С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
5 16 сеп 2011, 15:54, 4155 прочитания

Имате пет минути слава. Използвайте я

Изпълнителният директор на General Electric за Централна Европа Леслав Кузай

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


Леслав Кузай

Леслав Кузай е изпълнителен директор на General Electric за Централна Европа (България не е в неговата сфера на дейност) от 2002 г. Той се присъединява към компанията през 1992 г., като преди това е сред основателите на един от първите фондове за рискови инвестиции в Полша, както и на една от първите частни банки. През 80-те година на миналия век е активен член на "Солидарност". 
"Източна Европа има своите пет минути в историята." Леслав Кузай казва това с известна гордост, но и предупреждение. Повод за първото му дава не само доброто икономическо представяне на родната му Полша, но и заводите за производство на реактивни и турбовитлови двигатели на GE в Полша и Чехия. Те са резултат както от офсетните сделки за продажба на американско оръжие в двете страни, така и от все по-голямото преориентиране на компанията към технологичния потенциал на Източна Европа. GE e първата глобална компания, която стъпи в региона, първо в Унгария, където закупи производителя на осветителни тела "Тунгсрам". Сега от 70 хил. души персонал в Европа 26 хил. са заети в източната част на континента.

В същото време фразата е и предупреждение. "Пред региона сега има много шансове. Тук винаги е имало търсене за инвестиции, но не и пари. Сега за пръв път имаме търсенето и средствата – от ЕС и преки инвестиции", казва Кузай. "Важно е обаче да решите как ще използвате тези пет минути. Трябва да решите след колко години искате да настигнете Западна Европа – след 10, 20 или 50", смята той.


В последните няколко години GE, както и другите мултинационални компании са в постоянна офанзива да предлагат модерните си технологии в Източна Европа. На теория пазарът не е кой знае колко голям. БВП на всички източноевропейски членки на ЕС, взети заедно, е все още по-малък от този на Испания. Търсенето обаче е огромно, тъй като регионът трябва да се модернизира. И изборът по какъв начин да стане това засяга пряко мултинационалните компании. Често те губят, състезавайки се с конкуренти, които предлагат по-ниски цени или по-добри връзки. Това е добре за бюджета, но има съмнителна дългосрочна стойност. В крайна сметка, ако един път излезе по-евтино, но трябва да се ремонтира през година, за период от едно десетилетие инвестицията ще се окаже значително по-скъпа. Като България дори не е най-екстремният пример за тази съмнителна практика. Само преди два месеца китайската компания COVEC се отказа от строителството на магистралата от Варшава до германската граница (проект за около 400 млн. евро), след като се оказа, че евтините й методи на работа са неприложими в Европа. И, разбира се, защото полското правителство не прие промяна на първоначалната оферта.

"Евтините решения ви оставят на опашката"

"Ако законите ви за обществените поръчки насърчават само най-ниската цена, рискувате да получите технологии, които вече са остарели. От това няма много смисъл", обяснява Кузай.



Повече от ясно е, че всяка голяма компания би насърчавала правителствата да купуват по-скъпи решения за наболелите си проблеми. Както обяснява самият Кузай, лабораториите на GE работят денонощно и те просто не могат да предлагат конвенционални решения. В същото време скъпите технологии не са непременно най-добрите, но пък ограничават броя проекти, който може да се прави едновременно. В крайна сметка хората искат всички пътищата например да са добри сега, а не в неясното бъдеще.

Кузай смята, че може да се намери баланс, просто трябва да се смени мисленето. Най-важното е да се заложат правилни критерии за дългосрочната стойност на един проект и гаранции, че фирмата изпълнител може да поеме отговорността за поддръжка за дълги години напред. В България беглите опити за налагане на подобни критерии най-често или дават преимущество на дадена фирма, или раждат абсурди като строител, поемащ гаранция от сто години. Примерът, който Кузай дава, е с пречиствателните станции в една от страните, за които той отговаря. Там GE губи няколко търга въпреки обясненията на компанията, че приетата технология на конкурентите в скоро време ще трябва да се сменя заради покачващите се изисквания на ЕС.

Кузай обяснява, че е време източноевропейците да сменят манталитета си. "Ако сега решите да строите болница в София, сигурно ще се запитате какъв бюджет имате, ще извикате архитектите и ще я започнете. В Стокхолм се питат колко дълго време ще използваме тази болница, какви нови технологии и изисквания ще влязат в сила. Едва тогава започват да говорят за бюджет." Ясно е, че след падането на комунизма всички искаха бърза промяна - западна кола, макар и втора ръка. След като основните дупки са запълнени (поне навсякъде другаде извън България) и училищата боядисани, време е да се мисли за втората фаза на изграждането на инфраструктурата. "Както казах наскоро в Будапеща, ако преди сто и петдесет години градската управа на града е търсила най-евтиното, сега мостовете над Дунав щяха да са малки, грозни и сигурно дървени."
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Тереза Мей ще подаде оставка на 7 юни, започва битката за поста й 1 Тереза Мей ще подаде оставка на 7 юни, започва битката за поста й

Британският премиер успя да ядоса мнозина, включително депутатите от собствената си партия, с новия си план за Brexit

24 май 2019, 312 прочитания

Злато за милиарди се изнася незаконно всяка година от Африка Злато за милиарди се изнася незаконно всяка година от Африка

Правителствата на Гана, Танзания и Замбия твърдят, че нелегалният добив нанася големи екощети

24 май 2019, 387 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Краят на пътя

Битката за еврото вече е на живот и смърт. Изходът е в ръцете на политиците

Скъпа БНТ

Без публичност за финансовото състояние на БНТ конкурсът за генерален директор е безсмислен

Подрязаните крила на Huawei

Решението на Google удря по амбициите на китайския гигант да оглави глобалния смартфон сектор

"Слънчо" поглежда отвъд хоризонта

С проект по "Конкурентоспособност" за 1.6 млн. лв. компанията ще започне да изнася детски храни в региона

Фонд на Рокфелер продава ритейл парка в Пловдив на групата "Химимпорт"

Активът се оценява на над 35 млн. лв., но дълговете са почти толкова

Градът е сцена

Международната програма на "Варненско лято" и "Световен театър в София"

Галина Дългото чорапче

Социалният цирк на осиновената в Дания Галина Риом-Ройбек учи децата у нас на приобщеност, емпатия и вяра в себе си