Ефектът "Ейафятлайокутл"
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Ефектът "Ейафятлайокутл"

Reuters

Ефектът "Ейафятлайокутл"

Един вулкан с непроизносимо име, изригнал на малък остров в северната част на Европа, показа нагледно що е то глобализация

Светломира Гюрова
7286 прочитания

Reuters

© Reuters


В други времена това щеше да е местно бедствие, засягащо предимно исландците и може би някои близки части на Стария континент. В началото на 21 век облакът от вулкана не само затвори небето над Европа, но и ефектите му се разпространиха до отдалечени места като Австралия, Африка и САЩ и засегнаха не само авиационния сектор, а и неща като производството на цветя в Кения, сглобяването на автомобили Nissan в Япония, износът на микрочипове от Южна Корея, търговията с охладено месо в Нова Зеландия, както и организирането на концерти и спортни събития и дори затрудни трансплантациите и операциите.

На петия ден от разнасянето на вулканичната пепел ситуацията започна постепенно да се нормализира, след като на видеоконференция вчера транспортните министри на ЕС се разбраха да започнат стъпка по стъпка да отварят небето над Стария континент. Днес самолети излитаха от Северна Европа, включително от Париж, Амстердам и Франкфурт. Голяма част от европейското въздушно пространство обаче остава затворена и днес, а дори и след пълното му отваряне хаосът ще продължи, тъй като ще са нужни дни или дори седмици преди нормалният режим на работа на авиокомпаниите да бъде възстановен. А за да не стане изведнъж прекалено скучно, от Исландия към Великобритания се понесе нов прашен облак, заради който парализата по британските летища продължава.

След като Международната асоциация на авиационната индустрия (IATA) обяви вулкана за по-голямо бедствие за сектора от терористичните атаки на 11 септември 2001 г. и обвини европейските власти в свръхреакция и необосновано спиране на всички полети, авиокомпаниите, които губят по близо 200 млн. долара дневно, се обединиха в исканията си за финансова подкрепа от правителствата, за да се справят с кризата. ЕС обмисля дали да облекчи европейските правила за държавните помощи, както направи преди девет години, но вчера еврокомисарят по транспорта Сим Калас заяви, че в момента приоритетът е възобновяването на полетите, за да бъдат ограничени допълнителните загуби.

Все още малцина са тези, които могат да произнесат Ейафятлайокутл, но името на вулкана няма да бъде забравено скоро. Той не само показа колко свързан е светът и как едно събитие в единия му край може да предизвика вълни чак в другия, но и под разпръснатата пепел изплуваха много въпроси - адекватно ли реагираха европейските власти, защо се знае толкова малко за ефектите на вулканите върху въздухоплаването, кои са губещите и печелившите сектори от цялата случка, ще успее ли исландското изригване да задуши икономическото възстановяване в Европа и какво е бъдещето на транспортния сектор. Темата на броя на "Капитал" тази седмица ще се опита да даде отговор.

В други времена това щеше да е местно бедствие, засягащо предимно исландците и може би някои близки части на Стария континент. В началото на 21 век облакът от вулкана не само затвори небето над Европа, но и ефектите му се разпространиха до отдалечени места като Австралия, Африка и САЩ и засегнаха не само авиационния сектор, а и неща като производството на цветя в Кения, сглобяването на автомобили Nissan в Япония, износът на микрочипове от Южна Корея, търговията с охладено месо в Нова Зеландия, както и организирането на концерти и спортни събития и дори затрудни трансплантациите и операциите.

На петия ден от разнасянето на вулканичната пепел ситуацията започна постепенно да се нормализира, след като на видеоконференция вчера транспортните министри на ЕС се разбраха да започнат стъпка по стъпка да отварят небето над Стария континент. Днес самолети излитаха от Северна Европа, включително от Париж, Амстердам и Франкфурт. Голяма част от европейското въздушно пространство обаче остава затворена и днес, а дори и след пълното му отваряне хаосът ще продължи, тъй като ще са нужни дни или дори седмици преди нормалният режим на работа на авиокомпаниите да бъде възстановен. А за да не стане изведнъж прекалено скучно, от Исландия към Великобритания се понесе нов прашен облак, заради който парализата по британските летища продължава.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

13 коментара
  • 1
    todordenchev avatar :-P
    todordenchev

    Като се научим да му произнасяме името тогава ще спре да бълва пушилка иначе ще ни разкаже играта.

  • 2
    sabinap avatar :-|
    Събина

    Много добре написана статия, изчетох я дума по дума, което рядко ми се случва.

    Колкото вулкана, поне рент-а-кар, влаковете и хотелите около летищата ще отчетат ръст, но той надали може да компенсира загубите за авио компаниите. Стои и въпроса с обезщетенията. Пътниците понасят големи загуби, но все пак самолетните компании не са виновни в случая.

  • 3
    darthsidius avatar :-|
    darthsidius

    Още един пирон в ковчега на ЕС.

  • 4
    k_ avatar :-|
    k_

    В светът в който живеем има много случайни събития.
    Светът е случаен, не детерминиран.
    В огромното си мнозинство случайните събития но водят до промяна или до пренебрежимо малка такава.
    Но, при натрупване на потенциали едно потрепване, махване на крилата на пеперудката води до преструктуриране, създаване на фрактали с нова форма и свойства.
    Погледнато от този ъгъл Исландското кюмбе има положителна роля, защото т.н. европейска бюрокрация ще трябва да отговори на страшно много въпроси и предприеме съответните действия.
    И може би в края на краищата ще им светне в кратунките, че е много по разумно е да похарчиш средства и се адаптираш към природата (по-защитени самолетни двигатели в случая) отколкото да пребориш и управляваш природните стихии и температури.
    И все пак като ги гледам как са се залюхали като нищо може да им хрумне да пущат атомни бомби в кюмбето, само и само да си начешат самолюбието че са по-велики от Природата.

  • 6
    oh_my avatar :-|
    Oh my...

    И това ако не е пример за Ефекта на пеперудата: изригването на вулкан в единия край на света води до затруднения в търговията на охладено месо в другия край.

  • 7
    ras16377431 avatar :-|
    ras16377431

    До коментар [#1] от "todordenchev":

    Само не знам как ще се научим да го произнасяме това име, като в Дневник го пишат Еяфялайокул, а в Капитал на съседното бюро му казват Ейафятлайокутл. Да пишем писмо на Бьорк да я питаме ли, не знам...

  • 8
    bgmw avatar :-|
    БМЗ

    Щом световната икономика е толкова крехка, значи има нещо доста сбъркно в нея.
    Докато прогресът се измерва с БВП, няма да има оправия.

  • 9
    skandinavist avatar :-|
    skandinavist

    "Ейафятлайокутл" е петият по големина ледник/ глетчер на територияата на Исландия. Така изписано името отговаря най-точно на исландското произношение, но е неточно така да се нарича самият вулкан. Дума "йокутл" означава ледник, а планината под него се нарича "Ейафятла", т.е. правилно е да се говори за вулкана под ледника на "Ейафятла".

  • 10
    stanev007 avatar :-?
    stanev007

    Направих си труда да погледна движението на цените на акциите на Deutsche Bahn и LuftHansa. Признавам, че нищо не разбирам, но не видях кой знае какви промени. Това на какво се дължи? :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.