С Коран и автомат

В Северна Сирия тихомълком се създава ислямски емират

Ислямистите получават подкрепа, защото поддържат реда в освободените територии
Ислямистите получават подкрепа, защото поддържат реда в освободените територии    ©  Reuters
Ислямистите получават подкрепа, защото поддържат реда в освободените територии
Ислямистите получават подкрепа, защото поддържат реда в освободените територии    ©  Reuters

Международните усилия за мир в Сирия отново се провалиха. Разговорите между САЩ и Русия за провеждане на мирна конференция с участието на режима и бунтовниците отново не постигнаха успех във вторник, тъй като двете страни на конфликта не могат да се договорят кой ще участва и къде да бъде проведена тя. Така първоначално обявената за май, а след това отложена за юни кръгла маса може да бъде свикана най-рано през август.

По-рано този месец Вашингтон реши да започне военни доставки за бунтовниците, докато Москва отказва да отстъпи от решителната си позиция за подкрепа на режима на Башар ал Асад. На този фон ислямистите в Сирия заемат все по-силни позиции и вървят към създаване на религиозна държава в освободените от бунтовниците територии на север.

Сянката на радикализма

След началото на сирийската гражданска война бившият електроинженер, който се представя като шейх Омар, събира хора около себе си и създава бунтовническа групировка. Постепенно тя се увеличава и достига 2000 души в северния град Алепо. След това буквално за няколко дни тя изчезва.

Хората на Омар не са победени от правителствените войски. Те са разпръснати от друга група "революционери" – ислямистите. В началото на май те обвиняват бойците на Омар в мародерство и след няколко дни на сблъсъци те просто се разпръскват. След това радикалните мюсюлмани конфискуват оръжията, мунициите и колите на бригадата на Омар. "Всичко, което построихме през последните две години, изчезна за един ден." От хилядите хора остават едва стотина.

Този модел се повтаря в различни части на Сирия, разказва агенция Reuters. Радикалните ислямисти изтласкват по-умерените бойци, които не споделят целите им за създаване на върховно духовно ръководство в държавата по подобие на ислямския емират на талибаните в Афганистан.

Умерените бунтовници често са недостатъчно финансирани и разединени и не могат да се противопоставят на ислямистите, които получават достатъчно пари и средства (виж другия текст).

Напредъкът на ислямистите подчертава сектантския характер на сирийската гражданска война и битката между мюсюлманите сунити и шиитите, които подкрепят президента Башар ал Асад. Някъде между тях остават заклещени и останали религиозни групи в Сирия като християните. Това противопоставяне също така издига преграда и пред първоначалните демократични цели на сирийската революция.

Западната помощ за бунтовниците също е поставена в опасност. Светът се притеснява, че оръжията може да достигнат до ислямистките групи, които искат да създадат малка ислямистка държава на границата на натовска Турция в контролирана от бунтовниците територия в Северна Сирия от Средиземно море на запад до границата с Ирак на изток.

Ислямистите Ислямистите са по-енергични и по-добре организирани. Двете най-известни групировки са "Ахрар ал Шам" и "Джабхат ан Нусра", която се врича във вярност на "Ал Кайда" и поема отговорност за десетки самоубийствени атентати, при които загиват и цивилни.

Бойците, облечени в черни памучни дрехи и носещи дълги бради, обаче имат репутация на принципни хора. "Те са честни арбитри и не са корумпирани", казва Арон Зелин от Вашингтонския институт за близкоизточна политика, който изследва ислямистите. Това е и основната причина защо те са популярни сред сирийците, независимо дали те подкрепят или не одобряват идеологията им.

В Алепо четири ислямистки бригади изпълняват ролята на правителство и предоставят на цивилните услуги от първа необходимост. Те също така поддържат и съд, който работи според шериата. Жителите на Алепо го наричат просто "Властта" и той отсъжда по всичко от убийства и изнасилвания до бизнес спорове и как да се раздава хляба в града. Решенията на "Властта" се прилагат от "Революционна военна полиция".

В щабквартирата на полицията голям плакат съобщава: "Сирийски ислямски освободителен фронт." Това е наименованието на седем ислямистки групировки, обединили се през октомври 2012 г. Ръководител на революционната полиция е Абу Ахмед Рахман, който принадлежи на групата "Лиуа ат Таухид", които са най-голямата сила в Алепо. Любопитно е, че тази формация подкрепя Сирийския национален съвет, но също така сътрудничи и с радикалните ислямисти от "Ан Нусра". Не всички обаче са съгласни с тази доминация. Хората на шейх Омар казват, че не са избрали ислямистите и не знаят кой им е позволил да контролират събитията.

Запълване на вакуума В други сирийски градове този модел се повтаря. В източния град Рака, в близост до който се добива петрол, ислямистите също постепенно налагат нормите за поведение. "Те искат ислямска държава, но повече от нас искат светска", казва едно момче тихомълком пред репортери на Reuters, след като ислямисти му забраняват да нарисува графит. "Страх ни е, че ще се опитат да управляват със сила."

Използвайки смесица от заплахи и организираност, различните ислямистки бригади запълват вакуума след отстъпването на правителствените сили. В Рака те поддържат електроснабдяването, пекарните и една ВЕЦ. Както и в Алепо, в съда действат шариатските закони.

Засега обаче ислямистите печелят симпатиите на хората в Рака, включително и от тези, които не подкрепят възгледите им за ислямски халифат. Плакати в града, поставени от "Джабхат ан Нусра", показват забрадени жени с текст "вие сте перли на целомъдрието". Въпреки това незабрадените жени все още може да се разхождат свободно по улиците на града. Намирането на алкохол също не е проблем, стига пиенето му да става в частни домове.

"След ада на режима смятаме, че това е отлична ситуация", казва 22-годишният студент Джабер. "Да, има проблеми със сигурността, има хаос, понякога има и сблъсъци. Но е много по-добре от преди", добавя той.

Свобода и хиджаб 27-годишната забрадена студентка Селуа ал Жанабе казва, че идеологията на ислямистите няма значение в момента. "Притеснена съм за нещо по-голямо от хиджаба и никаба", казва тя. За нея най-важното нещо в момента е "освобождението и свободата".

Шериатското съдилище в Рака работи подобно на това в Алепо. За Запада терминът шериат се асоциира с изостаналост, потискане на малцинствата, по-малко права за жените и наказания като бичуване, умъртвяване с камъни, обезглавяване. За местните обаче схващането е много по-различно.

Отчасти ислямските съдилища са успешни, защото повечето неща, с които се занимават, са светски. Те отсъждат по финансови диспути, вписват имоти, а в някои случаи и издават лицензи за износ и внос на стоки от територията на бунтовниците. Дори и със сериозните престъпления повечето съдии не налагат сериозни наказания, защото според шериата по време на война те могат да бъдат смекчени. Почти във всички случаи се изплаща глоба или кратък срок в затвора.

Бягството на малцинствата

Рака винаги е била предимно сунитски град, но след победата на ислямистите вече няма и следа от алауитите. 73-годишният изследовател на ислямското право Хомси ал Хамада казва, че последните събития, включително намесата на ливанската шиитска групировка "Хизбула" на страната на правителството, са "разпалили пламъците на разделянето по религиозен принцип". "Тези чувства винаги ги е имало, но бяха прикрити", казва Хамада пред Reuters. "В началото на играта топката беше свобода и демокрация. Протестиращите и режимът си играеха с нея. Сега има два отбора. В първия са режимът, Русия, Китай, Иран, "Хизбула" и шиитите, а в другия - бунтовниците, САЩ, Германия, Франция, Турция, Саудитска Арабия и сунитите. Топката вече е Сирия", споделя ученият.

Въпросът за религиозната принадлежност винаги е бил специален в Леванта, който включва Сирия, Ливан, Израел, Йордания и части от Южна Турция. След края на Османската империя Великобритания и Франция разделят региона по религиозен принцип. Днешна Сирия е умален модел на всичко това – около три четвърти от 23-те милиона души в държавата са сунити, а останалото население се разделя между християни, шиити, алауити и по-малки и понякога застъпващи се общности на друзи, исмаилити, кюрди, арменци и палестинци.

Подобно на баща си Башар ал Асад обяснява силния полицейски контрол в държавата с опасността от разпадане на религиозната мозайка. Светски настроен алауит Асад се жени за сунитка. В преборяванията на населението не се включва графа "религия" в опит да се създаде една обща сирийска идентичност.

Християните се намират в средата на тази огромна бъркотия. Някои от тях бягат от територията на бунтовниците към тази на правителството, докато други решават да останат по домовете си. Има и случаи на подкрепа за въстанието с оръжие и хора.

Абу Жорж, християнин от село Ждейде в Северозападна Сирия, се занимавал с градинарство преди бунта. Сега работи със сунитската бригада Лиуа ал Хура и казва, че християните са около 5% от всички бойци в нея. "Много от единоверците участват в революцията. Когато армията напусна, ние се включихме към бунтовниците."

Други християни обаче се притесняват. 40-годишна католичка от село Якубие, която не иска да разкрие името си, първоначално казва: "Живеем нормално, молим се, връщаме се, никой не ни пречи." След това обаче се накланя по-близо и прошепва: "Някой краде от земите ни. Идват и си тръгват, не знаем кои са. Страх ни е да говорим. Християните не може да се оплачат. Разбирате ме."

Close
Бюлетин
Бюлетин

Вечерни новини

Най-важното от деня. Всяка делнична вечер в 18 ч.


26 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Е, сега след като САЩ въоръжат "светските" сили в Сирия и продготвят командния състав на прогресивната опозиция, можем да очакваме сериозни сблъсквания между "ислямистките" и "светските" опозиционни сили. Иначе идеологията на ислямистките опозиционни групировки ще превърне района в едно крайно опасно средище за анти-светски, западен, христиански и т, н. тероризъм.

  • Durruti

    Всъщност в Ракка имаше протести срешу ислямистите, след като започнаха да изчезват момичета, отказващи да се забрадят... Но явно вече ще ни се обяснява колко са некорумпуирани и организирани джихадистите, та да не се чудим защо "демократите" им бутат оръжие в ръцете. След демократизацията на Ирак същите тия ислямиси изгониха местните християни, много от които намериха убежище точно в Сирия. Сега и там ги преследват и избиват в името на Алаха...

  • 3
    bestbuy avatar :-(
    За да останат ХОРА в България.

    И там се почва поредния ислямски кошмар. За съжалени все по-близо до България!

  • 4
    baxter avatar :-|
    baxter

    Всъщност единствения шанс да спре клането в Сирия е да се разберат Русия и САЩ и да се престане с вноса на джихадисти в тази нещастна страна. За съжаление Катар, САрабия и Турция продължават да правят това необезпокоявани от никого. Толкова много смърт и Светът престъпно мълчи.

  • 5
    zg avatar :-|
    Vili Jambov

    Няма основания за оптимизъм. Мисля, че всичко трябваше да започне със съгласие за оръжейно ембарго. И за двете страни. Да се въоръжава "правилната" страна в този конфликта е просто тъпотия. Да не кажа нещо по-силно. Да не говорим, че дава оправдание за въоръжаване на другата страна.

  • 6
    dimko avatar :-|
    dimko

    Северна Сирия е в специфичен ареал.
    Да му мисли Турция, Цариград и Югоизтока ще й сторят само майтап...

  • 7
    bajtan avatar :-|
    dark'star

    [quote#4:"baxter"]Светът престъпно мълчи.[/quote]Светът НЕ мълчи, само нашите мълчат. Ахмадинеджад изпрати кораби и например каза, че ще изпрати 2000 гвардейци, да покажат на канибали и разбойници "от къде изгрява полумесецът", Хисбула се намеси да прочиства градове от наемници и убийци, Путин изпраща най-модерно оръжие на Асад и десантчици за всеки случай, дори Китай многозначително изпрати 16 кораба ... да не би някой да си помисли, че може да се нанеси:-) Светът НЕ СПИ :-)

  • 8
    bajtan avatar :-|
    dark'star

    [quote#3:"bestbuy"]И там се почва поредния ислямски кошмар. За съжалени все по-близо до България![/quote]Чакай да пламне и Турция - натам се върви. Защо мислиш спря войната с кюрдите (ПКК)? Ислямистите колят турци и кюрди преди да са питали кое в сунит, алауит или кой комуне от ПКК. Ние сме границата на цивилизацията и ордите идват насам.

  • 9
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    До коментар [#6] от "dimko":

    Турция ги прехвърля вече в България, организирано с автобуси се превозват до българската граница.
    Бог да пази България и всички нас.

  • 10
    pesheff avatar :-|
    Пешката

    Това е новата линия на Демократизаторите - джихада е ок, те са демократични бе, вервайте ни! Нямам думи още колко кръв ще се лее там, и първи ще страдат християните, както винаги.

    Асад се държи, но срещу такива чалмари, или трябва твърд ботуш докрай, или да слага оръжието.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход