"Лудият проект" на Ердоган

Грандиозните планове за нов канал към Черно море, още едно летище и трети мост в Истанбул будят възхищение и въпросителни

Един алтернативен воден път би облекчил тежкия трафик през Босфора
Един алтернативен воден път би облекчил тежкия трафик през Босфора    ©  reuters
Един алтернативен воден път би облекчил тежкия трафик през Босфора
Един алтернативен воден път би облекчил тежкия трафик през Босфора    ©  reuters

Още преди няколко години турският премиер Реджеп Тайип Ердоган обяви, че обмисля един "луд проект," който ще разкрие, когато му дойде времето. Моментът назря в разгара на предизборната кампания зa парламентарния вот през юни, премина като шокова вълна през турската и международната преса, предизвика учудване, възхищение и недоумение и накара всички да гадаят какво следва оттук нататък. Става въпрос за грандиозен строителен проект във и около Истанбул, част от който е и изграждането на плавателен канал между Мраморно и Черно море.

"Започваме Истанбулския канал – един от най-големите проекти на столетието, който ще засенчи Панамския и Суецкия канал", обяви Ердоган тази пролет малко преди да спечели трети пореден мандат начело на правителство на своята консервативна мюсюлманска Партия на справедливостта и развитието (АКР). Изказването му не е съвсем прецизно, защото от малкото, което засега се знае за идеята, бъдещият воден път ще е значително по-малък от гореспоменатите. Панамският канал е с дължина от около 82 км, а Суецкият - близо 200 км. В сравнение с тях Истанбулският ще е лилипут с дължина до около 50 км. Ширината му ще е 150 м, а дълбочината – 25 м. Това би трябвало да са идеалните пропорции за нова алтернативна водна магистрала за 50 000 товарни кораби и танкери, които всяка година пресичат Босфора. Дневният трафик е в порядъка на около стотина съда.


Благодарим Ви, че четете Капитал!

Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.

Вече съм абонат Абонирайте се
Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


8 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    ".... как Турция ще "продаде" на международните превозвачи идеята да ползват алтернативния й воден път срещу заплащане. ...." ами много просто като им наложи много стриктни правила за преминаване през "стария" Босфор, които те не могат да изпълнят, и сега правилата не са "прости" и "евтини".......
    Дали ще могат да направят турците проекта за нов Босфор? Честно не знам, не знам кога за 2023 или по рано, но знам че направиха империя която просъществува 600 години, някой да не знае в България?, и когато "остаря" - империята, я смениха с република, светска държава, писане на латиница от ляво на дясно и т има няма за 4-6 години.....

  • 2
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    апропо, когато минават червените красавци, като танкера на снимката, спира целият трафик през Босфора, познайте защо, което си е ачик неудобство и струва парета..... 90% от общественият транспорт в Истанбул е по море, главно през Босфора....

  • 3
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Не бих казал , че блокира целия трафик защото Босфора все пак е доста широк.
    Съгласен съм , че решат ли да го направят няма какво да ги спре.
    Икономиката процъфтява , много младо население - ниски пенсионни разходи
    София е кочина спрямо новите квартали на Истанбул , особено тези на азиатския бряг около "Баъдат джадеси"
    Квартали като "Левент" , "Маслак" построени на гола поляна приличат по-скоро на лондонското сити вместо на ориенталски такива.

  • 4
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#3] от "stenk":100% спират - виж например тук един преминаващ танкер покрай Долма Бахче сарай, най натовареното място на местният воден транспорт на Босфора
    мhttp://travel.webshots.com/photo/2917369420030911196DwavFk?vhost=travel
    да виждаш каботажните корабчета наоколо? Йок!!!



  • 5
    pliok avatar :-P
    Пльок

    До коментар [#2] от "boby1945":

    нещо не ти разбрах логиката в първия комента, поясни се малко...

    и ъхм...кой обществен транспорт имаш предвид? Да разбирам, че автобусите в Истанбул плуват ли?

    Колкото до проектите, този за моста много ама много го повтарят и мисля, че може и да стане реалност, но каналът все още е доста в мечтателно-идейна фаза според мен...

  • 6
    stenk avatar :-|
    Stanimir Kosev

    Възможно е да има някакви кратки изчаквания (тия танкери всъщност се движат учудващо бързо) , но само в най-тесните участъци.
    Разминавали сме се с танкери няколко пъти в посока черно море след Румели Хисар.
    Мисля в най-широкия участък е около 2 км.

    Снимката е след Ортакъой посока към града , а корабчета в момента може да няма по различни причини.
    Аз лично имам мои снимки на разминаване е огромни руски танкери.

  • 7
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#5] от "Пльок":не бе, автобусите, трамвай, метро не плуват, просто 90% от общественият транспорт, по обем, в Истанбул (2006) става с корабчета, Истанбул е голям град и по население и по заемана площ... работещите повечето живеят в азиатската част и пътуват за работа в европейската през Босфора... затова направиха два моста, правят ж.п. тунел под Босфора, мислят за трети мост... ама от край време гилат с кораби.....

  • 8
    vmv13011986 avatar :-P
    Веселин Василев

    Въпреки всичко ако стане проектът ще е доста добър за България ,защото да не забравяме ,че Турция е в топ 3 на вносителите .
    Ние търговците ,често обичаме да пазаруваме от там ,така че подкрепям идеята дано се реализира .


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал