С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
2 16 мар 2012, 15:03, 2333 прочитания

Такса от ясно небе

Европейският съюз се скара със САЩ, Китай и Русия във връзка с облагането на авиокомпаниите заради изпусканите от тях въглеродни емисии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


ЕС обича да мисли за себе си като за пионер в борбата с климатичните промени. Групата на 27-те ще постигне намалените емисии, заложени в Протокола от Киото, а от тази година в сила влезе и Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ). Когато й се наложи да отстоява позициите си в преговори с най-големите замърсители обаче, Европа често изглежда нерешителна и отстъпчива (справка - провала на климатичния форум в Копенхаген). Ето защо е удивителна твърдостта на Брюксел по отношение на допълнителните такси, които ще се наложи да плащат авиокомпаниите, летящи над европейското небе.

Съгласно ЕСТЕ от 1 януари всички полети, които започват или завършват на летище в ЕС, ще трябва да се сдобият с квоти, които да покрият изпуснатите вредни емисии по време на пътуванията. Тъй като това се отразява директно на цената на билетите, за авиокомпаниите е лесно да обвинят Брюксел за всяко покачване, независимо колко голямо. И тъй като приходите от тези такси влизат в страната, където е базирана авиокомпанията, или където завършва или започва полетът (ако компанията не е европейска), за страни като САЩ, Индия, Китай и Русия е лесно да се обединят срещу ЕС. Въпреки този двоен фронт обаче Европейската комисия не отстъпва от плановете си.  


Моите емисии, твоите емисии

Брюксел има конкретна цел с включването на авиокомпаниите към схемата за търговия с емисии. Докато въглеродните емисии в много енергийни и промишлени сектори през последните години намаляват, то тези в авиацията са се удвоили от 1990 г. насам, а до 2020 г. се очаква да се утроят. Таксата е ясен знак към индустрията: модернизирайте се и намалете емисиите или плащайте за последиците от замърсяването. Според противниците на идеята ЕС превишава юрисдикцията си, като включва разходите за въглеродни квоти от цялата дължина на полета, а не само над европейска територия. Самият съюз обаче посочва, че става въпрос за пазарна схема и авиокомпаниите могат да намерят всякакви начини да избегнат таксата, ако намалят емисиите си.

Проблемът и тук е същият, с който ЕС се сблъска при друга противоречива мярка - данъкът върху финансовите транзакции. Точно както финансовите пазари, авиоиндустрията е глобален пазар, на който е важно решенията да се взимат в по-широк мащаб, за да имат по-голям ефект. Другите големи играчи обаче засега не са съгласни с ЕС. И тъй като за разлика от финансите полетите не могат да заобиколят Европа със счетоводни трикове, нещата замирисаха на търговска война. 



През февруари 33 държави, сред които САЩ, Китай, Русия и Индия, се срещнаха в Москва, където решиха да обявят цяла серия от ответни мерки, ако ЕС не облекчи правилата. Освен съдебни дела те ще включват и забрани за национални авиокомпании да участват в схемата, както и отмяна на преговори за коридори и всякакви споразумения.

Китай вече забрани на своите авиокомпании да плащат европейския данък над въглеродните емисии и отмени доставката на европейски самолети. Най-големият европейски производител Airbus съобщи, че китайските държавни превозвачи Air China, China Eastern и Hainan Airlines не са финализирали предварителните договори за покупката на 45 самолета А330 на стойност 12 млрд. долара заради притесненията във връзка с ЕСТЕ. Същевременно Конгресът на САЩ подготвя законодателство, което формално ще се противопостави на новите екологични правила на ЕС. Въпреки че документът е с по-мек тон от предвижданото, той ще повиши напрежението между Брюксел и Вашингтон.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Саудитското производство на петрол и газ се сви след нападение с дронове 4 Саудитското производство на петрол и газ се сви след нападение с дронове

Според САЩ става въпрос за "безпрецедентна атака по световните енергийни доставки"

15 сеп 2019, 1252 прочитания

ЕС обмисля въвеждането на нови енергийни данъци ЕС обмисля въвеждането на нови енергийни данъци

Новият председател на ЕК Урсула фон дер Лайен иска Европа да е лидер по темата

15 сеп 2019, 992 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Легионът без глава

След предателството на един от своите лидери хакерското движение Anonymous става все по-децентрализирано при операциите си

Новият играч в медийната реклама

Connected е новият бранд, отделен от портфолиото на All Channels Communication Group

Ковачки цапа, всички му плащат

Горенето на отпадъци става с разрешението на държавните институции въпреки съмненията за спазване на еконормите

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Училище в облака

Стратегията на 90-о СОУ привлича все повече ученици от съседни райони и училища с иновативните си методи

Изкуството, майна

Нощта на музеите и галериите се завръща в Пловдив (13-15 септември) със силно международно участие

Кино: "То: Част втора"

Сумата от всичките ни страхове по Стивън Кинг