ОИСР: Трудовият пазар се нуждае от умения, а не от квалификации
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

ОИСР: Трудовият пазар се нуждае от умения, а не от квалификации

Reuters

ОИСР: Трудовият пазар се нуждае от умения, а не от квалификации

Според организацията компетенциите на работната сила не се използват достатъчно продуктивно

5561 прочитания

Reuters

© Reuters


Един на всеки пет млади хора от държавите в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) не завършва средно образование, а в много страни една трета от възрастните хора не разполагат с ключови умения, за да могат да продължат да учат и да си намерят добра работа. Социалната и икономическата цена на тази ситуация е огромна, твърди доклад на ОИСР, озаглавен "Стратегия за умения". Затова е необходимо стимулиране на инвестициите в образование, обучение и развиване на различни умения, което е ключът към силен, устойчив и споделен растеж. Целта на новата инициатива е да помогне на правителствата да изградят икономическа гъвкавост, да стимулират заетостта и социалното сближаване.

Стратегията, която беше обсъдена на срещата на министрите на ОИСР в Париж миналата седмица, признава, че правителствата имат да взимат трудни решения заради затрудненията в публичните финанси, но е категорична, че разходите за образование и придобиване на умения са инвестиция в бъдещето и трябва да бъдат приоритет. "Уменията се превърнаха в глобалната валута на икономиките на 21 век", каза генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия. "Правителствата трябва да инвестират по-ефективно в образование и умения, от които хората ще се нуждаят на утрешните си работни места. Те трябва да използват таланта си по-стратегически, за да могат тези инвестиции да се превърнат в по-добри позиции и по-добър живот. Постигането на това е работа на всички, а работодателите и синдикатите имат централна роля", допълва той.

Фокус върху младите

Анализите посочват, че хората с малко умения са изложени на много по-голям риск от безработица, бедност и зависимост от социални помощи. Според стратегията за различните държави има различни препоръки. В краткосрочен план в повечето страни фокусът трябва да бъде върху младите, а именно да им се помогне да придобият уменията, които трудовият пазар изисква. В няколко страни, където младежите са голяма част от населението, именно тези, които завършват образованието си, изпитват големи затруднения при намирането на първата си работа. Младежката безработица в повечето държави, членки на организацията, е двуцифрено число и е два или три пъти по-висока от общата безработица. Въпреки високите й нива все още много позиции остават вакантни заради липсата на квалифицирани служители. Дори в разгара на кризата повече от 40% от работодателите в Австралия, Япония, Мексико и САЩ твърдят, че не могат да намерят подходящите кандидати. Стратегията на ОИСР предлага рамка, чрез която страните да анализират техните силни и слаби страни, и препоръчва начини, по които могат да развият уменията на младите и възрастните хора. Те включват подобряване на качеството на образованието, като се постави акцент върху придобиване на умения, а не на квалификация, както и активно включване на работодателите и синдикатите. Ако образованието на учениците в страните от ОИСР се подобри с едва половин учебна година, това ще добави допълнителни 115 трилиона долара към икономиката, в която ще работи поколението, родено тази година.

Отвъд трудовия пазар

Уменията засягат живота на хората и благосъстоянието на нациите по начин, който далеч надхвърля приноса за трудовия пазар и икономическия ръст, твърди ОИСР. Например потенциалните предимства на добрите умения са изключително големи, що се отнася до здравето. Доверието в институциите е ключово за функционирането на демокрацията, а без доверие във върховенството на закона бизнес отношенията функционират по-малко ефективно. И макар че връзката между всички тези фактори трудно би могла да се докаже и проследи точно, възрастните с по-бедни умения са по-склонни да твърдят, че не са доволни от здравословното си състояние, не участват в общности и организации. Хората с повече и по-добри умения от своя страна по-често имат усещането, че имат решаващ глас в различни ситуации, както и че те имат значение за социалния и политическия живот. Докладът на ОИСР твърди, че тези тенденции са валидни за много държави и потвърждават дълбоката връзка между икономическите и социалните резултати.

Чрез инвестициите в изграждане на умения правителствата могат да се преборят с неравнопоставеността, като насърчават социалната мобилност. В три четвърти от страните от ОИСР, както и в много от държавите, които не членуват в организацията, неравенството се е задълбочило през последните две десетилетия. Инвестирането в човешки капитал е единственият най-ефективен начин не само да се насърчава растежът, но и да се постигне по-честно разпределение на ресурсите. Освен това цената на инвестициите в умения излиза далеч по-ниска в дългосрочен план, отколкото тази, която правителствата биха платили след време за влошеното здраве, ниски доходи, безработица и социално изключване. Всички тези негативни последици са пряко свързани с бедни умения, твърди изследването на организацията.

Според ОИСР има достатъчно доказателства, че държавите са в много по-добро състояние, когато развиват и използват наличните умения. Същевременно безработицата е на рекордно високи нива в редица държави, което означава, че много хора не използват уменията си продуктивно. Средно около 30% от работната сила в Европа твърди, че има компетенции, за да се справи с по-сложни задачи на работното си място, а 13 на сто казват, че имат нужда от още обучение, за да отговорят на изискванията на работата.

Един на всеки пет млади хора от държавите в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) не завършва средно образование, а в много страни една трета от възрастните хора не разполагат с ключови умения, за да могат да продължат да учат и да си намерят добра работа. Социалната и икономическата цена на тази ситуация е огромна, твърди доклад на ОИСР, озаглавен "Стратегия за умения". Затова е необходимо стимулиране на инвестициите в образование, обучение и развиване на различни умения, което е ключът към силен, устойчив и споделен растеж. Целта на новата инициатива е да помогне на правителствата да изградят икономическа гъвкавост, да стимулират заетостта и социалното сближаване.

Стратегията, която беше обсъдена на срещата на министрите на ОИСР в Париж миналата седмица, признава, че правителствата имат да взимат трудни решения заради затрудненията в публичните финанси, но е категорична, че разходите за образование и придобиване на умения са инвестиция в бъдещето и трябва да бъдат приоритет. "Уменията се превърнаха в глобалната валута на икономиките на 21 век", каза генералният секретар на ОИСР Анхел Гурия. "Правителствата трябва да инвестират по-ефективно в образование и умения, от които хората ще се нуждаят на утрешните си работни места. Те трябва да използват таланта си по-стратегически, за да могат тези инвестиции да се превърнат в по-добри позиции и по-добър живот. Постигането на това е работа на всички, а работодателите и синдикатите имат централна роля", допълва той.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

16 коментара
  • 1
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    както казваше приятеля с брадата, криза на капитализъма.... и вместо да се обуздае спекулата и прахосването на пари, се разтягат локуми от типа "квалификация" ли по-добре или "умение" ........

  • 2
    idrazil avatar :-|
    dinko

    Абе колко хора познавам с умения, опит и образование от чужбина и седят тук половин година и повече без работа. Ако не си ИТ нещо трудно се намира, казват ми с месеци не им звъни никой при стотици подадени цивита. Имам познати във Франция казват пазара е доста замръзнал, във Великобритания по добре ама там да те пуснат...

    Какви пък умения се искат? Ексел, САП, езици, друг специализиран софтуер, продажби, статистика, диплома... споделете нещо работодателите?

  • 3
    proizvoditel avatar :-|
    proizvoditel

    Няма какво да ми пишете стратегии или да се напъвате да квалифицирате и преквалифицирате Просто върнете старата образователна система при която имаше СПТУ-та и Техникуми Върнете практиките в заводите - 1-3 дни всяка седмица Намалете изискванията по охрана на труда защото при тези ужасяващи изисквания никой работодател няма да приеме стажанти Аз си вземам хора без никакви умения но задължително мъже над 30г Знам че много хора ще скочат Нещата са много прости Първо всеки новопостъпил минава през различни работни места и се обучава постепенно Обикновено да да се обучи да работи сам минават 2-3 години Младите хора нямат търпение и си мислят че за 1 ден веé са специалисти а момичетата обикновенно се женят и забременяват Сори

  • pr.2u

    До коментар [#2] от "UK graduate":

    Няма да се оправим скоро.
    Оказва се, че в днешно време може нито да имаш умения, нито диплома.

    Трябват ти връзки да те назначат и смелост сам да си направиш диплома.

    Никой не я проверява. Приема се на доверие.
    И си получаваш бюджетна заплата дълго и напоително

    Ето ви два случая в Генералното консулство в Чикаго:
    Там нито Вихра Михайлова има диплома по "Кино и фото", нито Симеон Стоилов има магистърска диплома от УНСС -

    http://www.mfa.bg/bg/89/pages/view/2589

    http://www.mfa.bg/bg/89/pages/view/5785

  • 5
    milamoqmamo avatar :-|
    Diva

    атова е необходимо стимулиране на инвестициите в образование, обучение и развиване на различни умения, което е ключът към силен, устойчив и споделен растеж
    ==========================
    аааа,сетиха се,че ПУЦ-а е по-важен от ВУЗ-а.

  • 6
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    .......В краткосрочен план в повечето страни фокусът трябва да бъде върху младите, а именно да им се помогне да придобият уменията, които трудовият пазар изисква........................
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    ....Дори в разгара на кризата повече от 40% от работодателите в Австралия, Япония, Мексико и САЩ твърдят, че не могат да намерят подходящите кандидати............................
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    ''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''
    ... Те включват подобряване на качеството на образованието, като се постави акцент върху придобиване на умения, а не на квалификация,
    '''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''''

    Поставянето на акцент върху придобиването на умения , а не на квалификация , е класически пример за десен подход при решаване на проблема с безработицата. Това е така , защото имено десният подход утвърждава като единствено мерило за успех , крайния резултат , от какъвто и да е вид труд.
    А добър краен резултат се получава само на база на придобити умения.

  • 7
    vasileva_24 avatar :-|
    someone

    ...достатъчно показателен е и фактът, че все по-често в обявите за работа се посочва като главно изискване "перфектно говоримо и писмено владеене на български език"...а относно уменията...те няма как без среда за практика да бъдат придобити...

  • 8
    fred avatar :-|
    Fred

    [quote#3:"proizvoditel"]Няма какво да ми пишете стратегии или да се напъвате да квалифицирате и преквалифицирате Просто върнете старата образователна система при която имаше СПТУ-та и Техникуми Върнете практиките в заводите - 1-3 дни всяка седмица[/quote]
    Абсолютно вярно и много +++++++ !

    Аз съм завършил техникум, след него инженерен ВУЗ /още ми е неудобно да го наричам университет/, после 15г разработване на нови конструкции и технологии и още 25г преподавател в същият инженерен ВУЗ. Десетки разработки които винаги са били за нуждите на практиката защото са по задание и финансиране от предприятията.

    Просто върнете старото в обучението, икономиката да започне да произвежда реални неща а не само да изнасяме суровини и внасяме всичко останало та чак до домати и краставици. Сега за връх на инвестицията се счита call center а това са телефонистки с компютър. Реална икономика а не на един работещ да се падат по 10-15 души администрация, логистика и много други папконосители и тогава нещата ще почнат да се оправят.

  • 9
    fred avatar :-|
    Fred

    А за уменията откриха най-после Америка. След като завърших следването ме пратиха в школо за запасни офицери, 6 месеца и излизаш старшина-школник по-старите знаят какво е. Още първият ден едно младо лейтенантче на нашите години застана пред строя и каза "При обучението има 3 степени - знания, умения, навици. Когато сте на бойното поле няма време да размишлявате, трябва да сте усвоили всичко до автоматизъм". Така че знанията са само началото преди да почне да има някаква полза.

    И тук идваме до това, че не само образованието е виновно. То може да даде знанията но за уменията е необходима материална база. Абсурдно е в един техникум да има материалната база на цял отрасъл, особено пък при днешните високопроизводителни но и скъпи машини. Времето на ножовката и пилата отдавна отмина така че това придобиване на умения може да стане само във фирмите.

    Понеже участвах в конференцията на Капитал за връзката между бизнеса и образованието направих проучване как е по света. Такава ни е специалността че сме по цял свят. Всичките ми бивши студенти единодушно отговориха - големите фирми имат специални квалификационни центрове, задължително се минава през тях след което специален наставник на работното място продължава с обучението. И това обучение е непрекъснато, всяка година се минава през нови квалификационни курсове, получават се съответните сертификати и т.н.

    Нашите фирми не си мърдат пръста да обучават кадрите. На последно място в ЕС сме по отделени от фирмите средства за квалификация и то в относителен размер. Само стоят и се оплакват. Но опря ножа до кокала, наследените кадри вече са пенсионират. Ще им се наложи да разберат, че в кадрите трябва да се инвестира както в машините. Нещо повече, кадри се създават по-трудно отколкото да се вземе заем и купи оборудването.

  • 10
    omniam avatar :-|
    omniam

    Че образованието е важно, спор няма. Но наистина ли работодателите толкова много страдат от квалифицирана работна ръка?
    "Дори в разгара на кризата повече от 40% от работодателите в Австралия, Япония, Мексико и САЩ твърдят, че не могат да намерят подходящите кандидати."

    Или има проблем в качеството на образованието, или работодателите имат проблем с критериите. Не виждам други причини за такъв висок процент.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.