Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
7 14 окт 2016, 17:55, 34955 прочитания

Замира ли сноубордът

Ските възвръщат позиции в системно спадащия пазар на екипировка за зимни спортове

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Преди повече от 30 години пързалянето със сноуборд, практикувано само от Джейк Бъртън и няколко приятели от Върмонт, въобще не беше вълнуващо. След това дойдоха X-Games в Нагано, които доведоха до експлозия в развитието му през 90-те години на миналия век. Сноубордингът се превърна в най-бързо развиващия се спорт в света. Към 2010 г. около 8.2 милиона души в САЩ карат сноуборд. Пет години по-късно броят им спадна с около половин милион души.

Според американската асоциация Snowsports Industries America продажбите на сноубордове в най-големия и важен пазар - САЩ, са спаднали с около 25% за пет години, а практикуването на този спорт е намаляло с 28% между 2003 и 2013 г. Спортът е част от олимпийската програма от 1998 г., а състезание в дисциплината Big Air ще бъде включено в програмата на следващите игри в Пьонгчанг през 2018 г. Но това не подобри състоянието на пазара на екипировка.


Натискът върху всички зимни спортове е много голям след финансовия срив през 2007 и 2008 г. В последните три години и състоянието на снеговалежите също притиска производителите на екипировка. Преди две години компанията за производство на спортна екипировка Nike обяви не особено шумно, че спира линията си за сноуборд, като поредното потвърждение за кризата на пазара. От индустрията твърдят, че е рано да се бие камбаната за смъртта на сноуборда. "Много хейтъри се качиха на вълната от коментари, за да отправят изстрел по посока на сноуборда. Мисля, че мнозина бяха подведени", заяви Джейк Бъртън в интервю за сайта Shop-Eat-Surf. Професионалният състезател Джереми Джоунс е съгласен, но също така признава, че сноубордистите трябва да анализират числата. "Не можем да отречем, че има по-малко бордисти, отколкото преди. Това е реалност", заяви Джоунс, който е съосновател на Jones Snowboards.

Ските отвръщат на удара

Въпросът е какво води до спада и дали това ще продължи. Има нещо, което специалистите определят като "прераждането на ските". За него реална оценка могат да дадат тези, които през 80-те и 90-те години се прехвърлиха от ските в сноуборда. Пързалянето на една дъска предлагаше по-емоционален начин да се пързаляш, а и предизвикателствата изглеждаха по-вълнуващи. Освен това със сноуборд може да се пускаш и в дълбокия сняг, а усещането е като да се кара сърф в планината. Родените около началото на новия век, т.нар. поколение милениалс, израснаха в свят, в който ските могат да бъдат също толкова предизвикателни и радикални. Карането в групи вече е по-скоро в миналото и въпросът е не какво караш, а как го караш.



Когато сноубордът се появи, производителите на ски седяха на своите лаври и не знаеха какво точно да предложат на тези, които искаха да правят скокове или да карат в девствения сняг. Това се промени с новостите в дизайна - появиха се ските с два върха и по-широките ски, които ги направиха по-универсални и лесни за каране в дълбок сняг. Сега със ски може да се прави почти всички, което правят и сноубордистите, като скокове или пресичане на трудни трасета. Те дори се по-лесни за управление както по бабуни, така и при равни терени. Когато светът откри, че вече не е толкова "яко" да се правят трикове само с бордове, продажбите на ски в САЩ след рецесията се увеличиха с 1.5%. По отношение на практикуващите отливът е по-малък при ските, отколкото при сноуборда в САЩ – 1.5% за десет години. Подобна е тенденцията и в европейските пазари.

Една от причините за намаляващата популярност на сноуборда може да се търси и в това, че хората, които започнаха да го практикуват през 90-те години, в последните 10 години отглеждаха децата си. Не само, че рецесията ограничи зимните ваканции, но след завръщането в планините много хора се завръщат към ските заедно със семействата си, а не с индивидуално каране на сноуборд. Това вероятно си има и друго обективно обяснение. Повечето програми за начинаещи в зимните курорти започват от тригодишна възраст за ските и едва от пет за сноуборда. Затова за семействата в планината с малки деца е по-естествено да качат децата първо на ски, смята Джоунс. Това поставя посоката на развитие, която после трудно се променя. "За едно петгодишно дете, което е започнало на ски, прехвърлянето на една дъска означава да се качи отново на вълшебната пътечка (детският лифт за начинаещи). Трябва наистина много да иска да кара сноуборд, за да го направи", казва той.

Отделно 25% от сноубордистите в САЩ живеят на Западното крайбрежие, което беше засегнато от четиригодишна суша. Така младите американци трябваше да си намерят ново занимание. "Какво правиш, когато няма сняг в Калифорния? Особено когато си между 18 и 25 години", коментира за сайта qz.com Кели Дейвис, който лобира за интересите на Snowsports Industries America.

В Европа зимните курорти продължават да страдат от липсата на ръст на нови скиори и сноубордисти заради комбинацията от застаряващото поколение на бейбумърите, икономическите кризи и все по-пресметливите туристи. В Андора, Австрия и Швейцария основните сноубордисти и скиори са от Германия, Великобритания и Холандия, но тези хора са все по-малко. "Приказката за резервоара с неизчерпаемите чужди клиенти приключва", коментира в годишния си доклад за състоянието на ски курортите швейцарският експерт Лоран Вакант.

От малко по-малко

След като ръстът в продажбите отиде в миналото, естественото решение за големите компании, за които сноубордът не е сърцевината на бизнеса, е да се оттеглят. Къде обаче ще отидат производителите на сноуборд, за които това е основната част от бизнеса им? Миналия септември Quiksilver влезе в процедура по предпазване от фалит. Управляващият директор на маркетинговата компания в областта на лайфстайл изследванията Board-Trac Мери Кейс смята, че очакванията за развитието на пазара на сноуборд екипировка е бил надценен. Според на National Ski Areas Association продажбите на сноуборд екипировка спадат с 60 милиона долара на година след 2007 г. "Когато става въпрос за продажби, трябва да се вземат много фактори, които работят срещу нас", заяви за The New York Times Ник Сарджънт, президент на SnowSports Industries. Според него негативен ефект ще има и фалитът на веригата спортни магазини Sports Authority. "Това ще има колосален ефект върху нашия бизнес", твърди той. Изследване на Research and Markets отчита, че спадът в продажбите на сноуборд екипировка в периода 2008 - 2013 г. ще продължи и обемът на този пазар ще се свие до 334 милиона долара през 2019 г.

При спадащи продажби и практикуващи спонсорите се оттеглиха от подкрепата си за водещите състезатели. Преди пет години ситуацията беше съвсем различна и тогава спонсорството стигна своята връхна точка. Но днес телевизиите вече не са основният източник на развлечение за младите хора – основната таргет група на сноуборда. Телевизионните излъчвания на X-Games по ESPN вече не привличат достатъчно зрители, което да оправдава присъствието на рекламодатели. Рейтингите на последното издание отново бяха по-ниски от година по-рано, но за сметка на това се увеличиха гледанията по интернет. NBC от своя страна остана само телевизионен партньор на зимния Dew Tour – друго от зимните състезания със силно сноуборд присъствие. То вече ще се провежда в нов формат с партньорството на The Enthusiast Network (TEN).

Все пак някаква надежда има - днес около 80 процента от сноубордистите са под 35 години, докато в ските в същата възрастова граница попадат 61% от практикуващите. Половината от сноубордистите са между 18 и 34 години. Надеждите са, че когато те създадат семейства и имат деца, може би ще ги качат първо на една дъска вместо на две.

Но един от нерешимите проблеми на сноуборда, а и на ски спорта, си остава времето. Практиката показва, че ако пред вратата ти няма сняг, което ти дава усещането, че зимата е дошла, не си купуваш зимна екипировка. Съответно не се качваш в планината да караш. Тогава няма значение дали караш ски или сноуборд. Или както казва Кели Дейвис: "По отношение на климатичните промени сме като канарче във въглищна мина."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Спортният коронавирус Спортният коронавирус

Списъкът на отложените събития набъбва всеки ден

6 мар 2020, 5023 прочитания

Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар Мишел Платини е арестуван по подозрения в корупция при избора на Катар

Азиатската държава беше избрана за домакин на световното първенство по футбол през 2022 г., докато французинът ръководеше УЕФА

18 юни 2019, 2520 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Спорт" Затваряне
Карти и билети за проверка

Българският спорт страда от липсата на адекватна ценова политика

Още от Капитал
От скала до хотел: 30 години по-късно в Созопол

Многогодишната история за държавен парцел на брега на морето в Созопол, филмов съюз, съдилища и строителна криза е към развръзка

Чиновници в излишък

Държавната служба е желана заради сигурността по време на криза и гарантираната заплата

Растеж с едно наум

Българската икономика расте през първото тримесечие, но пораженията от COVID-19 през април-юни ще са по-тежки

Магистрала без правила

"Хемус" вече се строи и планът на властта е да бъде готова след четири години. Цената обаче е заобикаляне на законите и непрозрачно харчене на милиарди левове

Майсторът, Маргарита и ние

Романът на Булгаков се завръща в книжарниците като колекционерско издание

Домът, моят приятел

Виртуална изложба представя погледа на тридесет фотографи към дома като "жив организъм"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10