На американска предавка
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

На американска предавка

Формула 1 ще трябва да бъде продавана по-добре като шоу

На американска предавка

Формула 1 може да стане по-обърната към зрителите при новите собственици

Георги Филипов
29134 прочитания

Формула 1 ще трябва да бъде продавана по-добре като шоу

© Reuters


Ситуацията може да не изисква спешна среднощна операция, но Формула 1 със сигурност ще премине през процедури за разкрасяване през следващите години, след като премина в ръцете на американската компания Liberty Media. За първи път от десетилетия сред участниците в шампионата започна да се проявява оптимизъм за промяна. И ако в началото едва ли може да се очаква някаква революция по отношение на спортните правила и техническите изисквания към болидите, то по-видимите промени ще бъдат свързани с цялостното възприятие от Формула 1 в период на намаляващ зрителски интерес заради впечатлението за предопределен изход от състезанията.

Като начало Liberty Media на американския медиен могул Джон Малоун ще се концентрира върху пет ключови области – повече промоция и маркетинг, подобрена дистрибуция на дигиталното съдържание, по-голямо разнообразие от партньори и спонсори, променен календар и по-добро използване на живите събития за подобряване на позиционирането в дигиталния свят. Обобщено в няколко думи това означава – по-съвременна продажба и по-малко промени по същината на шампионата. Нещо, което американските инвеститори направиха вече успешно в английския футбол например. Те не промениха нито правилата на играта, нито структурата на Висшата лига, но започнаха да продават много по-добре изградените марки като "Манчестър юнайтед", "Арсенал" и "Ливърпул". А и във Формула 1 промените по правилата се правят трудно – сегашното споразумение "Конкорд", което регулира отношенията между основните участници, изтича в края на 2020 г. И дотогава не може да се очакват драстични завои.

Щастие за всички

Едно от основните притеснения след сделката с досегашния мажоритарен собственик – инвестиционния фонд CVC Capital Partners, е дали новите собственици няма да търсят бърза печалба и след това препродажба. Новият президент на Формула 1 Чейс Кери, който е работил за 21st Century Fox и News Corp на Рупърт Мърдок, обаче отхвърля версията за "ръководените от печалбата американски инвеститори". "Разбира се, че печалбата е важна, но реалистично основната цел на бизнесите, в които съм участвал, е дългосрочната стойност. Целта не е това, което може да бъде постигнато в следващите 12 месеца, а къде отиваме в следващите три до пет години. Това означава желание за инвестиции. Liberty ще подкрепят, както го правят в техния основен бизнес, в медиите и в областта на забавленията", заяви той в интервю за сайт на шампионата formula1.com.

Liberty обяви, че ще работи в тясно сътрудничество с отборите, за да гарантира, че приходите им ще се увеличат, а също и популярността на спорта. За последните шест години глобалната телевизионна аудитория спадна от 600 милиона на 400 милиона зрители. Някои от ръководителите на тимове вече оцениха положително промяната, която е на път да сложи скоро край на стила на управление Бърни Екълстоун. Ако досега шампионатът се ръководеше консервативно от навършващия следващия месец 86 години британец, при Кери бизнесът със сигурност ще има повече общо с нормалните корпоративни структури. "Няма как да направим всички щастливи, но трябва да разберем какво искат всички и да им намерим начин за решение. Няма да има комитети, защото са бюрократични, но няма и да имаме диктатура, каквато досега е съществувала", каза новият президент. Засега Екълстоун остава като изпълнителен директор, но само докато тече процесът на навлизане на новите собственици в детайлите.

Според слуховете в падока (там, където са разположени офисите на отборите) американците вече са "продали" успешно визията си за бъдещето още преди приключването на сделката за 4 милиарда долара, която ефективно оценява шампионата на 8 милиарда долара. Новите собственици дори изглеждаха склонни да говорят по темата много повече, отколкото Екълстоун през цялата си кариера на управление на шампионата. "Нормално е, когато купуваш нещо, да слушаш, да се учиш, да споделяш и да действаш. Всички тези фази ще се случат и те изискват време, за да има гаранции, че спортът ще се развива", заяви спортният директор на "Ферари" Маурицио Аривабене в Сингапур.

Напред към XXI век

Ревизиран и вероятно разширен календар с повече състезания в Азия и двете части на Америка е една от възможните по-скорошни стъпки. Рекордните през този сезон 21 състезания може би ще бъдат увеличени до 25. Заговори се за възможни състезания в Лос Анджелис, Маями или Ню Йорк заради голямата неангажирана до момента американска аудитория при наличието на само едно състезание в Остин, Тексас, и на един американски отбор - "Хаас". Кери вече намекна, че е доволен как шампионатът се е препозиционирал с повече състезания в Азия, като обяви, че е развълнуван от "развиващите се пазари". "Но, трябва да съм наясно, че естествено утвърдените пазари, където са домът и основите на Формула 1 в Европа, са от ключово значение", каза той. Според него навлизането в азиатските и американските пазари е дългосрочна цел, която трябва да бъде постигната, като се използват дигиталните платформи и някои от инструментите, които "не са били използвани агресивно". Това вероятно ще изисква и преформулиране на принципа на генериране на печалба – досега предимно от телевизионни права и такси от домакините на състезания. Тъй като тези такси се увеличаваха в последните години, все повече състезания се изместиха към развиващите се азиатски пазари. "Има голям потенциал в Щатите, а ние като американски отбор се надяваме, че ще го реализират. Ще трябва да видим какъв е планът им, защото може да има идеи, за които не сме и мислили. Ние изоставаме в някои области на бизнеса и от известно време настоявахме за промени", коментира Гюнтер Щайнер, който ръководи дебютанта "Хаас".

Очаква се отборите и феновете да бъдат много по-ангажирани и обвързани след преструктурирането, което може да включва преоценка на структурата на точкуване и цялостна преоценка на стойността като забавление. В момента Формула 1 има твърде ограничена активност в социалните и дигиталните медии, а новите собственици почти сигурно ще се опитат да отговарят на изискванията на новото поколение. Най-големите притеснения са свързани с това, че младите зрители не се интересуват от Формула 1 и като цяло профилът на феновете е застаряващ. Liberty Media се надява да направи всичко това, без да разбива ексклузивния характер на марката. "Формула 1 е ключов играч в един бързорастящ пазар на премиум телевизионни спортни права. Има увеличено търсене от телевизионните компании, рекламодателите и спонсорите, които искат да имат достъп до глобалната публика на Формула 1 заради нейната география и демография", заяви Кери.

Как да разделим тортата

Сред сериозните предизвикателства, които остават нерешени през годините, е оцеляването на малките отбори и начинът на разпределение на приходите сред участниците. "Заубер" и "Форс Индия" имат заведено дело в Европейския съд заради разпределението на премиите, които облагодетелстват "Мерцедес", "Ферари", "Ред бул", "Макларън" и "Уилямс" заради историческия им принос. Въпреки че Liberty все още е в период на "изслушване" на заинтересованите страни, във въздуха вече витае желание за промяна. Американците дори заговориха, че ще предоставят възможност на отборите да инвестират във Формула 1, макар и още да не са предоставили детайли. "Спортът от много дълго време реве с искане нещо подобно да се случи, заяви пред The Guardian Антъни Индиамо, който ръководи адвокатска кантора с 30-годишна история със сделки във Формула 1. Промяната в собствеността може да е този катализатор, който да принуди отборите да действат заедно в името на промяната."

Преразпределението на богатството на Формула 1 има три основни аспекта. Намаляването на разходите на отборите никога не проработи в пълния смисъл. Преразглеждането на системата за премиране на отборите може да доведе до по-равномерно разпределение на бонусите – нещо, в което вярват по-малките отбори. "Философията на американските спортни франчайзи е да се опитват да поддържат колкото е възможно равнопоставеност, за да има възможно най-голяма конкуренция", коментира заместник ръководителят на "Форс Индия" Боб Фернли пред Reuters. Според Индиамо на първо време отборите могат да поискат увеличение с поне 5% на своя дял от приходите. В момента те получават 50% процента. "Пет процента от 2.35 милиарда е много. Увеличава се тортата, а това означава, че може да има повече за всеки", коментира той.

За момента новите собственици не дават гаранции, а само обнадеждаващи сигнали за по-дейното участие на отборите. Но видимо искат да модернизират шампионата, който стана прекалено скъп и ексклузивен, но също така много по-безинтересен. Обръщането на фокуса от вечните спорове за технологиите и правилата към интереса на зрителите ще бъде първата и най-важна крачка.

Ситуацията може да не изисква спешна среднощна операция, но Формула 1 със сигурност ще премине през процедури за разкрасяване през следващите години, след като премина в ръцете на американската компания Liberty Media. За първи път от десетилетия сред участниците в шампионата започна да се проявява оптимизъм за промяна. И ако в началото едва ли може да се очаква някаква революция по отношение на спортните правила и техническите изисквания към болидите, то по-видимите промени ще бъдат свързани с цялостното възприятие от Формула 1 в период на намаляващ зрителски интерес заради впечатлението за предопределен изход от състезанията.

Като начало Liberty Media на американския медиен могул Джон Малоун ще се концентрира върху пет ключови области – повече промоция и маркетинг, подобрена дистрибуция на дигиталното съдържание, по-голямо разнообразие от партньори и спонсори, променен календар и по-добро използване на живите събития за подобряване на позиционирането в дигиталния свят. Обобщено в няколко думи това означава – по-съвременна продажба и по-малко промени по същината на шампионата. Нещо, което американските инвеститори направиха вече успешно в английския футбол например. Те не промениха нито правилата на играта, нито структурата на Висшата лига, но започнаха да продават много по-добре изградените марки като "Манчестър юнайтед", "Арсенал" и "Ливърпул". А и във Формула 1 промените по правилата се правят трудно – сегашното споразумение "Конкорд", което регулира отношенията между основните участници, изтича в края на 2020 г. И дотогава не може да се очакват драстични завои.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    tht avatar :-|
    ТНТ

    Верно в Ф1 е малко скучничко напоследък. На практика излиза, че най-голямата интрига създават... гумите! Кой с какви гуми ще стартира или пък ще смени в пит-стопа, как окачването на колата "яде" гумите... И защо, по дяволите, трябва да има само една марка гуми?! Нали е състезание! Явно тук има "шарко-парко", и то яко! Дозареждането с гориво преди време създаваше допълнително емоции, вярно, че беше малко опасно... И защо трябва да има ограничения за разговори по радиото? Или както коментира Алонсо веднага след ужасяващата катастрофа в Австралия: "Позволено ли ми е да ви кажа, че съм жив?!" По-ясно и кратко не може да се каже. По-добре е да се върнат инструкциите с табели, както преди време... Абе много боклук има за чистене след дедо Бърни...

  • 2
    hariman avatar :-|
    hariman

    До коментар [#1] от "ТНТ":

    Е, вече отпадна ограничението за радиокомукация. Макар че в конкретния случай Алонсо просто театралничеше и преигра, защото ограничението бе еднопосочно, т.е. имаше ограничение за това каква информация могат да дават от бокса към пилота, но пилата можеше да си говори каквото си иска, за него не е имало ограничение.

  • 3
    greenhrast avatar :-|
    greenhrast

    Да пробват да върнат правилата от преди 15тина години, може пък да върнат интереса... Толкова хора ги отблъснаха от F1, надали могат още кой знае колко да влошат положението 😊

  • 4
    boko34 avatar :-|
    boko34

    Ще удържат ли отборите и пилотите на повече състезания? Дали не е по-добре да се помисли за добавяне на още отбори, състезанията може да станат дори 30, но всеки отбор на почива(пропуска) по 5 състезания годишно, което ще облекчи натоварването им.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK