Неединен европейски пазар за мобилен интернет
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Неединен европейски пазар за мобилен интернет

Цените за мобилен интернет в различните членки на ЕС се различават от 2 до 15 пъти

Неединен европейски пазар за мобилен интернет

Проучване на 27-те страни от ЕС разкрива огромни разлики

4608 прочитания

Цените за мобилен интернет в различните членки на ЕС се различават от 2 до 15 пъти

© Reuters


Най-изгодно е да си потребител на смартфон в скандинавските страни, Великобритания и Австрия, най-скъпо – в Гърция, Испания и Германия

Притежателите на смартфони в страните от Европейския съюз, обслужвани само от телекомуникационни гиганти като Vodafone Group и Deutsche Telekom, плащат от 2 до 15 пъти повече за мобилен достъп до интернет потребителите в по-конкурентните пазари с "независими" по-малки оператори. Това сочат резултатите от проучване на финландската консултантска агенция Rewheel, специализирана в оптимизация на мобилния сектор. Изследването е предадено на експертите в Брюксел, които готвят нов пакет реформи в индустрията, очаквани през юни.

Анализаторите от Rewheel сравняват шест типа тарифни планове за мобилен трафик между 500 мегабайта и 4 гигабайта във всичките 27 страни - членки на евросъюза, през месеците април и май 2013 г. За целите на изследването са въведени няколко категории оператори и два типа пазари. Мобилните компании са подредени в три вида: Големите 4 (германската Deutsche Telekom Group, френската France Telecom Group, британската Vodafone Group и испанската Telefonica Group заедно с всичките им поделения); сериозните играчи и по-малките "независими" конкуренти. Оттук и разделението на два типа пазари – прогресивни (с поне един независим оператор, който да спомага за поевтиняването на услугите) и затворени (доминирани от Г-4 и от сериозните играчи).

Широка ценова ножица

Съпоставянето на данните показва, че в пазари като германския и испанския, където отсъстват по-малки мобилни оператори, потребителите плащат средно по 44 евро на месец за тарифен план за смартфон. За сравнение - във Франция и Великобритания, където има повече играчи на пазара, цената на съпоставими пакети е около 22 евро. В затворените пазари един гигабайт интернет трафик през телефона струва средно 20 евро, докато в прогресивните пазари е 6 евро, а във Финландия достига до 1.6 евро. Това означава, че за една и съща цена – близо 24 евро – потребител в Естония, Финландия или Австрия например получава достъп до 10 пъти по-голям обем данни през своя смартфон (около 13 GB) от клиента в Испания (1.3 GB). Макар и не толкова фрапантни, разликите се запазват и за мобилния интернет за лаптопи и таблети, където един гигабайт струва 6 евро в Берлин, 4.5 евро в Лондон и 0.7 евро в Хелзинки.

Разтворената ножица на цените е валидна и за останалите телекомуникационни услуги. Данните показват, че тарифните планове в прогресивните пазари освен по-голям обем интернет трафик включват и близо два пъти повече време за разговори и текстови съобщения (sms-и) на съпоставими цени. Например комбиниран пакет с 2 гигабайта трафик и поне 200 минути за разговори може да струва между 8 евро в Естония и 45 евро в Малта или Гърция. Оказва се, че южната ни съседка държи палмата за най-скъп телекомуникационен пазар в ЕС. България е поставена сред страните със затворени пазари с утехата, че е единствената членка на съюза, в която може да се намери тарифен план за смартфон на цена по-малко от 10 евро.

Германският отрицателен пример

Представянето на Германия, която е най-големият мобилен пазар на континента, е изключително показателно. За споменатия тарифен план с 2 гигабайта интернет сънародниците на Ангела Меркел плащат средно по 38 евро, докато французите броят по 20 евро, а англичаните – по 15 евро. Високите цени се дължат на липсата на сравнително по-малки оператори в Германия. Така по-платежоспособните клиенти избират между Deutsche Telekom и Vodafone, а TelefonicaO2 и холандската KPN E-Plus си поделят по-загрижените за бюджета си потребители.

Изследването на Rewheel разкрива и влиянието на ценовите практики в двата различни типа пазари върху разпространението на мобилния интернет и ефективността при използването на националните ресурси на честотния спектър. Високите цени в Германия възпрепятстват по-голямото разпространение на мобилния интернет - там показателите по този критерий са под средните за Европейския съюз. Използването на ресурсите на честотния спектър, изразено в обем данни, потребени на глава от населението, е над 10 пъти по-ниско от нивото, наблюдавано в най-прогресивните пазари като финландския.

Според анализаторите тези резултати се дължат на слабата конкуренция в мобилния сектор на пазари като германския, която от своя страна е следствие от стабилните интереси на големите европейски оператори във фиксираните широколентови мрежи.

"Както намаляването на цените на електроенергията е ключово за подобряване на индустриалната конкурентоспособност на ЕС, така и осигуряването на конкурентни цени за мобилния интернет е ключово за конкурентоспособността на дигиталната икономика", отбелязва Антониос Дросос, управляващ партньор в Rewheel.

Основа за размисъл за Брюксел

Резултатите от проучването излизат в момент, в който европейските регулатори обсъждат предложенията за насърчаване на по-единен пазар на телекомуникационните услуги на континента и търсят начини да стимулират инвестициите в по-бързи и качествени широколентови и мобилни мрежи.

Големите телекомуникационни оператори настояват за политики, които да им позволяват по-лесни сливания. Антитръстовият регулатор в Брюксел обаче се противопоставя на идеята именно защото подобни мерки биха довели до увеличаване на цените за потребителите.

"Отличниците в това изследване са дигиталните икономики на скандинавските страни, Великобритания и Австрия, тъй като стабилният контрол, осъществяван от местните регулатори в тези държави, стимулира ценовото съревнование, разпространението на интернета и растежа", коментира още Дросос. "От другата страна на барикадата са мултинационалните телекомуникационни гиганти, които продължават да лобират за повече консолидация в инфраструктурата на мобилните мрежи и дори заплашват с инвестиционно ембарго в отчаяния си опит да устоят на промяната и да защитят наследения си олигополен статут."

Експертите се надяват изводите им да бъдат взети предвид от еврокомисаря по цифровите технологии Нели Крус при изготвяне на бъдещите европейски реформи. "Единният телекомуникационен пазар на ЕС е застрашен от липсата на достатъчно конкурентни пазари в половината от страните членки и от видимото отсъствие на паневропейски оператор, който да предоставя еднакви тарифи за цялата територия на съюза", заключва Дросос. | Капитал Daily

Най-изгодно е да си потребител на смартфон в скандинавските страни, Великобритания и Австрия, най-скъпо – в Гърция, Испания и Германия

Притежателите на смартфони в страните от Европейския съюз, обслужвани само от телекомуникационни гиганти като Vodafone Group и Deutsche Telekom, плащат от 2 до 15 пъти повече за мобилен достъп до интернет потребителите в по-конкурентните пазари с "независими" по-малки оператори. Това сочат резултатите от проучване на финландската консултантска агенция Rewheel, специализирана в оптимизация на мобилния сектор. Изследването е предадено на експертите в Брюксел, които готвят нов пакет реформи в индустрията, очаквани през юни.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

4 коментара
  • 1
    vyanulov avatar :-|
    Виктор Янулов

    Нека българите да не мрънкаме постоянно, има показатели по които сме в челните позиции.

  • 2
    nefertiti_egipt avatar :-|
    Нефертити

    До коментар [#1] от "Виктор Янулов":

    Няма как, това с мрънкането е национален спорт.

  • 3
    _scythe_ avatar :-|
    _scythe_

    Добре, че бяха кварталните мрежови доставчици, за да се разпространи интернета в БГ евтино и сравнително бързо (т.е. малки и частни предприемачи). А и добре, че тогава БТК не упражни монополен контрол, иначе не ни мърдаше ситуация, подобно на тази в Германия.

  • 4
    trayan.petkov avatar :-|
    trayan.petkov

    Аз съм много доволен от мобилният интернет, предоставен от Мтел. И скоростта е бърза, и покритието е пълно.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.