Коронавирус в България и по света
Коронавирус в България и по света
С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
109 25 сеп 2012, 15:17, 44891 прочитания

Европа, готви се! Турция става отново империя

Канал между Черно и Мраморно море, трети мост над Босфора, летище за 150 милиона пътници и огромна джамия са част от идеите на Реджеп Ердоган за вписване в историята

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Канал между Мраморно и Черно море, за да се надмине Суецкия или Панамския. Мост над Босфора, за да засенчи този в Бруклин. Летище за 150 милиона пътници, за да стане Истанбул сърцето на Евразия. Нова огромна джамия, за да конкурира тези в Мека, Кайро или Ерусалим. Това са "големите и щури" идеи на Реджеп Тайип Ердоган, готов да направи всичко, за да не остане в историята като един обикновен министър, а като "новия султан" на Велика Турция.

Неслучайно неговите планове са дългосрочни. Те се планират така, че да бъдат готови до съдбовната 2023 г., когато ще се празнува първото столетие от раждането на новата турска държава. Празненства, на които Ердоган смята да присъства. И нещо повече - да бъде по-силен, пише Валентин Виоряну от румънската агенция "Радор", цитиран от БТА.


Новият Сюлейман

Едно столетие, което иска да празнува от фотьойла на президент, с непризнатата мечта да влезе в историята като новия Сюлейман. Ердоган иска да построи нова огромна джамия, надхвърляща границите на Истанбул. Джамията следва да се издигне на терен от 15 000 кв.м. и да бъде голяма, колкото четири футболни игрища. Изглежда тя се планира специално, за да засенчи величието на свещеното здание Сюлеймания, построено от султана, който обсади Виена и покори Багдад.

"Гигантската джамия, която ще бъде построена на хълма Чамлъджа, е проектирана така, че да се вижда от всеки ъгъл на Истанбул", призна Ердоган на 29 май, когато обяви скъпия проект. Зад безспорната мегаломания на Ердоган се крие ясната амбиция на един бивш кмет на Истанбул да превърне града в новия маяк на ислямския свят. Един религиозен маяк, който да бъде в състояние да надмине тези в Мека и в Кайро, и да бъде в конкуренция на проектите на емира на Катар.



Канал между Мраморно и Черно море

Най-фараонската и амбициозна инвестиция е тази за нов канал между Мраморно море и Черно море с дължина от 48 км, дълбочина 25 метра и ширина 150 метра. Новият канал ще поеме трафика на петролните и контейнерните танкери, които изпълват Босфора. Според обещанията на новия султан, Босфора ще стане огромен басейн, в който ще може да се плава спокойно с платноходки, където ще може да се лови риба и ще бъде място за водни спортове.

Единият от двата моста над Босфора, свързващи европейската и азиатската част на Истанбул.

Единият от двата моста над Босфора, свързващи европейската и азиатската част на Истанбул.

Фотограф: Murad Sezer [REUTERS]

Основната цел на циклопския проект е да се освободи Истанбул от натоварения морски трафик, който става все по-голяма заплаха за града. Рискът от сблъсък във "фунията", където транзитно преминават на година 139 тона петрол, четири милиона тона втечнен газ и три милиона тона химически вещества, е истински Дамоклев меч, надвиснал над главите на два милиона граждани. "Готвим се да построим канала на века - толкова голям проект, че няма да може да се сравнява с този в Панама или със Суецкия", каза премиерът.

Трети мост над Босфора

Но ако Истанбул може да пренебрегне един канал, за който никой не знае откъде ще минава, малцина изглеждат склонни да подкрепят идеята за трети висящ мост между европейската и азиатската част на метрополията. За голяма част от кореняците и жителите на града този нов мост над Босфора няма да направи нищо друго, освен да привлече още шофьори и още коли, допринасяйки за окончателното парализиране на движението в града.

"Така както стана вече в случая с първите два моста, единствените, които спечелиха, бяха спекулантите", възразява Акиф Бурак Атлар, секретар в Камарата по градоустройство, визирайки армията от строители около Ердоган, които искат одобряване на проекта.

И черешката - ново летище

Но черешката на тортата в главата "лудостите на султана" представлява новото летище, чиято цел е да наводни Истанбул с туристи, поклонници и бизнесмени. Предвижда се то да бъде готово до 2023 г. и да поема 150 милиона пътници годишно. Благодарение на тези "орляци" от посетители, идващи от Изтока и Запада, новият Сюлейман мечтае да ръководи както Европа, така и Азия, без да трябва да обсажда Виена.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Орбан се пошегува с декларацията на страни от ЕС за опасността от диктатура в Унгария 1 Орбан се пошегува с декларацията на страни от ЕС за опасността от диктатура в Унгария

В петък и България подкрепи абстрактния документ срещу използването на кризата с коронавируса за подкопаване на демокрацията

3 апр 2020, 864 прочитания

Икономика след пандемията 1 Икономика след пандемията

Ясно е, че светът влиза в рецесия, но сега бизнесът трябва се готви за новата нормалност след нея

3 апр 2020, 1366 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Корупционен скандал заплашва да дестабилизира Гърция

Върховният съд започва разследване за пране на пари срещу 32-ма високопоставени политици

Още от Капитал
Банките: Истинският стрес тест

За банките предстоят трудни месеци, но секторът влиза в кризата с добри буфери от капитал и ликвидност

Какво правят другите държави за бизнеса

Какви мерки са предприели правителствата на Гърция, Румъния, Северна Македония и Унгария, за да се справят с икономическото въздействие от разпространението на коронавируса

Ваксина срещу комуникационна криза

6 съвета как компаниите да адаптират комуникационните си стратегии към новата реалност

Съвети при борсова зараза

"Капитал" разговаря с мениджърите на няколко от най-големите управляващи дружества в България

И това ще мине

Как да се съхраним психически по време на пандемия и изолация

20 въпроса: Енчо Керязов

През март "Колибри" издаде първата му биография – "Обичай смело"

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10