$20 млрд. на дъното на Атлантика и Балтийско море

Тунелът под Ламанша и мостът "Оресунд" няма да се изплатят и след десетилетия

Финансовите проблеми на две големи инфраструктурни съоръжения в Европейския съюз - тунела под Ламанша и моста "Оресунд" между Дания и Швеция, пораждат въпроса дали е икономически оправдано в бъдеще да се пристъпва към реализацията на подобни проекти.

Eurotunnel - английско-френската публична компания - оператор на тунела, управлява както инфраструктурата му, така и превоза с камиони, автомобили и влакове между Фолкстоун, Великобритания, и Кале, Франция. Инвеститорският гръбнак на компанията са дребните акционери, закупили книжа на компанията още през втората половина на 80-те години, водени от надеждата за голяма печалба. През последните години обаче акциите на Eurotunnel на няколко пъти отбелязваха рекордно ниски стойности, което доведе до разоряването на много от миноритарните акционери. Десет години след началото на експлоатацията на тунела компанията оператор е в процедура по фалит.


Четете неограничено с абонамент за Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

1 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата

Вижте абонаментните планове
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    Avatar :-|
    Руслан Папазян

    "Финансовите проблеми на две големи инфраструктурни съоръжения ... пораждат въпроса дали е икономически оправдано в бъдеще да се пристъпва към реализацията на подобни проекти"

    Vaprosat, koito avtora postavia, predpolaga che golemi infrastukturni proekti ne mogat da budat osashtestveni v budeshte. Realistichno i logichno li e podobno predpolojenie? Vaprosat koito moje da se postavi e ne dali a kak da se finasirat podobni proekti; vaprosa e kak da izmeri efeka (ikonomicheski i socialen) na infrastukturata. Neestestveno e da se tursi vuzvrashtaemost ot direktnite prihodi (vlakovi bileti) ot deinosta ... Kak Ryan Air pecheli parite si: opredeleno ne ot prodajba na bileti ...

    Нередност?
  • 2
    Avatar :-|
    Nikolay

    Do #1: Tova e edno ot naj-neverojatnite mnenija, koito sam srestal. A ot kakvo mislish, che pecheli Ryan ako ne ot bileti? Ot fastatzite deto gi prodavat na borda? A inache posting-a ti zapochva dosta razumno - golemite infrastrukturni proekti ne sa apriori gubesti. Moeto mnenie, che tvarde chesto v takiva proekti ima ne-ikonomicheski motivi (prestizh, egos larger than life i t.n.) koito sa prichina za mastabni provali. Taka, che skepsisat po otnoshenie na mastabni nachinanija e osnovatelen.

    Нередност?
  • 3
    Avatar :-|
    @ Nikolay

    Wzemi da pochetesh malko predi da pishesh , Ryan Air naistina pecheli ot mnogo drugi neshto, NO NE it ot bileti. Kakvi razhodi pokriva bilet ot 1 Euro ?
    Commonsense!!!

    Нередност?
  • 4
    Avatar :-|
    Via Fiscalis

    темата е актуална защото седи на дневене ред з Видин - Калафат, там се дават 25 години за изплащане и пак е твърде съмнително че ще се изплатят от таксите за преминаване, а дейстивтелно от какво може да се изплати моста.
    наврмето един директор на завод за изчислителна техника в Пловдив за да изпълнява валутния план отглеждаше коне в Ст.Загора!!
    после влезе в затвора, после излецзе, отиде в САЩ от там във Франция, пак влезе в затвора, пак излезе и сега има огромна поточна линия в Ст.Загора - Бисер Димитров!

    Нередност?
  • 5
    Avatar :-|
    nixi
    • + 1

    До #4. Много интересна е темата за прословутия Дунав мост 2, според мен това ще е българския Оресунд, имайки предвид по удобния маршрут през Сърбия както и евентуалното и членство в ЕС, да не говорим за прилежащата инфраструктура към моста която просто липсва.

    Нередност?
Нов коментар