С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
2 16 мар 2012, 15:03, 2350 прочитания

Такса от ясно небе

Европейският съюз се скара със САЩ, Китай и Русия във връзка с облагането на авиокомпаниите заради изпусканите от тях въглеродни емисии

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg


ЕС обича да мисли за себе си като за пионер в борбата с климатичните промени. Групата на 27-те ще постигне намалените емисии, заложени в Протокола от Киото, а от тази година в сила влезе и Европейската схема за търговия с емисии (ЕСТЕ). Когато й се наложи да отстоява позициите си в преговори с най-големите замърсители обаче, Европа често изглежда нерешителна и отстъпчива (справка - провала на климатичния форум в Копенхаген). Ето защо е удивителна твърдостта на Брюксел по отношение на допълнителните такси, които ще се наложи да плащат авиокомпаниите, летящи над европейското небе.

Съгласно ЕСТЕ от 1 януари всички полети, които започват или завършват на летище в ЕС, ще трябва да се сдобият с квоти, които да покрият изпуснатите вредни емисии по време на пътуванията. Тъй като това се отразява директно на цената на билетите, за авиокомпаниите е лесно да обвинят Брюксел за всяко покачване, независимо колко голямо. И тъй като приходите от тези такси влизат в страната, където е базирана авиокомпанията, или където завършва или започва полетът (ако компанията не е европейска), за страни като САЩ, Индия, Китай и Русия е лесно да се обединят срещу ЕС. Въпреки този двоен фронт обаче Европейската комисия не отстъпва от плановете си.  


Моите емисии, твоите емисии

Брюксел има конкретна цел с включването на авиокомпаниите към схемата за търговия с емисии. Докато въглеродните емисии в много енергийни и промишлени сектори през последните години намаляват, то тези в авиацията са се удвоили от 1990 г. насам, а до 2020 г. се очаква да се утроят. Таксата е ясен знак към индустрията: модернизирайте се и намалете емисиите или плащайте за последиците от замърсяването. Според противниците на идеята ЕС превишава юрисдикцията си, като включва разходите за въглеродни квоти от цялата дължина на полета, а не само над европейска територия. Самият съюз обаче посочва, че става въпрос за пазарна схема и авиокомпаниите могат да намерят всякакви начини да избегнат таксата, ако намалят емисиите си.

Проблемът и тук е същият, с който ЕС се сблъска при друга противоречива мярка - данъкът върху финансовите транзакции. Точно както финансовите пазари, авиоиндустрията е глобален пазар, на който е важно решенията да се взимат в по-широк мащаб, за да имат по-голям ефект. Другите големи играчи обаче засега не са съгласни с ЕС. И тъй като за разлика от финансите полетите не могат да заобиколят Европа със счетоводни трикове, нещата замирисаха на търговска война. 



През февруари 33 държави, сред които САЩ, Китай, Русия и Индия, се срещнаха в Москва, където решиха да обявят цяла серия от ответни мерки, ако ЕС не облекчи правилата. Освен съдебни дела те ще включват и забрани за национални авиокомпании да участват в схемата, както и отмяна на преговори за коридори и всякакви споразумения.

Китай вече забрани на своите авиокомпании да плащат европейския данък над въглеродните емисии и отмени доставката на европейски самолети. Най-големият европейски производител Airbus съобщи, че китайските държавни превозвачи Air China, China Eastern и Hainan Airlines не са финализирали предварителните договори за покупката на 45 самолета А330 на стойност 12 млрд. долара заради притесненията във връзка с ЕСТЕ. Същевременно Конгресът на САЩ подготвя законодателство, което формално ще се противопостави на новите екологични правила на ЕС. Въпреки че документът е с по-мек тон от предвижданото, той ще повиши напрежението между Брюксел и Вашингтон.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship

Междупланетният апарат на SpaceX претърпя авария при наземни изпитания с втечнен кислород или азот

21 ное 2019, 1598 прочитания

Меркел ще окаже натиск на Макрон за преговори със Северна Македония и Албания 3 Меркел ще окаже натиск на Макрон за преговори със Северна Македония и Албания

Според германския канцлер НАТО е "незаменим", а Западните Балкани трябва да имат ясна перспектива за членство в съюза

21 ное 2019, 1162 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Легионът без глава

След предателството на един от своите лидери хакерското движение Anonymous става все по-децентрализирано при операциите си

Още от Капитал
Ще ми отпечаташ ли печатница?

Гигантски 3D принтери ще създават яхти, мостове, сгради и ракети

Ако всичко това не беше истина...

Как сметката за едно тайно пътуване на варненския кмет до Израел беше платена от журналистка в малка местна телевизия

Как иначе може да изглежда бюджетът

Визията на Института за пазарна икономика има реформи, ефективност и голям излишък като буфер за външни шокове

Намаляващото влияние на ОПЕК

Съкращаването на производството не успя да вдигне цената на петрола

Ново място: Crispy

Деликатесен магазин с добра винена селекция и качествени продукти

"Празникът" в МГТ "Зад канала"

Премиера на театралната адаптация на Дейвид Елдридж по киносценария на Томас Винтерберг

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10