🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

В очакване на еврото

Въвеждането на единната европейска валута от 1 януари 2009 г. все още предизвиква страх у много словаци, но е важно постижение за икономиката на страната

Словашкият финансови министър Ян Поциатек участва в популярен сапунен сериал, за да обясни какво означава приемането на еврото<br />
Словашкият финансови министър Ян Поциатек участва в популярен сапунен сериал, за да обясни какво означава приемането на еврото<br />
Словашкият финансови министър Ян Поциатек участва в популярен сапунен сериал, за да обясни какво означава приемането на еврото<br />    ©  Reuters
Словашкият финансови министър Ян Поциатек участва в популярен сапунен сериал, за да обясни какво означава приемането на еврото<br />    ©  Reuters

По-малко от месец преди на 1 януари 2009 г. Словакия да се стане втората източноевропейска държава след Словения, която ще приеме еврото, от перспективата на словашките Високи Татри то изглежда по-скоро като заплаха. "Страхувам се, че след въвеждането на еврото всичко ще поскъпне, а заплатите ни ще намалеят. Сега получаваме по няколко хиляди словашки крони, а от догодина ще имаме банкноти само от по няколкостотин евро", споделя пред "Капитал" 33-годишната Яна Млинарчикова. Тя работи като секретарка в градчето Попрад в североизточната част на страната недалеч от подножието на Високите Татри.

Това, че скоро Словакия ще стане 16-ата членка на еврозоната, е безспорно признание за стабилното развитие на икономиката на страната през последните години. По данни на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) през 2007 г. икономическият растеж в страната е бил 10.4 %, а догодина въпреки бушуващата глобална финансова криза ще падне само до около 4% - добро ниво в сравнение с много от по-старите членки на еврозоната, а и от новите страни в ЕС от Източна Европа. Автомобилната индустрия е един от основните двигатели на отворената и ориентирана към експорт словашка икономика. Трите големи завода за автомобили в страната обаче (на южнокорейския концерн Kia Motors, германския Volkswagen и френския PSA Peugeot Citroen) се намират в западната част на Словакия, като два от тях са в близост до столицата Братислава и недалеч от границата с Австрия. Това е регионът, в който са концентрирани значителната част от инвестициите в страната. В Източна Словакия - там, където живее Яна Млинарчикова, нещата изглеждат различно. Безработицата на някои места е значително по-висока, отколкото в западната част на страната. "Хората в Източна Словакия получават наполовина по-малко от това, което получават работещите в Братислава", каза за "Капитал" 54-годишната Алена Пелцова, физиотерапевт от Попрад. Много от словаците в този край на страната никога не са излизали в чужбина и не са имали директно съприкосновение с общата европейска валута. Съвсем разбираемо е, че гледат на словашката крона и с


Архивът на "Капитал"

Статията, която искате да прочетете е част от архива на "Капитал", който е достъпен само за абонати. Той включва над 200 000 стати с всичко за бизнеса, политиката и обществото в България от 1993 г. насам.

Абонирайте се

Възползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент

2 лв. / седмица за 12 седмици * Към офертата

Всички абонаменти планове

* Aбонамент за Капитал - 2 лв./седмица през първите 12 седмици, а след това - 7.25 лв./седмица. Абонаментът Ви ще бъде подновяван автоматично и таксуван на месечна база. Може да прекратите по всяко време. Само за нови абонати, физически лица.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    farragutwest avatar :-|
    Farragut West

    Словакия е това, което България можеше да бъде ако комунистите не взеха властта през 93г.

    Нередност?
Нов коментар