Европа, готви се! Турция става отново империя
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Европа, готви се! Турция става отново империя

Европа, готви се! Турция става отново империя

Канал между Черно и Мраморно море, трети мост над Босфора, летище за 150 милиона пътници и огромна джамия са част от идеите на Реджеп Ердоган за вписване в историята

45353 прочитания

Канал между Мраморно и Черно море, за да се надмине Суецкия или Панамския. Мост над Босфора, за да засенчи този в Бруклин. Летище за 150 милиона пътници, за да стане Истанбул сърцето на Евразия. Нова огромна джамия, за да конкурира тези в Мека, Кайро или Ерусалим. Това са "големите и щури" идеи на Реджеп Тайип Ердоган, готов да направи всичко, за да не остане в историята като един обикновен министър, а като "новия султан" на Велика Турция.

Неслучайно неговите планове са дългосрочни. Те се планират така, че да бъдат готови до съдбовната 2023 г., когато ще се празнува първото столетие от раждането на новата турска държава. Празненства, на които Ердоган смята да присъства. И нещо повече - да бъде по-силен, пише Валентин Виоряну от румънската агенция "Радор", цитиран от БТА.

Новият Сюлейман

Едно столетие, което иска да празнува от фотьойла на президент, с непризнатата мечта да влезе в историята като новия Сюлейман. Ердоган иска да построи нова огромна джамия, надхвърляща границите на Истанбул. Джамията следва да се издигне на терен от 15 000 кв.м. и да бъде голяма, колкото четири футболни игрища. Изглежда тя се планира специално, за да засенчи величието на свещеното здание Сюлеймания, построено от султана, който обсади Виена и покори Багдад.

"Гигантската джамия, която ще бъде построена на хълма Чамлъджа, е проектирана така, че да се вижда от всеки ъгъл на Истанбул", призна Ердоган на 29 май, когато обяви скъпия проект. Зад безспорната мегаломания на Ердоган се крие ясната амбиция на един бивш кмет на Истанбул да превърне града в новия маяк на ислямския свят. Един религиозен маяк, който да бъде в състояние да надмине тези в Мека и в Кайро, и да бъде в конкуренция на проектите на емира на Катар.

Канал между Мраморно и Черно море

Най-фараонската и амбициозна инвестиция е тази за нов канал между Мраморно море и Черно море с дължина от 48 км, дълбочина 25 метра и ширина 150 метра. Новият канал ще поеме трафика на петролните и контейнерните танкери, които изпълват Босфора. Според обещанията на новия султан, Босфора ще стане огромен басейн, в който ще може да се плава спокойно с платноходки, където ще може да се лови риба и ще бъде място за водни спортове.

Единият от двата моста над Босфора, свързващи европейската и азиатската част на Истанбул.
Фотограф: Murad Sezer
Източник: REUTERS

Основната цел на циклопския проект е да се освободи Истанбул от натоварения морски трафик, който става все по-голяма заплаха за града. Рискът от сблъсък във "фунията", където транзитно преминават на година 139 тона петрол, четири милиона тона втечнен газ и три милиона тона химически вещества, е истински Дамоклев меч, надвиснал над главите на два милиона граждани. "Готвим се да построим канала на века - толкова голям проект, че няма да може да се сравнява с този в Панама или със Суецкия", каза премиерът.

Трети мост над Босфора

Но ако Истанбул може да пренебрегне един канал, за който никой не знае откъде ще минава, малцина изглеждат склонни да подкрепят идеята за трети висящ мост между европейската и азиатската част на метрополията. За голяма част от кореняците и жителите на града този нов мост над Босфора няма да направи нищо друго, освен да привлече още шофьори и още коли, допринасяйки за окончателното парализиране на движението в града.

"Така както стана вече в случая с първите два моста, единствените, които спечелиха, бяха спекулантите", възразява Акиф Бурак Атлар, секретар в Камарата по градоустройство, визирайки армията от строители около Ердоган, които искат одобряване на проекта.

И черешката - ново летище

Но черешката на тортата в главата "лудостите на султана" представлява новото летище, чиято цел е да наводни Истанбул с туристи, поклонници и бизнесмени. Предвижда се то да бъде готово до 2023 г. и да поема 150 милиона пътници годишно. Благодарение на тези "орляци" от посетители, идващи от Изтока и Запада, новият Сюлейман мечтае да ръководи както Европа, така и Азия, без да трябва да обсажда Виена.

Турският премиер Реджеп Ердоган произнася реч пред членовете на собствената му партия. Отзад се вижда огромен портрет на самия Ердоган, редом до този на Мустафа Кемал Ататюрк, основателя на модерна Турция, и националното знаме.
Фотограф: Umit Bektas
Източник: REUTERS

Канал между Мраморно и Черно море, за да се надмине Суецкия или Панамския. Мост над Босфора, за да засенчи този в Бруклин. Летище за 150 милиона пътници, за да стане Истанбул сърцето на Евразия. Нова огромна джамия, за да конкурира тези в Мека, Кайро или Ерусалим. Това са "големите и щури" идеи на Реджеп Тайип Ердоган, готов да направи всичко, за да не остане в историята като един обикновен министър, а като "новия султан" на Велика Турция.

Неслучайно неговите планове са дългосрочни. Те се планират така, че да бъдат готови до съдбовната 2023 г., когато ще се празнува първото столетие от раждането на новата турска държава. Празненства, на които Ердоган смята да присъства. И нещо повече - да бъде по-силен, пише Валентин Виоряну от румънската агенция "Радор", цитиран от БТА.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

109 коментара
  • 1
    tamusen avatar :-|
    Бил Тамусен

    Това е досадно вече, една и съща история да се повтаря през няколко века.

  • 2
    dragozow avatar :-|
    dragozow

    В канала и моста има много смисъл, въпроса е да ги построят.

  • 3
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Турция е на път да загуби и Кюрдистан.

  • 4
    terrionus avatar :-|
    terrionus (v.k.)
    • -15
    • +133

    Щом могат нека да строят, да се развиват. Дано и ние някой ден имаме възможност такива проекти да реализираме.

  • 7
    the_shadow avatar :-|
    The Shadow

    Едно е да го мислиш, друго е да го направиш, трето е да ти даде очакваните резултати
    Не зная дали въпреки напредъка през последните години турската икономика няма да зацикли, ако и се наложи да поеме цената на тези грандомански проекти.

  • 8
    lol avatar :-|
    lol
    • -24
    • +117

    Грандоманията никога не води до нищо, добро... що бе дееба един път Норвежците не решиха да правят канал през океана, а Швейцарците най- голямата църква в света.. пази боже от лимони...

  • 9
    bsdr avatar :-P
    BSRD

    "във "фунията", където транзитно преминават на година 139 тона петрол"
    ЕЕЕ, само 139 тона петрол, ми много малко нещо цифрата не е вярна , това е равно на 7 авто цистерни

  • 10
    otnesenr avatar :-|
    slq84014722

    [quote#8:"lol"]що бе дееба един път Норвежците не решиха да правят канал през океана, а Швейцарците...[/quote]
    Швейцарците са грандомани и те. Коскуджам ти адронен колайдер построиха. :)


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Светът през 2021

Светът през 2021

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK