Верига от тунели ще превърне Андите в катализатор на световната търговия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Верига от тунели ще превърне Андите в катализатор на световната търговия

Най-дългият тунел сега в света свързва японските острови Хоншу и Хокайдо. Той ще бъде "изпреварен" през 2017 г. от тунела Готар, който минава под швейцарските Алпи и ще е дълъг 57 километра.

Верига от тунели ще превърне Андите в катализатор на световната търговия

Частен консорциум ще финансира изграждането на жп линия през планината, свързваща Чили и Аржентина

6886 прочитания

Най-дългият тунел сега в света свързва японските острови Хоншу и Хокайдо. Той ще бъде "изпреварен" през 2017 г. от тунела Готар, който минава под швейцарските Алпи и ще е дълъг 57 километра.

© Reuters


Южноамерикански инженери, подпомогнати от японски и италиански колеги ще прокопаят най-дългата верига от тунели на двата американски континента, за да улеснят търговския поток през Андите и да свържат атлантическото с тихоокеанското крайбрежие на Южна Америка, предаде AP.

Проектът се нарича "Коридор Аконкагуа между два океана". Планината минава по границата на Аржентина с Чили и в нея е най-високият връх на двете Америки - Аконкагуа, висок 6981 м.

Сега през Андите има проход на 3200 м надморско равнище, но седмици наред той е блокиран от снеговете и камионите могат да се окажат блокирани там при температури от минус 25 градуса. Освен това атлантическата Бразилия изобщо няма достъп до тихоокеанските пристанища, защото нейната транамазонска магистрала свършва още преди планинската верига.

Ефектите

Сега соята, виното и месото от Аржентина, предназначени за Китай, и азиатската електроника за Бразилия, трябва да заобикалят с кораби най-южната част Южна Америка, което удължава с 3000 морски мили пътя и отнема още една допълнителна седмица.

Проектът за тунели през Андите ще съкрати разстоянието, времето и цената на транспортиране на стоки и ще е безценна връзка между южноамериканските атлантически и тихоокеански пристанища.

Експерти изчисляват, след изпълненението на проекта ще бъде съкратен пътят между аржентинската провинция Мендоса и столицата на Чили Сантяго от 12 на 2.5 часа, а цената на транспортирането на товари ще намалее от 1400 на 840 долара на курс. Проектът е на стойност 3.5 млрд. долара и според него трябва да бъде изградена железопътна линия, по която ще минават влакове, дълги 750 метра. С тях ще се транспортират контейнери, камиони и по-малки влакови композиции. Линията ще е дълга 205 км и ще включва 52-километра двойни тунели. Проектът ще бъде изпълнен за 10 години.

Кой ще реализира проекта

Проектът ще бъде изпълнен от консорциум, оглавяван от аржентинската компания "Корпорасион Америка". В него влизат още японската "Мицубиши", чилийската "Емпресас Навиерас", аржентиската "Контрерас Ерманос" и италианската "Геодата", която е помогнала при проектирането на тунела между Торино и Лион, както и на тунела между Европа и Африка при Гибралтар.

Консорциумът сам ще финансира изграждането на линията и ще си възвърне средства от таксите за използването й. Правителствата на Чили и Аржентина ще дадат гаранции за отпускане на заеми за проекта, но няма да влагат средства в него. Тунелите от железопътната линия ще се спускат от Пунта де Вакас, в Аржентина (на 2393 м височина) до Саладийо, в Чили (на 1536 м). Първоначално ще бъде изградена само едната тръба на тунелите. Очаква се капацитетът й да е 24 млн. тона товари годишно. В зависимост от интереса капацитетът може да бъде увеличен до 77 млн. тона товари годишно, като се изгради и втора тунелна тръба.

Като доказателство за нуждата от тунела са данните за вноса и износа на двете страни, които най-много ще се възползват от него. Миналата година Чили е внесла стоки за 75 млрд. долара и е изнесла за 81 млрд. Аржентина е внесла стоки за 74 млрд. долара, а експортът й е бил за 84 млрд.

Най-дългият тунел сега в света свързва японските острови Хоншу и Хокайдо. Той ще бъде "изпреварен" през 2017 г. от тунела Готар, който минава под швейцарските Алпи и ще е дълъг 57 километра.

Южноамерикански инженери, подпомогнати от японски и италиански колеги ще прокопаят най-дългата верига от тунели на двата американски континента, за да улеснят търговския поток през Андите и да свържат атлантическото с тихоокеанското крайбрежие на Южна Америка, предаде AP.

Проектът се нарича "Коридор Аконкагуа между два океана". Планината минава по границата на Аржентина с Чили и в нея е най-високият връх на двете Америки - Аконкагуа, висок 6981 м.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    vjacho avatar :-P
    Вячеслав Атанасов

    Супер новина!Айде успех,пък след 10 години Президента на Република/президентска/ България Борисов да им резне лентата!Да е на хаирлия!

  • 2
    bz avatar :-|
    bz

    [quote#1:"vjacho"]Президента на Република/президентска/ България Борисов да им резне лентата!Да е на хаирлия![/quote]
    Под всяка статия ли трябва да се изцепваш с Борисов/ГЕРБ ?!?
    Какво общо има с тунела под Андите не можах да разбера ?

  • 3
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Хората Андите ще прокопаят, ние, за един тунел "Шипка" се чудим 20 години :(.

  • 4
    graf_fonpur4evi4 avatar :-?
    Граф фон Пърчевич

    Супер, само да не продупчат някое разклонение на вулкана Аконкагуа.Ще им запълни дупката набърже.

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    Смело начинание, лично ще отида да го пробвам като го завършат.

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#3] от "Jessika":

    Сравнил си .ур с палец!!! Там, м/у Алжентина и Чили, има стокооборот който може да мине и по напреко "под" Андите, през Шипка какво минават, по десетина тирчета на ден, които и сега има откъде да минат!?!

    Но щом са намесени японци, пак има някаква далавера с крадене на много пари, да се точат парета, те ги умеят, същата далавера беше и строителството на тунела Сейкан м/у островите Хоншу и Хокайдо преди 40 години......


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK