С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
28 6 мар 2012, 12:52, 6005 прочитания

Гърция се опълчи на скъпотията с "картофено движение"

Следващата стъпка на потребителите е да започнат директно да се договарят и с производителите на зехтин, ориз и брашно

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Снимки на елегантни жени на токчета, които влачат мрежа с картофи до колата си и на семейства, които пълнят колички с мрежи с картофи, обиколиха гръцките медии. В събота, както и в края на предишната седмица, група фермери от Пиерия (Северна Гърция) продадоха десетки тонове картофи директно на потребителите, заобикаляйки посредниците. Проектът, който стана известен като "картофеното движение", цели да се избегне надценката на търговците, за да може потребителите да свият разходите си. От "движението" спечелиха самите потребители, но и производителите, които се оплакват, че са изнудвани от прекупвачите. А в крайна сметка супермаркетите бяха принудени да намалят цените си. 

За ефекта и мащабите на инициативата

Количествата картофи, които можеше да бъдат запазени по интернет, бяха продадени за няколко часа, съобщи БТА. Те се предлагат на цена от 25 евроцента за килограм на фона на най-малко 70 евроцента в супермаркета. Тази цена е изгодна и за земеделските производители, на които посредниците предлагат 10 до 15 евроцента за килограм, казват инициаторите на проекта.

Инициативата беше последвана в градовете Волос, Лариса, Верия и дори в предградие на Атина. Групата от Пиерия си поставя за цел по-нататък осъществяване на групови продажби на зехтин, ориз и брашно.

Битка в защита на потребителите


Евангелия Кекелия коментира, че вече се чувства по-малко сама. Тя е активистка на движението за защита на потребителите и главен секретар на една от основните гръцки асоциации от сектора - КЕПКА. "Гърците нямат никаква култура за колективно действие. Те критикуват, но очакват всичко от другите", казва тя. 

Според изследване, осъществено от КЕПКА през 2008 г. и 2009 г. в една и съща фирма супурмаркети в Берлин и Атина, германската столица е с 30% по-евтина за повечето основни стоки. Резултатите от европейско проучване на гръцката търговска камара от 2008 г. съвпадат с този анализ. Според него гърците са купували брашно за 1.40 евро на фона на 0.49 до 1.09 евро в други страни от ЕС.

Въпреки това, че в Гърция вече има рецесия пета поредна година, а намаленията на доходите са повсеместни, "цените не намаляват", казва Ангелос Цаканикас от института ОВЕ.

Правителството предвиди за 2012 г. забавяне на инфлацията до 0.6%, но през 2010 г. тя скочи до 4.7 след вълна от данъци, за които бе взето решение в рамките на програмата за икономии. Атина е спечелила между 2010 и 2011 г. десет места в класацията на най-скъпите градове в света, съобщи в средата на февруари в. "Та неа", като цитира Economist.

Без конкуренция

Олигополистичната структура на гръцкия пазар е един от ключовете за обяснение на цената на живота, коментират местните медии. "Малките търговци са многобройни, но търговците на едро и вносителите/дистрибутори, които са ограничен брой, налагат завишени цени", отбелязва икономически анализатор, като припомня зависимостта на Гърция от вноса.

"Тази страна не познава конкуренцията", казва Евангелия Кекелия, като уверява, че заради гръцките превозвачи (една от многобройните защитени професии, които правителството се зае да либерализира), "разстоянието между Атина и северната част на страната излиза на същата цена като транспорт до Амстердам". Тя критикува също практиката на мултинационалните компании, които "фактурират стоките си на гръцките филиали на ненормално завишени цени".

"Ние сме един твърде еснафски народ, който обича да плаща скъпо и да купува в големи количества", отбелязва Алики Мулики, социоложка от центъра за изследвания Екке. "И най-вече да не купим две ябълки "като тези скръндзи европейците", а два килограма, прахосвайки пари", казва Евангелия Кекелия.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Канадският премиер Трюдо ще сформира правителство на малцинството Канадският премиер Трюдо ще сформира правителство на малцинството

Той спечели парламентарните избори, но ще му бъде трудно да прокарва законодателство

22 окт 2019, 715 прочитания

Хърватия получи покана за Шенген 3 Хърватия получи покана за Шенген

Според ЕК Загреб е изпълнил условията за влизане

22 окт 2019, 2807 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Възстановяването в Япония крие риск да остане само една кампания

Пострадалите райони преживяват икономически бум, но какво ще стане, след като си тръгнат строителите

Още от Капитал
В милиардната паяжина на Спайдърмен

Sony и Disney първо се скараха, а после се разбраха за филмовите права върху комиксовия герой

Балканска телекомуникационна компания

Новият собственик на дружеството ще бъде оценената на 2.6 млрд. евро регионална телеком и медийна група United Group

Новите инженери на "Бош"

Германската група направи инженеринг център в София, който разработва технологии за автомобилната индустрия

Да сготвиш Боби Михайлов

Как расистките изстъпления на агитките, които властта използва за собствена употреба, свалиха президента на БФС и отекнаха по света

Джазменът като блусар

Китаристът Джон Скофийлд за това какво наистина има значение в музиката

Кино: "Близнакът"

Анг Лий опитва екшън трилър от ново поколение

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10