Петролните американски щати
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Петролните американски щати

Петролните американски щати

Да, икономиката на САЩ е пристрастена към петрола, пише Стивън Копитс в сп. "Форин полиси"

7124 прочитания

САЩ са изправени пред плашещо предизвикателство - предлагането на суров петрол в света се запазва на едно и също равнище от години, въпреки че нововъзникващите пазарни икономики търсят все по-големи количества "черно злато". За да просперират в тази среда, САЩ ще трябва да повишат ефективността на използване на горивата по-бързо от темповете на нарастване на търсенето от страна на нововъзникващите пазарни икономики. Това поставя въпроса: Можем ли да живеем без петрол?

За да достигнем до отговора, трябва да тръгнем от април 2011 г., когато световната икономика изпита недостиг на петрол заради въстанието в Либия и цената на сорта Брент се извиси до 123 долара за барел - равнища, исторически свързвани с петролните шокове в развитите икономики. По същото време нашата фирма Douglas-Westwood предупреди за увеличен риск от рецесия до края на годината, пише в анализ в сп. "Форин полиси" Стивън Копитс*, цитиран от БТА.

Точна прогноза

Нашата прогноза се сбъдна в Европа, която сега е на ръба на рецесията. Да, вярно, това до голяма степен се дължи на трайните последици от финансовата криза. Италия, например, обаче е нестабилна повече заради липсата на растеж, отколкото заради финансовата си разточителност или прекомерната си задлъжнялост. При това цените на петрола със сигурност изиграха роля за спирането на растежа, като лишиха страната от ресурси, за да изплати финансовите си задължения. Ние обаче сбъркахме в случая със САЩ, които не се поддадоха на високите цени на петрола, въпреки че ситуацията остана несигурна през цялото лято и началото на есента.

Когато обаче гърците излязоха по улиците и спекулантите на пазара на облигации нападнаха Италия, Испания и дори Франция, фондовите борси в САЩ започнаха постепенно да се възстановяват и увеличението на брутния вътрешен продукт (БВП) се стабилизира, като ръстът достигна 3% през последното тримесечие на 2011 г. Любопитното е, че растежът беше постигнат в момент, когато американците използваха все по-малко петрол. Пикът на потреблението на суровината в САЩ след рецесията беше достигнат през юли 2010 г., когато "черното злато" струваше 75 долара за барел. Когато сортът Брент удари 95 долара осем месеца по-късно - през март 2011 г. - търсенето намаляваше сериозно. През януари тази година то беше с 4.7% по-ниско в сравнение със същия месец на миналата година и беше на ниво, достигнато за последно в най-лошия момент от рецесията. Всъщност януари 2012 г. се оказа третият най-слаб месец по потребление на петрол от 1997 г.

Спадът на потреблението на "черно злато" е нещо рядко и при липса на рецесия - почти безпрецедентно. Потреблението на петрол по принцип не се влияе от рецесията заради т. нар. нееластично търсенето, според което хората няма да намалят търсенето на суровината, дори ако цените се повишават, и ще променят поведението си само когато бъдат принудени от жестока рецесия.

Не и този път

Все още не е много ясно защо и как икономиката на САЩ е подобрила своята способност да отговаря на високите цени на петрола. Според една теория повишаването на енергийната ефективност се постига в периоди на икономическо възстановяване, а не при рецесии. Когато икономиката колабира, компаниите и потребителите нямат нито необходимия капитал, нито икономически стимули да инвестират в машини, изразходващи по-малко гориво. По време на възстановяване обаче изгледите за нарастване на търсенето и повишаване на доходите насърчават придобиването на енергийно по-ефективни активи. С други думи, структурните промени в икономиката настъпват през периоди на възстановяване, когато тя е в по-добри позиции да замени наличната материална база.

До известна степен тази теория е в съответствие с това, на което станахме свидетели след петролните шокове от 1973 и 1979 г., когато американците зарязаха ненаситните за гориво гиганти от Детройт и започнаха да купуват компактни японски коли. Тези исторически периоди обаче не са напълно съпоставими със сегашната ситуация. Потреблението на "черно злато" в САЩ се увеличи, когато петролният шок премина. А през 1979 г. Саудитска Арабия се опита да повиши цените чрез непрекъснато намаляване на добива, което доведе до спад на глобалното производство с над 6 млн. барела на ден от 1980 до 1983 г.

Днес, тъкмо обратното, предлагането на петрол нарасна с 3 млн. барела от 2008 г., ако включим в сметката биогоривата и втечнения природен газ. Това увеличение обаче не е достатъчно устойчиво, за да задоволи нуждите както на развитите, така и на развиващите се страни, като в резултат на това цените на петрола се покачват, в момент когато нововъзникващи пазарни икономики като Китай "отмъкват" от потреблението на САЩ.

По-ефективно използване на горивото - по-голям просперитет

Освен ако предлагането на петрол не се увеличи много по-бързо, отколкото през последните години, просперитетът на САЩ ще зависи по същество от повишаването на ефективността, с която се използват горивата. До 2011 г. напредъкът на САЩ в тази област беше много слаб. Измерена като съотношение между реалния БВП и потреблението на петрол, ефективността през 2010 г. беше само с

1.5 % по-висока в сравнение с 2008 г. В исторически план, дори при отсъствието на високи цени на "черното злато", петролната ефективност на страната обикновено се подобрява с 1.2% годишно. Под натиска на високите цени на петрола тя би трябвало да се увеличава още по-бързо - до 2 на сто годишно. През двете години след голямата рецесия обаче горивната ефективност едва помръдна нагоре. След това, в края на 2010 г., перспективите станаха по-добри. Петролната ефективност започна да се повишава - процес, който се ускори при петролния шок от април миналата година, като достигна през 2011 г. 3.7% или близо два пъти повече от равнището, което преди се определяше за постижимо.

Промяна в потребителските навици

Вместо да изпадне в рецесия икономиката на САЩ отговори на високите цени на петрола с по-ефективно използване на енергията при това със сериозно намаляване на потреблението. Това личи от продажбите на нови автомобили. Според Transportation Research Institute към Мичиганския университет потребителите са купили през януари коли, които изминават средно по 23 мили с един галон гориво (около 9.8 км с един литър) - с 0.8 м/г (около 0.340 км/л) повече от средното през декември. Това беше най-голямото месечно увеличение, откакто институтът е започнал да следи този показател през 2007 г. При това икономичността на автомобилите е нараснала в сравнение с преди пет години със солидните 12%. С други думи американците започват да отговарят на високите цени на петрола, като променят своите потребителски навици. При това темповете на промяната се ускоряват.

По-общо казано статистиката показва по-ефективно използване на петрола в цялата икономика, чиято структура се променя всеки момент. През периода на възстановяването се появиха нови видове бизнес и форми на социално взаимодействие, които по определение съответстват повече на по-високите цени на петрола. Някои от тях като електронната търговия и социалните мрежи са продължение на по-ранни тенденции. Но може би никой сектор не беше променен от високите цени на енергията толкова много, колкото самата промишленост за добив на изкопаеми горива, която преживява безпрецедентен подем за последните 30 години.

През 2011 г. САЩ увеличиха производството на суров петрол с по-голямо количество от която и да било друга страна, което доведе до бум на наемането на работна ръка в сектора от Хюстън, Тексас, до Северна Дакота. Нови методи като хидрофракинга и хоризонталното сондиране повишиха добива на природен газ от шисти, като намалиха цените на енергията с по 1400 долара на домакинство и подкрепиха затруднените икономики на Охайо и Пенсилвания. Добивът на петрол и природен газ допринесе значително за растежа на икономиката на САЩ като цяло.

Следователно в своята съвкупност американската икономика започва да отговаря на високите цени на петрола от гледна точка както на търсенето, така и на предлагането. Първо, САЩ увеличиха сериозно инвестициите в енергийно ефективни активи, включително в автомобили с нисък разход на гориво. Второ, страната ще добива повече петрол - от шистите в Монтана, Северна Дакота и  канадската провинция Саскачеуан в близко бъдеще до възобновеното производство в Мексиканския залив и Аляска след време.

По-ниско потребление на петрол, за да има за Китай

Ние обаче бягаме маратон, а не спринт. За да се направи място на петролните пазари на жадния Китай, нашият анализ сочи, че е необходимо САЩ да намаляват потреблението си с 1.5% всяка година поне през идното десетилетие. Ако страната е способна да запази нивото на растеж на петролната ефективност с 3.7 на сто годишно, което постигна през 2011 г., тогава годишният ръст на БВП ще достигне приемливите 2.2%. Ако бързите темпове на повишаване на енергийната ефективност обаче спаднат, това ще се отрази на увеличението на БВП. Икономическият растеж ще бъде засегнат и ако добивът на петрол и природен газ - два от малкото светли примери в икономиката на САЩ през последните две години, намалее.

Ние вече ставаме свидетели на такава надпревара между ефективността и недостига в сектори като земеделието. Бедните страни са изправени пред едно непрекъснато поскъпване на храните и съпътстващите го социални размирици в момент, когато жителите на Китай ядат все повече и повече зърнени храни. Натискът на скъпия петрол също се проявява под формата на обществени вълнения - от Арабската пролет до движението Окупирай Уолстрийт. Ключовата разлика обаче е, че земеделското производство все още може да бъде увеличено, докато предлагането на петрол не е помръднало през последните пет години.

И така, могат ли американците да живеят без петрол? Или за да бъдем по-точни, могат ли САЩ да просперират и едновременно с това да намалят потреблението на петрол? През втората половина на 2011 г. за кратко те успяха на постигнат това. Икономиката на САЩ отговори на структурния недостиг на петрол, като се преустрои за свят, в който трябва да споделя ограничени ресурси с набиращия сила Китай. Пристрастеността на САЩ към потреблението на петрол може и да не е преодоляна, но нейната хватка върху страната отслабва. В същото време пристрастеността на САЩ към добива на петрол може би се засилва. В крайна сметка, ако американците искат икономиката им да регистрира растеж, те ще се нуждаят от петрол, ако не за потребление, то за добив.

*Стивън Р. Копитс е директор на филиала в Ню Йорк на Douglas-Westwood - британска фирма за консултации в сферата на енергийния бизнес. Мнението, което той изразява, е лично негово, посочва "Форин полиси".

За да просперират в новата среда, САЩ ще трябва да повишат ефективността на използване на горивата по-бързо от темповете на нарастване на търсенето от нововъзникващите пазарни икономики.
Фотограф: Ho
Източник: REUTERS

САЩ са изправени пред плашещо предизвикателство - предлагането на суров петрол в света се запазва на едно и също равнище от години, въпреки че нововъзникващите пазарни икономики търсят все по-големи количества "черно злато". За да просперират в тази среда, САЩ ще трябва да повишат ефективността на използване на горивата по-бързо от темповете на нарастване на търсенето от страна на нововъзникващите пазарни икономики. Това поставя въпроса: Можем ли да живеем без петрол?

За да достигнем до отговора, трябва да тръгнем от април 2011 г., когато световната икономика изпита недостиг на петрол заради въстанието в Либия и цената на сорта Брент се извиси до 123 долара за барел - равнища, исторически свързвани с петролните шокове в развитите икономики. По същото време нашата фирма Douglas-Westwood предупреди за увеличен риск от рецесия до края на годината, пише в анализ в сп. "Форин полиси" Стивън Копитс*, цитиран от БТА.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

10 коментара
  • 1
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    "...могат ли САЩ да просперират и едновременно с това да намалят потреблението на петрол?"

    Могат разбира се. Когато през 2008 бензинът беше $4 за галон, продажбите на големите SUV (gas-guzzlers) почти се занулиха. Когато оная работа опре до другата, дори и най-коравия реднек е готов да си купи 4-цилиндрова кола.

  • 2
    abadobata avatar :-|
    Distributed

    Много мегдан имат за подобряване на употребата на петрол, особено в транспортния сектор.

    Един акциз върху бензина, както в ЕС, ще ги стимулира супер бързо. Само, че там, за такива неща падат президенти.

  • 3
    metoditzanov avatar :-|
    Методи Цанов

    Според мен намаленото потребеление на петрол в САЩ се дължи на навлизането на най-голямата икономика в света в поредната рецесия. Повече може да прочетете тук
    http://ekipbg.com/2012/03/01/recovery-or-recession/

  • 4
    dreamboxer avatar :-?
    hypercube

    [quote#1:"КЛЮЧАРЪ"]Могат разбира се. Когато през 2008 бензинът беше $4 за галон, продажбите на големите SUV (gas-guzzlers) почти се занулиха. Когато оная работа опре до другата, дори и най-коравия реднек е готов да си купи 4-цилиндрова кола. [/quote]

    И им се чудя на реднеците при толкова много и евтин природен газ защо не си преоборудват пикапите с по една бутилка отзад и да си свиркат. Колите им са големи, носят на товар .... какво още чакат - 5$/галон ли?

  • 5
    zogorsone avatar :-|
    zogorsone

    САЩ все още имат достатъчно ресурси и много ходове, който могат да предприемат. Но за страни от 3-я свят, подобно на нашата е истинско предизвикателство да намерят полезни ходове.

  • 6
    dun avatar :-|
    dun

    единствено икономиките които се преобразуват в пълна степен и с големи инвестиции в енергийна ефективност ще имат шанс в следващите 10-20 год.

    всичко друго ще замине на боклука в най-голяма степен...всъщност то вече се случва само че "световните капацитети" го раздробяват и наричат криза на уолстийт, криза на петрола, гръцка криза или криза с храните...а става дума само за едно:

    както каза генералния секретар на ООН - Бан Ки Мун - миналата година в Давос: "глобалната икономика, такава каквато е днес, е ГЛОБАЛЕН САМОУБИЙСТВЕН ПАКТ"

  • 7
    venelingeologia avatar :-|
    venelingeologia

    До коментар [#4] от "dreamboxer":

    Мислите в правилната посока. В САЩ започва кампания за преориентиране на концепциите в автомобилостроенето. Задава се "златния век на природния газ". Геоложката служба на щатите вече свали етикета "неконвенционален" от газа, добиван от плътни скали. Отсъствието на прираст на доказаните нефтени запаси е индикатор за неизбежността на нефтената диета.

  • 8
    geordgeo avatar :-|
    geordgeo

    Искат, не искат - няма мърдане. Ако преди години е било въпрос на избор, сега вече е въпрос на оцеляване.

  • 9
    trezven avatar :-?
    Трезвен

    Огромните инвестиции които започнаха в разработването на евтини електрически автомобили са сигнал да чакаме пробива ( а той е въпрос на време). Най-вероятно той ще е краят на рецесията в следващите 5 години и начало на силен икономически растеж. Електроавтомобила има около 45% по-малко части от сходен бензинов автомобил. Правете си сметката какво означава това за държави като Русия, Саудитска Арабия или Венецуела.

  • 10
    tucker_case avatar :-P
    tucker case

    според мене масово започнаха да "внимават" колко петрол хабят... ако продължи така... и икономичката малко се поококори... та да разработят наистина ефективна машинария и процеси... до 10-15 години ще намалят петрола със 70-80%...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK