Новата бизнес дестинация
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Новата бизнес дестинация

Безработицата в страните от полуостров Индокитай е ниска, доходите започват да растат, а с тях и потреблението

Новата бизнес дестинация

Българският бизнес прави плахи крачки към едни от най-обещаващите нововъзникващи пазари - региона на Индокитай

8762 прочитания

Безработицата в страните от полуостров Индокитай е ниска, доходите започват да растат, а с тях и потреблението

© Reuters


1.4 млрд бутилки вино се продават в Сингапур всяка година

"В този регион има страшно много бизнес, направо мирише на пари. Има много хора, които се нуждаят от какви ли не услуги. За каквото и да се сетите, може да се предлага и да се прави бизнес. Но трябва да се намери подходящата формула, не можеш просто да отидеш с една чанта с пари и така да стартираш. Трябва да имаш подходящ партньор, за много неща да имаш специализирани знания и трябва да си готов да се срещнеш с нови култури."

Думите са на изпълнителния директор на EasyCredit Станимир Василев и с тях той определя региона на страните от полуостров Индокитай (Камбоджа, Мианмар, Лаос, Виетнам, Сингапур и Тайланд). В момента компанията очаква лиценз от централната банка на Камбоджа, за да започне дейност в страната. Плановете й са да създаде мрежа с близо 50 клона в страната. Макар засега да са малко българските компании, които правят сериозна заявка за навлизане в региона, интерес не липсва.

Новият магнит за инвеститори

А той е обясним. Докато повечето развити икономики се крепят на границата между стагнацията и рецесията, а Китай търси начини да поддържа икономическия си растеж, страните от Индокитай малко незабележимо се утвърждават като един от най-обещаващите нововъзникващи пазари. За тази година Международният валутен фонд прогнозира икономически ръст в повечето страни в региона между 5.9 и 8% при стабилни макропоказатели. Безработицата в региона е ниска, заплатите също, но перспективите са добри. Основните рискове засега остават все още бавно работещите институции, корупцията и регулациите, но и в тази посока се работи положително.

Една от държавите в региона, която все по-силно привлича вниманието на инвеститорите, е Мианмар, известна в миналото като Бирма. След близо половин век управление на военната хунта започналите през миналата година демократични промени доведоха до отмяна на международните санкции и отново отвориха страната към света. Все повече международни корпорации обърнаха погледа си към страната заради  природните ресурси и населението, което макар и бедно – с доход от 70-100 долара месечно – е многобройно и надхвърля 55 млн. души.

Президентът Тейн Шейн, който ръководи реформите, обяви през миналата година, че целта им е да утроят и размера на икономката през следващите пет години и да модернизират страната, в която 30%от населението живее под прага на бедността, а три четвърти са без електричество. Новото правителство освободи хиляди политически затворници, в това число и знаменитата Аун Сан Су Чжи, смекчи цензурата, разреши създаването на профсъюзи и показа признаци за оттегляне от политическата и икономическата орбита на Китай. През ноември миналата година промяната на международните отношения на страната бяха демонстрирани и чрез историческото посещение на президента на САЩ Барак Обама.

Международният валутен фонд, който заедно със Световната банка възстанови отношенията си с Мианмар през 2012 г., нарече страната "новата икономическа граница" и прогнозира, че икономическият ръст ще достигне 6.3% през тази година и около 7% през следващите две. Според оценките на МВФ чуждите инвестиции през миналата година са скочили с 40% до рекордните 4 млрд. долара.

Наплив на големите

Една от първите компании, която се възползва от свалянето на санкциите, бе Coca Cola, която възстанови доставките си за страната след почти 60 години. Мианмар бе една от малкото държави наред със Северна Корея и Куба, където производителят на безалкохолни напитки не развива дейност. Nestle също възстанови директната си дейност в страната, макар швейцарската фирма да е една от малкото международни корпорации, които не са напускали съвсем Мианмар, тъй като европейските санкции бяха по-меки от тези за щатските компании.

Сред потока международни компании, решили да стъпят в Мианмар, са хотелските вериги Starwood Hotels & Resorts и Marriott International, търговците на земеделски суровини Wilmar и Cargill, консултантските фирми KPMG, PwC и Deloitte Touche Tohmatsu. В страната вече оперират около 20 големи чужди банки, сред които японските Bank of Tokyo-Mitsubishi, SMBC и Mizuho, австралийската ANZ, Standard Chartered Bank и HSBC.

Отварянето на телекомуникационния пазар привлече вниманието на редица оператори и производители на телефони от Тайван и Япония до Русия и Норвегия заради огромния потенциал за растеж. В страната едва 9% от населението има мобилен телефон в сравнение със 70% в Камбоджа и 110% в Тайланд. Цените на SIM картите са спаднали от 2500 до 250 долара през последната година, но продължават да са стократно по-скъпи, отколкото в съседните държави. Основен интерес обаче представляват залежите на нефт и природен газ, като търговете за разрешителни за нови проучвания привлякоха индийската Oil&Natural Gas, френската Total, британската BP, руската "Газпром", Royal Dutch Shell и др.

Шансове за България

В момента българското бизнес присъствие в Индокитай е минимално, като по-съществен стокообмен има единствено със Сингапур и Виетнам – съответно около 90 и 60 млн. лв. за 2012 г. Износът към Сингапур включва основно горива и се дължи на статута на страната като основно пристанище и търговски център в региона. Износът към Виетнам се състои от химически торове, мед и медни продукти, памучни изделия, електронни сглобки и в по-малка степен медикаменти, но обемът му е значително по-малък от вноса, състоящ се основно от кафе.

"В Индокитай имахме нелошо присъствие, което вече е частично позабравено. Все още има хора на средно и високо управленско ниво, които са следвали в България или имат положително отношение по друг повод, особено Виетнам. Въпреки културните различия имаме големи шансове да постигнем сериозен ръст в износа си на стоки и услуги", коментира Веселин Илиев, главен директор "Международно икономическо сътрудничество" в Българската стопанска камара. Той обаче не е особен оптимист за възможностите на българските фирми да стъпят в Мианмар, тъй като политическото мислене след десетилетията на военен режим и липсата на средна класа дават шанс основно на големи международни корпорации или инвеститори от страни като Китай, които са поддържали сътрудничество

независимо от санкциите и ограниченията.

Илиев отбелязва, че българският износ отдавна достигна степен на насищане в ЕС, поради което  преориентацията към пазари на трети страни е логична. "Много трудно можем да постигнем ръст в износа от 10% на пазар, който расте с 0 или 1%. Трябва да изместим някой, който вече е там. Ако изнасяме за пазар, който расте с 8 или 12%, ние растем естествено с него", добавя  Илиев, но изтъква, че за тази цел страната трябва да започне да произвежда повече продукти, особено такива с висока добавена стойност, които в момента представляват едва около 10% от общия износ.

Според експертите Индокитай предоставя добри възможности за износ на вино, храни, ветеринарна фармация, продукти на машиностроенето и електрониката, химическата промишленост, строителството и туризма, като става дума най-вече за нишови, а не масови стоки и услуги. Веселин Илиев изтъква, че за реализирането на тези възможности е ключова подкрепата, която държавата може да оказва чрез инструменти за експортно застраховане, гаранции при търгове и особено умелото и лобиране на най-високо дипломатическо и държавно ниво.

Вино и цигари за Виетнам

В последно време бяха направени някои стъпки в тази посока като посещението на българска делегация във Виетнам в края на януари. Тогава беше постигнато споразумение за сътрудничество в производството на цигари, като технолози от "Булгартабак" ще помагат на държавната тютюнева компания "Винатаба" да започне производство на цигари по "българска" рецепта.

Сътрудничеството между двете държави трябваше да бъде подсилено и с посещение на по-голяма бизнес делегация начело с президента Росен Плевнелиев в края на февруари. Посещението, за което са се били записали около 20 български фирми, обаче бе отложено заради политическата криза в страната.

Основният продукт, с който България ще се опита да навлезе във Виетнам и региона, обаче е виното. "Това е интересен регион на света, където се пие много вино, най-малкото заради многото хора. Разчитам да се намесим там, след като през последните години българското вино загуби много от престижа си на пазарите в Европа и Русия", коментира Костадин Маджаров, оглавяващ Регионалната лозаро-винарска камара Тракия.

По-рано тази година камарата и фонд "Земеделие" подписаха договор за промотиране на български вина в Сингапур, Тайланд и Виетнам. Инициативата е в рамките на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор и е с бюджет от почти 5 млн. лв.

"Първо ще се опитаме да стъпим в Сингапур, където годишно се продават по 1.4 млрд. бутилки вино, което го превръща в основна база за тази стока. Тайланд пък привлича огромно количество туристи, но най-интересната страна за мен е Виетнам", заявява Маджаров. Той разказва как преди години партийна делегация от Виетнам е поискала среща с родни винари. "Очаквах, че ще можем да се разберем на френски, руски или английски, а се оказа, че те говорят български, защото бяха завършили агроуниверситета.

През последните години преди 89-а са взели решение да се превърнат в лозаро-винарска държава. Тогава са изпратени наши специалисти да се опитват да адаптират лозовите гроздови култури към техния климат, влажност, и дори имат известни успехи. Сега издирих тези хора и те са готови да дадат едно рамо – не само за да продаваме вино там, но и от своя страна да се опитаме да им помогнем. Има държави, в които България не е мръсна дума, и Виетнам е сред тях", изтъква Маджаров.

Да кредитираш в неизвестното

Случаят с EasyCredit е показателен и пред колко трудности и спънки може да бъде изправен бизнесът в този регион.

Един от най-смелите опити на българска фирма да се намеси на пазар в Индокитай е предприет от EasyCredit. Фирмата за микрокредити, която успешно се разрасна в Украйна и Румъния, се реши следващата й цел да е в другия край на света – Камбоджа. Случаят с EasyCredit обаче е показателен и пред колко трудности и спънки може да бъде изправен бизнесът в този регион. Според първоначалните планове операциите на EasyCredit трябваше да бъдат стартирани още в края на миналата година, а до 2015 г. да бъдат отворени 48 клона.

"От наша страна има желание и подготвен екип, но все още нямаме лиценз от централната банка. Подали сме всички необходими документи, но от 8-9-месеца чакаме и нямаме вести", казва изпълнителният директор на фирмата Станимир Василев. Той споделя, че с посредници от други страни са им били поискани пари, за да получат разрешение по-бързо, но от EasyCredit са отказали. "Всички ни уверяват, че това не е практика на централната банка, но е факт, че лиценза ни го няма. Сега екипът, подготвен за Камбоджа, развива бизнеса в Северна Румъния. В момента, в който получим зелена светлина, обаче сме готови да преведем капитала и да започнем дейност", заявява той.

Василев отбелязва, че в много държави в Азия има добри условия за този бизнес, но в повечето капиталовите изисквания са прекалено високи. "Според нашите проучвания средата в съседен Виетнам е много подходяща - законът е добър и либерален, но капиталовите изисквания са много високи и не можем да си позволим да ги покрием. Мислехме за някакви варианти за джойнт-венчър, но ние самите не сме готови за такава голяма крачка. Камбоджа ни се стори най-достъпна за нас с ограничените финансови ресурси, които имаме. Ако нещата там потръгнат и имаме финансовите ресурси, може да се замислим и за влизане в някоя от по-големите икономики", казва той. EasyCredit поддържат контакти и в Мианмар, но според тях законодателството в страната все още не е подходящо. "В момента ревизират банковите си закони, освен това има таван на лихвите, което не е подходящо за нашия рисков сегмент", отбелязва Василев. Въпреки трудностите регионът има потенциал. А такъв е необходим за много от българските компании, които вече изчерпаха възможностите за растеж в Европа и региона.
Индокитай: население, икономически растеж, БВП и безработица
"С мирис на пари", така определя региона изпълнителният директор на EasyCredit Станимир Василев (вляво). До него е партньорът му Неделчо Спасов. Компанията очаква лиценз за дейност в Камбоджа
Фотограф: Анелия Николова
1.4 млрд бутилки вино се продават в Сингапур всяка година

"В този регион има страшно много бизнес, направо мирише на пари. Има много хора, които се нуждаят от какви ли не услуги. За каквото и да се сетите, може да се предлага и да се прави бизнес. Но трябва да се намери подходящата формула, не можеш просто да отидеш с една чанта с пари и така да стартираш. Трябва да имаш подходящ партньор, за много неща да имаш специализирани знания и трябва да си готов да се срещнеш с нови култури."


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

14 коментара
  • 1
    mirohero avatar :-|
    mirohero

    Мдам, в таз част на света без рушвет е абсолютно невъзможно да работи какъвто и да е бизнес. Изи Кредит могат да забравят Камбоджа или Виетнам, ако не кихат здраво.

  • 2
    pzashev avatar :-|
    pzashev

    За да успееш на чужд пазар се изискват знания и умения. Докато в западна Европа придобиването им е част от държавната поддръжка на износа, която като цяло представлява един впечатляващо добре смазан механизъм, в България фирмите износителки са сами на бойното поле. Да знаеш, че някъде има възможности е едно. Да ги оползотвориш е друго.

  • 3
    kardinalat avatar :-?
    kardinalat

    Браво на пионерите. Имаме шанс след като има фирми,които се опитват да се превръщат в глобални играчи.

  • 4
    4er avatar :-|
    pi4er

    Оправете фактологията, моля, какви милиарди бутилки вино. И сложете "Виетнам" на картинката, сигурно Ханой. И писаното е под стандарта ви. И във Виетнам и Камбоджа вярно си ни припознават, ама докога...

  • 5
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#1] от "mirohero":

    Точно така е, там само с рушвети става.

  • 6
    paskal92 avatar :-|
    pasho92

    Чешката PPF Group вече е сериозно навлязала в зоната. В Индонезия, Виетнам и Индия, те оперират чрез Home Credit и бизнеса им е доста успешен. Можем само да взимаме примери и да мислим за бъдещето.

    http://www.ppf.cz/en/about-us.html

  • 7
    napukist avatar :-|
    Филанкишията

    Трудно ми е да си представя какво дири "Булгартабак" във Виетнам.
    Да, пазарът там е огромен, но на него отдавна са стъпили големите играчи, а местните марки, освен че се продават на цени от порядъка на $0.50 (половин долар), са в пъти са в пъти по-добри от "Виктори" (което благодарение усилията на българската мафия-държава завинаги ще си остане най-качествената цигара, произвеждана в България).
    С виното може би имаме шанс - там хората ще забогатяват все повече и ще потребяват все по-големи количества стоки от не-първа необходимост.

  • 8
    d.petkov avatar :-P
    d.petkov

    Успех на Изи Кредит! По доста трънлив път са тръгнали и ще им трябва. Това за рушветите в тази част на света е закон Божи.

  • 9
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    И какво вино ще ми продават във Виетнам, нашите капиталета, като те не умеят да го продадат в собствената си страна България!?!?
    Та вместо вино пием била и вместо ракия разни водки, текили и подобни боклучета!!!!
    Първом накарайте българина да почне да пие вино вместо вода, както е било преди 100 години, тогава се фръцкайте къде Виетнам, Сингапур и т.н.
    А и пътя на българското вино минава първо през Русия....

  • 10
    toshiro avatar :-|
    Lazar Petrov

    До коментар [#1] от "mirohero":

    ако има някой който да разбира от корупция и рушвети повярвай ми това са точно българските капиталисти. Виж ако царят правила, норми и закони работата загрубява.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK