Германците спасяват европейската Коледа с пазаруване
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Германците спасяват европейската Коледа с пазаруване

Коледното настроение вече обхвана Берлин

Германците спасяват европейската Коледа с пазаруване

Търговците в страната очакват значително увеличение на потреблението около празниците

Мария Иванова
2685 прочитания

Коледното настроение вече обхвана Берлин

© Reuters


Колко ще похарчат европейските домакинства

средно за Коледа:

344 евро за подаръци

187 евро за храна и напитки

47 евро за пътувания

27 евро за украса

Източник: Проучване на CRR в девет страни

Потребителите в Германия традиционно са сред изоставащите, като продажбите на дребно бяха в застой през по-голямата част от последните две десетилетия след обединението на двете Германии през 1990 г., припомня Bloomberg. Най-големият производител на дребно в страната – Metro, разчита на скок в продажбите покрай Коледа, за да изпълни прогнозите си за приходи към края на годината, след като тримесечните печалби разочароват инвеститорите вече осем пъти поред, от началото на 2009 г., допълва агенцията.

Играчки, часовници, бижута, книги и потребителска електроника ще са сред най-продаваните продукти според очакванията на Германската ритейл федерация, която прогнозира увеличаване на продажбите до 78 млрд. евро през ноември и декември, което ще е 1.5% ръст спрямо същия период на 2010 г.

Без ефект върху потреблението

"Кризата определено не оказва ефект върху потреблението ми през този период на годината", казва Марио Кнезевич, портфолио мениджър от Бад Филбел, курортно градче край Франкфурт. Той посочва, че ще похарчи между 2000 и 2500 евро за електроника, дрехи, аксесоари и луксозни стоки за празника. "Семейството ми се опитва да даде най-доброто от себе си, за да направим празника също толкова специален и хубав, колкото беше през последните години", допълва Кнезевич.

Германците нямат особени мотиви за спестяване, тъй като лихвените проценти са исторически ниски равнища, пише Bloomberg. В началото на ноември Европейската централна банка свали основната лихва до 1.25% като част от мерките за справяне с продължаващата втора година дългова криза в Европа. Безработицата в Германия в момента е 7%, като през септември падна до най-ниските си стойности от обединението насам.

Metro обяви, че разчита на Коледа, за да увеличи годишните си приходи с 5 до 10 процента. Акциите на компанията спаднаха с 36% тази година, което е третото най-лошо представяне сред 24-те компании, формиращи ритейл индекса Stoxx 600.

Дъщерното дружество за потребителска електроника Saturn пусна продажби онлайн през октомври – десетилетие след като Amazon.com започна да продава на германците, често при цени по-ниски от тези на Metro, пише Bloomberg.

Потребителско доверие

"Уверени сме, че коледните ни продажби ще са много по-добри от миналогодишните, когато тежките снеговалежи задържаха много потенциални купувачи по домовете им", обяви в началото на месеца главният изпълнителен директор на Metro Екхард Кордес.

В края на октомври компанията за пазарни проучвания GfK също прогнозира, че потребителското доверие в Германия ще се увеличи за първи път от осем месеца през ноември заради повишението на заплатите, припомня Bloomberg. Вътрешното търсене се подобрява, тъй като домакинствата се радват на увеличение на приходите, породено от "много благоприятната среда на пазара на труда в момента", обяви през седмицата и германската централна банка в месечния си доклад.

"Компаниите все още са доста стабилни, така че от какво да се страхуват потребителите?", коментира Фрей. "Ситуацията е различна от тази в Испания и Гърция, където хората вече усещат хватката на рецесията", посочва той.

Гърците свиват потреблението

Според проучването на CRR, което изследва девет страни, европейските домакинства ще похарчат средно 344 евро за подаръци, 187 евро за храна и напитки, 47 евро за пътувания и 27 евро за украса. Германците вероятно ще похарчат по-малко само от хората в Обединеното кралство и Швеция.

Гръцките потребители ще свият разходите си с поне 20%, ирландците и португалците ще ги намалят с над 7%, а италианците – с 2.3%, прогнозира Deloitte. Компанията очаква испанците да увеличат бюджетите си с 1.9%, а германците – с 4.3%.

Германия, която допринася най-много за европейския спасителен фонд от 440 млрд. евро, има и друг източник на приходи, посочва Bloomberg. Става дума за традиционните коледни пазари, на които се продават подправено греяно вино (gluehwein), наденички, плетени чорапи, дървени играчки и украшения.

Всеки от трите милиона посетители на Франкфуртския коледен пазар например харчи средно по 10 евро, което означава, че само този град би могъл да генерира приход от 30 млн. евро, разказва Курт Щрошер от Tourismus+Congress, който организира събитието вече над 20 години. Филиалът на събитието в Бирмингам, който е най-големият извън Германия, генерира около 90 млн. паунда от продажби на 193 щанда, посочва председателят на градския съвет на Бирмингам Майк Уитби, пише Bloomberg.

Стабилно харчене

"Икономическата криза засега не е проблем", казва Щрошер. "Бизнесът е много стабилен. Хората искат на Коледа да забравят притесненията си за бъдещето", допълва той.

Тобиас Химелсбах, 31-годишен IT-консултант от Берлин, казва, че ще похарчи около 100 евро за подаръци, включително книги и парфюм за приятелката си. "Кризата в Европа не засяга коледното ми поведение, тъй като все пак Коледа е веднъж годишно", споделя той. Поне по едно нещо германските потребители не се различават от останалите по света, отбелязва Bloomberg. "Все още не съм започнал да пазарувам за Коледа. Обикновено го правя две седмици по-рано", казва Химелсбах.

Колко ще похарчат европейските домакинства

средно за Коледа:

344 евро за подаръци

187 евро за храна и напитки

47 евро за пътувания

27 евро за украса

Източник: Проучване на CRR в девет страни

Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

3 коментара
  • 1
    npaine avatar :-P
    NPaine

    Парадокс!

    Дойчо е пословично стиснат и пестелив.

    Има една немска приказка:

    "Wer den Pfennig nicht ehrt, ist des Talers nicht wert"

  • 2
    id_1 avatar :-P
    !D !калпав е новия вид Дневник!

    Майтап ние харчим по коледа къде къде повече от посочените цифри по-горе.

  • 3
    onzisa6tia123etc avatar :-P

    ХЪм..."...Най-големият производител на дребно в страната – Metro, разчита на скок в продажбите покрай Коледа,..."
    Мислех че Метро е търговска верига, пък те били производители..."на дребно"...
    Както и да е, чудя се на тази ли статия да вЕрвам, или на другата, предричаща тотален спад на празничните продажби.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK