С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
18 мар 2016, 13:57, 5390 прочитания

Да разбием скуката с финес

Новият сезон във Формула 1 обещава повече интрига от последните два

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Ще бъде ли по-интересно във Формула 1 тази година? Това е най-често задаваният въпрос в началото на сезона в Мелбърн. След четири години доминация на "Ред бул" и две на "Мерцедес" подобно питане е напълно основателно, макар всъщност през последните шест лета да имаше и много интересни състезания, а две от титлите на "Ред бул" да бяха спечелени с немалка доза шанс. Отговорът трябва да изглежда по-скоро положителен най-малко защото самият Бърни Екълстоун определи настоящото състояние на управлявания от него шампионат "в най-лошото в историята". Иначе обективно се вижда лъч на надежда най-малко по две причини – поредната серия от промени в правилата и представянето на отборите в тестовете. Мнозина може да определят промените в правилата като изкуствени, хаотични, объркващи, но в крайна сметка надеждата е, че действително могат да направят уикендите по-интересни и непредвидими.

Ултрасофт иновации


Промените за новия сезон са насочени към това пилотите в по-голяма степен да решават каква да бъде тактиката им и как да я изпълнят на пистата. Производителят на гуми за Формула 1 Pirelli предложи още един модел гуми към досегашните четири. Новите гуми са още по-меки от досегашната най-мека смес суперсофт и са означени като ултрасофт с лилав кант. Те ще осигуряват 0.8 секунди по-добра скорост средно на една обиколка от суперсофт. Предвидени са да се ползват на по-гладките градски трасета, но по-важното е, че пилотите тази година сами ще избират преди началото на всеки уикенд броя гуми от три от общо петте модела на компанията. Pirelli ще определя два от тези три модела като задължителни за състезанието, но пилотът ще е длъжен да ползва реално само един комплект, а самото количество комплекти от всеки тип ще избира и разпределя сам. Пак в тази връзка е въвеждането на множество забрани за информиране на пилота от инженерите в бокса за това какво е състоянието на гумите му, колко гориво му остава и други важни данни, които ще направят състезанията по-интересни. Състезателят сам ще трябва да избере най-точния момент за смяна на гумите спрямо предварително избраната стратегия, но и спрямо собственото си усещане.

Промените в квалификациите, които бяха направени в последния момент, само четири седмици преди началото на сезона, също може и да изглеждат малко сложни и объркващи. Но в крайна сметка Формула 1 никога не е била със семпли правила. Квалификацията пак си остава в три части, но в тях пилотите ще отпадат и се подреждат според времената си – не в края на всеки сегмент, а след всеки 90 секунди. Това ще направи карането най-малко по-интензивно. Шансът стартовата решетка да се разбърка също е по-голям, защото и най-малката грешка няма да може да се поправи. Няма никаква гаранция, че при тези промени най-силните няма да останат на върха, но наистина, поне докато се направят всички софтуери и модели, ще е по-интригуващо.

"Ферари" скъсява разликата



Букмейкърите отново дават предимство на "Мерцедес" и шампиона от последните две години Люис Хамилтън. Но успехът на съотборника му Нико Розберг във втората половина на миналогодишния сезон и осезаемата подкрепа, която получи от тима, правят прогнозите за нов сигурен успех на Люис по-проблемни. При всички случаи промените в правилата би трябвало да са по-удобни за англичанина, защото той е по-интуитивният от двамата пилоти на "Мерцедес". Технически решения, настройки, стил на каране и използване на гуми може обаче да се окажат плюс за Нико.

На тестовете тази зима в Барселона представянето на "Мерцедес" отново беше сензационно. За осем дни изпитания двамата пилоти направиха 1294 обиколки по 4.655 км, или 6023 км, почти без никакъв технически проблем. Реално това бяха 20 състезателни дистанции, при положение че шампионатът тази година ще е рекордно дълъг и ще включи 21 надпревари. Издръжливостта и сигурността в работата на "Сребърните стрели" наистина впечатли всички в падока и със сигурност ще има ключово значение през сезона. Тимът се готвеше да ползва само по четири задвижващи системи на кола, а беше разрешено да са пет. Това ще е сигурно предимство, но не е ясно и дали ще е достатъчно.

В тестовете "Мерцедес" така и не поставиха в нито един момент гуми ултрасофт, а с два модела по-твърдия софт записаха топ резултат само с 0.257 секунди по-слаб от най-бързата обиколка на Кими Райконен с "Ферари" с ултрасофт. При груба сметка би трябвало да се очаква, че едва ли не мерцедесите трябва да са по-бързи с почти секунда, но никой сериозен анализатор не беше готов да направи подобна прогноза. Причината е, че изобщо не беше сигурно, че с най-меките модели "Мерцедес" ще работи така добре, както с по-твърдите, и както вървят част от съперниците им. Може и да се окажат още по-бързи, при положение че тепърва ще се добавят още новости. Поне преди началото на сезона това не бе абсолютно сигурно.

В същото време се видя добре, че "Ферари" са направили още една крачка напред в развитието на колата си. Отново сериозно е подобрена задвижващата система с 1.6-литровия двигател с директно впръскване, нови са електрониката, системата за впръскване, турбото и интеркулерът. Нови са още предното окачване, аеродинамиката. Себастиан Фетел и Кими Райконен записаха най-добрите времена в тестовете и демонстрираха съвсем нелошо темпо в дългите серии от турове. Мнозина в боксовете тази пролет бяха категорични, че в една обиколка може би дори няма да има разлика в темпото на "Мерцедес" и "Ферари". Нико Розберг сам подхрани подобно наблюдение пред нас, група журналисти в Барселона, и заяви, че дори не е сигурен дали "Мерцедес" изобщо има аванс пред "Ферари". "Предимството ни пред "Ферари" беше стопено от шест на две десети от секундата", анализира от своя страна шефът на борда на "Мерцедес F1" Ники Лауда, визирайки обаче по-скоро разликата в темпото в дълга серия от обиколки.

Каквато и да е истината за съотношението на силите в челото, колите тепърва ще се развиват. В този процес също има възможност за оспорвана надпревара, при положение че "Мерцедес" и "Ферари" разполагат с практически неограничени ресурси. Веднага зад двата водещи екипа има цяла група от отбори, чиито сили са доста изравнени и борбата между тях изглежда обещаваща. Тук влизат "Ред бул", "Уилямс", "Форс Индия" и "Торо росо".

Новият RB12 бе определен от собственика на "Ред бул" Дитрих Матешиц като поредния шедьовър на Ейдриан Нюи, а задвижващата система на "Рено" е видимо по-добра от миналогодишната. Мнозина са убедени, че въпреки все още съществуващия дефицит от максимална мощност с решенията на Нюи "биковете" биха могли отново да спечелят победа при благоприятно стечение на обстоятелствата, както беше през 2014 г. Претендентите за подобен успех обаче този път са доста, защото колата на "Уилямс" FW38 със задвижваща система "Мерцедес" е доста по-добра от миналогодишната. Проблемите в темпото при преминаването на бавните завои и работата с гумите изглеждат решени. Отлично развит изглежда и болидът на "Форс Индия". Никой не бива да се изненадва и от далеч по-добри резултати за тима на "Торо росо", който е с миналогодишната добра задвижваща система на "Ферари" и с двама вече по-опитни с година суперталантливи пилоти – Макс Верстапен и Карлос Сайнц-младши.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1790 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1608 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
На път за Борисовата градина, през Ловеч

Времето за връщането на ЦСКА в елита изтича. А иска ли го някой?

Арабският пробив на IPS

Българската семейна компания "Интернешънъл пауър съплай" завърши ключов проект за Saudi Aramco

Фандъкова, когато не е кмет

Желанието на настоящата кметица е да се еманципира от ГЕРБ и да спечели на своя страна "умните и красивите"

Музей или СПА

Предизборната кампания повдигна въпроса за забравеното северно крило на Централната баня, за което се водят спорове от години

Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

В Белград, на чисто

С изложбата The Cleaner Марина Абрамович показва творчеството си в родния Белград след 44-годишно отсъствие