С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и декларацията за поверителност. ОK
Вход | Регистрация
3 7 яну 2014, 20:08, 4996 прочитания

Скандал и лоша информация заплашват разширяването на Панамския канал

Международният консорциум, натоварен с проекта, иска допълнителни 1.6 млрд. долара

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Email
  • Качествената журналистика е въпрос на принципи, професионализъм, но и средства. Ако искате да подкрепите стандартите на "Капитал", може да го направите тук. Благодарим.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg
Новите шлюзове трябва да позволят преминаването на кораби, превозващи до 12 000 контейнера.
 
5.3 млрд. долара ще струва общо проектът по разширяването на Панамския канал.

Скандал около разширяването на Панамския канал отлага още назад във времето важния проект - той трябваше да е приключил в средата на 2015 г., но сега се коментира, че този срок изглежда непостижим. Испанският министър по благоустройството Ана Пастор проведе спешни разговори с панамския президент Рикардо Мартинели с цел бързо намиране на решение на проблема, пише британската Би Би Си. Той възникна, след като строителният консорциум, воден от испанска компания и натоварен с проекта по разширяването, заяви, че ще спре работа. Според него Панама му дължи допълнителни разходи в размер на 1.6 млрд. долара. 

Пастор заяви, че и двете страни трябва да се придържат към съществуващия договор. Мартинели коментира, че е в интерес на целия свят да се гарантира, че преустройството на Панамския канал ще продължи. Според него междуокеанският път е в центъра на плановете на властите за модернизацията на централноамериканската държава. "Ние ще продължим да разговаряме, за да свършим работата, защото правителствата на Панама и Испания имат интерес от изграждането на този проект и от разрешаването на проблема между всички страни", твърди Мартинели.


Панамската правителствена агенция, който поддържа канала, казва, че работата не трябва да бъде спирана, твърдейки, че преразходът е заради събития, които трябва да бъдат смятани за "нормални" в подобен строителен проект. Общата стойност на разширяването е изчислена на около 5.3 млрд. долара.

Допълнителни разходи

Новите шлюзове трябва да позволят преминаването на кораби, превозващи до 12 000 контейнера, като максимумът в момента е 5000 контейнера. Огромният инфраструктурен проект цели да улесни например транспортирането на товар между Азия и източните брегове на двете Америки, като потенциално намали разходите по превоза на различни стоки. Но на 30 декември испанската строителна компания Sacyr, която оглавява консорциума за разширяване на канала Grupo Unidos por el Canal (GUPC), даде на Панама 21 дни да направи допълнителното плащане. GUPC също така включва фирми като Impregilo в Италия, Jan De Nul в Белгия и Constructora Urbana в Панама.



"Въпреки че това е диспут между отделни компании, ние сме тук, за да им помогнем да достигнат споразумение", заяви Пастор, която трябва да се срещне с всички засегнати страни. По думите на Мартинели целта е да се гарантира продължаването на работата по план. "Уверени сме, че тези срещи ще разрешат разногласията", коментира панамският президент.

Реконструкцията на канала, за да могат да преминават по-големи кораби, започна през 2009 г. и трябваше да бъде завършена през юни 2015 г. През междуокеанския път, чието построяване отне 10 години и отвори през 1914 г., минава 5% от световната търговия.

Обвинения за грешна информация

Панамските власти вече определиха исканията за допълнителни средства за разширяването на канала като безотговорни, но намекнаха, че може да участват в преговори. Консорциумът, който спечели проекта с първоначалната сума от 3.2 млрд. долара, сметната тогава за значително по-ниска от тази на конкуренцията, се позовава на многобройни непредвидени разходи, възникнали заради неточности в информацията, която му е била подадена от панамска страна. По-специално обвиненията са за грешни геологически проучвания на терена на Панамския канал, предоставени от неговия оператор, които си проличали при започването на изкопните работи.

"Основната част от допълнителните разходи е заради геологически неточности и проблеми с бетона", казва пред Reuters Паоло Модер, член на борда на директорите на GUPC. След като започнали да копаят в тихоокеанската зона на канала, работниците открили, че намереният там базалт не е подходящ за бетона, планиран за шлюзовете. Така че трябвало да се донесе базалт от друго място, което повишило цената. Но местните правителствени служби отхвърлили състава на бетона и в продължение на седем месеца GUPC правили други смеси, докато накрая не бил одобрен първоначалният състав.

Хорхе Кихано, шеф на панамската правителствена агенция, който поддържа канала, коментира пред местно радио, че двете страни са готови да дискутират проблема с цената и че Панама може и да плати, ако исканията на консорциума се окажат оправдани: "Ще платим, но в същото време очакваме и другата страна да играе по същите правила", казва Кихано.
 
Големи планове

По-на север Никарагуа планира да построи свой собствен канал, свързващ Атлантическия с Тихия океан, който ще има капацитет за по-големи кораби. Но в събота правителството заяви, че работата по проекта в размер на 40 млрд. долара няма да започне преди 2015 г., което е година по-късно от планираното. Китайската компания, спечелила проекта, твърди, че може да завърши канала за шест години, но според критиците й липсва опит.

  • Facebook
  • Twitter
  • Зарче
  • Email
  • Ако този материал Ви е харесал или желаете да изразите съпричастност с конкретната тема или кауза, можете да ни подкрепите с малко финансово дарение.

    Дарение
    Плащането се осъществява чрез ePay.bg

Прочетете и това

Вече не сте добре дошли 2 Вече не сте добре дошли

Враждебността към сирийските бежанци в Турция нараства. Това се превръща в политически проблем, който прелива и навън

13 сеп 2019, 1925 прочитания

Какво друго по света: няколко любопитни идеи Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Електрическа "костенурка"; Цимент в безтегловност; Virgin ще изстрелва космически туристи на всеки 32 часа

13 сеп 2019, 1051 прочитания

24 часа 7 дни
 
Капитал

Абонирайте се и получавате повече

Капитал
  • Допълнителни издания
  • Остъпки за участие в събития
  • Ваучер за реклама
Още от "Свят" Затваряне
Бивш румънски премиер влезе в затвора за корупция

Този път Адриан Нъстасе се предаде сам на полицията

Моят все по-скъп банкер

Банките започнаха да повишават таксите, като засилване на тенденцията, която не е нова, се очаква от есента

"Шпионският" скандал: 17 мига от есента

Разследването срещу лидера на Движение "Русофили" Николай Малинов изглежда повече като за предизборна вътрешнополитическа употреба, отколкото като реален шпионски скандал с Москва

Как започва вносът на боклуци в България

Отпадъци за горене започват да се внасят в периода 2014 - 2016 г., като зад начинанието е бившият директор на "Лукойл България" Валентин Златев.

Понижена или повишена е България в новата Еврокомисия

Мария Габриел ще отговаря за обширен ресор с огромен бюджет, но с малка политическа тежест

Разходка в Прага

Бира, трева и музеи. Из града, който "те сграбчва за реверите и не те пуска да си отидеш"

Книга: Иън Макюън - "Машини като мен"

Най-новият роман на популярния британски писател