Битка за ширината на седалките
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Битка за ширината на седалките

Reuters

Битка за ширината на седалките

Спорът между Boeing и Airbus може да избухне в търговска война между тях

8700 прочитания

Reuters

© Reuters


За последните около 40 години теглото на американеца се е увеличило с 10%.

Напрежението между големите производители на пътнически самолети нараства непосредствено преди авиошоуто в Дубай този месец, а причината е ширината на седалките в икономична класа при продължителни полети, разказва агенция Reuters. Точно на тези места седят пътници, които не са особено ухажвани от авиокомпаниите, но пространството там е ключът към предлаганата от Boeing и Airbus ефикасност.

Миналата седмица Airbus призова за определяне на стандарт, който да гарантира ширина на седалката от поне 18 инча (46 сантиметра) в икономичната класа, но конкурентите от Boeing заявиха, че това трябва да е частно решение на авиокомпаниите.

Борба за поръчки

Спорът избухва, докато гигантите се съревновават кой ще предложи по-обемиста версия на самолета за полети на големи разстояния. Очаква се да има рекордни поръчки по време на авиоизложението в Дубай между 17 и 21 ноември. Дали на ред ще има 9 или 10 седалки се оказва решаващо да икономическата ефективност на новите т.нар. мини джъмбо самолети. Boeing твърди, че подобреният модел 777Х ще побира 406 души в икономична класа. Но условието е да има по 10 седалки на ред, широки 43 сантиметра и разделени от две пътеки със същата ширина. Конкурентът Airbus казва, че аналогичната версия на неговия A350 ще превозва 350 души в 46-сантиметрови седалки, по 9 на ред.

Гигантите често отправят обвинения един към друг за техническите си параметри. Сега Airbus се обръща директно към обществеността преди авиоизложението в Дубай, където неговият модел 777X се очаква да доминира с повече от 100 поръчки. Компанията неотдавна представи илюстрация с трима души, седнали на тясно един до друг в ресторант, с надпис: "Бихте ли приели това?" Това може да е началото на нова рекламна война между двата големи конкурента, отбелязва Reuters. "Boeing предлага дълги полети в седалки, по-тесни от тези в самолетите за регионални полети" казва шефът на Airbus Джон Лийхи.

По-тежки

С промяната на хранителните навици хората стават по-едри, но седалките в самолетите не са се променили радикално. Между 70-те години, когато Boeing 747 зададе стандарта за съвременните далечни полети, и началото на новото хилядолетие теглото на средностатистическия американец, мъж между 40 и 49 години, се е увеличило с 10%, сочат данни на министерството на здравеопазването на САЩ. Талията на средностатистическия американец от ХХI век е 100 см, което в диаметър е 32 сантиметра. Така остават по пет сантиметра от всяка страна на много седалки, което е по-тясно от седалка в кино. Според Airbus това не е достатъчно за дълги полети. Европейският концерн твърди, че конкурентът му продължава да се придържа към концепцията от 50-те години, когато седалките са били по-тесни. Airbus казва още, че е разпоредил ново проучване, което предполага, че един допълнителен инч (2.5 см) подобрява качеството на съня с 53%.

Boeing оспорва данните на Airbus за седалките и твърди, че производителите не трябва да взимат решения как авиокомпаниите, които ги използват, да балансират между таксите и техническите параметри. Освен това европейската компания твърди, че преживяването в самолета зависи от повече фактори, не само от ширината на седалката. "Всичко се свежда до осигуряването на гъвкавост на авиолиниите и позволяването да правят неща, които според тях трябва да се направят, за да бъдат успешни", казва Кент Крейвър, експерт от Boeing. "Те не искат ние да им казваме какво ще им осигури печалба. Те познават бизнеса си по-добре от когото и да било", допълва той.

За пътниците е важно да имат пространство, но за производителите това може да се превърне в проблем, който засяга приходите. Зад актуалния дебат стои надпревара за поръчки на самолети на стойност поне 700 милиарда долара (цени по каталог) през идните десетилетия, достатъчно да повлияят чувствително на американския и европейския износ.

За последните около 40 години теглото на американеца се е увеличило с 10%.

Напрежението между големите производители на пътнически самолети нараства непосредствено преди авиошоуто в Дубай този месец, а причината е ширината на седалките в икономична класа при продължителни полети, разказва агенция Reuters. Точно на тези места седят пътници, които не са особено ухажвани от авиокомпаниите, но пространството там е ключът към предлаганата от Boeing и Airbus ефикасност.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

28 коментара
  • 1
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    И накрая пътниците гласуват купувайки купувайки билети. Но остават с горчивия привкус на кошмарното преживяване.

    Още помня как бяха сгъчкани седалките на Алиталия и при моите средностатистически 183 см бисочина получавах синки на коленете от два часа полет.

    И докато за два часа се издържа някакси, то за презокеански полет умерения комфорт е много важен. Между 9 и десет седалки разликата е 11%. Т.е. вместо 500 евро ще платиш 555.

    Ами за 50 евро аз предпочитам комфортно пътуване!

  • 2
    alien_s avatar :-|
    Jessika

    Няма спор, че седалките на Боинг са много тесни.
    За 10-часов полет пътуването се превръща в кошмар, който просто трябва да издържиш. Не всеки може да си позволи бизнес-класата.

  • 3
    trentatre avatar :-P
    Андонов

    ХамърИканците иначе са гласовите щом опре до комфорт, размери и удоволствия. Не ги притеснява ни природа, ни горива, още по-малко пък останалия свят. Но види се при самолетите битката за всеки инч място прави "Боинг" типично еврейска компания...

  • 4
    koliokazandjqta avatar :-|
    Волният Ибрик

    абе вие конкуренция ли сте или ортаци? Откъде накъде ще съгласувате размери? Олигархийка ли ще градим?

  • 5
    grand_funk.70 avatar :-|
    grand funk railroad

    В тази търговска война, ударите под кръста не са нещо ново.

  • 6
    fbr45306322 avatar :-|
    MyTwoCents

    [quote#5:"grand funk railroad"]В тази търговска война, ударите под кръста не са нещо ново.[/quote]

    Като се замисля, в крайна сметка производителите изпълняват поръчките на авиокомпаниите, които задават общо взето конфигурацията на седалките и параметрите. Така че ако някоя авиокомпания счита, че гъчкането на клиентите им ще носи дългосрочни ползи, то прав им път!

    И Раянер третират пътниците като потенциални престъпници и ги облъюват като малоумни и пак имат клиенти.

    Както се казва, за всеки самолет си има пътници!

  • 7
    Consumer avatar :-P
    Consumer

    Да се обърнат към авиодърводелците за съвет. Сега сериозно, подредбата и размера на седалките в икономията зависи от поръчката на съответната компания. Не усетих нищо тясно летейки многократно с Б777 на емирствата или любимите ми сингапурци. С пръдня боя не става, това е по посока европейските дилетанти.

  • 8
    rainbou1 avatar :-P
    rainbou1

    Американци, американци, ама тези, които най-много се возят, вече са азиатци - пък те са си слабички :)
    Шегата настрана, ама наистина всяка авиокомпания си знае какви са и клиентите и какви са и нуждите.

  • 9
    han_kubrat avatar :-P
    han_kubrat

    айде стига с тия американци !!!

  • 10
    simval avatar :-|
    simval

    Както и да го погледнеш един презокеански полет със самолет си е изтезание за тялото.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност.