Да си предприемач в Гърция, или заблудата за лесни пари
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Да си предприемач в Гърция, или заблудата за лесни пари

Топ 5 на секторите, където са се появили нови компании, са строителство, търговия с дрехи и обувки, недвижими имоти, счетоводство и консултантски услуги и хранителния сектор.

Да си предприемач в Гърция, или заблудата за лесни пари

Новостартираните компании в кризата се насочват към непродуктивни сектори и бързо замират

5378 прочитания

Топ 5 на секторите, където са се появили нови компании, са строителство, търговия с дрехи и обувки, недвижими имоти, счетоводство и консултантски услуги и хранителния сектор.

© Reuters


93% от новите компании, основани през 2008 г., преди разрастването на кризата, са активни в непродуктивни сектори, няма износ и използват малко технологии според проучването на Edneavor.

Гръцкото предприемачество продължава да е доминирано от малкия бизнес като кафенета, ресторанти, магазини за дрехи и обувки. В третата година от кризата и въпреки постоянните предупреждения от експертите и властите, че инвеститорите трябва да проучат нови бизнес модели, девет от десет нови компании са все още в т.нар. непродуктивен сектор, който обикновено осигурява не повече от няколко часа работа за собствениците и може би малко заетост за техните близки. Този вид компании обикновено западат само няколко месеца след като са започнали работа. Това принуждава собствениците да затворят бизнеса, често с неплатени дългове към държавата, фондовете за социално осигуряване и към доставчиците.

Непродуктивни сектори

Според проучване на Endeavour Greece - част от неправителствена организация за подпомагане на предприемачеството, 93% от новите компании, основани през 2008 г. (т.е. преди разрастването на кризата), са активни в непродуктивни сектори, няма износ и използват малко технологии. Endeavour е подкрепяна от водещи бизнес лидери и инвеститори от цял свят, започва дейността си в Гърция през септември 2012 г., а бордът на директорите й е съставен от ключови фигури в гръцката индустрия, логистика, туризъм, търговия и медии.

Топ 5 на секторите, където са се появили нови компании, са строителство, търговия с дрехи и обувки, недвижими имоти, счетоводство и консултантски услуги и хранителния сектор. Преди пет години е имало 75 компании за всеки 1000 души и над 55 000 нови фирми всяка година. Оттогава много се изговори за необходимостта от нов модел. По темата са провеждани безброй конференции, основани са 55 организации за подпомагане на новия бизнес. Но, изглежда, това не е помогнало, тъй като броят на новите компании през 2012 г. е намалял с 45% спрямо 2008 г.

Надежди в изключенията

За да се намерят стартъпи през 2012 г. в т.нар. продуктивни сектори, трябва да се търси много. Информационните и комуникационните технологии например са на 9-о място по популярност с едва 1185 нови фирми през 2012 г. Заедно с компаниите в туризма, производството на храни и високите технологии като нано- и биотехнологии, това са сфери, които все пак се нуждаят от развитие, за да помогнат на Гърция да излезе от кризата. Те представляват нов бизнес модел, който се основава на амбиция, дългосрочни цели, способен да създаде работни места и растеж, като предлага продукти и услуги с висока добавена стойност.

Според проучването на Endeavor едва 4000 предприятия сред всички регистрирани през 2012 г. са в сектори с растеж, което като дял е около 10%. Освен IT компаниите 690 фирми са основани в туризма, 640 в хранителния сектор и 350 в индустрията. Въпреки че такива компании са все още малцинство като брой, според изпълнителния директор на Endeavor Greecе Харис Макриниотис добрите новини са, че числеността им се увеличава с темпо от около 40% на година през последните няколко години. За около 1% от тях се предполага, че имат положително влияние и имат потенциал да трансформират сектора си към растеж и към създаване на стотици работни места. Този един процент представлява около 40 стартъпа годишно, компании, които наистина имат значение за икономиката и трудовия пазар. Само през последните три години едно ядро от около 100 компании е било създадено, което за периода 2012 – 2013 г. е успяло да увеличи персонала си с 82%, оборота – общо с 200 на сто.

Динамичните компании са много атрактивни за чуждестранни инвеститори, а пък някои (най-вече тези в хранителната промишленост) привличат вниманието на влиятелни гръцки индустриалци като Спирос Теодоропулос, председател на Chipita и член на борда на Endeavor. Характерен пример е и брандът за дигитални медии Daily Secret, който е стартиран в Гърция и се е разраснал и в други части на света. Daily Secret вече получава инвестиции за 1.85 милиона долара и в момента очаква включване от друг инвеститор. Профилът на тези динамични предприемачи често е много по-различен от това, което си мислят повечето хора. Те не са на 20-ина години, не разработват нови идеи в гаража си някъде в Силициевата долина на Калифорния. Те са между 25 и 45 години, имат висше образование както в Гърция, така и в чужбина, което им помага да изградят международната си мрежа от контакти (виж графиката). Endeavor подчертава, че интересното при тях е, че те никога не са работили в публичния сектор и развиват идеята си, защото вярват в нея, а не защото нямат друго занимание.

Препятствията

Един от най-големите проблеми пред нововъзникващата класа предприемачи в Гърция е, че макар и да имат големи идеи, е много трудно те да се реализират. Всъщност много от обещаващите предприемачи са отблъснати от бюрокрацията, корупцията в публичната администрация и, разбира се, от трудностите при гарантирането на заемите. Докато са провеждали проучването, експертите от Endeavor са се свързали с фондове и бизнеси, които имат интереси да инвестират в стартъпи. Инвеститорите и организациите, които подкрепят предприемачите, са единодушни, че има необходимост от нови бизнеси. Въпреки това те са разочаровани от качествата на някои предложения, като половината от тях обикновено не са на необходимото ниво. Потенциалните инвеститори искат да видят ясен бизнес план и ясни механизми за генериране на приходи.

Източник: Endeavor Greece
Източник: Endeavor Greece
93% от новите компании, основани през 2008 г., преди разрастването на кризата, са активни в непродуктивни сектори, няма износ и използват малко технологии според проучването на Edneavor.

Гръцкото предприемачество продължава да е доминирано от малкия бизнес като кафенета, ресторанти, магазини за дрехи и обувки. В третата година от кризата и въпреки постоянните предупреждения от експертите и властите, че инвеститорите трябва да проучат нови бизнес модели, девет от десет нови компании са все още в т.нар. непродуктивен сектор, който обикновено осигурява не повече от няколко часа работа за собствениците и може би малко заетост за техните близки. Този вид компании обикновено западат само няколко месеца след като са започнали работа. Това принуждава собствениците да затворят бизнеса, често с неплатени дългове към държавата, фондовете за социално осигуряване и към доставчиците.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

6 коментара
  • 1
    sto67nes avatar :-(
    sto67nes

    Гръцкото предприемачество продължава да е доминирано от малкия бизнес като кафенета, ресторанти, магазини за дрехи и обувки.........Защото е най лесно,с най малко инвестиции и после........ често с неплатени дългове към държавата, фондовете за социално осигуряване и към доставчиците.

  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Какво да правят хората при нисък инвестиционен потенциал. Често наблюдавано явление сред българите- емигранти в чужбина: "Жена ми готви много вкусно, дай да отворим ресторант". Обикновено тези начинания завършват с фалит по най-банални причини, като липса на разбиране че "индустриалното готвене" е много различно от домашното, непознаване на технологии и специфични санитарни изисквания, липса на менаджерски и финансови знания, а най-важното липса на средства за маркетинг и установяване на бренда в продължение поне на 18 месеца. Та и гърците - ние сме туристическа страна, значи всеки може ...

  • 3
    tucker_case avatar :-|
    tucker case

    нема как... за да стане бузинесс освен лъжец, требва да има и излъган... а в брацката южна страна се срещат само индивиди от първия вид... :)

  • 4
    encore avatar :-P
    R.H.

    Това ми напомня на култовия виц.
    Двама си говорят- кой е измислил секса, пита единият
    - Е как кой- гърците, но римляните го усъвършенствали
    - Как?
    - като добавили жената

  • 5
    dekster avatar :-|
    КЛЮЧАРЪ

    А! 'ко 'тана? Гърците уж били голяма работа, но когато стане дума за реален бизнес (т.е. не черпаклийство), 93% се пробват с кафенета и бакалии. Става все по-ясно, че нито акълът, нито бизнес-средата на гърците е по-добра от средната на Балканите. Каквото било, било. След евро-мечтите, ще се завърнат в люлката на селянията и хвалипръцковщината.

  • 6
    marino777 avatar :-|
    marino777

    До коментар [#2] от "daskal1":Не си прав. Едва 690 са фирмите в туризма и се смята че това е сектор с разтеж


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

Още от Капитал

Капанът AstraZeneca

Капанът AstraZeneca

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK