Образование 5 звезди
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Образование 5 звезди

www.qs.com

Образование 5 звезди

Излезе класацията на QS за водещите университети в света в 30 различни сфери на образованието

12634 прочитания

www.qs.com

© www.qs.com


В първите дни на май британската компания Quacquarelli Symonds (QS), водещ глобален лидер в образователното и кариерното консултантство, публикува поредната си годишна класация на световните университети. Специфичното при нея е, че тя подрежда висшите училища във всяка от избраните 30 различни области, т.е. прави 30 различни класации. Причината за подобно разделение е, че понякога смятаните за най-елитни образователни институции в света не са най-добрите в конкретна област на знанието, както и обратното – университети с не толкова висока репутация се оказват лидери в определени сфери.

Изследването

30-те дисциплини, спрямо които са подредени университетите тази година, са разделени най-общо в пет области: изкуства и хуманитарни науки, инженерни и технологични науки, естествени науки и медицина, природни науки и социални науки. Общо са разгледани 2858 университета. За тяхното оценяване е използвана тристепенна методология, която включва 70 000 мнения на академични експерти и на мениджъри, наемащи току-що завършили младежи, и 68 милиона цитирани научни публикации, които трябва да разкрият продуктивността и влиянието на изследователската дейност във въпросното учебно заведение. Оценяват се още материалната база и степента на иновации, въвеждани от всеки университет. На базата на събраната информация QS присъжда на институциите и определен брой звезди по подобие на звездите, с които се категоризират хотелите.

Англо-американска хегемония

678 висши училища се класират сред първите 200 поне в една учебна област. Англо-американският монопол владее две трети от челните позиции в QS World University Rankings by Subject 2013 – 397 от 600 места в топ 20 на 30-те дисциплини. Университети от общо шест страни (САЩ, Великобритания, Сингапур, Австралия, Швейцария и Япония) попадат сред топ 10 поне в една от 30-те дисциплини. Първите места във всички области си оспорват учебни заведения от САЩ и Великобритания: Харвард (общо 10 първи позиции), Масачузетският технологичен институт (MIT) (7), Бъркли (UCB) и Оксфорд (по 4), Кеймбридж (3), Имперският колеж в Лондон и Калифорнийският университет Дейвис (по 1).

Нови отличници и стари изоставащи Класацията на QS включва някои забележими постижения на азиатски университети, които напредват в оспорваните сфери на науките, инженерството и технологиите. Девет от 20-те водещи образователни институции в строителното инженерство са азиатски – 2 японски, 2 сингапурски, 3 хонконгски и 2 китайски.

"Промяната в глобалната икономическа мощ трансформира и международния пейзаж на висшето образование, като страни като Хонконг, Япония и Сингапур се превръщат в истински конкуренти на традиционния елит", коментира ръководителят на изследователския екип на QS Бен Саутър. "Много училища в Европа изпитват трудности да вървят в крак с техническите дисциплини, в които финансовите ресурси са ключови", добавя той.

Въпреки че през последните години въведоха иницативи за повишаване на качеството на най-добрите си университети, и Франция, и Германия изпитват сериозни трудности да останат сред челните редици на образователния елит. Конкретните резултати сочат, че в контекста на глобалната конкуренция и двете страни изостават във важни области като математиката, икономиката, компютърните и инженерните науки.

Засиленият натиск, който изтласква европейските висши учебни заведения, идва не само от Азия, но и от Австралия. Мелбърнският университет е сред първите 10 в шест области, Австралийският национален университет – в други четири области, а в челните десетки влизат още университетът в Куинсланд и университетът "Монаш".

Къде сме ние

Не е известно дали изследователите от QS са разглеждали български университети, но така или иначе те отсъстват от класациите. За разлика от нас румънските и гръцките ни съседи имат свои представители в елитните 200. Букурещкият университет попада в местата 151-200 в областите съвременни езици и комуникационни и медийни науки. Пет гръцки висши училища се нареждат сред най-добрите в 14 дисциплини, като най-напред се класира Атинският технически университет – място между 51-100 за електроинженерство. От Централна Европа Чехия, Унгария, Литва и Полша също имат свои университети в таблиците, като най-много са унгарските – 7.

В първите дни на май британската компания Quacquarelli Symonds (QS), водещ глобален лидер в образователното и кариерното консултантство, публикува поредната си годишна класация на световните университети. Специфичното при нея е, че тя подрежда висшите училища във всяка от избраните 30 различни области, т.е. прави 30 различни класации. Причината за подобно разделение е, че понякога смятаните за най-елитни образователни институции в света не са най-добрите в конкретна област на знанието, както и обратното – университети с не толкова висока репутация се оказват лидери в определени сфери.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

7 коментара
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    " За тяхното оценяване е използвана тристепенна методология.Оценяват се още материалната база и степента на иновации, въвеждани от всеки университет. На базата на събраната информация QS присъжда на институциите и определен брой звезди по подобие на звездите, с които се категоризират хотелите."

    Критериите са доста по-непрозрачни от класацията на www.arwu.org. Създава се впечатлението, че QS определено фаворизира европейски (вкл. британски) университети за сметка на североамерикански. Иначе общото и в двете класации е, че българските университети ги няма.

  • 2
    tedcrist avatar :-|
    tedcrist

    Абе Николайчо.Ти ми прилиàш на бабичките,които се хвалят с внуците си как като отидели на запад били най-умните ,а тъпите американци (немци,швейцарци и т.н.) просто си седяли отстрани и тъжно въздишали.Ами то си личи кой е тъп-виж държавицата ни.Е,ако не си излизал от България няма как да разбереш.Колкото до България -винаги падам на колене като стане дума за Нея

  • 3
    zumz avatar :-|
    zumz

    До коментар [#1] от "Nikolay UK":

    Изцяло съгласен. Не е убедително класирането на Оксфорд и Кембридж пред повечето американски Ivy League университети като се отчете огромната разлика във финансирането на топ американски и топ-британски образователни институции. При все това, следва да се отчита, че за първите 10 позиции в която и да било от отделните класации става дума за минимални различия на върха на пирадмидата, нещо от типа да се определят предимствата на 99 процента чисто злато срещу 98 процента, примерно. В САЩ тази класация е практически непозната, най-популярна е ежегодната на US News and World Report, а от няколко години The Wall Street Journal започнаха да публикуват своя. Основен недостатък на всички споменати класации е, че отчитат критерии, които са били значим фактор в епохата до интернет и персоналните компютри. Радикалните технологични промени през последните 20 г. наложиха и радикална промяна сред критериите за професионална реализация. Работодателите днес се интересуват какво даден кандидат умее да прави, а не каква диплома има. Цени се кандидат с усет/нюх към постоянните промени в своята професионална области и който умее ефективно да интегрира тези промени в своята работа. Техническите умения/знания рядко се дискутират, по презумпция даден кандидат трябва да ги е овладял преди събеседването. А за мотивиран кандидат интернет предлага океан от възможности и инструменти да научи и се специализира в каквото и да било област без да харчи състояния по дипломи и професори.

  • 4
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#3:"zumz"]Не е убедително класирането на Оксфорд и Кембридж пред повечето американски Ivy League университети като се отчете огромната разлика във финансирането на топ американски и топ-британски образователни институции.[/quote]Това е най-неспорния момент. В класациите на www.arwu.org Кеймбридж обикновено е на четвърто или пето място, а Оксфорд на десето. И, апропо, всред най-добрите американски университети поне няколко не са членове на Ivy League - Станфорд, МИТ, Бъркли, а някои от въпросната Ivy League ги няма изобщо в класациите (Дартмут), а други (Корнел) обикновено са извън първата десятка.

    Класацията, която цитирам се концентрира върху Нобелови награди и научни публикации защото университетите са място където се създава ново знание - университети, които създават ново знание могат да подготвят студентите си по най-адекватен начин.

  • 5
    r0ksi avatar :-|
    Рокси

    За мен лично са по полезни американския тип класации, в които се отчита и успеваемостта на завършилите студенти ( безработица, нива на възнаграждение). В крайна сметка смисълът на образованието е да има полза от него за всеки и колкото и да звучи ограничено понякога за човек е по важна личната му реализация отколкото нобеловата награда на Х или клонираният от У ембрион.

  • 6
    townboy avatar :-P
    townboy

    УНСС?! ;)

  • 7
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    [quote#5:"Рокси"]За мен лично са по полезни американския тип класации, в които се отчита и успеваемостта на завършилите студенти ( безработица, нива на възнаграждение).[/quote]Заплатите са добър показател при сравняване на университетите в рамките на една страна. При международни класации това е трудно приложимо защото заплатите варират съществено между отделните страни.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK