Когато учителят е добър готвач
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Когато учителят е добър готвач

<a href="http://thelearningcurve.pearson.com/index/index-heat-map">Визуализация на класацията</a> според отклонението от средния показател на индекса - по-тъмните нюанси илюстрират по-добри постижения.

Когато учителят е добър готвач

Economist Intelligence Unit подреди 40 образователни системи в класация по качество

6504 прочитания

<a href="http://thelearningcurve.pearson.com/index/index-heat-map">Визуализация на класацията</a> според отклонението от средния показател на индекса - по-тъмните нюанси илюстрират по-добри постижения.

© http://thelearningcurve.pearson.com


Образователната система в България е по-добра от тази на съседите й Гърция, Румъния и Турция, но изостава доста от тези на други бивши социалистически държави като Полша, Чехия, Словакия и Унгария.

Това е изводът от разпространената във вторник годишна класация The Learning Curve 2012, създадена от Economist Intelligence Unit и използваща собствена информация, както и такава от Pearson (собствениците на Financial Times Group) и международни организации като ООН.

30-а от 40 държави

Те са събрали данни за образователните системи и по-общи показатели за начина на живот в 40 държави и са ги подредили според глобален индекс. Списъкът е оглавен от Финландия, а в челната десетка има само още три европейски държави. Също четири са азиатските страни в класацията, в която България е на 30-о място - след Израел и пред Гърция и Румъния.

Прегледът на източниците показва, че по 18-те показателя за 3 няма данни от България, както и че за някои страни като Турция например има показател от 1999 г., докато повечето информация за включените страни е от 2008-2011 г. На дъното по оценка са Мексико, Бразилия и Индонезия.

Заплатата не е най-важното

Авторите отбелязват, че наистина изглежда странна как може да се сравняват толкова различни на пръв поглед образователни системи като финландската и тази на Южна Корея, поставена на второ място. Но подробното вглеждане открива много общи черти и особено специалните усилия за набиране, обучаване и подкрепа на най-качествените преподаватели.

Заплатата не е най-важният фактор в този процес, защото финландски учител получава средно за страната заплащане, докато колегата му в Южна Корея - близо два пъти повече по местните стандарти. Проф. Синг Конг Ли, директор на сингапурския Национален институт по образованието, обяснява, че чрез заплащането могат да се изпращат политически послания. В страната правителството е изравнило заплатите на начинаещите учители с тези на начинаещите инженери или счетоводители и е повишило репутацията на професията, като обявило, че преподавателите са дори по-важни, защото от работата им зависи бъдещето на нацията. Класацията на EIU показва, че по-богатите страни всъщност плащат относително по-ниски заплати на учителите.

Топ 10

1. Финландия

2. Южна Корея

3. Хонконг

4. Япония

5. Сингапур

6. Великобритания

7. Холандия

8. Нова Зеландия

9. Швейцария

10. Канада

Далеч невинаги е важно и че родителите имат средства и смятат, че в скъпите училища има по-добри учители, понеже мотивацията на учениците и постигнатите резултати зависят и от други фактори. Сред тях са добрата информираност на родителите кои са наистина качествените училища, доколко автономна е управата им, какво и за какво се използват добрите постижения в тях след това. Важно е още не колко дълго ходиш на училище и дали ти дават много домашни, а какво се учи, адекватна ли е програмата на реалността отвън, обучавани ли са децата да работят в екипи - нещо все по-значимо в наши дни.

Трудни сравнения

Поуките от индекса на EIU са, че предпоставките за добро образование са еднакво важни навсякъде, но секторът е много труден за сравнение. Причината е, че това е локална система с местни проблеми и решения, преподаването е вид изкуство и качеството му трудно се измерва, а пътят към успеха е най-различен. Авторите посочват, че всички искат високи стандарти, добри програми и компетентни учители, но е нужно и разбиране, че образователната система не може да отговори на всички очаквания - много по-важно е какво се случва в семейството и как работи едно общество.

"Процесите са по-важни от предпоставките. Това е като да имате добър и лош готвач - продуктите им са еднакви, но единият създава нещо, годно за ядене", коментира в доклада Честър Фин, бивш зам.-министър на образованието на САЩ и президент на Thomas Fordham Institute, изследващ този сектор. "Ако извън училището няма позитивна реализация на постигнатото, имате сериозен проблем. Например, когато обществото възхвалява като знаменитости хора, които едва четат." 

Пет съвета за политиците

1. Няма лесни решения. Изсипването на пари или смяната на ръководители рядко дава резултати - нужни са дългосрочни политики, работа едновременно на всички равнища и следене на показателите в цялата система.

2. Трябват добри учители. Откриването и задържането им не става само с високи заплати - те искат да бъдат уважавани като ценни професионалисти, а не като техници за поддържането на образователна машина.

3.Културата може да се променя. Отношението на обществото и ценностите около образователната система влияят повече за успеха или провала й, отколкото самата тя може да постигне за себе си. Нужна е подкрепа за позитивните и борба с негативните нагласи.

4.Родителите не са нито врагове, нито спасители на образованието. Те просто искат качество и натискът им за промяна не бива да се приема като враждебност, а като възможност. От друга страна, помощта им не е панацея за проблемите. Информирайте ги и работете с тях.

5. Образовайте за бъдещето, не за настоящето. Много от работните места и уменията за тях не са съществували преди 20 години. Образователните системи трябва да обмислят от какво ще имат нужда ученици и студенти и да ги обучават съответно.

Прикачен файл

Образователната система в България е по-добра от тази на съседите й Гърция, Румъния и Турция, но изостава доста от тези на други бивши социалистически държави като Полша, Чехия, Словакия и Унгария.

Това е изводът от разпространената във вторник годишна класация The Learning Curve 2012, създадена от Economist Intelligence Unit и използваща собствена информация, както и такава от Pearson (собствениците на Financial Times Group) и международни организации като ООН.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

22 коментара
  • 1
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    ДПС правят всичко възможно да ни промият мозъците и да станем част от турската образователна система;

    Сорос и ко - правят всички възможно да ни промият мозъците и да станем част от всеобщшата циганска необразователна система, с елементи на кретенизъм;

    Мутрите и Телезизиите правят всичко възможно Биг Брадър и Златките да станат част от началното образование...

    В така среда трудно се намира път към истинското познание и бъдещето.....

  • 2
    ivan.gospodinov avatar :-?
    Ivan Gospodinov

    "Културата може да се променя. Отношението на обществото и ценностите около образователната система влияят повече за успеха или провала й, отколкото самата тя може да постигне за себе си. Нужна е подкрепа за позитивните и борба с негативните нагласи."
    Прави ми впечатление, че все повече нови методи в образованието в България се търсят и тестват. Като http://www.khanacademy.org/intl/bg например. ;)

  • 3
    didi_56 avatar :-|
    didi_56

    "Ако извън училището няма позитивна реализация на постигнатото, имате сериозен проблем. Например, когато обществото възхвалява като знаменитости хора, които едва четат."
    В България това е проблемът.

  • 4
    vassilun avatar :-|
    vassilun

    Образованието е единствената "панацея"! Индивидуално родителите трябва да търсят най-доброто за децата си и това ще се претвори като натиск на обществото върху държавата. След "промените" се срина дори и средното образование в България (висшето не бе на ниво и преди). Все пак има добри средни училища, но образователното министерство има много предизвикателства: учебниците са неразбираеми и скучни за учениците, учителите не са "Възражденци" и имат нужда да се хранят (заплати), а вероятно сме дуржавата-шампион по брой на "университети" на глава от населението! Повтарям се, но образованието е единствената панацея! (Не случайно Финландия е на върха на класацията.) Кой добре образован циганин ще тръгне да краде? Кой добре образован човек ще се взриви в автобус, за да убие десетки други със себе си?

  • 5
    dimitrion avatar :-|
    dimitrion

    Професията учител в България означава и възпитател, а това според мен не е много правилно. Много е трудно едновременно да преподаваш и да правиш забележки. Поне в началните паралелки трябва да работят двама души, единия добрият учител, който приятелски спечелва уважението на децата и отделен възпитател (не толкова приятелски настроен), който коригира неподходящото поведение в клас. Тогава може да говорим за учители, а не "даскали".

  • 6
    dimitrion avatar :-|
    dimitrion

    Едно пояснение към горенаписаното мнение. В Холандия, дори на учителите е забранено да възпитават, само да преподават.
    Затова Холандия е в топ 10.

  • 7
    subesednik avatar :-|
    subesednik

    така в тази връзка ето едно клипче, което показва с какво се занимават децата след училище в България; http://www.frequency.com/video/x/54726931

  • 8
    vladimiryosifov avatar :-?
    Владимир Йосифов

    Истината ще ви направи свободни. (Ев.Йоан 8:32) |

  • 9
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    От качеството на мат'риала се вижда на какво дередже сме - калинки с фалшиви дипломи, висшисти на всяка крачка, а реализация - нула.

  • 10
    blackfrogg avatar :-|
    blackfrogg

    Христо Стоичков - министър на образованието.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK