Испанските търговци чакат мрачна Коледа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Испанските търговци чакат мрачна Коледа

В опит за привличане на клиенти магазините започнаха с отстъпките месец преди началото на традиционните разпродажби на 7 януари<br /><br />

Испанските търговци чакат мрачна Коледа

Прогнозите са за 17% свиване на потреблението по празниците

Мария Иванова
6745 прочитания

В опит за привличане на клиенти магазините започнаха с отстъпките месец преди началото на традиционните разпродажби на 7 януари<br /><br />

© Susana Vera


Търговците в Испания се готвят за мрачен коледен сезон, тъй като потреблението е засегнато от високите равнища на безработица, предаде Reuters. Задържащ ефект оказва и неяснотата около допълнителните мерки за икономии, които се очаква да бъдат обявени от новото правителство, което ще трябва да води битката за извеждането на страната от коловоза на дълговата криза в еврозо.

Според проучване на местната потребителска организация FUCI (Federación de Usuarios Consumidores Independientes) сред 3000 потребители на възраст 25-65 години, испанците ще похарчат средно по 560 евро на човек през празничния сезон. Това е 17% по-малко в сравнение с 2010 г., като за четвърта поредна година прогнозата от изследването е за свиване, посочва Reuters.

"Проучването показва трудната ситуация, в която се намират хиляди домакинства в страната", коментира председателят на FUCI Густаво Самайоа. Испания има най-високата безработица в ЕС – 21.5%. В страната има около един милион домакинства, в които всеки от членовете е без работа.

Разходите на испанците по празниците (в евро, средно на човек)
 2011201020092008
Източник: FUCI    
Подаръци/играчки185206224227
Лотария100117129133
Храна и напитки187201210245
Забавления88150165209

Испанците ще похарчат 41% по-малко за забавления по време на празничния период, който продължава от 24 декември до 6 януари, когато по традиция децата получават подаръците си. Това означава, че средният бюджет за екстри като излизания по барове, вечери в ресторанти, партита и т.н., ще е 88 евро на човек, посочват от FUCI.

Разходите за подаръци и играчки също ще са свити – с 11.4% по-малко спрямо 2010 г., или средно по 185 евро. "Освен това, що се отнася до възрастните най-предпочитаният подарък вече не е парфюм, а дреха – заради полезността, а и като начин потребителите да подновят гардероба си", коментира Самайоа.

По-малко ще са и разходите за популярната в страната коледна лотария – средно по 100 евро на човек, при 117 евро през 2010 г. Според председателя на FUCI това е индикатор, че "испанците са спрели да разчитат на късмет".

Според интернет сайта за сравнение на цените на различни стоки iahorro.com, 73% от анкетираните потребители на страницата са посочили, че планират да похарчат по-малко от миналата година.

В сряда пазарите очакват резултатите на испанската модна група Inditex, която трябва обяви прогнозите си за коледните продажби. Според анализаторите отчетеното увеличение на продажбите през третото тримесечие вероятно е било отслабено заради дълговата криза в еврозоната.

Проучване на консултантската компания Deloitte обаче рисува по-светла картина, пише Reuters. Според прогнозата на компанията испанците ще похарчат средно по 668 евро през тазгодишния празничен сезон, което ще е с около 2% повече спрямо 2010 г. Това ще е първото увеличение за последните три години, като потреблението би надвишило това на германците, за които се очаква да похарчат средно по 470 евро.

"Това слабо увеличение спрямо миналата година прави Испания една от страните с най-голямо потребление в тези времена – четвърта, след Ирландия, Люксембург и Швейцария", се казва в изследването на Deloitte, посочва агенцията.

Въпреки това, очакваното потребление може да отчете свиване в реални измерения, ако се отчита инфлационният ефект, показват резултатите от анкета на Reuters, според която към ноември годишната инфлацията е 2.9%.

Испанските вериги магазини – както универсални, като El Corte Ingles, така и такива за дрехи, като Cortefiel и Mango, рекламират отстъпки до 40%. Някои от търговците на дребно, които отвориха магазините миналата събота, след като не работиха заради националните празници във вторник и четвъртък, коментират, че засега този месец потреблението е в застой.

Клиентите обаче търсят още по-големи намаления. Такъв е и случаят с Луиса, 40-годишна домакиня, която търси сделки сред щандовете с коледни украшения, евтини бижута и други аксесоари на открития пазар пред най-големия магазин от веригата El Corte Ingles в Мадрид, пише Reuters.

"Отстъпките в Corte Ingles са големи, но продуктите все още са наистина скъпи. Купих две-три дребни неща с клиентската си карта, но това ще е всичко за тази година. Нямаме пари", посочва Луиса, чийто съпруг архитект е без работа от три месеца.

Междувременно от асоциацията Luxury Spain, която включва различни компании за луксозни стоки и услуги, обявиха, че очакват да приключат годината с продажби за 4.5 млрд. евро, което е с 25% повече от 2010 г. Причината са туристите, които подпомагат бизнеса им, главно в Мадрид, Барселона и Марбея, пише Reuters.

Търговците в Испания се готвят за мрачен коледен сезон, тъй като потреблението е засегнато от високите равнища на безработица, предаде Reuters. Задържащ ефект оказва и неяснотата около допълнителните мерки за икономии, които се очаква да бъдат обявени от новото правителство, което ще трябва да води битката за извеждането на страната от коловоза на дълговата криза в еврозо.

Според проучване на местната потребителска организация FUCI (Federación de Usuarios Consumidores Independientes) сред 3000 потребители на възраст 25-65 години, испанците ще похарчат средно по 560 евро на човек през празничния сезон. Това е 17% по-малко в сравнение с 2010 г., като за четвърта поредна година прогнозата от изследването е за свиване, посочва Reuters.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    europeycho avatar :-P
    еuroГаньо

    Да не се притесняваме, че в Булгаристан сме зле, ето и други са зле!

  • 2
    thesquirrel avatar :-|
    Aleksey

    А защо не кажат за намаленията, които има там. Колкото и да са зле тяхната покупателна способност е по- голяма от на българите, а имат редица неща, които са по- евтини отколкото при нас. Например една кутия мляко (най- евтиното) струва по около 50 цента.

  • 3
    mike_s avatar :-P
    mike_s

    100 евро само за лотария - и то средно на човек. И само не ни убеждавайте колко са зле по света, а в България колко са прекрасни нещата ;)

  • 5
    schmittt avatar :-|
    неа грижи

    Аз:
    разходи за подаръци и играчки: 94лв
    лотария:2.40лв
    храна и напитки:50лв
    забавления:80лв
    ____________226.40лв

    Средностатистически испанец:
    ____________560евро

    Ще се помоля за тях на Бъдни вечер, 'щото съм великодушен!

  • 6
    tsonkooo avatar :-|
    Тsonkooo

    Българските също!

  • 7
    ketivasko avatar :-|
    Ekaterina Ivanova

    Заради кризата и безработицата тази година разпродажбите са почти целогодишни,и най-вече има намаления на храните(купуваш нещо и второто на 70 ,80%намаление)или вземаш 3 плащаш 2,а сега за празниците църквата ще дава парични помощи на най-нуждаещите се...а и има една приказка че по време на криза се пазарува най-много ,а испанците това го могат ...живеят за мига....не мислят ,че утре няма какво да ядат,нали днес ще си направят кефа...малко като нашите цигани


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.