Еврокомисар съветва Полша да промени правилата за обществените поръчки заради спорове за пътища
Абонирайте се за Капитал

Всеки петък икономически анализ и коментар на текущите събития от седмицата.
Съдържанието е организирано в три области, за които Капитал е полезен:

K1 Средата (политическа, макроикономическа регулаторна правна)
K2 Бизнесът (пазари, продукти, конкуренция, мениджмънт)
K3 Моят капитал (лични финанси, свободно време, образование, извън бизнеса).

Абонирайте се за Капитал

Еврокомисар съветва Полша да промени правилата за обществените поръчки заради спорове за пътища

Проектите за строеж на пътища в Полша са финансирани от ЕС

Еврокомисар съветва Полша да промени правилата за обществените поръчки заради спорове за пътища

Европроектите не доведоха до очаквания бум в строителния сектор

2680 прочитания

Проектите за строеж на пътища в Полша са финансирани от ЕС

© Reuters


Проектите за строеж на пътища в Полша, финансирани от ЕС, не донесоха очакваните приходи за строителния сектор и от това трябва да се направят правилните изводи, казва в интервю за Reuters еврокомисарят по бюджета Януш Левандовски.

Полша се възползва от фондовете на Брюксел и тази година завършва седемгодишна инфраструктурна програма на стойност 38 млрд. евро. В следващата такава седемгодишна програма ще бъдат похарчени още милиарди евро, въпреки че фокусът ще се измести от пътищата в посока други проекти, включително жп линии.

Но от строителната индустрия казват, че много полски и чужди фирми са оставени без пари, след като са спечелили договори за изграждане на пътища под надзора на полската пътна агенция. Няколко концесионера водят съдебни битки за пари, които твърдят, че държавата им дължи. Десетки компании са фалирали, а мултинационални фирми обвиниха полските договори заради проблемите. В резултат шест страни от ЕС поискаха правителството във Варшава да се намеси заради начина, по който са били третирани компаниите им.

Очакванията според Левандовски са били, че строителният сектор ще се възползва от договорите за милиарди евро. "Но тъй като това не се случи, трябва да преосмислим правилата за обществените поръчки", твърди бившият полски министър, без да дава конкретни препоръки. Пътната агенция и полското правителство обаче защитават начина, по който ръководят програмата, обяснявайки че са спазвали всички правила на ЕС.

Въпрос на икономии

Reuters обяснява, че в случая не става въпрос толкова за корупция, колкото за усилия за намаляване на разходите. В индустрия, в която на конкурси фирмите предлагат възможно най-ниски цени, а реалните разходи редовно надхвърлят планираните нива, Полша често отказваше да отстъпи. Политиката на икономии беше приложена при различни проекти, които впоследствие станаха трудно изпълними.

Строителните фирми се оплакват, че когато срещнат технически проблеми при строежа на пътища, пътната агенция не е била достатъчно гъвкава, за да намери решение. В резултат в някои случаи на предприемачите са били налагани финансови глоби и плащанията са били спирани.

Пътната агенция настоява, че е достатъчно гъвкава с компаниите, но само когато исканията им са разумни. В доклад на одиторската фирма PricewaterhouseCoopers се казва, че пътната агенция е плащала навреме и не трябва да бъде обвинявана за финансовите проблеми на предприемачите.

Според Левандовски като цяло Полша е похарчила парите от Брюксел по ефективен начин, като тези фондове са били една от причините за устойчивостта на икономиката й посред глобалната криза. Но по думите му предизвикателството за следващия бюджетен период на ЕС, обхващащ 2013 - 2020 г., е Полша и другите източноевропейски страни да превърнат икономиките си от базирани на ниски разходи и заплати в такива, които са конкурентоспособни в сферата на иновациите.

Проектите за строеж на пътища в Полша, финансирани от ЕС, не донесоха очакваните приходи за строителния сектор и от това трябва да се направят правилните изводи, казва в интервю за Reuters еврокомисарят по бюджета Януш Левандовски.

Полша се възползва от фондовете на Брюксел и тази година завършва седемгодишна инфраструктурна програма на стойност 38 млрд. евро. В следващата такава седемгодишна програма ще бъдат похарчени още милиарди евро, въпреки че фокусът ще се измести от пътищата в посока други проекти, включително жп линии.


Благодарим ви, че четете Капитал!

Вие използвате поверителен режим на интернет браузъра си. За да прочетете статията, трябва да влезете в профила си.
Влезте в профила си
Всеки потребител може да чете до 10 статии месечно без да има абонамент за Капитал.
Вижте абонаментните планове

9 коментара
  • 1
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Реално поляците знаят от две години че ще трябва да преминат на вътрешно финансиране или външни заеми след спирането на помощите от ЕС. Те развиха много добра стратегия по отношение на пътната, включително ж.п. инфраструктура. Сега обектите стават по-скъпи предвид обслужването на евентуалните кредити и трябва да се преразгледат приоритетите - това е и смисълът на "преосмислянето" заявено от Левандовски.

  • 2
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов

    6 страни, чиито компании са замесени лобират Полша да възприеме "гъвкав подход" - т.е. да игнорира правилата и да даде "гювеч" на фирмите да надписват разходи заради "форсмажорни обстоятелства". Поляците обаче са твърди и, за разлика от нашата АПИ, не признават дъжда за форсмажор. Като си подал оферта за определена сума, трябва да се вместиш в нея. Да си мислил като си я подавал. Алтернативата е да стане както беше у насредовната практика преди време - минават с нереалистично ниски оферти, а после пост-фактум надуват цената с "неочаквани стечения на обстоятелствата".

  • 3
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    Напълно съгласен с г-н Николов, стига безкрайни ориенталски пазарлъци и надлъгвания.

  • 4
    daskal1 avatar :-|
    daskal1

    М/у другото интересно е че е дадена снимката на излизане от село Стари Кейкути, на 10-на километра от Шчитно, където е бившата военна база, впоследствие затвор ползван от ЦРУ на територията на Полша за "интензивни разпити" на обвинени в тероризъм. Това обяснява и оградата с бодлива тел отляво, само се чудя на избора на снимков материал от Капитал. Тази снимка е доста далеч от темата....

  • 5
    ceco avatar :-P
    Цецо

    Ауууу, поляците не правели безкрайни анекси. И горките предприемачи, дето не може ли да си правят сметката фалирали. Лоши поляци.
    Ама не беше ли това идеята на пазарната икономика?

  • 6
    boby1945 avatar :-P
    boby1945

    С проектите на брюкселските зелки обикновено така става! Само неуредици и който откъдето се пръкне е недоволен!!! :-)
    Управлението им е повече от афиф, спомнете си батко и братко....

  • 7
    rage_against avatar :-|
    Rage Against

    До коментар [#2] от "Николай Николов":

    явно тия трикове с ниските цени в договора и анексите с допълнителните плащания опитват да ги прилагат навсякъде. и в Полша явно не е минавало добре :) затова и се оплакват, че АПИ не е гъвкава, когато става въпрос за плащане на повече пари на изпълнителите...

  • 8
    tarpana avatar :-|
    Търпана

    Браво на поляците. Защита на националния интерес - и пред руснаци, и пред ЕС-есовци. А нашите подлоги кога?!

  • 9
    tarpana avatar :-|
    Търпана

    "Строителните фирми се оплакват, че когато срещнат технически проблеми при строежа на пътища, пътната агенция не е била достатъчно гъвкава, за да намери решение. В резултат в някои случаи на предприемачите са били налагани финансови глоби и плащанията са били спирани." - е баси ЕВРОнаглостта!!! На бас, че тази "строително фирми" са западни - кеф ти Щрабаг, кеф ти разни немци...


Нов коментар

За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.


Вход

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. OK