Совалка се спуска над Манхатън
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Совалка се спуска над Манхатън

Едно бляскаво сбогуване

Совалка се спуска над Манхатън

Или как дори и в смъртта си някогашните символи на съветската и американската космическа индустрия не са равни

16039 прочитания

Едно бляскаво сбогуване

© reuters


Оказва се, че дори в смъртта си совалките не са равни. Миналата седмица американската космическа совалка "Ентърпрайз" беше докарана в Ню Йорк за инсталация като музеен експонат. Ниският полет на "Боинг-747" с прикачената на гърба му совалка си беше събитието на деня. Десет години по-рано съветският й аналог "Буран" приключи живота си тъжно в срутен хангар.

Още в ранните часове на 27 април хората започнаха да се събират на кея в южната част на Манхатън, откъдето се очакваше да се появи совалката. След двукратно отлагане НАСА се беше зарекла да проведе запомнящ се въздушен спектакъл. И наистина - сред драматично осветените от слънцето облаци се показа бяла точка. Скоро се избистри силуетът на огромен бял самолет, а отгоре като ездач - совалката. Народът на кея се раздвижи, забръмча като разтревожен кошер. На около километър височина и малко повече далечина

Тандемът от двете скачени чудеса

- едното на авиацията, другото на космонавтиката, плавно изписа кръг около Статуята на свободата и се насочи към устието на река Хъдсън. Тълпата възторжено зашумя и заръкопляска.  

От предварителната програма знаехме, че совалката ще прелети над западната част на Манхатън, след това ще завие над моста "Джордж Вашингтон" и пак ще се върне там, откъдето наблюдавахме. След няколко минути летящата двойка отново се появи откъм устието на реката, предизвиквайки нова вълна от настървено надщракване на фотоапаратите. Осъзнавахме, че гледката е историческа, тъй като повече нямаше да се повтори.

Докато наблюдавах отдалечаването на огромния самолет и ценния му товар, се сетих за друга една гледка с 10-годишна давност - срутил се хангар в Казахстан, където беше разрушен и погребан последният символ на съветската космическа индустрия, ракетата-носител "Енергия", заедно със совалката "Буран".

Външните сходства между американските совалки и съветския "Буран" са очевидни. Но теорията за индустриалния шпионаж сама по себе си не е интересна, защото ефикасните аеродинамични решения логично водят до сходен дизайн.

Американците са първи, програмата за разработване на совалките е одобрена през 1969 г. - същата, в която Нийл Армстронг и Бъз Олдрин стъпват на Луната. Този период е и апогеят на студената война. За учудване ли е тогава, че когато КГБ представя на министъра на отбраната маршал Устинов прототип на разработваната от американците совалка, за него няма съмнение, че това е проект за пренасяне на атомни бомби и нанасяне на удари в сърцето на СССР. Устинов успява да убеди Политбюро, че совалката е с военно предназначение, и през 1976 г. руснаците започват разработката на свой апарат.

В речта си в института "Смитсониън" по повод 40-ата годишнина от полета на "Аполо-11" Армстронг призна, че ако не беше студената война и лудата надпревара за нови оръжия и технологии, овладяването на Космоса щеше да е далеч по-назад.

"Буран" лети само веднъж, през ноември 1988 г. На изцяло автоматичен режим прави две обиколки около Земята и се приземява. Бил е планиран и втори полет, но необратимите промени от перестройката не дават възможност той да се осъществи.

В телефонен разговор Игор Волк, летецът космонавт, определен пръв да лети с "Буран", казва, че концепцията за пълна автоматизация на "Буран" е била абсурд - резултат от междуведомствени интриги на две съветски министерства. Волк не пести думи за Михаил Горбачов, който според него е разрушил Съветския съюз по нареждане на Роналд Рейгън. По време на единствената среща между Волк и Горбачов на космонавта му става ясно, че втори полет на "Буран" няма да има. Финансирането за проекта е замразено през 1989 г. и официално прекратено през 1993.

Докато американските совалки с прецизност доставят товари и астронавти на Международната космическа станция (МКС), "Буран" и "Енергия".

Ръждясват в хангар в Казахстан

През май 2002 покривът на хангара се срутва, като изцяло разрушава оригиналите и загиват 8 души.

Фактор за избирането на Волк като пръв пилот на "Буран" е било хладнокръвието му при приземяването на самолети с изключен двигател. Волк твърди, че за пръв път му се е наложило да го направи по принуда - свършва горивото, а след това командващите му възложили да провери до каква степен може да се прилага тази опасна маневра.

Пилотът е имал само един шанс и ако не е успявал точно да приземи изтребителя на пистата, е трябвало моментално да се катапултира, а самолетът се е разбивал. Ситуацията е сходна и при совалките - имаш право само на един опит, тъй като не остава гориво за втори. Освен това аеродинамичната конструкция на совалките позволява само безмоторно летене и приземяване, но не и набиране на височина.

През ноември 2009 г. имах възможност да посетя космическия център "Кейп Канаверал" във Флорида и да наблюдавам поредното изстрелване на совалката "Атлантис". Водиха ни в един от цеховете за ремонт на совалките след орбитален полет.

В огромния хангар се влиза през три херметизирани портала, налягането вътре се поддържа по-високо от външното, така че при отваряне да не може външен прах да влезе в хангара. Въздухът вътре се филтрира. Преди да ни допуснат, дрехите ни бяха почистени с мощни прахосмукачки, обувките оставихме в хранилище, раздадоха ни прозрачни стерилни пластмасови сандали. На работния стенд под крилото на совалката техници грижливо, сякаш ще ги връщат в магазин, снемаха всеки от 24-те хиляди защитни термични панела. Не ни беше разрешено да докоснем същинските панели, но за журналисти специално беше отделен идентичен панел, който можехме да пипаме. С размери на плочка от баня, но по-леко от въздух, това парче материя беше гарантирано да издържа температура до 3000 градуса. Цената на едно беше 5500 долара.

Наблюдавайки прецизността и вниманието, с което работеха техници и инженери по скелето около совалката, ми стана ясно, че руснаците не са имали шанс. Един автоматизиран полет - да, дългосрочна програма - не. Просто не е било възможно. Макар визуално почти идентични, "Буран" и американските совалки са продукт на фундаментално различна философия. А нали някой от големите беше казал, че в крайна сметка определящ е духът, а не материята.

Според Волк космонавтиката за Русия е история, а Русия като индустриална държава е приключила. Концепциите за човешки полет до Марс, казва Волк, са медийна манипулация, тъй като на всеки специалист в космическата индустрия е ясно, че със съвременните технологии не е възможно да бъде изведен носител, който да достави хора на Марс и да ги върне. Друг ключов проблем е космическото лъчение, което необратимо уврежда човешкия организъм. След всеки космически полет на СССР КГБ е прибирал рентгеново чувствителните плаки, носени от космонавтите, и е пазил в тайна дозите на полученото облъчване.

Но по ирония на историята или по случайно съвпадение в близките поне 5-7 години американците ще трябва да разчитат единствено на руския носител "Союз" за доставка на астронавти и оборудване на МКС. Изглежда, и тук важи законът за надмощието на духа над материята - концепцията за "Союз" е разработена в средата на 60-те, а това е златната епоха на съветската космонавтика. В XXI век обаче определящи са пазарните, а не идеологическите принципи. Веднага след като американският Конгрес одобри ползването на "Союз" за транспорт до МКС, руснаците вдигнаха тарифата от 20 до 60 милиона долара на астронавт.

Оказва се, че дори в смъртта си совалките не са равни. Миналата седмица американската космическа совалка "Ентърпрайз" беше докарана в Ню Йорк за инсталация като музеен експонат. Ниският полет на "Боинг-747" с прикачената на гърба му совалка си беше събитието на деня. Десет години по-рано съветският й аналог "Буран" приключи живота си тъжно в срутен хангар.

Още в ранните часове на 27 април хората започнаха да се събират на кея в южната част на Манхатън, откъдето се очакваше да се появи совалката. След двукратно отлагане НАСА се беше зарекла да проведе запомнящ се въздушен спектакъл. И наистина - сред драматично осветените от слънцето облаци се показа бяла точка. Скоро се избистри силуетът на огромен бял самолет, а отгоре като ездач - совалката. Народът на кея се раздвижи, забръмча като разтревожен кошер. На около километър височина и малко повече далечина


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

47 коментара
  • 1
    suza321 avatar :-|
    suza321

    Ще е много интересно и зрелищно да се наблюдава :)

  • 2
    oserv avatar :-|
    Patilan

    "Веднага след като американският Конгрес одобри ползването на "Союз" за транспорт до МКС, руснаците вдигнаха тарифата от 20 до 60 милиона долара на астронавт."

    Ха , рашките се учат на пазарна икономика !!!

  • 3
    peho avatar :-|
    peho

    "Наблюдавайки прецизността и вниманието, с което работеха техници и инженери по скелето около совалката, ми стана ясно, че руснаците не са имали шанс. Един автоматизиран полет - да, дългосрочна програма - не."
    Ваши думи ли са това господин Кръстев? Защото са небивалици. Русия(СССР) може една качествена кола да не е създала, но при космическите технологии си е на нивото(изостава понякога) на САЩ. Както сам сте написал, сега щатите разчитат на Съюз, ракета с над 40 годишна история, това не е ли доказателство, че руснаците могат да имат дългосрочна програма. А още по-интересното е как въпреки невероятните мерки за сигурност описани по-горе има две катастрофи със американски совалки, като втората е преди 9 години. СССР/Русия не е имала инцидент с загинали от 41 години.
    "Освен това аеродинамичната конструкция на совалките позволява само безмоторно летене и приземяване, но не и набиране на височина."
    Не е вярно. Прототип на Буран ОК-ГЛИ оборудван с реактивни двигатели извършва полети с излитане/кацане. Сега се съхранява в музей в Германия. Ето ви кадри от един полет: http://www.buran-energia.net/img/bts002.gif
    Има и още грешки в текста а и сравненията са доста постни. Нито дума как Енергия може да се изпозва отделно като ракета носител(още в първия си полет), как Буран няма двигатели които се използват при излитането, така е по-лека и може да върне по-голям товар, как има катапултни седалки.......За хората които искат да научат нещо повече препоръчват този сайт: http://www.buran-energia.com/

  • 4
    emil_ avatar :-|
    emil

    Разрешението на американския конгрес е временна мярка и беше прието за да не изоставят изцяло станцията на руснаците. По първоначални планове тя би трябвало вече да е закрита, но плановете се промениха. Няма да минат и две-три години и в америка ще има поне три частни компании способни да изстерлват астронавти в орбита. Космонавтиката ще започне да работи на принципа на авиацията - плащаш си за транспорта. Истинска спекулация е да бъдат ожалвани американците че нямали космически транспорт в момента. Проблемът е стратегически, а не технически или финансов. За последно бях в космическия им център през февруари. Атмосферата е леко носталгична, но иначе кипи работа по преустройството на двете основни стартови площадки - 39А и 39Б. Вече е изградена и една от кулите подобна на тези от времето на Аполо.

  • 5
    emil_ avatar :-|
    emil

    До коментар [#3] от "peho":

    Всичко хубаво, ама Буран направи един безпилотен полет, а совалките общо летяха много над 100 пъти и построиха станцията и качиха много ценни товари като Хабъл например. На фона на тези реални неща фактите че Буран можел да сваля повече товари ама не е свалил нито един, и това че имал катапултни седалки ама никой не седна в тях изглеждат извън контекста.

    Оперирането на совалките беше много скъпо въпреки че от целият комплекс единствено празният резервоар се изхвърляше. Представям си колко е струвал един полет на Буран с напълно неупотребляемата след това ракета Енергия.

  • 6
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    До коментар [#3] от "peho":
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    ......... Русия(СССР) може една качествена кола да не е създала, но при космическите технологии си е на нивото....................
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    Русия(СССР) не само кола , а нищо качествено досега не е създала , освен балет , втечнен газ , черен хайвер и тройно преварен самогон , наречен още водка.

  • 7
    tucker_case avatar :-|
    tucker case

    До коментар [#6] от "Николай_1":
    моля, моля... водката е полско изобретение... :)

  • 8
    hristostefanov avatar :-(
    hristostefanov

    Причината да чета Капитал, а не примерно Вести.бг е защото очаквам съдържателни анализи, които са фактически обосновани и имат някакъв логически смисъл.
    Тази статия обаче определено не е такава. Защо?
    1. Защото никой от нас не е специалист по подобна апаратура, за да можем да оценим дали наистина американската космическа техника наистина е толкова по-добра от руската, колкото я изкарвате. Можехте да си спестите подобни твърдения и просто да ни информирате колко ви е харесало да гледате транспортирането на американската совалка.
    2. Вие всъщност и не давате никакви аргументи за превъзходството на американската техника. Липсата на прах и спазването на високи производствени стандарти не са никакви критерий. Дори и да приемем, че въпросните производствени стандарти водят до по-висока прецизност на техниката(нещо което не е стопроцентова причинно следствена връзка), всички помним ефективността на прецизната немска техника през Втората световна война.
    3. Случаят с падналия хангар в Казахстан - за Вас може би това е ултимативният аргумент за да представите руснаците като неудачници в сравнение с американците, но в случая причините които не споменавате са чисто икономически. След разпада на СССР, Руската федерация е в икономическа криза и както и в България минава доста дълго време преди да се достигне нивото от края на 80те години. Ако е имало пари, са щели и те да направят музей. Нямало е пари и са изоставили техниката в стар хангар. Нищо интересно не виждам в това.
    4. "Русия като индустриална държава е приключила" - кому са нужни подобни безсмислени цитати? Какво значи една държава е "приключила"? Как изглеждаха Япония и Германия след Втората световна война? Как изглеждаше Китай преди 50 години? Светът се променя постоянно. Никой не може да каже къде ще е Русия след 100 години.
    5. "След всеки космически полет на СССР КГБ е прибирал рентгеново чувствителните плаки, носени от космонавтите, и е пазил в тайна дозите на полученото облъчване" - какъв е смисълът и от този цитат? Все едно американските космонавти радиация не ги лови. Все едно през 60те години са имали кой знае колко по-добра защита. Безсмислено и дразнещо едностранно разглеждане на нещата с цел едни да се изкарат лоши, други добри.

    Сега сигурно ще бъда изкаран русофил и американофоб, въпреки че просто мисля логически и защитавам Русия единствено заради несправедливо едностранчиво написаната статия. Реално тази статия е написана в стил тоталитарна пропаганда.

    В обобщение - това е една наистина слаба статия за вестник Капитал. Изключително жалко, че побликувате толкова слабо написан материал.

  • 9
    hristostefanov avatar :-|
    hristostefanov

    публикувате*

  • 10
    pjonov avatar :-|
    Джони

    До коментар [#6] от "Николай_1":

    А също и чук,клещи и всичко друго направено от максимум три части,но не произведено в понеделник или след друг празник!


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.