Да си купиш нов автомобил в Ирак
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да си купиш нов автомобил в Ирак

Ирак се превърна във втория най-голям регионален пазар в Близкия изток за General Motors след Саудитска Арабия.

Да си купиш нов автомобил в Ирак

С утихването на насилието автомобилните производители отчитат бум на продажбите... както и търговците на стари регистрационни табели

6992 прочитания

Ирак се превърна във втория най-голям регионален пазар в Близкия изток за General Motors след Саудитска Арабия.

© Lucas Jackson


По времето когато Ибрахим Халед Мохамед потърсил услугите на търговец на автомобили, неговият "Фолксваген Пасат" от 1983 г. едва се движел. Но в иракската столица изтърканите гуми, отказващият  двигател и износването от три десетилетия не били особен проблем. Това, което купувачът всъщност искал, била старата бяла регистрационна табела - стока далеч по-ценна от самата ръждясала развалина.

Търговецът платил на Мохамед 3800 долара в брой, в стодоларови банкноти. "Без номера тя нямаше да струва повече от 500 долара", казва Мохамед.

Търсенето на нови автомобили в Ирак нараства с увеличаването на заплатите и намаляването на насилието. Това са добри новини за автопроизводители като General Motors и Kia, които регистрират големи скокове в продажбите там, отбелязва БТА.

Този бум се оказва печеливш и за търговците на рециклирани регистрационни табели, които печелят от една чисто иракска главоблъсканица - в много случаи държавата не желае да издаде нови номера за автомобили, купени от частни търговци. В резултат много купувачи на нови автомобили плащат на посредници за запазени номера от стари коли. Това може да прибави хиляди долари към цената на нов автомобил - на практика облагайки с данък купувачите на нови автомобили. А приходите отиват в джоба на хитри бизнесмени, а не в държавната хазна.

"Отидете, при който и да е търговец на коли и всеки ще ви попита: Със или без регистрационни номера я искате? Ако имаш парите, можеш да си намериш номер", разказва Ибрахим Джамил, бизнесмен, който от време на време продава коли. 

Регистрационна табела втора употреба

Цените за популярните багдадски регистрационни номера са надминали рекордните 4 хил. долара, докато през 2005 г. са стрували едва няколкостотин долара, твърдят Джамил и други от бранша. Клиентите, които търсят регистрационен номер, често се обръщат към далечни роднини или приятели и дори чукат на вратата на непознати с паркирана пред жилището им таратайка, надявайки  се, че те ще пожелаят да продадат табелите.

Тъй като иракските регистрационни табели включват името на провинцията, тези от районите със смесен етнически и религозен състав на населението като столицата са по-ценни от тези от районите с едно преобладаващо вероизповедание. Най-евтините номера според търговците са от Анбар, Дияла и Салах ад Дин - провинциите, където е съсредоточено иракското сунитско малцинство.

"Ако си шиит и живееш в шиитски квартал, няма да си купиш номера от Рамади - столицата на провинция Анбар. Прекалено ще те е страх да го направиш", казва търговецът на регистрационни номера Халед Диуан. 

Той изчислява, че изкарва по 500 долара от всеки продаден номер. За около 4500 долара може да намери номер и да се погрижи за документацията по прехвърлянето на регистрацията на името на новия собственик на автомобила. Истинското предизвикателство обаче е да намери достатъчно табели, за да бъдат монтирани на новите автомобили Hyundai и Kia, които продава в автокъщата на негов приятел. "Кола с вече готови номера е много по-лесно да се продаде", обяснява той.

Бум на продажбите

Рязкото нарастване на продажбите на нови автомобили увеличава търсенето. От General Motors (GM) заявяват, че миналата година са продали в Ирак 32 хил. коли. Това е повече в сравнение с 19-те хиляди за 2010 г. и едва 1500 само преди пет години.

В последно време Ирак се превърна във втория най-голям регионален пазар за компанията след Саудитска Арабия, каза Джон Стедуик, президент и управляващ директор на компанията за Близкия изток. Бизнесът върви толкова добре, че GM строи луксозен нов шоурум, който според прогнозата на Стедуик  "вероятно ще бъде най-хубавата сграда в Багдад", когато отвори врати по-късно тази година.

Ford и Chrysler също регистрират печалби. Европейските и азиатските производители - също. Южнокорейската Kia е продала над 9 хил. коли през първите три месеца на годината – 47% повече в сравнение със същия период преди година, казва говорителят на компанията Майкъл Чу.

Но преблемът с регистрационните номера е спънка, забавяща продажбите, признават представители на бранша. "Особено за малки автомобили", уточнява Мохамед Хадр, мениджър за маркетинг и продажби във фирмата-дистрибутор на GM. "Човек, който си купува автомобил за 10 хил. долара трябва да плати 5 хил. долара за табелата. Това е оскъпяване с 50%".

Мениджърът по продажбите на Volkswagen и Audi в Багдад Хасан ал Каби, си има служител, специализиран в намирането на номера за клиентите.

"Купувачът няма време, затова ние го правим вместо него. Това е просто още една услуга, която предлагаме", каза той в интервю за агенцията в новия шоурум с бронирани стъкла в оживения багдадски квартал Карада. Услугата обаче не е безплатна. "Разбира се, клиентите се оплакват от цените", добави той.

Как се получава нова регистрационна табела

Правителството все пак издава нови регистрационни табели в някои случаи. Единият е ако си купиш нова кола от държавния дистрибутор или на редките правителствени търгове. Но много клиенти избягват държавните оферти, защото изборът и екстрите са ограничени и може да минат месеци, преди да се появят популярните модели.

С нови регистрационни номера можеш да се сдобиеш и чрез държавната програма, чиято цел е пътищата да бъдат разчистени от огромния брой стари автомобили в окаяно състояние - наследство от вълната коли втора ръка, заляла Ирак след оглавената от САЩ инвазия през 2003 г. Тези автомобили са получили временни черни номера, издадени в разгара на хаоса след падането на режима на Саддам Хюсеин. Така собствениците на кола с временни регистрационни номера над определена възраст може да я закарат до някоя от държавните автоморги и да си тръгнат с нови, бели номера за новата си кола - но след като са платили дължимите данъци със задна дата, което може да им струва солидна сума.

Бригаден генерал Наджим Абдул-Джабер, говорител на дирекция "Пътна полиция", защити ограниченията за нови номера като начин да се намалят задръстванията и да се премахнат старите  автомобили. Той не показа особено съчувствие към оплакванията на иракчаните, че черният пазар на регистрационни номера покачва  цените.

"Хората, които си купуват нови коли, не ги е грижа. Те с удоволствие плащат толкова много, за да се перчат с новите си коли", каза той. Хадр от дистрибутора на GM  твърди, че броят на старите коли е намалял и е време за прозрачна и коректна система за регистриране "като навсякъде по света". "Ако не беше сегашната система, повече хора щяха да поискат да си купят нова кола", съгласява се се Диуан, мениджърът от Hyundai и Kia. "Тя усложнява нещата", заключава той.

По времето когато Ибрахим Халед Мохамед потърсил услугите на търговец на автомобили, неговият "Фолксваген Пасат" от 1983 г. едва се движел. Но в иракската столица изтърканите гуми, отказващият  двигател и износването от три десетилетия не били особен проблем. Това, което купувачът всъщност искал, била старата бяла регистрационна табела - стока далеч по-ценна от самата ръждясала развалина.

Търговецът платил на Мохамед 3800 долара в брой, в стодоларови банкноти. "Без номера тя нямаше да струва повече от 500 долара", казва Мохамед.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев

    Пълен абсурд!!!
    Има коли няма номера?!
    ЗАЩО?

  • 2
    misho73 avatar :-|
    misho73

    Арабски комунизъм от постсъветски тип.

  • 3
    dnk avatar :-|
    dnk

    "..., казва търговецът на регистрационни номера Халед Диуан. "

    Те такъв абсурд няма даже в романите на Кафка

  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Обяснението от Иракски колега е следното: Подкупите за нов номер са много високи, пък и влизаш в полезрението на мафията като забогатял, с всички последствия - отвличания, ракетиране и т.п., познат сценарий, нали?

  • 5
    schumener_beer avatar :-P
    шуменско пиво

    Преди години в Ангола имахме подобни проблеми с номерата. Само че там беше поради липсата на производител на табели. Или, на достатъчно такива. А и шибаната им война блокираше нормалното движение из страната. Та всеки се спасяваше както може. Аз се бях принудил веднъж да мина половината държава с табели написани с фулматер на картон, за да си докарам една кола от Луанда до Лобито. Арабина в Брюксел ме беше изработил и кораба ми остави автомобила на майната си. Но иначе нямахме проблеми с регистрацията и издаването на номера.
    Е, и там си имаше хитринки и нещо под масата, ама то е друга тема...:)))


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK