С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
5 3 ное 2006, 0:00, 6538 прочитания

$20 млрд. на дъното на Атлантика и Балтийско море

Тунелът под Ламанша и мостът "Оресунд" няма да се изплатят и след десетилетия

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Финансовите проблеми на две големи инфраструктурни съоръжения в Европейския съюз - тунела под Ламанша и моста "Оресунд" между Дания и Швеция, пораждат въпроса дали е икономически оправдано в бъдеще да се пристъпва към реализацията на подобни проекти.

Eurotunnel - английско-френската публична компания - оператор на тунела, управлява както инфраструктурата му, така и превоза с камиони, автомобили и влакове между Фолкстоун, Великобритания, и Кале, Франция. Инвеститорският гръбнак на компанията са дребните акционери, закупили книжа на компанията още през втората половина на 80-те години, водени от надеждата за голяма печалба. През последните години обаче акциите на Eurotunnel на няколко пъти отбелязваха рекордно ниски стойности, което доведе до разоряването на много от миноритарните акционери. Десет години след началото на експлоатацията на тунела компанията оператор е в процедура по фалит.
На 2 август 2006 г. Парижкият съд по търговските дела удовлетвори искането на Eurotunnel за защита от фалит, след като през юли преговорите с кредиторите стигнаха до задънена улица. Както заявиха тогава представители на компанията, условията на последния вариант на споразумението по преструктуриране на дълга са удовлетворявали повечето искания на кредиторите, но въпреки това са били отхвърлени от тях.


Границите на кредиторското търпение

Може би проявената от кредиторите неотстъпчивост се дължи до голяма степен на управлението на главния изпълнителен директор на Eurotunnel Жак Гунон, който е привърженик на икономическата стратегия на ръба на риска. Целият му мандат е изпъстрен с ултиматуми към кредиторите и акционерите. Сега той се чувства още по-силен, защото има подкрепата и на съда.
Eurotunnel изпрати на 1 ноември до кредиторите си план за преструктуриране на дълга. Сумата на задълженията на компанията заради загубите от превозите е достигнала 11.8 млрд. долара. През 2005 г. Eurotunnel е регистрирала загуби от 300 млн. евро, а през 2004 г. - 836 млн. евро. Кредиторите трябва да приемат плана до месец, за да не се стигне до ликвидация на компанията.
По-голямата част от дълговете на Eurotunnel все още се пада на неизплатените разходи, свързани със строителството на тунела, започнало през 1986 г. Причината за това е по-слабият от очаквания трафик по тунела. Според анализаторите потребителите са изгубили доверие в подводното съоръжение още през 1994 г., когато стартът на жп превозите по него е отлаган неколкократно. Сега пътникопотокът показва стабилна тенденция към намаляване и вече сериозно се различава от числата, заложени в предварителните бизнес разчети.
Комисарят по транспорта от еврокомисията Жак Баро смята, че загубите са били заложени още с решението тунелът да бъде построен без държавно финансиране.

Спасителните мерки



Планът за преструктуриране предвижда създаването на нова компания - Groupe Eurotunnel, подкрепена от дългосрочен кредит от 5.4 млрд. долара с 40-годишен падеж, отпуснат от банков консорциум с участието на Goldman Sachs, Deutsche Bank и Citigroup. Акциите на старата компания ще бъдат заменени с акции на новата Groupe Eurotunnel и преструктурирането ще бъде извършено до края на март 2007 г. Преструктурирането предвижда и емитирането на хибридни облигации (чийто купон и номиналната им стойност са в различни валути - например долари и британски лири) на стойност 2.44 млрд. долара, които впоследствие могат да бъдат конвертирани в акционерен капитал.
Ще бъде ли спасен тунелът? Категоричният отговор е да. Никой няма интерес от затварянето му. Дори компанията да влезе в ликвидация, затварянето на съоръжението е доста невероятно, тъй като лицензите за експлотацията му ще бъдат прехвърлени първоначално на френското и на английското правителство. Впоследствие те ще решат кой от кредиторите да ги получи.

Скандинавските неволи

Когато на 1 юли 2000 г. датската кралица Маргрете II и шведският крал Карл XVI Густав откриха тържествено моста "Оресунд", свързващ двете страни, едва ли са си представяли, че шест години по-късно надеждите за изплащане на вложените в съоръжението инвестиции ще са толкова нищожни. Построяването на мос­та и други съпътстващи инфраструктурни съоръжения стигна обща стойност 8.5 млрд. евро. Според експерти, цитирани от Би Би Си, те не могат да се изплатят и след десетилетия. Причината е, че изплащането може да се постигне с високи цени на билетите. Поскъпването на билетите обаче е в разрез със социалните функции, които се възлагат на съоръжението. През него преминават главно студенти или до неотдавна безработни шведи, които са успели да намерят работа в Дания, т.е. все хора с по-ниски доходи.
Мостът "Оресунд" едва ли ще има тежките проблеми на Eurotunnel, като се има предвид, че той е финансиран с публични средства от Европейския съюз. Това обаче не отменя факта, че в Балтийско море под него са потънали 8.5 млрд. евро, които едва ли някога ще изплуват.


  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Освен съдбовни за Brexit британските избори са и референдум за Корбин Освен съдбовни за Brexit британските избори са и референдум за Корбин

Управляващите консерватори имат преднина от 10 процентни пункта пред опозиционните лейбъристи

9 дек 2019, 268 прочитания

Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация Китай ще смени целия чужд софтуер и хардуер в държавната администрация

Страната ще смени между 20 и 30 млн. устройства в следващите три години

9 дек 2019, 356 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Пакистан атакува талибаните

Бруталните действия на армията обаче не помагат, а вредят на съседен Афганистан

Още от Капитал
Четиримилиардната алтернатива

Годината е рекордна за взаимните фондове, като те са сред малкото инвестиции, които бият инфлацията, макар да има и доста на загуба

Доставянето на чиста енергия е по-лесно от съхранението й

Намаляването на емисиите зависи от узряването на технологиите за съхранение на енергия

Румънското управленско дуо: От едната страна на барикадата

Новият премиер Лудовик Орбан и преизбраният президент Клаус Йоханис обещават про-ЕС ера и реформи в Румъния

Анестезиолозите на алианса

Лидерската среща на НАТО в Лондон се проведе "на обезболяващи", позаглади противоречията и отложи решаването на фундаменталните проблеми за по-късно

Гледни точки

Новата поредица прожекции "Киноточка" започва с документален филм за музиката в киното

Камион желание

Отново за мобилните кухни, уличната храна и къде да я опитаме този месец

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10