Нов път за Германия и Европа
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Нов път за Германия и Европа

Нов път за Германия и Европа

3563 прочитания

© Tobias Schwarz


Когато новото германско правителство дойде на власт, то не трябва да чака дълго преди да направи еврозоната централна тема в своя дневен ред.

Макар архитектурата на еврозоната да беше подобрена след началото на кризата, все още не са налице всички елементи, които да осигурят ефективното функциониране на валутния съюз. Продължава да има големи рискове - икономическото възстановяване е слабо, сравнителните ценови нива се пренастройват твърде бавно и съответно устойчивостта на публичните дългови нива е далеч от постигната. Безработицата остава висока, банковата система е крехка, а взимането на решения е сложно, което означава, че инциденти като този с Кипър може да се повторят. Всички тези опасности подкопават стабилността на валутния съюз и съответно биха се отразили сериозно на Германия. Ето защо няма време за самодоволство и са нужни още реформи. Има три основни елемента, върху които германското правителство трябва да се съсредоточи, и те включват промяна на философията на кризисния мениджмънт.

Първо, докато в еврозоната общото ниво на инфлацията трябва да се запази до границата от 2%, в интерес на Германия е да се позволи пазарните сили да качат инфлацията в страната над този праг. Ако това не се случи, нужната пренастройка на сравнителните ценови нива ще свали инфлацията в южната част на Европа до 0% или дори надолу. В резултат ЕЦБ няма да постигне инфлационната си цел за ниво близо, но под 2%. По-тревожното е, че според прости икономически симулации тези развития може да застрашат устойчивостта на дълговете в Южна Европа. Освен това балансите на банките, корпорациите и домакинствата ще попаднат под допълнителен натиск. Като следствие ще нужна е още финансова помощ за ударените от кризата държави, освен ако не се вземе решение някоя от тях да бъде оставена да фалира.

Движеният от пазара процес на пренастройване в Германия би получил голяма подкрепа от едно значимо увеличаване на публичните инвестиции в инфраструктура и образование. И в двете Германия изостава значително от останалите страни в ЕС и рискува това да застраши конкурентоспособността й в средносрочен план. Новото германско правителство би трябвало също така внимателно да проучи кои части от сектора на услугите могат да бъдат либерализирани, за да се отключи потенциала му за растеж.

Втората важна задача е завършването на банковия съюз. Това е от решаващо значение за спиране на финансовата фрагментация на еврозоната, която в момента превръща в илюзия всякакво истинско възстановяване в Южна Европа, тъй като потиска инвестициите. За да бъде завършен банковия съюз, най-важният елемент е споразумение за централен регулатор и финансов ресурс за спешни ситуации. За да има бързи решения, които заличават разделението по линиите на националните граници, е нужно да се създаде механизъм, който не оперира на принципа на единодушието. Все още има шанс за решителна стъпка в тази посока преди изборите за Европейски парламент догодина, която да помогне за преодоляване на евентуална мащабна банкова криза през лятото на 2014 г. и най-после да сложи край на фрагментацията и да помогне за възстановяване на основите на растежа - а именно, функциониращото финансово посредничество.

За да бъде подпомогнат допълнително този процес, капиталът на Европейската инвестиционна банка трябва да бъде увеличен и дейността й трябва да бъде по-целево насочена към смислено финансиране на инвестиции на малки и средни компании в Южна Европа. Освен това отчаянието на южните страни в битката им с безработицата трябва да бъде взето на сериозно. Общ Европейски фонд за борба с младежката безработица трябва да предлага помощ за обучения, стимули за компаниите да наемат и обучават младежи и увеличаване на трансграничната мобилност. Тези мерки трябва да подготвят почвата за по-дълбоки промени.

Цялостната стратегия за реформа в управлението на еврозоната трябва да бъде променена. В пика на кризата беше жизненоважно бързо да бъдат създадени нови и мощни инструменти. Те включваха засилване на фискалния контрол и икономическата координация, както и формирането на Европейския стабилизиращ механизъм (ESM). Но ESM, който може да се окаже ядрото на икономическото управление в еврозоната, беше създаден по логиката на междуправителствения принцип, при който всяка държава има право на вето. Германия, като най-важната икономика и най-влиятелната държава, се превърна в централен вето играч в тази конструкция. Това увеличаване на влиянието върви ръка за ръка с намаляващо значение на институциите на ЕС и особено на Европейската комисия. Това развитие не отговаря на дългосрочните интереси нито на Германия, нито на Европа, тъй като подкопава легитимността и засилва напрежението между държавите. 

Колкото по-интегрирана става Европа, толкова повече решения ще трябва да се взимат и легитимират на европейско ниво. Добре функциониращите общи институции могат най-добре да дефинират общия интерес и да получават легитимност на европейско ниво. Един значим трансфер на компетенции в нужните сфери, придружен от връщане на компетенции в други области, трябва да се комбинира с трансфер на парламентарна легитимност. Това ще изисква промяна в Договора от Лисабон и Германия трябва да потърси подкрепа за това от партньорите си.

* Даниела Шварцер е ръководител на отдела по ЕС интеграция в германската фондация "Наука и политика" (SWP), а Гунтрам Волф е директор на Bruegel. Текстът е предоставен специално за "Капитал".

Когато новото германско правителство дойде на власт, то не трябва да чака дълго преди да направи еврозоната централна тема в своя дневен ред.

Макар архитектурата на еврозоната да беше подобрена след началото на кризата, все още не са налице всички елементи, които да осигурят ефективното функциониране на валутния съюз. Продължава да има големи рискове - икономическото възстановяване е слабо, сравнителните ценови нива се пренастройват твърде бавно и съответно устойчивостта на публичните дългови нива е далеч от постигната. Безработицата остава висока, банковата система е крехка, а взимането на решения е сложно, което означава, че инциденти като този с Кипър може да се повторят. Всички тези опасности подкопават стабилността на валутния съюз и съответно биха се отразили сериозно на Германия. Ето защо няма време за самодоволство и са нужни още реформи. Има три основни елемента, върху които германското правителство трябва да се съсредоточи, и те включват промяна на философията на кризисния мениджмънт.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

5 коментара
  • 1
    dragoslava avatar :-|
    Dragoslava

    Нoв път със стари лица...

  • adenauer

    Когато правителството на Германия влезе в действие ,първата работа на г-жа Меркел по отношение на България е да попита комунистическото ни правителство -Как се развиват нещата поразследване убииствата на немски граждани станали по време на сатрапа Живков и по негова заповед.Казвам това ,защото комунизма и комунистите наследници на този престъпник продължават да върлуват в България все едно ,че няма НАТО и ЕС.България плаче за справедливост ,морал и хуманност.От комунягите това не може да получим.Остава ни надеждата в ЕС и НАТО.Германия е мотора на ЕС и за нея не може да бъде безразлично какво става в България.?

  • 3
    schiller avatar :-|
    СДС

    Нов път, а няма кой да отреже лентата!

  • 4
    kardinalat avatar :-P
    kardinalat

    Доста правителства ще паднат в идущите 5-6 години докато успеем да превърнем написаното в реалност, а и доста пердах да изядем като граждани и данъкоплатци.

  • 5
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    До коментар [#2] от "adenauer":

    Първо да направи "разследване" по Берлинската стена, посел да си завира гагата в България... все пак е канцлерка на Германия не на България...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK