Да разбием скуката с финес
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да разбием скуката с финес

Пилот под прицел: Хамилтън все още е фаворитът, но останалите вероятно са скъсили преднината му

Да разбием скуката с финес

Новият сезон във Формула 1 обещава повече интрига от последните два

5615 прочитания

Пилот под прицел: Хамилтън все още е фаворитът, но останалите вероятно са скъсили преднината му

© Reuters


Ще бъде ли по-интересно във Формула 1 тази година? Това е най-често задаваният въпрос в началото на сезона в Мелбърн. След четири години доминация на "Ред бул" и две на "Мерцедес" подобно питане е напълно основателно, макар всъщност през последните шест лета да имаше и много интересни състезания, а две от титлите на "Ред бул" да бяха спечелени с немалка доза шанс. Отговорът трябва да изглежда по-скоро положителен най-малко защото самият Бърни Екълстоун определи настоящото състояние на управлявания от него шампионат "в най-лошото в историята". Иначе обективно се вижда лъч на надежда най-малко по две причини – поредната серия от промени в правилата и представянето на отборите в тестовете. Мнозина може да определят промените в правилата като изкуствени, хаотични, объркващи, но в крайна сметка надеждата е, че действително могат да направят уикендите по-интересни и непредвидими.

Ултрасофт иновации

Промените за новия сезон са насочени към това пилотите в по-голяма степен да решават каква да бъде тактиката им и как да я изпълнят на пистата. Производителят на гуми за Формула 1 Pirelli предложи още един модел гуми към досегашните четири. Новите гуми са още по-меки от досегашната най-мека смес суперсофт и са означени като ултрасофт с лилав кант. Те ще осигуряват 0.8 секунди по-добра скорост средно на една обиколка от суперсофт. Предвидени са да се ползват на по-гладките градски трасета, но по-важното е, че пилотите тази година сами ще избират преди началото на всеки уикенд броя гуми от три от общо петте модела на компанията. Pirelli ще определя два от тези три модела като задължителни за състезанието, но пилотът ще е длъжен да ползва реално само един комплект, а самото количество комплекти от всеки тип ще избира и разпределя сам. Пак в тази връзка е въвеждането на множество забрани за информиране на пилота от инженерите в бокса за това какво е състоянието на гумите му, колко гориво му остава и други важни данни, които ще направят състезанията по-интересни. Състезателят сам ще трябва да избере най-точния момент за смяна на гумите спрямо предварително избраната стратегия, но и спрямо собственото си усещане.

Промените в квалификациите, които бяха направени в последния момент, само четири седмици преди началото на сезона, също може и да изглеждат малко сложни и объркващи. Но в крайна сметка Формула 1 никога не е била със семпли правила. Квалификацията пак си остава в три части, но в тях пилотите ще отпадат и се подреждат според времената си – не в края на всеки сегмент, а след всеки 90 секунди. Това ще направи карането най-малко по-интензивно. Шансът стартовата решетка да се разбърка също е по-голям, защото и най-малката грешка няма да може да се поправи. Няма никаква гаранция, че при тези промени най-силните няма да останат на върха, но наистина, поне докато се направят всички софтуери и модели, ще е по-интригуващо.

"Ферари" скъсява разликата

Букмейкърите отново дават предимство на "Мерцедес" и шампиона от последните две години Люис Хамилтън. Но успехът на съотборника му Нико Розберг във втората половина на миналогодишния сезон и осезаемата подкрепа, която получи от тима, правят прогнозите за нов сигурен успех на Люис по-проблемни. При всички случаи промените в правилата би трябвало да са по-удобни за англичанина, защото той е по-интуитивният от двамата пилоти на "Мерцедес". Технически решения, настройки, стил на каране и използване на гуми може обаче да се окажат плюс за Нико.

На тестовете тази зима в Барселона представянето на "Мерцедес" отново беше сензационно. За осем дни изпитания двамата пилоти направиха 1294 обиколки по 4.655 км, или 6023 км, почти без никакъв технически проблем. Реално това бяха 20 състезателни дистанции, при положение че шампионатът тази година ще е рекордно дълъг и ще включи 21 надпревари. Издръжливостта и сигурността в работата на "Сребърните стрели" наистина впечатли всички в падока и със сигурност ще има ключово значение през сезона. Тимът се готвеше да ползва само по четири задвижващи системи на кола, а беше разрешено да са пет. Това ще е сигурно предимство, но не е ясно и дали ще е достатъчно.

В тестовете "Мерцедес" така и не поставиха в нито един момент гуми ултрасофт, а с два модела по-твърдия софт записаха топ резултат само с 0.257 секунди по-слаб от най-бързата обиколка на Кими Райконен с "Ферари" с ултрасофт. При груба сметка би трябвало да се очаква, че едва ли не мерцедесите трябва да са по-бързи с почти секунда, но никой сериозен анализатор не беше готов да направи подобна прогноза. Причината е, че изобщо не беше сигурно, че с най-меките модели "Мерцедес" ще работи така добре, както с по-твърдите, и както вървят част от съперниците им. Може и да се окажат още по-бързи, при положение че тепърва ще се добавят още новости. Поне преди началото на сезона това не бе абсолютно сигурно.

В същото време се видя добре, че "Ферари" са направили още една крачка напред в развитието на колата си. Отново сериозно е подобрена задвижващата система с 1.6-литровия двигател с директно впръскване, нови са електрониката, системата за впръскване, турбото и интеркулерът. Нови са още предното окачване, аеродинамиката. Себастиан Фетел и Кими Райконен записаха най-добрите времена в тестовете и демонстрираха съвсем нелошо темпо в дългите серии от турове. Мнозина в боксовете тази пролет бяха категорични, че в една обиколка може би дори няма да има разлика в темпото на "Мерцедес" и "Ферари". Нико Розберг сам подхрани подобно наблюдение пред нас, група журналисти в Барселона, и заяви, че дори не е сигурен дали "Мерцедес" изобщо има аванс пред "Ферари". "Предимството ни пред "Ферари" беше стопено от шест на две десети от секундата", анализира от своя страна шефът на борда на "Мерцедес F1" Ники Лауда, визирайки обаче по-скоро разликата в темпото в дълга серия от обиколки.

Каквато и да е истината за съотношението на силите в челото, колите тепърва ще се развиват. В този процес също има възможност за оспорвана надпревара, при положение че "Мерцедес" и "Ферари" разполагат с практически неограничени ресурси. Веднага зад двата водещи екипа има цяла група от отбори, чиито сили са доста изравнени и борбата между тях изглежда обещаваща. Тук влизат "Ред бул", "Уилямс", "Форс Индия" и "Торо росо".

Новият RB12 бе определен от собственика на "Ред бул" Дитрих Матешиц като поредния шедьовър на Ейдриан Нюи, а задвижващата система на "Рено" е видимо по-добра от миналогодишната. Мнозина са убедени, че въпреки все още съществуващия дефицит от максимална мощност с решенията на Нюи "биковете" биха могли отново да спечелят победа при благоприятно стечение на обстоятелствата, както беше през 2014 г. Претендентите за подобен успех обаче този път са доста, защото колата на "Уилямс" FW38 със задвижваща система "Мерцедес" е доста по-добра от миналогодишната. Проблемите в темпото при преминаването на бавните завои и работата с гумите изглеждат решени. Отлично развит изглежда и болидът на "Форс Индия". Никой не бива да се изненадва и от далеч по-добри резултати за тима на "Торо росо", който е с миналогодишната добра задвижваща система на "Ферари" и с двама вече по-опитни с година суперталантливи пилоти – Макс Верстапен и Карлос Сайнц-младши.

Американците идват

Специално внимание заслужава и дебютът на първия нов тим във Формула 1 от пет години – "Хаас F1 Тийм". Екипът е собственост на американския индустриалец Джийн Хаас, който е най-големият производител на CNC металорежещи машини в Америка. Хаас от години е в американския моторен спорт, а проектът за екипа му във Формула 1 е изключително интересен. Той се договори с големия бос на Fiat Chrysler Серджо Маркионе да достави някои машини за новите заводи, както и да получава задвижващи системи, скоростни кутии, задно окачване от "Ферари". Кокпитите идват от "Далара", а металните детайли - от завода на Хаас в Южна Каролина. Всичко се сглобява в Англия, а дебютът в Барселона беше повече от успешен и като издръжливост през първите два дни, и като скорост. "Не съм вярвал, че ще излезем от бокса и всичко ще работи така добре", каза опитният Ромен Грожан, който напусна "Лотус", за да се присъедини към американците.

Напускането на французина може и да се окаже грешка, защото "Рено" купи фалиралия тим на "Лотус" – по-скоро си го върна, след като преди 10 години инвестира много и стигна до титлите. Амбицията на автомобилния гигант е отново е да стигне до върха. Средствата, които ще бъдат вложени, съвсем няма да са малко. Само през следващите няколко седмици трябва да бъдат назначени над 100 висококвалифицирани експерти. Тимът започва сезона с наглед скромни амбиции, като до Джолион Палмър беше ангажиран Кевин Магнусен вместо Пастор Малдонадо, чиито венецуелски спонсори просто бяха сринати с цените на петрола. Резултати в Барселона съвсем не бяха лоши, като тимът записа седмо време със суперсофт. Завръщането на "Рено" във Формула 1 всъщност е още един индикатор за очакванията Гран при да бъдат интересни, защото, както каза и самият президент на групата Карлос Гон на представянето на отбора на 3 февруари в Париж: "Рено се връща във Формула 1, защото търси популярност, и то не толкова в Европа, колкото в части на света, където тя набира и трябва да набира още популярност."

В подобно развитие вярват и японците от "Хонда", които се върнаха във Формула 1 миналия сезон с революционна задвижваща системата за "Макларън". Сезонът беше ужасяващ, но тази зима напредъкът беше видим, поне що се отнася до издръжливостта. Световните шампиони Фернандо Алонсо и Дженсън Бътън бяха по-обнадеждени в Барселона, като испанецът заяви, че очаква "Макларън" да има най-доброто шаси до началото на състезанията в Европа през май, а "Хонда" ще направят още поне три големи стъпки в развитието на задвижващата си система.

Ако всичко това наистина се случи, надпреварата ще стане доста интригуваща.

Новите пилоти

Трима се дебютантите във Формула 1. Германецът с гражданство и от остров Мавриций Паскал Верлайн беше ангажиран от скромния "Мейнър" с подкрепата на "Мерцедес". От Щутгарт отстъпиха в цената на задвижващата си система, за да бъде ангажирано тяхното протеже. Той демонстрира талант, като спечели първенството в DTM миналата година, което е много сериозно постижение.

Вторият пилот в "Мейнър" също дойде в тима, след като осигури добра сума за отбора. Рио Харианто записа четири победи в GP2 за два сезона. Харианто е на 23, с година е по-голям от Верлайн и е първият пилот от Индонезия във Формула 1. Финансовата подкрепа беше осигурена най-вече от държавата, като министерството на младежта и спорта се ангажира да преведе 15 млн. евро на "Мейнър".

Третият нов пилот във Формула 1 е Джолион Палмър. През миналата година той направи серия от тренировки за тима на "Лотус", който беше купен обратно от "Рено". Двайсет и пет годишният англичанин е син на известния бивш пилот от Формула 1 Джонатан Палмър, който обаче направи по-успешна кариера като мениджър и управляващ серии като Формула 2.

*Иван Тенчев е дългогодишен коментатор на Формула 1 и главен редактор на списание ClubS1

Ще бъде ли по-интересно във Формула 1 тази година? Това е най-често задаваният въпрос в началото на сезона в Мелбърн. След четири години доминация на "Ред бул" и две на "Мерцедес" подобно питане е напълно основателно, макар всъщност през последните шест лета да имаше и много интересни състезания, а две от титлите на "Ред бул" да бяха спечелени с немалка доза шанс. Отговорът трябва да изглежда по-скоро положителен най-малко защото самият Бърни Екълстоун определи настоящото състояние на управлявания от него шампионат "в най-лошото в историята". Иначе обективно се вижда лъч на надежда най-малко по две причини – поредната серия от промени в правилата и представянето на отборите в тестовете. Мнозина може да определят промените в правилата като изкуствени, хаотични, объркващи, но в крайна сметка надеждата е, че действително могат да направят уикендите по-интересни и непредвидими.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK