Как смели бизнес идеи побеждават кризата в Португалия
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Как смели бизнес идеи побеждават кризата в Португалия

Според Нуньо Карвальо, изпълнителен директор на "Португалската пекарна", кризата представлява възможност заради много по-евтините наеми и достъпната работна ръка.

Как смели бизнес идеи побеждават кризата в Португалия

Стартиращи компании си пробиват път въпреки затруднената икономика

13265 прочитания

Според Нуньо Карвальо, изпълнителен директор на "Португалската пекарна", кризата представлява възможност заради много по-евтините наеми и достъпната работна ръка.

© Reuters


Малко неща представят Португалия по-добре от нейните пекарни, където хората могат да разговарят над чаша кафе и сладкиш. Затова скорошната поява на цяла нова верига пекарни въпреки продължаващата криза е повод за оптимизъм, разказва Reuters. На фона на рекордно високата безработица табелите "Продава се" пред кафенетата са все по-честа гледка. И все пак нововъзникналата верига пекарни е само един от примерите за това как ясната бизнес идея може да победи дори най-тежката икономическа криза от 1970 г. насам, данъчното бреме и липсата на достъпни банкови кредити.

Макар не много на брой, и други стартиращи нови компании, познати като стартъп, се появяват в области от земеделието до компютърните технологии и биомедицината. "Има силно желание за промяна и подобрение в правенето на бизнес", смята Даниела Куото, съосновател на биотехнолгичната компания Cell2B. Според Нуньо Карвальо, изпълнителен директор на "Португалската пекарна", кризата представлява възможност заради много по-евтините наеми и достъпната работна ръка.

Да предизвикаш традициите

Дълговата криза отслаби икономиката на Португалия, като я лиши от лесни банкови кредити и държавно финансиране, но в същото време й помогна да започне промяна, принуждавайки предприемачите да представят находчиви бизнес планове, за да бъдат забелязани от инвеститорите. Тези идеи бавно се превръщат в предизвикателство за традиционния начин за правене на бизнес в Португалия, за който често се казва, че не достига амбиция.

"Твърде много компании все още мислят ограничено и не са достатъчно устойчиви", смята Пауло Андрес, президент на Европейската търговска асоциация на бизнес ангелите и сийд фондовете (seed - първоначалното финансиране), които инвестират в обещаващи стартъпи. "По-добре е да се създадат по-малко, но по-устойчиви фирми, които мислят мащабно как да растат. В Северна Европа близостта на страни като Белгия, Холандия и Франция кара предприемачите да мислят глобално още от първия ден", допълва Андерс.

Според него Португалия е пример за това как трябва да се действа. С увеличаването на данъците и съкращенията, включени в спасителната програма, вътрешното търсене се свива и страната залага все повече на износа, който трябва да върне растежа до 2014 г. Малките и средните фирми осигуряват около три четвърти от работните места и 55% от приходите на компаниите. Данни на Евростат показаха, че през 2009 г. Португалия е била на трето място - след Франция и Холандия - по регистрирането на стартъп компании в Западна Европа.

Според Куото от Cell2B в страната се появяват все повече млади предприемачи. "Когато се завърнах през 2011 г. след двегодишен престой в САЩ, имаше много повече компании, по-добри бизнес планове, които се конкурират за финансиране." И все пак още има какво да се желае - по брой на оцелелите нововъзникнали фирми Португалия се нарежда на последно място.

Инвестиции във време на криза

В Лисабон и в университетските центрове на Португалия все по-често започват да се появяват т.нар. стартъп инкубатори, насочени главно към технологични компании, които се нуждаят от малки начални инвестиции и обещават добри резултати. Те предлагат на нововъзникналите фирми евтини офис площи и безплатни данъчни и правни консултации.

"Не сме средище на стартъп компании като Лондон и Берлин. Но когато ни посетят инвеститори от чужбина, те винаги си избират някого, в когото да инвестират. Изненадани са от техническите качества, програмистите и инженерите", смята Жуао Вашконселош, ръководител на стартъп инкубатор в Лисабон. "Португалия е сложен пазар, ако тестваме продукт тук, той се продава, има голяма вероятност за глобален успех", коментира Франсишку Баня, президент на националната федерация на бизнес ангелите FNABA.

Ник е съосновател на верига за фитнес салони, чиито ниски такси привличат хиляди клиенти. "Един евтин фитнес би работил добре в страдаща от рецесия икономика. Има хора с пари, които все още са готови да подкрепят стартиращите предприятия, ако са с правилната концепция", смята той. За Ник правенето на бизнес в Португалия не е трудно. "Бюрокрацията тук е предизвикателство, особено по отношение на разрешенията, които са необходими, за да се движат нещата с добра скорост, но когато получите тласък, става както в повечето държави", казва той.

"За да преминем през долината на смъртта, се нуждаем от много фирми, особено от иновативните и ориентираните към бизнеса. Правителството прави най-доброто, за да сложи край на бюрокрацията", казва пред Reuters Карлош Оливейра, държавен секретар за предприемачеството.

Съвети от кухнята

"Най-основното нещо за успешните стартъпи е свързано с хората. Такива начинания оцеляват само ако правят нещо по-добре, по-бързо и по-евтино от останалите. Най-добрият индикатор за това дали можете да го направите или не е силата на хората, които наемате, и колко добре работят те като екип", са съветите на предприемача Марк Хопкинс.

Друга област, върху която според Оливейра трябва да се акцентира, е висшето образование, където е необходим по-голям фокус върху обучението по предприемачество и прилагането на бизнес идеите. "Завърших мениджмънт и знаех как работят IBM и Kodak, но не и как да създам и да ръководя малък бизнес в Португалия", разказва Филипе Бото, изпълнителен директор и съосновател на друга фирма. "Щяхме да сме в по-добра позиция, ако учехме това, за да имаме средства да се справим с тази криза, да създадем свои работни места", допълва той.


3 коментара
  • 1
    rmarkov avatar :-|
    R VMarkov

    Макроикономически проблеми не могат да бъдат решени с микроикономически похвати. Когато има 9 кокала и 10 кучета поне едно от тях винаги ще се окаже без кокал, независимо колко умно или бързо е.

    Частният сектор, като цяло, никога няма да инвестира и назначава ако всичко, което вижда са залежали стоки и липса на търсене.

    Единствено правителството (държавния сектор) чрез някаква комбинация от намаляване на данъците и увеличаване на правителствените разходи може да възстанови покупателната способност, която ще изкупи всички стоки и ще накара бизнесите да назначават, за да произведат повече.

    http://bulgaria-mmt.blogspot.com/2012/10/blog-post_26.html

  • 2
    rainbou1 avatar :-?
    rainbou1

    Ами кажете някаква бизнес идея?
    Досега само 1 - някакъв фитнес клуб намалил цените ?!?!?!

  • 3
    stanislav22 avatar :-|
    stttt

    моного общо звучи тази статия..


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK