С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
1 30 май 2013, 20:01, 3387 прочитания

Китайско свинско от щата Вирджиния

Най-големият производител на свинско месо в света прие да има нов собственик

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Най-големият производител на свинско месо в света - американската Smithfield Foods, се договори с частната китайска компания Shuanghui International за сделка, съгласно която китайците ще платят в брой $4.7 милиарда за придобиването й. Споразумението, одобрено от бордовете на двете компании, може да стане най-голямата продажба на компания в САЩ на китайски конкурент, но финализирането му изобщо не е сигурно, коментират световните медии.

Източници, близки до подготовката на сделката, казват, че целта е да се задоволи растящият апетит на азиатците към качествено свинско (в момента 25% от износа на Smithfield е за Китай), а не да се внася този продукт на американския пазар. Но регулаторните органи и Комисията за чуждестранните инвестиции на САЩ CFIUS може да не дадат одобрението си, включително поради съображения за защита на националната сигурност (макар че лондонският Financial Times саркастично попита как може беконът да бъде обявен за стратегически актив на САЩ). Освен това междувременно може да се появи по-апетитно контрапредложение към Smithfield.


Рекордна сделка

Офертата от сряда е много щедра - Shuanghui предложи $34 за акция, или премия от 315 спрямо цената, при която затвори пазарът във вторник. Китайците ще поемат и дълговете на американците в размер на $2.4 млрд. Така цялата оценка на Smithfield достига $7.1 млрд. По-голяма сделка щеше да бъде желанието на държавната енергийна компания CNOOC да купи срещу $18 млрд. американската Unocal през 2005 г., но под политически натиск от САЩ китайците се оттеглиха.

Smithfield са преговаряли с други два потенциални кандидата, твърди Reuters, а според агенция Bloomberg става дума за тайландската Charoen Pokphand Foods и за бразилската JBS SA. Китайците могат да продължат преговорите с американците още 30 дни, но не могат през това време да блокират контраоферти - единствената им защита е не много голяма глоба от 75 милиона долара, която Smithfield би платила, в случай че приеме оферта на конкурент през тези четири седмици. Невероятно изглежда предложение да дойде от някой американски конкурент, защото този пазар в САЩ е парцелиран между шепа големи играчи (пет компании контролират 73% от производството на свинско и свински продукти) и ако някой от тях се намеси, ще трябва да убеди и антимонополните органи, че няма да консолидира прекалено голям дял.



Износ, а не внос

Китайската компания контролира повече от половината от най-големия производител на месо в Китай - Henan Shuanghui Investment & Development. В опит да избегне спекулации кандидат-купувачът заяви, че няма да затваря или да премества свинеферми или предприятия на Smithfield, както и че ще запази сегашното ръководство, включително главния изпълнителен директор Лари Поуп.

В град Смитфийлд, щата Вирджиния, в централата на основата през 1936 г. компания служителите и местните жители са шокирани от новината, разказва Reuters. Хората са притеснени от неизвестността, както и от натиска от последните месеци на Continental Grain - най-големият акционер в Smithfield, корпорацията да бъде реформирана и, ако се наложи, раздробена на две специализирани звена за производство и едно за международна дейност. Лари Поуп твърди сега, че разговорите с китайците са започнали през 2009 г. - доста преди кампанията на Continental. "Азиатският пазар е огромна възможност за нас като компания. Просто все не можехме да се договорим", допълва той.

Производителят на свинско Браян Брадшоу коментира, че по принцип се изнервя, когато чужденци контролират американска компания, но и че, от друга страна, Китай се опитва да изхрани населението си с по-малко разходи (цената на свинското в Китай е с около 30% по-висока от тази в САЩ). Търсенето на американско месо в Китай се е увеличило 10 пъти за десетилетие, включително заради скандали със замърсяване на китайски хранителни продукти, в какъвто преди две години бе замесена и Shuanghui. Компанията се извини, изтегли спорните продукти и обвини за проблема част от доставчиците си - предимно частни китайски ферми.

Касапин №1 на Китай

Напоследък Ван Лонг, президент на Shuanghui, казва, че иска доставките да идват от свинеферми на компанията по същия вертикално интегриран модел с добър качествен контрол, по който работи и Smithfield. В момента тя отглежда едва 400 000 от общо 11 - 15 милиона свине, от които се нуждае годишно за продуктите си.

Ван Лонг, наричан в родината си Касапин №1 на Китай, е с добри политически връзки в Пекин и депутат в парламента от 15 години. Той ръководи основаната през 1958 г. фирма Shuanghui още от 1984 г. и успешно я преведе през преструктуриране и излизане на борсата в Хонконг. След като през 2006 г. местната власт в провинция Хенан продаде дела си, Лонг трансформира компанията в сегашната сложна корпоративна структура.

Стратегически съображения

"Уолстрийт джърнъл" допълва, че договорената сделка е илюстрация и за кампанията за придобиване на чуждестранни ресурси, които да помагат на китайската икономика на нараства. Въпросът е, че досега интересът на китайците е бил към минерали и петрол, а не толкова към хранителния сектор. Особено в САЩ има чувствителност към апетитите на фирми от страната, която се превръща в най-големия търговски съперник.

В същото време китайците се научиха с годините да маневрират в деликатните политически и регулаторни среди в Америка. Те не се хвърлят в мащабни сделки, а инвестират в десетки сделки под 500 милиона долара в частния непубличен сектор или в съвместни дружества. "Сигурен съм, че китайските компании внимателно следят какво ще стане със сделката със Smithfield . Ако тя мине, може да започне да се променя наложилата се  представа, че САЩ не са отворени за бизнес с китайците", коментира Робърт Профусек, консултант по сливания и придобивания в Jones Day.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Последният залп на Марио Драги Последният залп на Марио Драги

Европейската централна банка обяви нов пакет от стимули, който трябва да помогне поне донякъде на еврозоната

20 сеп 2019, 1756 прочитания

Петролна игра на дронове 4 Петролна игра на дронове

Вашингтон и Рияд обвиниха Техеран за атаката срещу саудитската рафинерия. И с това опасността от конфронтация между САЩ и Иран заплашва да излезе извън контрол

20 сеп 2019, 1456 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Глоба от $400 млн. за Total заради иранска корупционна афера

Френската прокуратура може да повдигне дело срещу Total и изпълнителния й директор

Споделеното падение на WeWork

За по-малко от 9 месеца основаното в Ню Йорк дружество се превърна от един от най-високооценените стартъпи в САЩ в компания със съмнително бъдеще в инвестиционните кръгове.

Тайната държавна сграда

Холдингът на икономическото министерство ДКК е купил право на строеж в свързаното дружество "София тех парк" срещу 22 млн. лв.

Нови схеми, нови измамници

КФН публикува нов списък със сайтове, които предлагат сделки с ценни книжа и валути, без да имат лиценз

Замлъкването на "Хоризонт"

Скандалът с опита за отстраняване на журналистката Силвия Великова оголи истината за медийната ситуация в България

Форма, идея и протест

Андрей Врабчев предизвиква отношението ни към настоящето и миналото с проектите си в публичното пространство

20 въпроса: Магдалена Малеева

Със същия устрем, ентусиазъм и дисциплина, с които печели титли в тениса, Малеева развива и всички проекти, с които се захваща