С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
22 13 май 2016, 13:29, 21642 прочитания

Футболната клубна Ултралига е неизбежна

Изпълнителният директор на Hypercube Питер Нювенхаус пред "Капитал"

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
ПРОФИЛ

Питер Нювенхаус е основател и консултант в Hypercube Business Innovation, която консултира Българския футболен съюз за реформа на първенството. Учил е математика и информатика в Университета в Утрехт и от над 20 години се занимава с бизнес консултации. Една от сферите на дейност са форматите на футболните първенства в зависимост от специфичните условия. Компанията е реализирала повече от десет проекта. Работила е с бившата организация на най-големите клубове Г-14, а в момента съветва и УЕФА за бъдещето на европейските турнири.
Какво разбрахте от срещите си с представителите на българските клубове?
През април на първата среща със собствениците и ръководители на клубове имахме възможност да споделим визията си как може да изглежда процесът за възстановяването на престижа на българския футбол. Тогава определихме какви ще са целите и сроковете. Нашият стил на работа обаче е да включим в процеса всички заинтересовани страни. Футболът в България е една много малка индустрия. Общият обем е 25 милиона евро годишно, колкото е бюджетът на клуб от средна величина в Холандия. Знаем, че икономиката е с ограничени възможности, но футболът има много голямо място в сърцата на българите. Той е със силно социално значение, радва се на голям интерес и не на последно място е бизнес, въпреки че в България последното не е чак толкова валидно. Ние сме тук, за да проучим средата, да анализираме и да предложим по-добър вариант за провеждането на първенството.

Основният въпрос, който витае от началото е дали ЦСКА ще играе в А група? Дори сякаш беше основният и се смяташе, че преформатирането ще е краткият път към завръщането в елита.
Това е важна дискусия за футбола в България. ЦСКА принадлежи към футболното семейство, но дори и най-големите клубове, ако не се управляват добре, ще пострадат. Ако не спазват правилата, няма да участват. Трябва да получат лиценз като всички останали. БФС, а и УЕФА, не може да позволи участието на някой клуб, който не отговаря на правилата. Това е абсолютно ясно.


Можете ли да си представите проекта без ЦСКА?
Да, разбира се. Зоната на влияние на ЦСКА е голяма и важна и предпочитаме да участват. Без тях ще е по-трудно да има добър продукт, защото той зависи от участващите отбори. Една голяма част от футболните фенове в България няма да бъдат представени. Това е лоша новина, но първенство ще има, и то още през юли. Имало е и Серия А в Италия без "Ювентус", но те се върнаха и сега отново доминират. Няма съмнение, че един ден, по-рано или по-късно, ЦСКА ще възкръсне. Дали ще бъде този сезон или другия, не знам. Но ще решат своите проблеми. Особено такъв клуб, който е бил толкова важен и водещ в рамките на страната си.

Дали хората, с които разговаряхте разбират важността на този проект, защото през годините мислеха за футбола като за хоби, а не като за бизнес проект?
Това е част от нашата работа - да информираме клубовете в България – от най-високото до най-ниското ниво на футболната йерархия. Правили сме подобни проекти в много страни и знаем, че в дългосрочен план освен от емоционална гледна точка трябва да мислиш и за бизнес страната. Ние сме се специализирали в предоставянето на тази експертиза. Разбира се, това са техните глави и техният мозък. Те трябва да го осмислят в рамките на своите принципи и на ДНК-то на българския футбол. Ще дадем, каквото е възможно, и дори го правихме на последните срещи. Обяснихме им цялата механика на спорта. Футболът е един кръговрат, в който има пет елемента. Спортното представяне: ако се представяте по-добре, ще имате по-добра гледаемост – на стадиона и по телевизията. Ако имате повече зрители, спонсорите ще дойдат. Ако дойдат спонсорите, ще имате повече приходи. А тогава можете да инвестирате. В България тази инвестиция може да е в две посоки. В задържането на младите футболисти по-дълго време, за да се вдигне класата на самите отбори и да могат да се представят по-добре в европейските турнири. И от друга страна, да се направи нещо за инфраструктурата. Вашите стадиони са от комунистическо време, тип "Форум Романо", когато не е имало никакви изисквания за комфорт. Качеството им е истински препъникамък. В момента заетостта на стадионите в България е 16.5%. На всеки шест места едно е заето и пет са свободни. Това трябва да се промени. Ако предложите повече комфорт, хората ще са склонни да плащат и по-високи цени на билетите, а и спонсорите ще дойдат. Но, разбира се, не вярвам да стане до юни.

Как мислите, че може да се реши този проблем в България?
Чухме от министерството на спорта, че са готови да подкрепят българския футбол. Но това трябва да се прави в рамките на правилата на Европейския съюз. И в други страни сме се сблъсквали с подобни проблеми, дори в държави с по-силна икономика. Трябват много пари за инвестиция в реновация или за строежа на изцяло нов стадион, а тези пари обикновено не са налични в рамките на футболния клуб. Възможните решения са две. Едната опция е местната или националната власт да даде гаранции за банкови заеми. Тогава се подписва договор за 20 или 30 години между общината и собственика на стадиона, който заема сумата с гаранциите на местната власт. Лихвата обикновено е по-ниска, защото рискът за банковата институция е много малък. Сумата се изплаща от експлоатацията на съоръжението и наемите, които ще се плащат от клуба, а и от други ползватели. Ключовият момент е правилото за нерегламентирана държавна помощ. Тези институции, които експлоатират стадионите, трябва да изплатят част от това незаконно предимство, което получават от по-ниските лихви. Но правилата казват, че може това плащане да се разсрочи до края на 30-годишния период, а с приходите от стадиона бремето не е толкова голямо. Това е решение, което е крайно необходимо и което е намирало решение в други държави. Ще ви дам един малък пример. Има един малък град в Холандия, наречен Алмело, със 7000 жители, а областта е земеделска. Там най-интересното нещо е местният футболен клуб с много стар стадион с 8300 места. Сметнаха, че ако не променят стадиона си, няма да могат да предоставят комфорт на клиентите си. Получиха подкрепа от местните власти и сега имат нов стадион за 12 хиляди зрители. Но се случи следното – ако на стария стадион са консумирали например за Х евро, сега сумата е шесткратно по-голяма. Бюджетът на клуба миналия сезон беше 8.5 милиона евро, а този сезон вече е 10.3 милиона. С тези пари те могат да си позволят по-добри играчи. На техния стадион има супермаркет, физиотерапевт, фитнес клуб, които плащат наем и така се издържа съоръжението и се връщат парите от заема.



Може ли проектът за нова А група да стартира с наличната инфраструктура?
Да, но има и други интересни неща, които могат да бъдат направени. В средносрочен план трябва да работим върху инфраструктурата, но междувременно можем да подобрим турнирите. Анализът на данните на посещаемостта на българските стадиони показва, че българите обичат да ходят на мачове, в които изходът може да повлияе на изхода на първенството. Сега с формат от девет или десет отбора има големи точкови разлики в класирането. Много мачове в късните етапи на първенството нямат влияние върху класирането. В тях няма значение кой бие или пада. Върнете се към сезон 2012-2013, когато ЦСКА и "Лудогорец" се бореха за титлата. Посещаемостта е брилянтна. Десетки проценти по-висока от сега само заради битката за титлата. Трябва да произведем турнир, който може да има повече мачове с някакъв залог, защото това има значение за един от трима фенове. Процентът в България е много по-голям в сравнение с други държави, където водещ принцип е привързаността към отбора.

Дълги години в България се смяташе, че с намаляването на групата ще се решат много проблеми, като например елиминирането на т.нар. златна среда. Сега обаче отново се предлага вариант с 16 отбора. Не е ли това връщането към тези времена?
Тогава трябва да се направи нещо, за да се елиминира тази сива зона. Какво се случи в Белгия? Имаха система с 18 отбора и там имаше една много голяма скучна среда. Променихме формата с елиминиране на два клуба. Въведоха нова система, разделена на две части. В първата част трябва да се определят най-добрите шест отбора, които се отделят в нова група и играят отново помежду си, като точките им се разделят наполовина. Тогава имате наистина много мачове с някакъв залог. Това са сблъсъци между най-силните отбори. Това в Белгия се оценява като много положително и тези мачове сега са разпродадени. Телевизионната стойност на мачовете се удвои. Остават още десет отбора. Те се разделят на две групи от по четири отбора с еднаква сила. Победителите от тези групи играят помежду си полуфинали и финал, а победителят има право да играе с отбора, който е заел позицията за последната европейска квота. Така разиграват едно място в европейските турнири. Това означава, че тази голяма среда с осем отбора продължава да има шанс да играе в Европа. Последните два отбора в Белгия играят плейоф от пет мача. За нас все пак не е оптималната система, защото класирането в групите може да стане ясно много преди края. Посещаемостта там сега е ниска. Ние бихме препоръчали система с нокаут на принципа на плейофите в американските лиги. Но това беше тяхното решение. В България също клубовете ще вземат своето решение. Ние ще им кажем какво ще се случи, ако изберат един или друг вариант – как ще повлияе на посещаемостта, публиката или спонсорите. Нашите анализи, съчетани с техните познания за културата на българския футбол, ще доведат до решението.

Каква би била препоръката, за да се задвижи процесът – да разчитат на посещаемостта, на приходите от тв права или нещо друго?
Преди всичко вашата икономика не е чак толкова зле, а има и богата традиция във футбола. Сравнявах представянето с икономиката и се справяте страхотно в сравнение други държави. Произвеждате добър футбол с много малко пари. Но трябва да има паралелни действия в три посоки и така е в цяла Европа. Преди всичко да разберете размера на вашата т.нар. catchment area, зоната на обхват. Ако искаш да си най-добрият в Европа, но живееш в България или Холандия, просто нямаш късмет. Защото просто вашата зона на обхват не предлага финансовите възможности на Лондон, Мюнхен, Мадрид или Барселона. Следващата стъпка е да се организира футболният отдел на клуба. Трябва да говорим за баланс във възрастово отношение и качеството в техническия щаб. Ще ви дам интересен пример. В Холандия сме прекалено фокусирани върху развитието на млади играчи. Сега всички се питат къде е "Аякс". Защо не се представя добре в Европа, след като бюджетът им е четири пъти по-голям от този на целия професионален футбол в България? Те просто пускат всичките си млади играчи на терена. Давам им примери с "Базел" или "Олимпиакос". Тези отбори имат по-ниски заплати, но играят по-добър футбол. Средната възраст на "Олимпиакос" е 28 години, на "Базел" - 28.6, а на "Аякс" - 22.3 години, т.е. твърде млади са. След това се оправдават, че не могат да докарат големите играчи. На което аз отговарям: "Ако имате репутацията на "Аякс" и парите на Амстердам и околностите, трябва да можете да победите "Базел". Просто трябва по-добра стратегия. Ако продавате младите си играчи твърде рано в чужбина, не можете да получите полагаемата им се цена. Трансферните цени рязко се увеличават между 20 и 24 години, а ние ги продаваме на 20-21 години. Ако използвате само млади играчи, няма от кого да се учат. В България поради липсата на ликвидност в клубовете се получава нещо подобно. Налага се да продават талантливите си футболисти твърде рано. Трябва да направят нещо, аз да ги задържат поне още една-две години, за да се подобри представянето. Това е спортният елемент. Третият, разбира се, са стадионите.

Какво е бъдещето на европейските турнири?
Имаме ясно мнение по въпроса. Преди десет години разликата между най-слабия и най-силния отбор в Шампионската лига беше много по-малка, отколкото сега. Сега все по-силни и все по-слаби отбори участват в един турнир. Но има друга страна - разберете, че на Европа й трябват повече от два турнира. Доскоро това, което ни питаха, е дали може да се въведе трети турнир под Лига Европа. Ние знаем, че това не е правилната маркетингова стратегия. Затова препоръчваме обратното. Разширете Шампионската лига и Лига Европа, а след това създайте Ултралига. Как ще стане? Първо – с разширението на Шампионската лига и Лига Европа много повече страни ще имат участници, а няма да са само зрители. В момента в България никой не гледа груповата фаза на Шампионската лига, защото го няма "Лудогорец" и няма интересни мачове. Но така е и в Холандия. В миналото имахме два участника и дори печелихме турнира. Преди десет години Холандия плащаше 13 млн. евро за тв правата и се излъчваше по най-гледания канал. Сега върви по третата телевизия по гледаемост и се плащат двойно по-малко пари. Стойността на Шампионската лига и Лига Европа в страните от среден калибър намалява, защото само гледат, а не участват. Ако се разширят, ще има повече места и повече отбори. За Шампионската лига предлагаме 12 групи по четири отбора, както в Лига Европа, а за Лига Европа - 64 отбора. Вярно е, че ножицата между силни и слаби отбори ще се увеличи, но и сега, и тогава "Барселона" пак ще печели всичките си мачове в групата. Разлика няма, но ще има по-добро съдържание за повече публика. На следващия етап големите отбори ще бъдат възнаградени. От цикъла 2021-2024 г. да се създаде Ултралига с участието на 16-те най-силни европейски отбора и осем извън Европа. Те ще играят в групи от шест отбора по десет мача в сряда. Шампионската лига ще премине във вторник. След груповата фаза последните два европейски отбора ще изпадат в Шампионската лига.

Но тогава стойността на Шампионската лига без най-големите отбори ще намалее?
Разбира се. Но това вече няма да е болезнено. Това е просто маркетинг. УЕФА обаче има трудности с тази идея, защото за тях в последните 25 години Шампионската лига е най-важната им марка. Но не може да продължи по същия начин. Ако трябва да изберете от намаляване на Шампионската лига и Лига Европа и въвеждането на трети турнир с девиза "Добре дошли в Ада" или разширяването на двата големи бранда и създаването на още един над тях - за специалистите по маркетинг второто е много по-лесно. Който и турнир да организирате с "Барселона", "Байерн" и "Ювентус", ще се продаде. Това е не само добро решение. Това е единственото решение. Не случайно собственикът на "Маями Долфинс" вече инициира среща с най-големите клубове за създаването на подобна Суперлига. Но много клубове не искат да отидат при американците, а искат да останат в УЕФА. От друга страна обаче, така се притиска УЕФА да направи това, което големите искат. Аз казвам: "Дайте им това, което искат, но да изчакат три години." В противен случай ще съсипят всички турнири.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 1764 прочитания

"Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА "Торонто раптърс" стана първият отбор извън САЩ с титла от НБА

Канадците детронираха шампиона "Голдън стейт уориърс" с 4:2 победи

14 юни 2019, 1581 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Говорите ли испански

Защо отново клубовете от Ла лига доминират в европейския футбол

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

Сметка за 600 милиона: обществените поръчки в края на мандата на Фандъкова

Дългосрочните поръчки за сметосъбиране, поддръжка и RDF бяха раздадени преди изборите и оставят следващия кмет с вързани ръце

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

Кино: "Далеч от брега"

Обикновеният човек срещу статуквото в новия филм на Костадин Бонев