Азия – новият любим пазар
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Азия – новият любим пазар

През 2020 г. над половината от семействата средна класа ще бъдат от Азия.

Азия – новият любим пазар

В близките две десетилетия Изтокът обещава да се наложи като основен пазар за стоки, потребявани от домакинства средна класа, показва доклад на Deutsche Bank

3087 прочитания

През 2020 г. над половината от семействата средна класа ще бъдат от Азия.

© Reuters


Най-обещаващият азиатски пазар е Китай. Не само заради внушителния му обем, но и заради очакванията реалните доходи в страната да се увеличават.

Потребителят на бъдещето ще е все по-образован, по-възрастен, но и с по-високи доходи. Той ще живее все по-често или сам, или с родителите си. Освен това е много вероятно да е от... Азия.

Разходите на средната класа в тази част на света ще растат все повече за сметка на Северна Америка и Европа. И да, най-обещаващият азиатски пазар е Китай. Не само заради внушителния му обем, но и заради очакванията реалните доходи в страната да се увеличават. Ако преди китайците бяха синоним на евтина работна ръка, сега тяхната покупателна способност расте много по-бързо в сравнение със САЩ например.

Осен по-бързо растящия азиатски пазар профилът на потребителите в световен мащаб се променя и по още една причина -  населението на света застарява. В резултат производителите ще трябва да съобразяват маркетинговите си стратегии спрямо променящата се демография на света. Това показва доклад на Deutsche Bank за дългосрочния тренд в световното потребление от юли 2012 г. Изследването обхваща Западна Европа, най-големите икономики от Южна Америка, Южна Африка, Русия, Япония и развиващите се азиатски икономики.

Автор: Капитал Daily

Глобално по-добре, локално по-зле

Докладът показва, че в световен мащаб ножицата в доходите между бедни (с годишен доход под 5 хил. щатски долара) и богати (над 150 хил.) домакинства се разтваря все повече. За сметка на това празнината между БВП на развиващи се и развити държави се запълва все по-бързо. Най-любопитното е, че Азия се превръща в един от пазарите с най-голям потенциал за бъдещи инвестиции. Китай е добър пример. Определящ е не само огромният размер на китайската икономика, но и челните позиции, които страната заема по растеж на доходите и по брой дипломирани студенти.

Автор: Капитал Daily

Маратон към средната класа

Друг интересен факт е, че все повече домакинства от развиващите се икономики могат да бъдат причислени към такива от средната класа (виж карето). А това ще определи облика на световната икономика в бъдеще. Прогнозата на Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) например е, че през 2030 г. две трети от средната класа ще населяват азиатско-тихоокеанския регион. Доходите на домакинствата в Азия растат бързо и се увеличава броят на тези, които могат да се радват на определението "богато домакинство". Като такова в доклада на Deutsche Bank се определя семейство с разполагаем доход над 150 хил. щатски долара (виж таблицата).

Автор: Капитал Daily

Не на последно място расте и броят на завършилите висше образование в разглежданите в доклада икономики. А по принцип по-доброто образование се свързва и с нарастване на доходите на населението. Най-голям е скокът в Китай, Индия, Турция и Великобритания. Абсолютният рекорд е на Китай – 739% ръст за последните 21 години. За сравнение - в САЩ за същия период броят на висшистите нараства с 47%. Не трябва да се пропуска обаче фактът, че в САЩ по-голяма част от населението е с университетско образование – около 40%, докато в Китай висшистите са двойно по-малко.

Застаряващият потребител

Докладът на Deutsche Bank е поредният, който обръща внимание на факта, че населението на земята застарява. Досега това изглеждаше като сериозен проблем най-вече за Стария континент. По данни на ООН от 2011 г. този тренд се наблюдава и в развиващите се икономики. Тук Китай отново е сред рекордьорите. Там хората над 60-годишна възраст са се увеличили със 119% за последните 21 години (от 1990 г. до 2011 г.) и са вече 19% от всички.

Застаряващото население принуди много правителства да търсят начини да реформират пенсионните си системи. Доскоро намаляващата пенсионна възраст отново започва да нараства, посочват експертите от Deutsche Bank. Тази тенденция ще се отрази на търсенето на стоки и услуги, свързани със здраве например. Трудещите се по-дълго ще имат възможност да си позволят и повече луксозни стоки и туристически услуги. В доклада се посочва и един интересен факт - по-възрастните работници са готови да се върнат на университетската скамейка и да бъдат стажанти, за да придобият нови знания и умения.

Демография на потребителя

Едно от последствията от демографските промени е намаляващият брой семейства тип "женени с деца". В развиващите се икономики като Китай, Бразилия и Индия такива са все още около половината от всички домакинства. В икономики като тези на Германия, САЩ и Великобритания обаче тенденцията е това съотношение да спада. Най-разпространени са едночленните домакинства – около една трета от всички. Съществен дял от населението е от "бумеранг поколението" - все повече хора на възраст между 25 и 34 се завръщат да живеят с родителите си. Всички тези факти говорят за промяна в потребителските навици, които съпътстват промените в начина на живот. Живеещите с родителите си и могат да спестят пари от наеми и ипотечни кредити например, което отваря възможности за потребление на други стоки и услуги.

За хората, взимащи решение на кой пазар да стъпи тяхната компания, е важно да познават своя бъдещ потребител: къде пазарува, как пътува до работа, има ли деца, къде живее. И ако преди време фокусът беше предимно на Запад, сега инвеститорите са все по-заинтригувани от Изтока. Причината е, че в близките две десетилетия азиатският район обещава да се наложи като основен пазар за стоки, потребявани от домакинства средна класа, както и в луксозния сегмент. Състезанието за завземане на тези пазари зависи от познаването на купувачите там.

Средната класа днес и утре

Според доклада на Deutsche Bank средната класа е с годишен доход между 15 хил. и 150 хил. щатски долара. В тази категория попадат все повече домакинства от Азия. Работен документ на ОИСР от 2010 г. за развиващите се икономики пък определя средната класа като семейства, които могат да си позволят дневни разходи между 10 и 100 долара, в зависимост от държавата. Според същия документ, използван и в изследването на Deutsche Bank, средната класа в Северна Америка ще бъде едва 10% от световната през 2020 г. Спад на този тип домакинства се очаква и в Европа и Централна и Южна Америка. За сметка на това през 2020 г. над половината семейства от тази класа ще бъдат от Азия.

Средната класа не се определя само по доходите й. Според маркетинговата дефиниция тя се състои от "млади и активни със средни и високи доходи" хора. Те са образовани и социално ангажирани. Поради това нарастването на тази класа води след себе си икономически растеж и политическа активност.
Най-обещаващият азиатски пазар е Китай. Не само заради внушителния му обем, но и заради очакванията реалните доходи в страната да се увеличават.

Потребителят на бъдещето ще е все по-образован, по-възрастен, но и с по-високи доходи. Той ще живее все по-често или сам, или с родителите си. Освен това е много вероятно да е от... Азия.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

0 коментара

Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK