Банковият клон на бъдещето
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Банковият клон на бъдещето

Според банката в клона влизат 40% повече клиенти, а новите потребители са се увеличили с 25%

Банковият клон на бъдещето

С джаджи и интерактивни технологии банките търсят ново поколение клиенти и повече приходи

6671 прочитания

Според банката в клона влизат 40% повече клиенти, а новите потребители са се увеличили с 25%

© Reuters


Арт инсталации, интерактивни стени и робот портиер – за да отговорят на конкуренцията онлайн и да привлекат ново поколение клиенти в клоновете си, банките залагат на впечатляващ интериор и високотехнологични джаджи, разказва агенция Reuters. Банкоматите разчитат пръстови отпечатъци, клиентите управляват финансите си чрез тъчскрийн, а експертите дават съвети по видеоконферентни разговори – това предлага фирмата за разплащателни технологии Wincor Nixdorf в шоурума си в парижкото предградие Велизи. "Банките инвестират много в клонове", казва Стив Бусабата, директор за банковите услуги във френската фирма. Причината е ясна – години наред банките разчитаха да печелят от клоновата мрежа, докато сега банковите експерти очакват до 2020 г. тези приходи да съставляват едва 62% от общите, а не както днес – около 81% според Equinox Consulting.

Нужда от оптимизация

Банките, и особено тези, които все още страдат от загубите от финансовата криза, са под натиск да намаляват разходите и балансират необходимостта да свият клоновата мрежа и да модернизират определени подразделения. И все пак именно клоновете са първият контакт за мнозина клиенти и основното място, където се продават услуги като ипотеки, откриват се нови сметки. Това подчертава колко е важно да се подобрят за  нуждите на едно технологично по-грамотно поколение. Трудно е да се определи точно какво принадлежи на банковия клон на бъдещето и какво е по-добре да бъде пропуснато. "Дали всичко, което виждаме в клоновете днес, ще го виждаме и в клоновете утре? Съмнявам се", казва Майк Бакстер, председател на компанията за управленско консултиране Bain's Americas Financial Services. "Има страшно много експерименти с неща, които се оказват неуспешни и неикономични", допълва Бакстер.

Лъскавите "банкови клонове" на бъдещето, които обединяват джаджи с минималистичен дизайн, подобен на този в магазините на Apple, вече отвориха в мрежите на BNP Paribas в Париж, Barclays в Лондон и Deutsche Bank в Берлин. Всеки от тях е на стойност около 5 милиона евро. Те включват зона за почивка, гигантски интерактивни екрани и други екстри като рекламни чанти за продажба и дори произведения на изкуството. Трудно е  засега да се прецени доколко са успешни. BNP беше склонна да предостави данни за водещия си клон близо до парижката опера, който преди три години се сдоби със стена с растения, iPad-и за упореба от клиентите и маси с тъчскрийн. Според банката в клона влизат 40% повече клиенти, а новите потребители са се увеличили с 25%.

Италианската Unicredit също казва, че посещаемостта и новите услуги са отбелязали ръст, след като е модернизирала новия си клон в София, където има "предразполагащи аромати" и тъчскрийн стени. Говорителка на банката твърди, че посетителите са се увеличили с 60%, а кредитите и депозитите са се удвоили. От друга страна обаче, BNP казва, че е извървяла дълъг път с някои идеи, които са се провалили – лишила се от iPad-ите и тъчскрийн плотовете в полза на интерактивна стена. Deutsche Bank и Barcleys са отказали да дадат данни за отделните си клонове. По-общо 88% от изпълнителните директори смятат, че водещите клонове на големите търговски улици са успешни в налагането на бранда, сочи проучването на Equinox.

Смели експерименти

Извън Европа експериментите са още по-смели. В Южна Корея, където мобилното банкиране процъфтя по-бързо, отколкото на Запад, Hana Bank позволява на мобилните потребители прехвърлят пари помежду си, като физически допрат смартфоните си. Shinhan Bank въведе смарт клонове без служителите, където клиентите комуникират със слушалки и микрофон. Австралийската банка Commonwealth Bank използва мобилно приложение, за да стимулира продажбата на ипотеки, като предлага информация за къщи за продан. Американското подразделение на BBVA, Compass, изпробва своеобразни банкомати за автомобили, където клиентът въобще не трябва да излиза от колата си, а са оборудвани с видеоконферентна връзка.

Клиентите на клона на Carolina Premier Bank във Вашингтон скоро ще бъдат поздравявани от робот. Някои от тези иновации може да се окажат прекалено измамни или нефункционални, но дистанционното банкиране чрез видеоконферентна връзка може да се окаже начин за дългосрочно намаляване на персонала, без да се вреди на услугите, въпреки че клиентите все още предпочитат физическото комуникиране. Видеоконферентните връзки между ипотечните специалисти в централата и мениджърите в отделните клонове работят, казва директорът "Глобално банкиране" Дирк Ватер в Bain. "Но банка клиент, при което хората си стоят на дивана и използват скайп, това още не е въведено. Ще бъде, но не сега", обяснява той.

Изключение от традиционното банкиране в България 

Както в България е приоритетно класическо търговско банкиране, така и офисите и клоновете на банките имат класическия вид на банков клон. Леки промени във визията им внесе тенденцията отпреди няколко години за отваряне на пространствата – създаване на повече място чрез премахване на част от типичните гишета със стъкла, директен контакт между клиент и банков служител без прегради помежду им, по-ведри цветове, съчетани и издържани в цветовете на фирменото лого, разбира се. В общи линии с това се изчерпва по-разчупеният и иновативен подход към оформлението на пространствата и интериора в банковите клонове и офиси. Вероятно и икономическата криза оказа влияние, тъй като банките разбираемо фокусираха вниманието си в съвсем друга посока, различна от вътрешния дизайн. Така на практика може да се каже без голямо преувеличение, че на този етап има една банка, която подходи неотдавна по съвсем нов начин в оформлението на мястото за своите клиенти.

Удобство за клиента

През март тази година Уникредит Булбанк откри в София своя първи "банков филиал на бъдещето". Новият тип офис място е създадено с цел постигане на по-голяма клиентска удовлетвореност и създаването му е в отговор на промените в клиентското поведение, обясниха тогава от банката. Офисът е с напълно отворени пространства, "обзавеждането" е комбинация от модерни материали и дърво. Клонът се отличава от обичайната гледка за такива структури още отвън – има големи, прозрачни витрини, които показват вътрешността на филиала и какво се случва там. Използват се външни екрани за комуникация вместо традиционните рекламни плакати, закриващи прозорците, както и атрактивно осветление вечер и отличително лого, правейки филиала привлекателен и през нощта.

Пилотен проект

Има зона за самообслужване, в която има банкомат за теглене и внасяне, място за интернет банкиране, интерактивна стена. Зоната е достъпна по всяко време на денонощието. Създадена е и зона за бързо обслужване в средата на филиала с отворени каси, които дават възможност за по-директна комуникация между служителите и клиентите. Там има и зона с високи маси за срещи между клиенти и служители на банката, както и между самите клиенти. Докато клиентите изчакват реда си, което винаги е най-досадната част от посещение в банков клон, има поставени канапета за целта и високи маси в бързата зона. Специални екрани показват идването на реда на всеки клиент и любопитна информация – хората могат да четат RSS feed с най-актуалните новини на деня, прогноза за времето и други. Има и възможност за използване на безплатен интернет достъп, както и автомат за кафе и чай на фона на музика. Има и обособени пространства и зони за срещи с клиенти и отделни стаи за среща при необходимост от конфиденциалност, както и възможност за отдалечена видеоконсултация с експерти на банката от централата й, което пести време на клиентите. Директорът на филиала стои в центъра на това пространство. Проектът за банков филиал на бъдещето е нов за цялата група на Unicredit, като България е пилотната страна, в която групата открива първия такъв банков клон.

Водещият клон на BNP Paribas близо до парижката опера преди три години се сдоби със стена с растения, iPad-и за употреба от клиентите и маси с тъчскрийн.
Източник: Reuters

Арт инсталации, интерактивни стени и робот портиер – за да отговорят на конкуренцията онлайн и да привлекат ново поколение клиенти в клоновете си, банките залагат на впечатляващ интериор и високотехнологични джаджи, разказва агенция Reuters. Банкоматите разчитат пръстови отпечатъци, клиентите управляват финансите си чрез тъчскрийн, а експертите дават съвети по видеоконферентни разговори – това предлага фирмата за разплащателни технологии Wincor Nixdorf в шоурума си в парижкото предградие Велизи. "Банките инвестират много в клонове", казва Стив Бусабата, директор за банковите услуги във френската фирма. Причината е ясна – години наред банките разчитаха да печелят от клоновата мрежа, докато сега банковите експерти очакват до 2020 г. тези приходи да съставляват едва 62% от общите, а не както днес – около 81% според Equinox Consulting.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    vestonosec avatar :-|
    vestonosec

    Бреех,браво!

  • 2
    kkozarev avatar :-P
    Kamen Kozarev

    Баткоо, елате да видите Bank of America какви банкомати са пуснали из източните САЩ. Вече има и такива с видео връзка с кол центъра в Карачи...

  • 3
    tet avatar :-|
    tet

    Бъдещето е на финансовите посредници, които са на ти с дигиталните технологии.

  • 4
    guinness1 avatar :-|
    guinness1

    ...уау,уау ,уау...следващата крачка е банките да раздадат и по едни чипчета на редовните си клиенти,...и старата приказка за конспирациите на "Световното правителство" ще излезе че е самата истина....айде мерси,обичам да си стоя на опашката,да си се поблъскам..."да се запознавам с някой".

  • 5
    epoc avatar :-|
    epoc

    Рано или късно в България ще ти се наложи да внесеш/изтеглиш 5000 лева на гише и това няма как да го направиш през скайп, нито през кол центъра. Един единствен банкомат съм виждал (на Райфайзен), където може да внасяш пари. Останалото е гола вода.

    Банковата ни култура е ужасна (идете до офис на уникредит или на дск), лихвите - високи, а 80% от колегите ми със заплата над 1000 лева не са чували за кредитна карта. Да на говорим, че ако току-що си се върнал от Франция или Австрия си е направо културен шок, там и апаратите за билети в метрото приемат кредитни карти, повечето магазинчета не приемат банкнота над 50 евро; познат, който беше ходил в командировка беше показвал на местните банкнота от 500 евро на живо, те не бяха виждали повече от 100, че всичко минава по банков път....

  • 6
    epoc avatar :-P
    epoc

    [quote#4:"red__army"]...уау,уау ,уау...следващата крачка е банките да раздадат и по едни чипчета на редовните си клиенти[/quote]

    Вече са им раздали, наричат се кредитни карти.


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK