Една стъпка по-близо до Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Една стъпка по-близо до Европа

Русия обеща по-ниски цени на газа, за да примами Украйна в Митническия съюз. На снимката: руският премиер Дмитрий Медведев и украинският му колега Николай Азаров на среща през август.

Една стъпка по-близо до Европа

Киев одобри споразумение за асоцииране с ЕС въпреки натиска от Москва

3490 прочитания

Русия обеща по-ниски цени на газа, за да примами Украйна в Митническия съюз. На снимката: руският премиер Дмитрий Медведев и украинският му колега Николай Азаров на среща през август.

© Reuters


С риск да повиши градуса на напрежението в отношенията с Москва украинското правителство одобри проект на споразумението за асоцииране с Европейския съюз. Киев се надява да подпише сделката на срещата на източното партньорство през ноември.

Премиерът Николай Азаров посочи като най-голям риск от сключването й времето за модернизиране на украинската икономика. "Главният риск е в това, че за модернизиране на икономиката са необходими огромни ресурси и време. За да съхраним украинската автомобилна индустрия например, ще ни трябват 3-5 години радикална изпреварваща модернизация и производство с по-малко загуби от тези на европейските производители", заяви Азаров, цитиран от руската агенция РБК.

По думите на Азаров в същото време една всеобхватна зона за свободна търговия с ЕС би създала уникални възможности за ускоряване на тази модернизация. "От тези възможности трябва да се възползваме грамотно. Имаме преходен период от 10 години - за това време украинската промишленост трябва да извърши огромна работа по въвеждане на европейски норми и технически регламенти, да се привлекат средства, както и да се търсят партньори и инвеститори с цел модернизиране на производството."

Между Брюксел и Москва

Украйна дълго време обмисляше избора между асоцииране с ЕС и присъединяване към правилата на единното европейско икономическо пространство и Митническия съюз с участието на Русия, Беларус и Казахстан. Президентът Владимир Путин заяви неотдавна, че ще уважи какъвто и избор да направи Киев, но предупреди, че Москва ще се замисли за защита на собствения си пазар. "Ще се окажем принудени да се затворим", каза той.

Москва е загрижена не само за намаляващото й влияние в бившия съветски регион, но и за това, че евентуално споразумение между Украйна и ЕС може да доведе до преекспортиране на стоки от ЕС в Русия, които могат да застрашат продажбата на руски продукти.

Русия оказва всячески натиск над Украйна да не се преориентира към европейския пазар, включително чрез необявена митническа блокада през август. Премиерът Дмитрий Медведев предупреди, че асоциирането с ЕС ще затвори пътя на Украйна към Митническия съюз. "Това е политически избор. Не искам да има някакви илюзии.

Практически за украинските ни партньори входът към митническия съюз ще бъде затворен". Русия обеща по-ниски цени на газа, за да примами Украйна в съюза, основан през 2010 г. и предлага търговия без тарифи между партньорите. Украинският президент Виктор Янукович отхвърли обещанието като "унизително".

Азаров все пак подчерта, че в споразумението за асоцииране няма никакви клаузи, които да пречат на украинските планове за разширяване на сътрудничеството с Митническия съюз, както и с други партньори извън ЕС.

Икономическа война

Шведският външен министър Карл Билд разкритикува руската икономическа война срещу бившите съветски републики, които искат да имат по-близки търговски отношения с ЕС. Молдова също иска да сключи подобна сделка и след критики от руския посланик в Кишинев настоя, че няма да се откаже от сближаването с ЕС.

Украински специалисти определиха като шантаж ограничаването по всевъзможни поводи на достъпа на стоки до руския пазар и призоваха правителството в Киев да не се поддава на заплахи и да избере европейски път на развитие. Но реалностите са, че украинската икономика е силно зависима от износа на стомана, химикали и зърно, като повече от 60% от износа отива на пазари в бивши съветски държави. Русия, Беларус и Казахстан са най-големите от тях.

В началото на септември Армения блокира шансовете си да подпише споразумение за свободна търговия с ЕС, като избра да се присъедини към Митническия съюз. ЕС уважава решението, обявено от арменския президент Серж Саркисян, но двете системи са несъвместими, каза литовският външен министър Линас Линкевичус, чиято страна председателства ЕС. В отделно изявление той и седем други министри от северни и балтийски страни предупредиха Русия, че "всяка икономическа заплаха или политически натиск, насочен срещу източни партньори заради европейските им амбиции и обвързване с ЕС, е неприемлив".

Какво предвижда споразумението

Споразумението за асоцииране се сключва в замяна на поемане пред ЕС от съответната страна на ангажименти за провеждане на политически, икономически, търговски и правни реформи. В замяна на това асоциираната държава може да получи безмитен достъп до някои или до всички пазари на ЕС, както и финансова и техническа помощ. Споразумението за асоцииране може да включва и споразумение за свободна търговия между ЕС и трета страна. То трябва да бъде ратифицирано от всички държави - членки на Европейския съюз.

Подобни споразумения се подписват в рамките на две политики на ЕС - процеса на стабилизация и асоцииране и на европейската политика за съседство. Държавите от Балканския полуостров участват в първата, а втората се отнася до непосредствените съседи на ЕС по суша или по море – Алжир, Армения, Азербайджан, Беларус, Египет, Грузия, Израел, Йордания, Ливан, Либия, Молдова, Мароко, Палестина, Сирия, Тунис и Украйна.

С риск да повиши градуса на напрежението в отношенията с Москва украинското правителство одобри проект на споразумението за асоцииране с Европейския съюз. Киев се надява да подпише сделката на срещата на източното партньорство през ноември.

Премиерът Николай Азаров посочи като най-голям риск от сключването й времето за модернизиране на украинската икономика. "Главният риск е в това, че за модернизиране на икономиката са необходими огромни ресурси и време. За да съхраним украинската автомобилна индустрия например, ще ни трябват 3-5 години радикална изпреварваща модернизация и производство с по-малко загуби от тези на европейските производители", заяви Азаров, цитиран от руската агенция РБК.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

8 коментара
  • 1
    pavla avatar :-|
    ПАВЛА

    Правилна позиция на Украйна. На рашките им е крайно време да разберат, че ерата на републиките и диктатът отдавна свърши.

  • 2
    kitenik avatar :-|
    Натътрузен десебар, слуга на БСП

    Арменците за съжаление са решили, че с Русия ще са по-сигурни. И на тях не им е лесно, имаха някакви европейски амбицци, но с Турция от едната страна, Грузия от другата, Азербайджан от третата и Иран от четвъртата страна явно се чувстват силно притиснати.

  • 3
    sto67nes avatar :-?
    sto67nes

    Най добре е И Русия да бъде член ЕС.....:)

  • 4
    offshore avatar :-|
    Offshore Banking

    Дори и русофилите в Украйна, разбират, че не е нормално лекари да взимат само 150 евро на месец.

    Публикувано през m.capital.bg

  • 5
    mapto avatar :-|
    mapto

    [quote#3:"sto67nes"]Най добре е И Русия да бъде член ЕС.....:)[/quote]

    Подобно на Турция, това не е възможно, докато не се измъкнат от диктатурата, а за големи държави това е изключително трудно. Както се вижда с България, Хърватска и Румъния, и при по-малките държави процесът не е никак лесен. При нас поне има надежда да си изградим държавата в рамките на нашето поколение. За големите държави този процес ще е много по-бавен.

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    Поживем, увидим, казват моите хора!!!
    Шоуто с Европа го гледахме и при шляхтата, и при Мазепа и при Скоропадски, ще го видим и при Янукович, колко му е......

  • 7
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Всичко много добре, но как виждате ЕС да интегрира "украинската автомобилна индустрия"? Реално Украйна се разглежда като ресурс за производство на зърнени храни и интересен пазар за Европейския износ. Сложен е и въпросът със "сферите на влияние" в рамките на ЕС и извън него. Полша има претенциите да бъде "кординатор", поне за Западна Украина. Украинците не са толкова възхитени от тази идея. 18 милиона рускоезични от Кримската автономия също ще бъдат сложен за интегриране проблем - те искат и Европа (по икономически съображения), и Русия (по етнично-културни и икономически свързани с индустриалните мощности). Кримските татари също внясят своята лепта в котела на проблемите. Все пак Украйна не е българия а много по-мащабна страна и икономика и най-вероятно ще остане в сферата на интересите но не и член на ЕС.

  • 8
    nick11 avatar :-|
    Николай_1

    Можем да добием ясна представа , какви неспасяеми говеда са "политиците" от управляващата в момента Русия шайка , че да успеят да заставят един от най-големите русофили в Украйна - президентът Янукович, да се обърне против тях и да потърси членство в ЕС!!
    Големи "дипломати" са джуджето Путин и пишман-тарикатът Лавров.....................


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK