Бедствие без край
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Бедствие без край

Така изглежда разливът в Мексиканския залив, гледан от космоса

Бедствие без край

С всеки изминал ден новините от Мексиканския залив стават от лоши по-лоши, а от началото на тази седмица – направо отчайващи

Ваня Ефтимова
6987 прочитания

Така изглежда разливът в Мексиканския залив, гледан от космоса

© NASA Goddard Photo and Video's photostream


Три различни опити за спиране – и нищо. Разливът в Мексиканския залив вече официално е най-големият в американската история с 1.9 до 3 млн. литра изливащи се дневно в океана, според изчисления на федералното правителство. Сега още веднъж нова техника ще бъде изпитана, но методът заплашва дори да повиши количеството на изтичащия суров петрол преди подводните роботи да успеят да сложат нова клапа. 

Компанията, отговорна за бедствието - BP, обяви опита за запушване със сгъстена кал на гърлото на нефтения кладенец (т.нар. top kill) за неуспешен през уикенда и това хвърли в отчаяние жителите на американското крайбрежие. Най-новият метод с поставяне на втора клапа досега бе отхвърлян като твърде рискован, но истината е, че вече почти не останаха възможни решения. След като се провалиха опитите за задействане на предпазната клапа, поставяне ограничителен купол, последван от по-малък цилиндър (т.нар.top hat - операция прекратена без обяснение от инженерите на петролната компания), помпането на сгъстена кал като стъпка преди циментиране на кладенеца бе наблюдавано с надежда докато BP не обяви накратко, че и то не работи.

На ръба на отчаянието

Телевизионните новини сега показват подробни анимации как според най-новия метод подводни роботи ще отрежат излизащата от кладенеца възходяща тръба и върху дефектната превантивна клапа после ще поставят "шапка". Тя трябва да изпомпва нефта на повърхността до кораба Discoverer Enterprise. Въпреки публикуваните лесноразбираеми обяснения истината е, че операцията 1500м под вода с дистанционно управлявани роботи може и да не мине толкова гладко. Досега възходящата тръба, която след експлозията на 20 април бе счупена на две и единият й край - прегънат, всъщност ограничаваше изтичането на нефта. Според експертите във времето между отрязването й и поставянето на новата клапа течът ще се увеличи с 20%. Най-кошмарният сценарий е и този опит да не успее и вместо да бъде спрян, разливът да стане още по-голям.       

Дори и този метод да проработи, по всяка вероятност "шапката" няма да обхване всичкия суров петрол, излизащ от кладенеца, заяви проф. Стивън Уeърли от университета Purdue пред CNN. Уеърли е инженерът, който първи изчисли, че обявените в началото данни за само 794 хил. литра суров петрол изтичащи на ден са неверни.

Опасенията сега са, че разливът може да продължи чак до август като допълнителните кладенци за намаляване на налагането трябва да бъдат пробити. Но както се оказва, и това не е най-лошият сценарий: "При пробиването на допълнителните кладенци трябва да  да бъде уцелено място с големината на чиния дълбоко в земята," коментира Ричард Чартър, експерт към неправителствената екологична организация Defenders of Wildlife пред най-големия вестник на Ню Орлиънс The Times-Picayune, "Дори в плитки води пробиването на допълнителен кладенец може да е сложно и проблематично."

След толкова неуспехи и лоши новини експертите започнаха да се обръщат и към историческия прецедент на нефтения кладенец Intoc1 пак в Мексиканския залив (1979-1980), който така и не можа да бъде запушен. Разливът в крайна сметка спря почти десет месеца по-късно, чак когато находището пресъхна по естествен път. С 522 млн.литра според статистиката на сп.Foreign Policy това е второто по големина разливане на нефт в историята. Фактът, че сегашният кладенец все някога ще пресъхне, явно не е голямо успокоение. 

Петролната "Катрина"

Не природата, а човешката некомпетентност превърнаха урагана "Катрина" в национална трагедия преди почти пет години. Сега отново край бреговете на Луизиана авторитетът на още един американски президент заплашва да потъне дълбоко. Пет седмици след експлозията на 20 април Барак Обама най-после втвърди тона, директорът на Службата за управление на полезните изкопаеми Елизабет Бърнбаум бе уволнена, а главният прокурор Ерик Холдър проучва дали може да се повдигне криминално обвинение за инцидента с нефтената платформа Deepwater Horizon.

Последното е сигнал, че Белият дом вече няма да щади както досега BP при публичното сочене с пръст на виновните. Създава се обаче и малко странната ситуация администрацията да разследва компанията, на която в същото време разчита за справяне с бедствието. Катастрофата в Мексиканския залив разкри не само неадекватната регулация, но и абсолютната липса на познания и опит в държавните агенции как се действа при авария на нефтена платформа. САЩ, които, както коментира гневен американец в интернет-форум, са способни да изпратят роботи да събират почва от Марс, сега се оказаха абсолютни заложници на ноухауто на BP.

Въпреки трагедията, решението на Обама за мораториум върху разработването на нови находища в американското крайбрежие среща опозиция точно в Луизиана. В един от най-бедните американски щати мнозина зависят от работата по петролните платформи, особено сега когато риболовната и туристическата индустрия ще са мъртви за дълго време. Луизиана е в незавидната позиция бреговете й да са опустошени, но да няма сила да се откаже от нефтодобива, защото икономически е станала още по-зависима от него.  

Също толкова проблематични са призивите американската армия и флота да въведат ред и поемат операцията по почистването. Ако военни части се намесят, рибарите, които сега получават $3000 от BP за ден на лодка за тази работа, ще останат и без този доход.   

Изобщо ако бедствието в Мексиканския залив показва нещо, то то е колко тежки и комплексни решения изисква една екологична катастрофа във време на намаляващи запаси от фосилни горива. И колко нужно е дългосрочно решение за енергийните проблеми на света. Иначе в търсене на последната капка петрол нови кладенци ще бъдат пробивани в още по-опасни дълбоки води с още по-непредвидими последици. 

Три различни опити за спиране – и нищо. Разливът в Мексиканския залив вече официално е най-големият в американската история с 1.9 до 3 млн. литра изливащи се дневно в океана, според изчисления на федералното правителство. Сега още веднъж нова техника ще бъде изпитана, но методът заплашва дори да повиши количеството на изтичащия суров петрол преди подводните роботи да успеят да сложат нова клапа. 

Компанията, отговорна за бедствието - BP, обяви опита за запушване със сгъстена кал на гърлото на нефтения кладенец (т.нар. top kill) за неуспешен през уикенда и това хвърли в отчаяние жителите на американското крайбрежие. Най-новият метод с поставяне на втора клапа досега бе отхвърлян като твърде рискован, но истината е, че вече почти не останаха възможни решения. След като се провалиха опитите за задействане на предпазната клапа, поставяне ограничителен купол, последван от по-малък цилиндър (т.нар.top hat - операция прекратена без обяснение от инженерите на петролната компания), помпането на сгъстена кал като стъпка преди циментиране на кладенеца бе наблюдавано с надежда докато BP не обяви накратко, че и то не работи.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • ebter

    Браво на собственниците на ...Бритиш Петролиум, ако има истинско правосъдие..."те" трябва да се обесят и да им се конфискува до трето коляно имуществото! И това ще бъде ..малко! Но на тях нищо няма да направят, е това ме е яд най-много!!! Собственниците са ...владетелите на ..света Ротшилдовци!!! Днешният Антихрист!!!

  • 2
    daks avatar :-|
    ДАКС

    До коментар [#1] от "ebter"

    Ако имаш автомобил, сети се за горния си пост когато отново се качиш в него> Или когато заприпкаш към бензиностанцията. Нещата никога не са прости и еднозначни. Самия автор спомена, че всичко е много комплексно. Но ти, ако искаш - обеси BP и после гледай как се лее петрол в открито море, чакай кладенеца да пресъхне.

  • 3
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Няма как, живеем вече 120 години в условията на промишлена революция базирана на петрола, та без петрол няма как да минем и без катастрофи тоже.....
    А тъй като петролът за "беля" взе и да попривършва ще има да боцкат Мексиканският залив стой та гледай, там, за разлика от Галата, петрол поне има..... много......

  • 4
    vinetu avatar :-|
    vinetu

    Тия картинки на BP само доказват че основния проблем е не как да запушат тръбата, а как да я запушат така че после лесно да могат пак да я отпушат. Това че междувременно се изливат милиони литри петрол за тях не е съществено.

  • 5
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#4] от "vinetu":

    Ще ви напомня коментара на ДАКС по-горе - запушването на пробива е абсолютен приоритет но добива не може да свърши моментално след това. Просто защото и сегашната технологична цивилизация ще свърши моментално. Ето затова е важно да се използват част от евтините към момента ресурси за разработване на алтернативи за момента когато фосилните горива започват да свършват.

  • 6
    schlupf avatar :-|
    Нищо лично

    Естествено, че имам далеч по-голямо доверие на българските и руските инженери, и подобна еко-катастрофа на Газопровода Бургас - Александрупулис е абсолютно изключена!

    Ех жалки твари сме и това е!

  • 7
    anguel_terziyski avatar :-|
    Anguel Terziyski USA

    До коментар [#6] от "schlupf":

    Изключена е , естествено, те братушките и без това са натегнали крана наполовина, само им дай повод и съвсем ше го затворят.

  • 8
    m17 avatar :-|
    m17

    До коментар [#6] от "schlupf":

    Авария на газопровод не е проблем ( газа изтича, взривява се тръбата, автоматиката задейства и спира повредения участък, излезлия газ изгаря и край), проблема е че Бургас-Александрополис е НЕФТОПРОВОД и тогава проблем е наистина голям :). Отделно този нефтопровод започва в Бъргас а там както знаем няма нефтодобив. Т.е нефта идва с големи танкери, на 15'тина километра в морето бива изпомпван през плаващ кей в тръби до сушата, там се нагнетява по тръбопровода и айде в гърция. Там се случва обратното. Непрекъснато ще има малки разливи 0 изтекло малко, измили палубата, .... Но има и голям шанс за големи инциденти - скъва се някоя тръба по време на буря и цялото ни крайбрежие умира за 15 години напред.

  • българин

    Не мота да си представя, как при толкова много подводни сондажи по света, никой не е предвидил технология за обезопасяване в случай на авария като сегашната. Как това е допуснато законодателно от международната общност.
    Ами ако станат няколко такива инцидента, едновременно в различни точки по света, то следва ли че ще бъдат замърсени или унищожени всички океани по света.
    Къде е ролята на ОНН, защо не се изискват международни стандарти за сигурност при подводния нефтодобив така както е примерно за АЕЦ. Да не би и ОНН да е купено от мултинационалните компании и да работи в техен интерес. Ако е така нищо добро не го очаква този свят.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Кибернесигурност

Кибернесигурност

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.