Въглищните централи в Шотландия ще улавят емисиите си
Ако складирането на въглероден диоксид се окаже успешно, то може да генерира 4.2 млрд. евро


Седмични новини за европейски регулации, бизнес и финансиране.
Шотландия планира да оборудва всичките си съществуващи въглищни централи с технология за улавяне и съхранение на въглероден диоксид (CCS), съобщи "Ройтерс". Това трябва да се случи до 2025 г. Шотландското правителство ще настоява още от началото на следващото десетилетие всички нови мощности да са с напълно инсталирани CCS системи.
"До 2018 г. ще приключи прегледът на техническата и икономическата жизнеспособност нa CCS, като специално внимание ще бъде обърнато на приспосбяване на инсталациите за улавяне на въглероден диоксид към съществуващите централи. Вероятно до 2025 г. съществуващите мощности ще бъдат модернизирани", пише в доклад на правителството за бъдещето на електропроизводството в страната. От документа става ясно още, че е възможно до 2020 г. Шотландия да покрива нуждите си от електроенергия изцяло чрез възобновяеми източници (ВЕИ). За целта трябва бъдат инсталирани около 14 – 16 гигавата зелени мощности.
Статиите от архива на Капитал са достъпни само за потребители с активен абонамент.
Абонирайте сеВъзползвайте се от специалната ни оферта за пробен абонамент
2 лв. / седмица за 12 седмици Към офертата
Вижте абонаментните планове
12 коментара
Интересно къде ще ги съхраняват на луната каквото и да прават се тая дали ще го заровят в земята и на по късен етап ще зарази земята или ще го дишаме .
Да го събират - разбирам, но не с цел перманентно съхранение. Дори и сега има технология, която със слънчев колектор преобразува въглеродния диоксид в метан. Един вид презережда батерията. Някой ден, когато имаме друг енергоизточник различен от фосилните горива, ще има технологии, които ще преобръщат въглеродния диоксид отново е гориво за сметка на енергията от този енергоизточник.
До коментар [#2] от "Симо":
Би ли дал малко повече информация за това преобразуване чрез слънчев колектор?
До коментар [#2] от "Симо":
И аз малко се чудя на това твърдение. Да речем, че подобно на фотосинтезата се раздели въглерода от кислорода (реакцията е енергоемка) от къде се взема водорода? От водата? Още една енергоемка реакция. Не мога да си го представя да се получи "машинно"
В живата природа метанът е продукт на разпадане на по-сложни въглеводороди (гниене) като водата и СО2 усилват процеса. Този процес се извършва от микроорганизми. Има бактерии, които могат да се използват за "промишлено" усовяване на СО2 с полезен продукт - метан.
До коментар [#2] от "Симо":
Да бе. Освен това разработват екологично чисти самолети, които летят с помощта на 2 котки, залепени гръб о гръб. Понеже котката винаги пада на краката си, като залепиш две, те левитират.
До коментар [#3] от "Delta Sigma":
До коментар [#4] от "Дамян":
Научна разработка е. Все още на научна фаза.
http://www.physorg.com/news155471367.html
Да, водорода се взима от вода. Да, реакциите са енергоемки. Но идеята е с изследвания да се намерят най-ефективните, които някой ден ще могат да се използват. Друга подобна разработка е изкуствената фотосинтеза. И там борбата е, да може да става възможно най-евтино, ефективно и да е в големи количества.
До коментар [#1] от "bta":
"Интересно къде ще ги съхраняват..."
Вероятно в газовите находища на дъното на Северно море.
Когато едно находище е пред изчерпване, може да се изкара още малко газ с инжектиране на СО2 - това е правено в миналото, дори без да е имало цел как да се намалят емисиите.
Е, не е правено на дъното на морето, но предполагам че шотландците при добро желание биха могли да се справят с техническите трудности :)
Но иначе за самите централи разходите ще се увеличат - трябват инвестиции, а експлоатационните разходи също се увеличават. При техните цени се получава някъде около 2 пъти по-висока себестойност на електроенергията. А после трябва също този СО2 да се транспортира до бившите газови находища.
До коментар [#2] от "Симо":
ments/magazine_1-11.pdf
"Дори и сега има технология, която със слънчев колектор преобразува въглеродния диоксид в метан."
По този въпрос има статия на 38 страница на следното списание:
http://oper.fraunhofer.jp/content/dam/oper/ja/docu
Има такава пилотна инсталация край Щутгарт. Първо чрез електролиза се получава водород от вода. След това с водорода се прави метанизация на СО2.
Всичко това се прави с цел да се акумулира по някакъв начин енергията от излишното електропроизводство от възобновяеми източници - по време, когато за него няма подходящ консуматор.
С други думи, системата има смисъл, ако без нея съответното електропроизводство се губи - т.е. ако електроенергията е без пари.
Шотландия си е доста ветровита страна, има планове за голямо развитие на вятърната енергетика. Така че по принцип би могло и да се използва там тази технология.
Но все пак, ПАВЕЦ биха излезли по на сметка за акумулирането на енергия. Така че системата би станала изгодна може би само ако има приходи и заради използването на СО2 - вместо да трябва да се инжектира някъде под земята или дори на дъното на морето :)
До коментар [#8] от "ijj":
Е то този водород БМВ смята да използва за моделите си ХИДРОГЕН:)
Да видим кое приложение ще навлезе по-бързо. Всичко зависи от ЦЕНАТА на СО2, т.е. ако на такива "консуматори" на СО2 им се плаща на тон консумирана "суровина" :)
Все пак ще изразя съмнение към процеса на "метанизация на СО2" Мисля, че и тази реакция е доста енергоемка (температура, налягане) и трябва да става в анаеробна среда.
Признавам, че тук съм на предела на познанията си по химия :)
До коментар [#9] от "Дамян":
И аз съм на предела на познанията си :)
По принцип става дума за температури от порядъка на 300-400 градуса, използване на катализатори и т.н.
В статията от коментар 8 казват, че к.п.д. на преобразуването на електроенергията в метан е някъде около 60%.
Но все пак може да се окаже по-изгодно това да се прави, вместо да се инжектира СО2 под земята. Особено ако няма подходящи геоложки обекти наблизо - както е у нас например, доколкото знам.
Само остава да има достатъчно "излишна" електроенергия, нуждаеща се от акумулиране. За нашите емисии (към 45 млн. тона СО2 годишно) се получава астрономическа стойност:)
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.