С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
10 18 сеп 2015, 14:08, 7266 прочитания

Яко ръгане

Световното първенство по ръгби в Англия ще бъде събитие от нов калибър

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Според една популярна теория, когато в Лондон има мач по ръгби и по футбол, хотелите винаги са пълни. Разликата е, че когато има мач по ръгби, са пълни първокласните, а когато има футболен мач – третокласните. В следващите шест седмици първокласните хотели не само в Лондон, но из цяла Англия, отново ще са пълни, защото започва осмото издание на световното първенство по ръгби.

За мнозина това е едно от най-пренебрегваните спортни събития, частично поради своята претенциозност, поради празноти в тази специфична английска спортна култура, а и дори заради това, че участват екзотични страни като Тонга, Самоа и Фиджи. Можете ли да се сетите за спортист от тези държави?


Вероятно заради наслоената в историята култура да привлича по-заможната публика и заради своята специфика, световното първенство остана затворено в традиционната си география, в която по някакво стечение на обстоятелствата присъстват страни като Грузия, Румъния и Намибия. Организаторите му от World Rugby (ребрандираната през миналата година федерация, иначе позната като Международен борд по ръгби) го определят като третия най-значим и скъп спортен турнир след олимпийските игри и световното първенство по футбол. Доскоро тази претенция не беше подплатена с факти, но тазгодишното издание има шансовете да бъде нещо съвсем различно и със сигурност ще бъде най-силното във финансово отношение. Новите пазари и рекордната посещаемост ще помогне на събитието, което е най-продължителното в света, да донесе около 370 милиона долара приходи, твърди изпълнителният директор на World Rugby Брет Госпър.

Печатница за пари

Някои бизнес експерти предвиждат, че турнирът ще генерира 1 милиард долара за федерация, телевизионните компании, производителите на екипировка и спонсорите. Един от източниците на приходи са 20-те участващи отбора, които само чрез своите спонсори допринасят със 191 милиона долара, сочат данните на маркетинговата компания Repucom. Световното първенство е "огромна комерсиална платформа. Това е предприятие за милиард долара, което предизвиква инвестиции на различни нива", коментира президентът на Repucom Пол Смит пред AFP.



Две трети от приходите ще дойдат от продажбата на телевизионни права, които бележат ръст заради разширяването на географията и навлизането на нови пазари. "Това ще бъде най-гледаният турнир, тъй като ще бъде излъчван от 103 компании в 205 държави (включително за пръв път в България - бел. ред.). В Германия ще излъчим 24 мача на живо и за пръв път 22 мача в Китай. Искаме максимално присъствие в пазари като Индия, Китай, Бразилия и САЩ", заяви австралиецът.

За да стигнат до повече зрители, организаторите са се концентрирали върху излъчването от ефирни телевизии. Мачовете ще могат да стигнат до 770 милиона домакинства, което е увеличение с 15 процента в сравнение с преди четири години. "Англия 2015 представлява златна възможност да привлечем вниманието на младата аудитория във Великобритания и по света", заяви президентът на World Rugby Бернар Лапазет.

Докато повечето страни домакини на големи спортни прояви рядко успяват да излязат на печалба, английското домакинство предвижда да бъде на плюс с около 20 милиона евро. Според вестник Sunday Times по-реалистичното число е 41 милиона евро, макар че след първите 20 милиона печалбата ще се раздели поравно с World Rugby. Проучване на EY прогнозира, че цялостният ефект върху британската икономика ще е около 2.2 милиарда паунда (3 милиарда евро).

Организаторите се надяват да привлекат почти 500 хиляди допълнителни туристи в Англия и Кардиф, Уелс, които да похарчат над 1.2 милиарда евро. В последните дни преди началото на първенството на 18 септември бяха продадени 95 процента от наличните 2.4 милиона билети. При това – при най-високите цени в историята на световния спорт. Средната цена на билетите е 104.17 паунда (141.7 евро), докато най-скъпите билети за световно първенство по футбол досега са били за шампионата в Бразилия преди година - 92.19 паунда, а за олимпийски игри - в Лондон през 2012 г. със средни цени от 80.37 паунда. Въпреки че най-евтините билети са 7 паунда, по-голямата част от билетите значително надвишават 100 паунда. За финала струват между 205 и 975 евро. "Туикънъм (където е домът на английското ръгби) е преса са печатане на пари", коментира изпълнителният директор на новозеландската федерация Стив Тю.

Високият интерес към билетите кара организаторите да се надяват на увеличение на приходите от търговски дейности с 60% в сравнение с турнира преди четири години в Нова Зеландия. Спонсорите също почти удвоиха своя финансов принос към световната купа в сравнение с 2011 г. Сега компании като Heineken, Land Rover и Emirates плащат по около 27 милиона евро. Това ще бъде добра новина за всички в ръгби спорта, защото World Rugby предвижда да отдели 277.5 милиона долара от приходите си за инвестиция в развитието на спорта между 2013 и 2016 г. "Знаем, че ще бъде най-голямото първенство, но мислим, че ще бъде и най-доброто. При всички положения ще счупи рекордите на няколко фронта", добави Госпър. 

Бавен, но стабилен напредък

Световното първенство по ръгби е относително млад турнир, който започва да се провежда през 1987 г. в Австралия и Нова Зеландия, но се превърна в наистина глобално събитие едва през 2003 г., когато се завърна в Австралия, а Англия стана световен шампион. "Беше упражнение по бавно израстване", коментира Смит, според когото има огромен потенциал за растеж. Голямото прераждане на ръгби се очаква да се случи догодина, когато ще бъде част от програмата на олимпийските игри в Рио де Жанейро. Това вероятно ще доведе до нов ръст на инвестициите и ще даде ново предизвикателство за играчите. "Ръгби трябва да преследва тези нови канали за развитие. САЩ са ключови за това. Това е важен пазар. Много добър пазар от търговска и телевизионна гледна точка", коментира Смит.

Феновете на ръгби са традиционно по-заможни от футболните си събратя. Спортът има дългогодишни стабилни спонсори във финансовата сфера като френската банка Societe Generale и американския застрахователен гигант AIG в Нова Зеландия. "Достига до много кътчета по света и разбира се вече като олимпийски спорт (чрез ръгби 7) получава необходимото признание. В ръгби се правят големи инвестиции дори в държави, които до момента не са били толкова активни", добавя Смит.

Доказателството за златното бъдеще на ръгби вероятно се крие в намерението на САЩ да кандидатстват за световното първенство. Те не успяха да се вместят в процедурата за турнира през 2023 г., за който се заявяваха предварителни намерения до края юли. Решението на САЩ да останат настрана даде шанс на Ирландия, Франция, Италия и Южна Африка да се борят за домакинството. За разлика от някои спортове в ръгби няма проблем да се намерят организатори, въпреки че Япония създаде главоболия с решението си да не строи национален стадион за 2.1 милиарда долара за следващия турнир през 2019 г.

Всичко на черно

Популярността на турнира извън традиционната география едва ли щеше да бъде възможна без култовия статут на Нова Зеландия. "All Blacks", както са наричани, спечелиха втората си световна титла през 2011 г. и евентуален трети триумф ще подсили статута им на ръгби икона. Те са номер 1 в света от 2009 г., а исторически са спечелили 76% от мачовете си срещу други национални отбори. "Те са един от най-големите спортни брандове в световен мащаб. Даже не бих ги определил като франчайз. Те са нещо, което не може да се купи с пари", твърди Смит.

Въпреки че идва от малък пазар с неголям потенциал Нова Зеландия има световна популярност, която се зарежда с нова енергия преди всеки мач с изпълнението на традиционния танц хака. Според проучване на Brand Finance само в рамките на четири години стойността на марката All Blacks се е удвоила до 109 милиона евро. "В някои отношения "All Blacks определят стойността на световното първенство. Те практически отдават под наем марката си на турнира", коментира за New Zealand Herald Марк Дженър, управляващ директор маркетинговата агенция Interbrand.

Техният черен екип със сребърно листо от папрат, който се е превърнал в символ на успеха, привлече световни спонсори като Adidas и Bulgari. Заради правилата на световното първенство за реклама, отборът прибегна до нетрадиционен ход. Играчите започнаха да използват своя автобус за съблекалня на тренировки, за да привлекат вниманието към спонсора си AIG, тъй като навсякъде другаде по време на турнира индивидуалното брандиране е забранено. Смята се, че AIG плаща 50 милиона долара за правото да стои отпред на фланелките. "Марката All Blacks се асоциира с успех, гордост, всеотдайност и силна история - всички характеристики, с които спонсорите искат да се асоциират", коментира за Bloomberg Брайън Андерсън, изпълнителен директор на Brand Finance.

Без да е шампион, но в пазар със значително по-големи размери, ръгби съюзът на Англия прави страхотни неща. Те имат приходи от 150 милиона паунда за 2013/2014 и инвестираха половината от тях в развитието на играта. Франция разполага с най-добре осигурените финансово клубове, а шампионатът там има общ бюджет от 300 милиона евро, като привлича играчи от целия свят. Тяхната финансова мощ обаче все още не може да заличи качествата на "All Blacks" като национален отбор. "Нова Зеландия са абсолютният номер 1 в момента, защото тактически и технически са над всички", коментира за The Telegraph легендарният играч и треньор сър Йън Макгихън. Подобна е и прогнозата на новозеландската легенда Джона Лому: "Определено "All Blacks" са способни да го направят. Но едно е да искаш, друго е да го постигнеш, защото в ръгбито никога не можеш да си сигурен в прогнозата".
 
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1857 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1673 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Напрежение в червено

ЦСКА още дълго време ще е в процедури и схеми в опит да избегне неизбежното

Още от Капитал
Хранителна добавка към лекарствения бизнес

Германският генеричен гигант Stada купи чешкия производител на хранителни добавки Walmark в показателна за дефектите на свръхрегулирания лекарствен пазар сделка

Местните избори отвъд резултатите

В София и други градове проличаха възможности за по-широк фронт срещу наложения от ГЕРБ модел на управление

30 години след 10-и: Каква я мислехме, каква стана

Българите са по-богати от всякога, но и все по-тревожни, че демокрацията, в която живеят, е имитация

Климатично северно сияние

Как Финландия ще стане въглеродно неутрална до 2035 г.

Да бъдеш Дубравка Угрешич

Писателката за обърканото детство, инстинкта да принадлежим към стадото и вечните неприятелства

Календар и домашно кино

По-интересните събития от уикенда и седмицата

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10