Следвайки стратегията си за увеличаване на привлечения въздушен трафик, Дубай и Катар приключват невиждани в световен мащаб проекти за летища. Двете монархии се надяват, че с похарчените милиарди долари ще успеят да докарат още повече пътници за икономиките си.
Само за един
Отварянето на огромния нов терминал в Дубай в началото на тази година, предназначен специално за флотилията от Airbus 380 на държавната компания Emirates Airways, обвърза икономическото бъдеще на емирството с това на суперсамолета за над 500 пътника, коментира Reuters. Терминалът е с размер 528 хиляди квадратни метра, 20 изхода с двуетажни платформи и струва 3 милиарда долара. Обвързването на цял терминал само с един модел самолет е рисковано, но неговата големина е важна част от плановете на Дубай да поддръжа растежа на икономиката си чрез туризъм и бизнес.
"Със самолети като Airbus A380 авиолиниите могат да обработват още по-голям поток от пътници. Разбира се, номерът е да напълниш тези самолети", казва анализаторът Зафар Хан от инвестиционното поделение на банка Societe Generale. Emirates е най-големият купувач на модела A380, който започва да изпълнява търговски полети след 2007 г. Авиокомпанията притежава 31 самолета и очаква доставка на още 59.
Доколкото Airbus има нужда от Дубай, толкова и Дубай има нужда от Airbus. Емирството няма петролните залежи на своите съседи, успява да се възстанови от дългова криза и крах на пазара на недвижими имоти, и се опитва да се превърне в магнит за пътуващи и инвестиции от Близкия изток, Индия и Европа. По думите на емира Мохамед бин Рашид ал Мактум трафикът през летището в Дубай трябва да достигне 90 милиона души през идните 6 години. Засега той нараства с 10% на годишна база. Ако обаче световната икономика се забави или цените на петрола се увеличат, емирството може и да не успее да напълни флотилията си от Airbus A380 и ще остане с полупразна летищна инфраструктура за милиарди долара. Развитието на технологиите също представлява проблем – в момента Boeing разработват новия самолет 777X, който трябва да може да лети на дълги разстояния без презареждане.
Град летище
След неколкократно забавяне и увеличаване на цената до над 15 милиарда долара Катар също е готов да отвори ново летище тази година. Проектът за Hamad International Airport (HIA) е част от по-голям "летищен град", в който ще живеят 200 хиляди души. Пътникопотокът се изчислява на около 30 милиона души на година. Готови са и две писти на световно ниво с дължина 4850 и 4250 метра. От въздуха кацащите пътници ще виждат нагънатия като вълна покрив на летището на фона на джамия във формата на капка вода. Очаква се след откриването му Qatar Airways да го направи своя основна база.
Следвайки стратегията си за увеличаване на привлечения въздушен трафик, Дубай и Катар приключват невиждани в световен мащаб проекти за летища. Двете монархии се надяват, че с похарчените милиарди долари ще успеят да докарат още повече пътници за икономиките си.
11 коментара
гледат в бъдещето !
Град в нищото, на брега на море от което нищо не става освен дестилирана вода и много сол..А сега и супер летища в нищото...Какво правят тия хора там!?!
До коментар [#2] от "Атлантик": Пари!
Както евреите направиха от пустинята Негев износител на зеленчуци и цвета, така арабите от Залива превръщат пустинята в туристически продукт изпълнен с бутици. И успяват. А уроците са за нас.
[quote#2:"Атлантик"]Град в нищото, на брега на море от което нищо не става освен дестилирана вода и много сол..А сега и супер летища в нищото...Какво правят тия хора там!?![/quote]Докато имат петрол и цената му ще могат да си правят всякакви експерименти.
Сегашното летище на Катар е малко по-добро от Софийското и управлението му е подобно. Самолетите им са добри, нови и удобни за пътуване. Обаче, две големи летища на толкова малко разстояние със сигурност ще си пречат.
Интересното е, че двата града са много добре географски разположени защото са на около 5-8 часа път от Европа, Азия и Африка. Иначе, нека има конкуренция - само потребителият печели. Да му мислят обаче големите евро летища като Схипол, Франкфрут, Шарл дьо Гол и тн.
Екстремно интересно, ще е
90 млн.пътника/година е и летището в Атланта, другото е 30 млн.души/година ..... като се има предвид че Светът се "движи" на Изток в икономическото си развитие (Индия, Кетай, Средна Азия, Югоизточна Азия, Австралия, Индонезия и всичкото това става на база петрол, не ги мислете "ще се запълнят" и то как....
До коментар [#4] от "Nikolay UK":
До коментар [#2] от "Атлантик":
Дубай е едно пълно безумие, предното доказатество, че на арабите освен от камили и шатри , от друго не разбират.
Темата е дълга, но само ще вметна, че цената на водата там е по-висока от цената на петрола. Просто защото водата се добива и обезсолява от морето.
Когато петролът понамалее, ще понамалеят и посетителите и жителите.
а след 100 години, отново ще живеят в шатри и ще карат камили.
До коментар [#9] от "Patilan":
----------------------
"[quote#9:"Patilan"]убай е едно пълно безумие, предното доказатество, че на арабите освен от камили и шатри , от друго не разбират.Темата е дълга, но само ще вметна, че цената на водата там е по-висока от цената на петрола. Просто защото водата се добива и обезсолява от морето.Когато петролът понамалее, ще понамалеят и посетителите и жителите.а след 100 години, отново ще живеят в шатри и ще карат камили.
_____ [/quote]"
Извинявай ама след 100 г . я камилата я камиларя я България я Ромалия
Еспертипо ОАЕ тук сте се събрали на масовка .
Ама като стъпиш в Дубай,като хванеш тяхна авиолиния,като видиш инвестициионните им планове,като научиш за диверсифицирането на асетите в Емиратвото -как къде и по колко
Барабар с паричните им потоци е те тогава ще може да ни внушаваш така сватбарската как какво щяло да стане ето там .
Осталото са си сексуални полюции ,спекулации
А скъпа вода е нормално тя евтина в пустиня не идва и обикновенно в региона с пречистване от морето става.