Катастрофата на „Престиж“ постави проблема за сигурността на морския транспорт
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Катастрофата на „Престиж“ постави проблема за сигурността на морския транспорт

Катастрофата на „Престиж“ постави проблема за сигурността на морския транспорт

Сагата с потъналия край Испания танкер стана пресечна точка на разнопосочни политически, икономически и екологични интереси

Светломира Гюрова
4174 прочитания

Потъването на петролния танкер „Престиж“ край бреговете на Испания причини изтичането на голямо количество токсично гориво, гневни протести на природозащитниците, все още неизчислени изцяло екологични и икономически щети, множество обвинения от всички посоки, както и порив за затягане на контрола върху морския транспорт.

Как можа това да се случи отново и нямаше ли начин да бъде избягнато? Този въпрос си задаваха мнозина след поредния петролен разлив, станал близо десетилетие след инцидента с Exxon Valdez край Аляска и три години след като Erika замърси бреговете на Франция. Старият 26-годишен танкер „Престиж“, превозващ 77 000 тона петрол, започва последното си пътуване от Санкт Петербург. В Атлантическия океан корабът се натъква на бури и лошо време и на 13 ноември испанската брегова охрана получава сигнал за помощ от екипажа, в който се казва, че обшивката на плавателния съд е разкъсана и петролът изтича.

Прехвърляне на вината и отговорността

Испанските власти отказват да приемат танкера в своите териториални води и го съпровождат на юг, към Португалия. Междувременно в океана изтичат тонове от опасния товар. Португалия също не желае да приеме танкера и изпраща кораби, които да го изтеглят в открито море. Така въпросът е оставен в ръцете на природните стихии и на 19 ноември корпусът на „Престиж“ се разцепва на две и потъва пред погледа на испанските и португалските кораби. Инцидентът предизвика буря от недоволство срещу испанското правителство. Решението на Мадрид да изпрати танкера в открито море вместо в някое пристанище или в по-спокойни води, където е можела да бъде източена поне част от превозвания петрол, бе подложено на критики от мнозина международни експерти. Същевременно испанските опозиционни партии, медиите и международни природозащитни организации поставиха под въпрос способността на испанското правителство да се справи с инцидента и бързината и адекватността на действията му. Испанските власти от своя страна също отправиха серия от обвинения към Великобритания, тъй като първоначалната версия бе, че „Престиж“ е пътувал към британската колония Гибралтар, както и към Русия, откъдето танкерът е започнал своето пътуване и е бил обявен за отговарящ на изискванията за безопасност.

Екологични и икономически щети

Световната организация за защита на природата към ООН предупреди, че катастрофата на „Престиж“ е на път да предизвика една от най-големите екологични катастрофи за последното десетилетие. До момента от танкера са изтекли над 10 000 тона петрол. Останалата част от токсичното гориво е потънало заедно с плавателния съд и експертите се надяват, че голямото налягане на водата и ниската ? температура ще превърнат петрола в гел, който няма да изплува на повърхността.

Нефтеното петно, достигнало миналата седмица до бреговете на испанската провинция Галиция, причини смъртта на голям брой морски птици, риби и ракообразни. Замърсени са над 300 км от бреговата ивица. Еколозите предупреждават, че ще бъдат необходими много години, за да се възстанови балансът на екосистемата в региона. Испанското правителство обяви, че операциите за почистването на нефтените петна ще струват около 42 млн. евро, но предупреди, че все още е рано да се изчисли точната сума. Инцидентът ще има разрушителни последствия и за икономиката по северозападното испанско крайбрежие. Риболовът и туризмът, които са основните отрасли на местната икономика, ще пострадат сериозно от замърсяването. Европейската комисия обеща да отпусне 118 млн. евро на испанските рибари, за да им помогне да покрият загубите, а испанските власти обявиха, че ще дават по 30 евро дневно на всеки рибар, докато трае забраната за риболов в района.

Въпроси за сигурността

Инцидентът с „Престиж“ предизвика истинска война на думи между страните - членки на ЕС, които се надпреварваха да се обвиняват взаимно в пропуски при инспектирането на остарелите кораби. Повдигнат бе и въпросът за преработване на правилата за безопасност на морския транспорт. Европейският съюз обяви миналия вторник „черен списък“ на морските съдове, които не покриват мерките за безопасност. Списъкът включва 66 танкера, на които ще бъде забранено да влизат в териториалните води на държавите - членки на съюза, и да акостират в европейските пристанища. Забраната влиза в сила от юли 2003 г. В обявения списък влизат 26 танкера, плаващи под турски флаг, 12 под флага на карибската държава Сейнт Винсънт и Гренадини, 9 са регистрирани в Камбоджа, а останалите кораби са от Алжир, Румъния, Боливия, Египет, Сирия и Либия. Спешното затягане на контрола върху морския транспорт, за което настояха Франция, Испания и Португалия, няма да се изчерпи само с тези мерки, предупреди Брюксел. На срещата си на върха в Копенхаген през декември 15-те ще наложат пълна забрана върху движението в европейски води на танкери с единична обшивка на корпуса, които са на възраст над 20 години.

Говорителят на световната екологична организация "Грийнпийс" д-р Дейвид Сантильо разяснява, че екологичните последствия от петролните разливи зависят не само от количеството на изтеклия петрол, но и от неговия вид, от атмосферните условия и от района, в който е станал инцидента. Някои от по-леките, летливи видове петрол могат да се разтворят във водата преди да достигнат брега и причиняват сравнително по-малки щети. По-тежкият преработен петрол, с какъвто е бил натоварен "Престиж", е много по-опасен и токсичен. "Грийнпийс" припомня някои от големите петролни разливи през последните 35 години.
Март 1967 г. танкерът Torrey Canyon разлива 119 000 тона суров петрол край Великобритания.
През 1978 г. от катастрофиралия танкер Amoco Cadiz изтичат 223 000 тона петрол край бреговете на Франция
През 1979 г. танкерът Atlantic Empress разлива 287 000 тона петрол край Тобаго
Август 1983 г. Castillo de Bellver разлива 252 000 тона петрол близо до Южна Африка
На 24 март 1989 г. петролният танкер Exxon Valdez се разбива на 65 км от крайбрежието на Аляска. Във водите на океана се изливат близо 38 000 петрол, замърсени са над 2000 км от крайбрежната ивица. Този инцидент не е най-големият по отношение на количеството разлят петрол, но е най-смъртоносният за дивата природа. Данните на "Грийнпийс" сочат, че в резултат от замърсяването умират близо 250 000 птици, 2800 морски видри, 300 тюлена, 22 кита и множество херинга и сьомга.
Май 1991 г. на танкера ABT Summer избухва експлозия и край бреговете на Ангола изтичат 260 000 тона петрол
Декември 1999 г. танкерът Erika разлива около 20 000 тона преработен петрол близо до Франция

Потъването на петролния танкер „Престиж“ край бреговете на Испания причини изтичането на голямо количество токсично гориво, гневни протести на природозащитниците, все още неизчислени изцяло екологични и икономически щети, множество обвинения от всички посоки, както и порив за затягане на контрола върху морския транспорт.

Как можа това да се случи отново и нямаше ли начин да бъде избягнато? Този въпрос си задаваха мнозина след поредния петролен разлив, станал близо десетилетие след инцидента с Exxon Valdez край Аляска и три години след като Erika замърси бреговете на Франция. Старият 26-годишен танкер „Престиж“, превозващ 77 000 тона петрол, започва последното си пътуване от Санкт Петербург. В Атлантическия океан корабът се натъква на бури и лошо време и на 13 ноември испанската брегова охрана получава сигнал за помощ от екипажа, в който се казва, че обшивката на плавателния съд е разкъсана и петролът изтича.

Прехвърляне на вината и отговорността

Испанските власти отказват да приемат танкера в своите териториални води и го съпровождат на юг, към Португалия. Междувременно в океана изтичат тонове от опасния товар. Португалия също не желае да приеме танкера и изпраща кораби, които да го изтеглят в открито море. Така въпросът е оставен в ръцете на природните стихии и на 19 ноември корпусът на „Престиж“ се разцепва на две и потъва пред погледа на испанските и португалските кораби.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.