен конкурент на Nike, но вече отстъпи на трето място по продажби. Преди месец Adidas обяви, че няма да участва в търга за нов доставчик на екипи в НБА след изтичането на договора през 2017 г. Лигата е информирала компанията, че ще се обърне към други производители и се очаква да има нов партньор до дни. Досегашният 11-годишен договор беше за 400 милиона долара, но според анализатори в САЩ следващият ще бъде значително по-голям. Това изправя Adidas пред реалността да остане без договор с някоя от големите спортни лиги. Дъщерната й марка Reebok облича хокеистите от НХЛ.

Смята се, че в последните години Adidas е направил редица грешки, като например купуването на Reebok през 2005 г. за 3.8 милиарда долара, необходимостта от цели 18 месеца от изработването на дизайна на продуктите до достигането им до магазините, липсата на усет за американските вкусове и пропуснатите големи спонсорски възможности. Сред тях например е пропуснатият шанс да подпишат с Майкъл Джордан през 80-те заради разбирането, че по-високите баскетболисти ще са на мода. Тридесет години по-късно марката Джордан носи на Nike милиарди долари от продажби.

Светът на голфа получи това, което очакваше от дълго време - Тайгър Уудс се завърна в игра след месеци на отшелничество заради кризата в играта си. Но глобалният спорт вероятно получи нова звезда. Това, което последва първата победа на Уудс в "Огъста мастърс" преди 18 години, беше раждането на първия спортист с приходи от над 1 милиард долара. Тогава Уудс беше на 21 години и четири месеца. Когато в неделя Джордан Спийт облече легендарното зелено сако на турнира в Джорджия, беше само с пет месеца по-възрастен.

Миналата седмица Спийт беше Уудс на XXI век във всяко отношение. Той изравни рекорда на своя предшественик от 270 удара в четирите дни на турнира в "Огъста мастърс", или общо 18 дупки под пара, по пътя към титлата веднъж стигна и до невижданите 19. Освен това подобри рекорда за най-малко удари след втория ден (130 удара) и след третия ден (200). Още преди година младият тексасец направи впечатляващ дебют и беше на път да се превърне в най-младия шампион в Огъста. Тогава той водеше до осмата дупка на последния кръг, но нервите му не издържаха и в крайна сметка раздели второто място. Този път обаче нито вдъхновената игра на англичанина Джъстин Роуз, нито майсторските изпълнения на трикратния шампион Фил Микелсън, нито силният последен ден на световния номер 1 Рори Макилрой застрашиха триумфа на младия американец. Показа здрави нерви, завидно хладнокръвие и умение да контролира ситуацията, каквото нито един състезател не е успявал да покаже на това игрище, преди да навърши 23 години.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара
  • 1
    2.5 avatar :-|
    2.5

    "Младите голфъри, които биха могли да осигурят трайна популярност на спорта, трудно се разделят с айфоните толкова дълго време, че да изкарат четири часа на игрището."

    Едва ли това е проблемът... Всяко умение се изгражда с времето, независимо дали е на грийна или на корта. Просто вкусовете се променят.

  • 2
    alieng avatar :-|
    alieng

    "Това е дълъг, невероятно скучен спорт".


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK