Авиационният хаос е отложен
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Авиационният хаос е отложен

Reuters

Авиационният хаос е отложен

Самолетните компании възстановяват полетите си след изригването на исландския вулкан Гримсвьотн

Марина Станева
2679 прочитания

Reuters

© Reuters


Откакто през миналата година европейското небе опустя за цели шест дни заради изригването на исландския вулкан Ейафятлайокутл, Стария континент не е ставал свидетел на друго подобно по мащаби природно явление, което да приземи самолетите и да предизвика хаос по летищата. В събота обаче вулканичната фобия отново обхвана авиационния бранш, след като се събуди Гримсвьотн – най-активният вулкан в Исландия. Става дума за най-мощното му изригване от 1873 г. насам. За разлика от миналата година обаче прогнозите са, че облакът пепел няма да има такива огромни последици за въздухоплаването.

През днешния ден изригването на Гримсвьотн спря и авиокомпаниите започнаха да се връщат към обичайната си работа, след като по-рано бяха анулирани около 1000 полета в цяла Северна Европа. По принцип хаосът на летищата този път не беше толкова голям, благодарение на новите правила за авиолиниите, коментира Reuters.

"Умерен оптимист съм и смятам, че основната фаза на изригване на пепел вече е отминала", казва д-р Дейвид Ротъри от Британския отворен университет пред информационната агенция.

Полетите в Шотландия и Северна Англия бяха спрени във вторник. По-късно за няколко часа врати затвориха и три немски летища – в Бремен, Хамбург и Берлин. Забраната за полети обаче беше вдигната днес. Холандската авиолиния KLM дори възстанови полетите до засегнатите от вулкана дестинации след кратка пауза.

Според европейската организация за безопасност на въздухоплаването Евроконтрол 500 полета са били засегнати във вторник. 700 бяха анулирани днес само над Германия. Затворена бе малка част от небето над Дания, засегната бе и Норвегия, но положението там вече се нормализира.

Според Евроконтрол облакът може да стигне до Полша. Полската служба за въздушен контрол обаче обяви, че не се предвижда ограничения на авиотрафика. Американският президент Барак Обама пък напусна Ирландия рано в понеделник и се насочи към Великобритания, за да избегне облака от пепел. Очаква се той да пристигне в Полша по-късно тази седмица.

Облакът от Гримсвьотн достига височина от 20 км, но той не е нанесъл поражения на въздухоплаването като тези от Ейафятлайокутл. Тогава бяха засегнати над 10 милилиона пътници, а загубите за самолетните компании бяха изчислени на 1.7 милиарда долара.

Според новите правила при възникване на подобни криза ръководствата на авиокомпании трябва да изберат дали е безопасно да осъществяват полети, като координират решението си с Центъра за съвети по въпросите на вулканичната пепел към Британския метеорологичен център. Във вторник нискобюджетният въздушен превозвач Ryanair например заяви, че успешно е извършил два полета до "зони с висока концентрация на пепел" в Шотландия. От авиокомпанията разкритикуваха "бюрократичната некомпетентност" на отговорните лица във Великобритания и заявиха, че правилата за реагиране при подобна криза са прекалено строги. От компанията International Airlines Group също потвърдиха, че са изпратили самолет в потенциалната рискова зона, но не открили нищо обезпокоително. Те посъветваха британските власти да използват разнообразни източници на информация, когато решават как да реагират в подобна ситуация.

Исландският президент Олавур Гримсон пък заяви пред британската ВВС, че този път облакът е по-малък, отколкото е бил този миналата година. Освен това частиците в него са по-големи от тези от Ейафятлайокутл и затова падат на земята по-бързо.

Откакто през миналата година европейското небе опустя за цели шест дни заради изригването на исландския вулкан Ейафятлайокутл, Стария континент не е ставал свидетел на друго подобно по мащаби природно явление, което да приземи самолетите и да предизвика хаос по летищата. В събота обаче вулканичната фобия отново обхвана авиационния бранш, след като се събуди Гримсвьотн – най-активният вулкан в Исландия. Става дума за най-мощното му изригване от 1873 г. насам. За разлика от миналата година обаче прогнозите са, че облакът пепел няма да има такива огромни последици за въздухоплаването.

През днешния ден изригването на Гримсвьотн спря и авиокомпаниите започнаха да се връщат към обичайната си работа, след като по-рано бяха анулирани около 1000 полета в цяла Северна Европа. По принцип хаосът на летищата този път не беше толкова голям, благодарение на новите правила за авиолиниите, коментира Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

2 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.