Да укротиш Стоичков
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да укротиш Стоичков

Разбрахте ли сега кой е Христо Стоичков?

Да укротиш Стоичков

Кой и как организира юбилейния мач на футболната легенда

Георги Филипов
66863 прочитания

Разбрахте ли сега кой е Христо Стоичков?

© LAP.bg


Бенефисът на Христо Стоичков за 50-ата му годишнина вероятно ще е спортното събитие на годината, въпреки че в него състезателният елемент отсъстваше. Нямаше значение кой ще бие и кой ще падне. Не се раздаваха точки или купи. Нямаше определен цвят, нито клубна принадлежност. Даже нямаше кого да напсуваш... освен лошото време. Но едва ли не само тази година, а и в следващите някой спортист ще успее да напълни до последното място националния стадион "Васил Левски". Нищожен е шансът националният отбор или който и да е друг отбор да доведе наведнъж няколко носители на "Златната топка", няколко световни шампиони, величия на футбола от всички континенти. И от това да произлезе събитие без гафове.

В това, че Стоичков е много популярен в чужбина, никой не се е съмнявал. Щом може с "едно обаждане" (за разлика от тук) да докара оригиналната купа от 1992 г. - първата от Шампионската лига в историята на "Барселона", значи затворени врати няма. Имаше леки съмнения дали тази негова световна популярност се пренася автоматично на българска земя, след като в последните 20 години ту ухажваше политически и икономически силните на деня, ту се разочароваше от тях и ги зачеркваше. След последното скарване с премиера Бойко Борисов даже го обвини, че "насъсква хората да говорят срещу мен".

Всъщност с неговия юбилеен мач важно беше не дали Стоичков е обичан или мразен, а дали може да направи събитие, което да отговаря на името и реномето му. Фактът, че продаде за два месеца всички билети, очевидно подкрепя тезата, че е успял. Това, че никой не говори за отсъствието на първата обещана звезда - Диего Марадона, е още един плюс. Вместо него в София пристигнаха над 50 популярни футболисти от близкото минало. А цялостната организация на събитието накара публиката да забрави за намокрянето или затворените улици около стадиона, като вместо това се върна с носталгия в 90-те години. "Ако организираш концерт на Браян Адамс, очакваш да видиш Браян Адамс. А ние докарахме 40 - 50 футболисти от равнището на Стоичков, все едно сме докарали 50 браянадамсовци" - така коментира за "Капитал" Димитър Дамянов-Моко, управителят на Moko Solution, един от трите организатора на събитието. Другите два са SB Management Agency на бившия футболист Стефан Бакалски и Mikamar на дъщерята на Стоичков Мика.

Нито един от трите партньора не е организирал спортно събитие в историята си. Moko Solution се определят като агенция за маркетинг събития, която има опит в организацията на концерти. Следващото им събитие е именно концертът на Браян Адамс през октомври, но преди това са имали изпълнители от Дженифър Батън през "Любе" до Цеца Величкович. Бившият футболист Стефан Бакалски, който е и най-младият лицензиран футболен агент още на 19-годишна възраст, се определя като приятел на Стоичков.

Да убедиш Стоичков

Според Бакалски успехът е дошъл от това, че всички работили заедно непрекъснато и е имало непрестанна координация. "Идеята за такъв мач се въртеше в главата на Ицо от много време, но конкретно за юбилея започнахме да го убеждаваме преди около година. Много як тормоз беше, докато се съгласи. Той много държеше да се състои в България, защото е много емоционално свързан и искаше да се случи нещо по-позитивно", заяви той.

На въпроса как точно се е спрял на тях от едната страна отговаря Бакалски – познанството му със Стоичков и това, че му има доверие. "Работили сме с Мика и тя му е казала, че има кой да свърши работа. Може би ни помогна и това, че миналата година организирахме концерта на Хосе Карерас, а двамата са близки приятели, казва от своя страна Дамянов. Не знам дали ще повярвате, но ние за първи път се видяхме с него през февруари. Дотогава контактувахме само по телефона." А на въпроса как тогава се е доверявал за всичко направено, и двамата казват: "Стоичков не се доверява на никого и не слуша никого. Но когато спечелиш доверието му, с него се работи супер." В трудните моменти се е включвала Мика Стоичкова в ролята на посредник и медиатор.

Рискът едно такова събитие да не се получи или нещо да се обърка идва от много по-комплексната организация в сравнение с който и да е концерт. В общия случай чуждите звезди идват със сцената, с озвучаването, техническия екип и е необходимо само да се организира логистиката около техния продукт. В конкретния случай сцената така или иначе беше зеленият терен, но изпълнителите бяха много повече, а сценарият трябваше да се измисля специално за този повод. Това, което видимо спечели зрителите, не беше футболният двубой, който между 50-годишни мъже не може да предложи динамиката на един професионален мач. По-голямата емоция донесе цялостното изживяване на зрителите, което дойде и от програмата преди мача, и от специалните моменти. При нея границата между точната мярка и кича е много тънка и нерядко се преминава. В този случай не беше така. "Не смятам, че е имало проблем, че не сме се занимавали конкретно със спортни събития. Но и такова събитие в България не е правено никога, така че едва ли някой може да каже, че има опит. То е като фестивала EXIT в Нови Сад, само че не с музиканти, а с футболисти", коментира Дамянов.

"Силата на нашата компания е в това, че ние си организираме всичко. В повечето случаи в България фирмите промотъри или ивент компаниите са от много малко хора, които разчитат на аутсорсинг. Докато при нас всичко се върши в нашия екип и е своеобразен затворен цикъл – сами си измисляме идеите, сами ги реализираме, сами маркетираме, сами организираме", казва Дамянов в присъствието на целия си екип от около 14 души, като всеки има право да допълва и да дава мнения в разговора. Те уточняват, че не са съвсем новаци в спорта, тъй като са работили по визуализацията и по опаковката на най-големите тенис турнири в София, като са работили директно с ATP и WTA.

От Moko твърдят, че положителният финансов резултат не е бил водещ и накрая не е съществен. "Дадохме гаранции, че събитието ще бъде организирано както сме обещали, без да пестим, но и без да искаме пари от Стоичков. Знаехме точно колко ще струва и нямахме съмнения, че ще се вместим, защото бяхме убедени, че ще го продадем изцяло", твърдят те и уточняват, че в резултат на ефекта от мача са получили 30 предложения за работа и конкретно три-четири за бенефисни мачове в други държави като Сърбия, САЩ и Мексико.

Да разплачеш Стоичков

Много от детайлите по организацията са мислени така, че да са свързани по някакъв начин с кариерата и живота на бившия номер 8. Датата 20 май е избрана освен заради по-благоприятното време от 8 февруари (когато е рожденият му ден) и защото на същия ден през 1992 г. "Барселона" вдига европейската купа. Гайдарите бяха 88, тъпанджиите 50. "Целта беше да покажем на света българското. За времето не ни се получи - през февруари беше по-слънчево. Но както каза и самият Христо - това може би са били сълзите на Трифон Иванов", казва Бакалски.

Номер 3 беше изваден от употреба в памет на починалия наскоро бивш национал Иванов, но всички деца, които гонеха топките, бяха с фланелки с номер 3. Номер 14 също беше изваден от употреба заради смъртта на треньора Йохан Кройф, който също трябваше да бъде част от събитието. На ръкавите на фланелките на играчи от едната страна имаше номер 3, а от другата – номер 14. Детски хор беше поканен да изпълни химна. Един от най-силните моменти беше този, в който бе почетена паметта на Иванов. Тогава се разрева не само Стоичков, но и зрителите. "80 - 90 процента от идеите около мача бяха наши. Но точно тази беше изненада и за самия него", потвърждават и Дамянов, и Бакалски.

"Това не беше някакъв ход, с който да се опитаме да се харесаме на публиката или да си кажем – ей сега трябва да я разревем, за да стане по-яко. Така се случи, че станахме преки свидетели на трагедията, която Стоичков преживя покрай смъртта на Трифон Иванов. Това е много личен и емоционален момент за него. Той изпитва истински чувства на почит и уважение към Трифон заради тяхното дълбоко и близко приятелство. Затова на стадиона искахме да бъде емоционално, но без излишен патос или драматизъм", коментира Дамянов.

Нещата се случиха и в много други отношения, така че изживяването да е пълноценно. До голяма степен за това допринесе огромното количество популярни футболисти от миналото, които уважиха мача. Други ключови имена не дойдоха. Според Бакалски причината за липсата на Марадона е ангажимент в ОАЕ, от който не е могъл да се освободи. Ромарио прави политическа кариера в родината си, а мачът съвпадна с импийчмънта на президента Дилма Русеф. "Не смятам, че сме подвели публиката, като сме обявили някоя звезда, а той не е дошъл. Нито в един момент не сме комуникирали неща от сорта "Елате да видите този футболист". Въпреки че стартирахме с обявяването на Марадона, целта не беше да продадем събитието около конкретен гост. Обявявахме потвърдилите футболисти, но комуникацията беше концентрирана върху самото събитие – "50 години номер 8", без да спекулираме с имената. Накрая пристигнаха играчи, които не бяхме обявявали", каза Дамянов.

Според Бакалски с нито един от футболистите няма подписан договор, нито са им плащани суми. Всички присъствали са дошли след разговори със самия Стоичков и е било на мъжка дума. Тези, които не дойдоха, след това Стоичков ги "заличи от списъка с телефонни номера". "Не знам дали можете да си представите за каква логистика става въпрос. Първо, идват хора от целия свят, които трябва да бъдат извозени, настанени, нахранени. Не става въпрос само за футболисти, защото тук имаше личности като бившия президент на "Барселона" Жоан Лапорта. Отделно в дните преди мача имаше стачки на летищата в Лондон и Париж. Тези хора кацаха три-четири дни, а някои в 15 или 16 часа в деня на мача. Част от тях останаха по цяла седмица като Бакеро, защото много им хареса", коментира Бакалски и цитира принципа, че "ако някой иска да те излъже, договорът не помага".

Да продадеш Стоичков

Всъщност чисто комуникационната стратегия заложи на подаването на поредния потвърдил играч на принципа на "час по лъжичка". Това даде възможност да се поддържа огънят на интереса. Подобна тактика беше приложена и за бенефиса на доскорошния волейболен национал Владимир Николов. Неговото събитие се проведе преди това на Стоичков, но организацията започна по-късно. Общото с шоуто на Стоичков беше, че програмата също започна с ретроспективно видео, което показа моменти от богатата кариера на диагонала. Доскорошният капитан на националния отбор излезе на игрището, като слезе по стълбите от централната трибуна под изпълнението на My Way. "Хареса ми много предложението им да изляза на тази песен, защото бенефисът беше с мотото "Моята игра". Като цяло се получи много добре и спонсорите са доволни. По време на организацията всички споделяхме идеи, обсъждахме ги и най-добрите ги осъществихме. Не съм участвал в организацията, моят ангажимент беше да поканя участниците", коментира за "Капитал" Владимир Николов.

В зала "Арена Армеец" се събраха около 8500 зрители. "Това, което ни попречи да напълним залата, беше липсата на време. Трябваше да се справяме в много по-кратки срокове и въпреки че там звездите бяха от не по-малка величина в рамките на волейбола, нямаше как да успеем за толкова кратко време. Но нямаше как да бъде другояче, защото трябваше да се съобразим с програмата на националите и не можеше да се състои в друг период, например септември", казва Дамянов.

И в двата случая извън пиар комуникацията не се наложи да се прави друга реклама – нито медийна, нито външна, каквато е характерна за повечето концерти. Според организаторите не е имало нужда заради бързата продажба на билети, която им дава самочувствието да твърдят, че биха реализирали и 80 хиляди при наличен стадион. Те обаче се сблъскват с много други проблеми, които често са невидими. "Това събитие показа, че София не е готова и няма капацитет да се справя в подобни мащаби. Нямаме нито стадион, нито транспорт, нито хотели. В София има твърде малко бронирани автомобили, само два етажа в хотелите с подходящата охрана и шест луксозни автобуса, които се оказаха заети заради екскурзиите по 24 май. Няма нито ресторанти, нито заведения, в които да може да се заведат толкова много хора и те да се чувстват спокойно", казва Дамянов.

Проблем е имало дори с обувките на футболистите, тъй като българските фирми не поддържат наличности от най-добрите модели поради липсата на клиенти за тях. "В София има един човек, който да лепи терафлексовата настилка в залата, и нито един, който да разбира от таблото на националния стадион. Казаха ни, че могат да изпишат само резултата, но не и нещо повече", казва той. Те са се сблъскали и с познатия проблем да няма къде да се оформи кетъринг зона на националния стадион, с купуването на тоалетна хартия и сапун за тоалетните и наемането на фирма за интернет доставка. Допълнително е трябвало да окабеляват край стадиона за шатрите на спонсорите. И всичко това, въпреки че "от НСБ направиха невъзможни неща, от Столичната община също ни помагаха с каквото могат". Отделно в България никой не предлага системата Cam Carpet, популярна в Латинска Америка, която се разполага до вратите и там телевизиите излъчват реклами по телевизията. Правата за мача са били предоставени на седем чужди телевизии, една от които в Мексико.

Извън чисто локалните трудности Дамянов има и друг извод: "За мен успехът на мачовете на Стоичков и Владимир Николов доказа, че има глад за спорт, защото няма нормален спорт. Ако се организира както трябва, в София може да се проведе и силен лекоатлетически турнир, и баскетболен мач или боксов двубой. Смятате ли, че ако доведем Юсейн Болт, няма да се напълни стадионът? Ние смятаме, че ще се напълни."

Moko Solution разчита максимално на собствения си екип при организацията на събития
Фотограф: Анелия Николова
Източник: Дневник

Бенефисът на Христо Стоичков за 50-ата му годишнина вероятно ще е спортното събитие на годината, въпреки че в него състезателният елемент отсъстваше. Нямаше значение кой ще бие и кой ще падне. Не се раздаваха точки или купи. Нямаше определен цвят, нито клубна принадлежност. Даже нямаше кого да напсуваш... освен лошото време. Но едва ли не само тази година, а и в следващите някой спортист ще успее да напълни до последното място националния стадион "Васил Левски". Нищожен е шансът националният отбор или който и да е друг отбор да доведе наведнъж няколко носители на "Златната топка", няколко световни шампиони, величия на футбола от всички континенти. И от това да произлезе събитие без гафове.

В това, че Стоичков е много популярен в чужбина, никой не се е съмнявал. Щом може с "едно обаждане" (за разлика от тук) да докара оригиналната купа от 1992 г. - първата от Шампионската лига в историята на "Барселона", значи затворени врати няма. Имаше леки съмнения дали тази негова световна популярност се пренася автоматично на българска земя, след като в последните 20 години ту ухажваше политически и икономически силните на деня, ту се разочароваше от тях и ги зачеркваше. След последното скарване с премиера Бойко Борисов даже го обвини, че "насъсква хората да говорят срещу мен".


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

27 коментара
  • 1
    fio41315648 avatar :-|
    fio41315648

    Само че не можете да доведете Болт както не можете и Марадона. Не че го харесвам, ама съм сигурен как безутешно рони сълзи, че е изтрит от телефона на ицето.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    Марадона имаше ангажимент и за него се знаеше че няма да дойде. За другите беше редно да кажат кой ще дойде и кой не предварително.

  • 3
    k7 avatar :-|
    k7

    Много емоционално и хубаво събитие. Браво на организаторите. Не знаех ,че Стоичков не е наясно с всички детайли по сценария, което прави нещата още по-истински.

    П.С. Само Николина Чакърдъкова не ми стоеше на място със сватбарските изпълнения, след автентичните гайди и Дельо Хайдутин в началото на мача....

  • 4
    panta_rhei avatar :-|
    Nedyalko Lazarov

    Хляб и зрелища. Ритане на топки и Евровизия. К'во друго му е нужно на плебса за да е щастлив.

  • 5
    shisho91 avatar :-?
    shisho91

    Не разбрах връзката между импийчмънта на Дилма Русеф и политическата кариера на Марадона.

  • 6
    ana_ni avatar :-|
    ana_ni

    Стоичков направи показно!Бенефисът беше чудесно организиран и поставен.
    Забележителен човек и спортист, с достойно и мъжкарско поведение през цялата си кариера скри топката на ерзац известните еднодневки.

  • 7
    cengiz_han28 avatar :-|
    Радослав Георгиев

    До коментар [#5] от "shisho91":

    Ромарио ;)

  • 8
    poptcheva avatar :-|
    Free person

    На мен ми се видя преекспонирано събитието,вкл. и с участието на Бокова,която направи Стоичков посланик ,с което си направи тя самата политическа реклама.Иначе грандиозно събитие.
    Аз мисля,че такова уважение дължим и на Георги Аспарухов-Гунди!

  • 9
    kutsaroff avatar :-?
    Пепи

    Всичко беше добре! Пожелавам здраве на Стоичков- най-големия е , безспорно. Но Вас колко Ви платиха да рекламирате тук 2 страници фирмите организирали шоуто?
    Малко ми е тъпо

  • 10
    zumz avatar :-|
    zumz

    Аре стига бе! Такъв бил, онакъв бил. Като ходих във Виетнам още през 1998 г. и само като кажех България - чие име се споменаваше? Същото и в Китай, Индонезия, Камерун. В Барселона и до сега само с най-топли чувства и спомени го помнят. Че бил прост, че говорил скапан английски и че се излагал. Чакай бе, кои сте, кои сме, че да му даваме оценка? Оценката на Ицето светът отдавна я е дал, още по време на световното 1994 и преди това. Хубаво би било да си тачим и почитаме героите както е прието в т. н. нормални държави. Еваларка, Ице, и дълбок поклон!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK