Изгубени в океана
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Изгубени в океана

Изгубени в океана

Цветелина Манолова
5940 прочитания

© Ася Колева


Може да звучи като сцена от холивудски филм, но един самолет наистина може да изчезне безследно. Тази седмица това се случи със злополучния полет 447 от Рио де Жанейро до Париж на Air France, за който с часове нямаше никаква информация.

Инцидент със самолет от надежден и високотехнологичен модел (Airbus 330-200), управляван от опитни пилоти и с 228 души на борда, си е притеснително нещо. Причината може да се окаже просто лошо стечение на обстоятелствата. "Където няма надеждно радарно покритие (например океана), отговорността за сепарирането и навигацията в една част от полета е изцяло на пилотите", коментира пред "Капитал" Диян Динев, директор на Дирекция "Управление на въздушното движение" в "Ръководство въздушно движение" (РВД). Възможностите са няколко и докато не бъдат изяснени детайлите, всичко остава в сферата на спекулациите.

Останки от самолета бяха открити в Атлантическия океан, в зоната без радарно покритие, а според бразилския военен министър Нелсън Жубим на борда едва ли е имало пожар или експлозия, тъй като във водата има голямо петно керосин. "За да изгуби толкова бързо комуникация със света, трябва да стане нещо изключително. Възможно е да е имало и експлозия на борда. На този етап не трябва да се отрича тази версия", смята Динев и уточнява, че всички системи в самолета са поне тройно осигурени, а радиостанциите са с отделно захранване. Преди да изчезне, самолетът изпраща поредица от служебни съобщения за технически повреди, но не и сигнал за помощ. Което е странно, тъй като предвид височината, на която се е движил (10 000 м.), вероятно са минали поне 20 минути до падането му във водата.

Сред първите версии бе, че авиониката на Airbus 330-200 е отказала след удар от мълния. "Истината е, че съвременните самолети са добре защитени в това отношение", твърди Динев. Освен това преди полета пилотите имат подробна информация за метеорологичните условия по маршрута, а самолетите са оборудвани с метеорадари. Стандартната практика е пилотите да заобикалят или да летят над буреносните облаци. Защо с полет 447 не е станало така? "Ако техният метеорадар е отказал по някаква причина, възможно е да са влезли в мощен облак и тогава последствията наистина могат да бъдат фатални", казва Динев. Какво се е случило ще стане ясно, когато бъдат намерени повече останки от самолета или поне черните кутии. Това може и да не се случи заради голямата дълбочина на океана и силните подводни течения.

Може да звучи като сцена от холивудски филм, но един самолет наистина може да изчезне безследно. Тази седмица това се случи със злополучния полет 447 от Рио де Жанейро до Париж на Air France, за който с часове нямаше никаква информация.

Инцидент със самолет от надежден и високотехнологичен модел (Airbus 330-200), управляван от опитни пилоти и с 228 души на борда, си е притеснително нещо. Причината може да се окаже просто лошо стечение на обстоятелствата. "Където няма надеждно радарно покритие (например океана), отговорността за сепарирането и навигацията в една част от полета е изцяло на пилотите", коментира пред "Капитал" Диян Динев, директор на Дирекция "Управление на въздушното движение" в "Ръководство въздушно движение" (РВД). Възможностите са няколко и докато не бъдат изяснени детайлите, всичко остава в сферата на спекулациите.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    nadeto avatar :-|
    HH

    Какво се е случило ще стане ясно, когато бъдат намерени повече останки от самолета или поне черните кутии. Това може и да не се случи заради голямата дълбочина на океана и силните подводни течения.

    Или ако някой умишлено се постарае те да не бъдат намерени :)

  • 2
    antonk avatar :-|
    Anton K

    @ Надето: точно така Наде. Преди няколко дена американски подводници на ЦРУ тръгнаха към дъното в средата на атлантическия океан за да намерят останките и да ги скрият от французите и бразилците. Сега месец или два ще си играят на криеница в океана. Тука има, тука нема! Ти сигурно още си мислиш, че аз убих Кенеди, а?

  • 3
    Avatar :-|
    Boyan

    А бе хора- аз все повече си мисля, че извънземни са отвлекли самолета- не с е бъзикам-сериозно !!!
    Защо ниой не разследва тая версия????

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Е самолет е това, сложна машина всичко може да се случи, но все пак си остава най-безопасният транспорт поне статистически на пътнико килрометъри или как там го смятата.
    А този и е нов модел, пълна електроника, прогреса взема жертви....

  • 5
    Avatar :-|
    ФАКТОЛОГ

    Всяка година магаретата и мулетата убиват повече хора, от колкото загиват в самолетни катастрофи.

  • 6
    Avatar :-|
    ФАКТОЛОГ

    Шанса да загинеш в автмобилна катастрофа по европейските пътища е с 58 пъти по-голям от колкото в самолетна катастрофа (58:1)

  • 7
    Avatar :-|
    ФАКТОЛОГ

    За 89% от самолетните катастрофи е виновен човек. Изводът - човешкият фактор трябва да се намали до минимум, и да се замислим за АСУ.

  • 8
    Avatar :-|
    Jennifer Lopez

    При наличието на толкова високотехнологична апаратура, подводници и сателити, да не ги намерят ми е меко казано странно...
    Тhe owls are not what they seem

  • 9
    andreyrusev avatar :-|
    Андрей Русев

    кой казва, че самолета е излетял изобщо? това, което се вижда на радара може да не е било самолет, а просто индикация?! кой знае кой е пътувал в този самолет, за да се случи това нещастие!

  • 10
    Avatar :-|
    братя Грим

    Като опряхме до статистика, вероятността да е свален от военен самолет на Сенегал или Гвинея Бисау, е многократно по-голяма от тази за НЛО.
    Аре четете повече приказки и не дращете тука.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.