С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
9 12 дек 2013, 19:25, 2557 прочитания

Еврокомисар съветва Полша да промени правилата за обществените поръчки заради спорове за пътища

Европроектите не доведоха до очаквания бум в строителния сектор

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Проектите за строеж на пътища в Полша, финансирани от ЕС, не донесоха очакваните приходи за строителния сектор и от това трябва да се направят правилните изводи, казва в интервю за Reuters еврокомисарят по бюджета Януш Левандовски.

Полша се възползва от фондовете на Брюксел и тази година завършва седемгодишна инфраструктурна програма на стойност 38 млрд. евро. В следващата такава седемгодишна програма ще бъдат похарчени още милиарди евро, въпреки че фокусът ще се измести от пътищата в посока други проекти, включително жп линии.


Но от строителната индустрия казват, че много полски и чужди фирми са оставени без пари, след като са спечелили договори за изграждане на пътища под надзора на полската пътна агенция. Няколко концесионера водят съдебни битки за пари, които твърдят, че държавата им дължи. Десетки компании са фалирали, а мултинационални фирми обвиниха полските договори заради проблемите. В резултат шест страни от ЕС поискаха правителството във Варшава да се намеси заради начина, по който са били третирани компаниите им.

Очакванията според Левандовски са били, че строителният сектор ще се възползва от договорите за милиарди евро. "Но тъй като това не се случи, трябва да преосмислим правилата за обществените поръчки", твърди бившият полски министър, без да дава конкретни препоръки. Пътната агенция и полското правителство обаче защитават начина, по който ръководят програмата, обяснявайки че са спазвали всички правила на ЕС.

Въпрос на икономии



Reuters обяснява, че в случая не става въпрос толкова за корупция, колкото за усилия за намаляване на разходите. В индустрия, в която на конкурси фирмите предлагат възможно най-ниски цени, а реалните разходи редовно надхвърлят планираните нива, Полша често отказваше да отстъпи. Политиката на икономии беше приложена при различни проекти, които впоследствие станаха трудно изпълними.

Строителните фирми се оплакват, че когато срещнат технически проблеми при строежа на пътища, пътната агенция не е била достатъчно гъвкава, за да намери решение. В резултат в някои случаи на предприемачите са били налагани финансови глоби и плащанията са били спирани.

Пътната агенция настоява, че е достатъчно гъвкава с компаниите, но само когато исканията им са разумни. В доклад на одиторската фирма PricewaterhouseCoopers се казва, че пътната агенция е плащала навреме и не трябва да бъде обвинявана за финансовите проблеми на предприемачите.

Според Левандовски като цяло Полша е похарчила парите от Брюксел по ефективен начин, като тези фондове са били една от причините за устойчивостта на икономиката й посред глобалната криза. Но по думите му предизвикателството за следващия бюджетен период на ЕС, обхващащ 2013 - 2020 г., е Полша и другите източноевропейски страни да превърнат икономиките си от базирани на ниски разходи и заплати в такива, които са конкурентоспособни в сферата на иновациите.
  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship Пръсна се резервоарът на "марсианската" ракета Starship

Междупланетният апарат на SpaceX претърпя авария при наземни изпитания с втечнен кислород или азот

21 ное 2019, 1436 прочитания

Меркел ще окаже натиск на Макрон за преговори със Северна Македония и Албания 3 Меркел ще окаже натиск на Макрон за преговори със Северна Македония и Албания

Според германския канцлер НАТО е "незаменим", а Западните Балкани трябва да имат ясна перспектива за членство в съюза

21 ное 2019, 1021 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Украйна ще избухне, ако няма предсрочни избори

Валентин Гладких, главен съветник в секретариата на украинския парламент

Още от Капитал
Фасулска работа

За 20 години Милко Младенов създаде една от най-разпознаваемите компании за варива в България "СуиКо"

Малките в голямата игра за София

Как ще се управлява столицата при новата конфигурация в общинския съвет и при районните кметове

След Гешев 2.0, Цацаров 2.0 - радостта е двойна

Властта лъже Европа и гражданите, че ще въведе контрол над всесилния главен прокурор. Прави обратното

Новата дългова криза на здравната каса

Институцията плаща със здравни вноски наказателни лихви и адвокатски хонорари

Близкият и далечен Николай Атанасов

Поетът и ЛГБТ активист почина на 41 години и остави литературно наследство, което ще бъде открито от ново поколение читатели

20 въпроса: Силвия Великова

Казва, че не знае какво е рутина. И това личи от факта, че толкова години тя не е загубила хъса да задава въпроси

X Остават ви 0 свободни статии
0 / 10